Теми статей
Обрати теми

Індексуємо зарплату за липень 2017 року

Гуль Тетяна, експерт з питань оплати праці
Нагадаємо, що з 1 грудня 2015 року за оновленими правилами індексації тільки в місяці підвищення посадових окладів працівників необхідно провести порівняльні розрахунки і визначити право працівника на подальшу індексацію. Норми Порядку № 1078 пропонують: у разі якщо збільшується посадовий оклад (тарифна ставка), значення ІСЦ у місяці, у якому відбувається підвищення, береться за 1 або 100 %, а для проведення подальшої індексації здійснюють наново обчислення ІСЦ з місяця, наступного за місяцем підвищення вказаних грошових доходів населення ( п. 5 Порядку № 1078).

При цьому сума індексації в місяці підвищення тарифних ставок (окладів) не нараховується, якщо розмір підвищення зарплати перевищує суму індексації, яка склалася в місяці підвищення. Якщо сума зарплатного підвищення не перевищує суму можливої індексації в місяці підвищення, сума індексації в такому місяці визначається як різниця між сумою індексації і розміром зарплатного підвищення ( абз. 4 і 5 п. 5 Порядку № 1078). Тобто визначається так звана індексація-різниця, яка виплачується працівникові до чергового підвищення окладів.

Якою буде ситуація з індексацією зарплати в липні 2017 року для працівників бюджетної сфери? Проаналізуємо найпоширеніші групи/категорії.

Працівники з оплатою праці за ЄТС

З 1 січня 2017 року були підвищені посадові оклади працівникам з оплатою за ЄТС. При цьому підвищення окладів згідно з постановою № 1037 з 1 січня 2017 року сталося для працівників 2 — 25-го тарифного розряду.

Зверніть увагу: з 1 січня 2017 року підвищення окладу не сталося в працівників 1-го тарифного розряду. У них розмір посадового окладу залишився на рівні грудня 2016 року (1600 грн.). Проте, на думку Мінсоцполітики (див. лист від 03.05.2017 р. № 38/0/66-17 // «Бюджетна бухгалтерія», 2017, № 20), «базовим» місяцем для працівників 1-го тарифного розряду, так само як і для працівників 2 — 25-го тарифних розрядів, буде січень 2017 року. Фахівці працеоплатного відомства пояснюють це тим, що з 1 січня 2017 року в штатних розписах бюджетних установ з оплатою за ЄТС мають бути встановлені нові розміри окладів, розрахованих виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду, який установлений у розмірі ПМПО на 1 січня календарного року. Така вимога стосується всіх без винятків працівників, у тому числі й 1-го тарифного розряду. Окрім цього, з 1 січня 2017 року був упроваджений новий механізм визначення МЗП, і її розмір дорівнює 3200 грн.

Тому для того щоб забезпечити єдиний підхід (! підкреслимо: на думку Мінсоцполітики) при розрахунку сум індексації, для всіх працівників 1 — 25-го розрядів з оплатою за ЄТС ІСЦ розраховується з лютого 2017 року. Тобто «базовим» місяцем буде січень 2017 року.

Що ж, така офіційна думка працеоплатного відомства. Від себе можемо тільки сказати, що Порядком № 1078 передбачено, що «базовим» місяцем для індексації зарплати є місяць підвищення посадового окладу. Жодних додаткових умов для зміни «базового» місяця немає.

Нагадаємо, що право на індексацію зарплати виникає, коли ІСЦ наростаючим підсумком перевищить поріг індексації (103 %).

Уперше право на поточну індексацію зарплати для «базового» січня 2017 року виникло в червні 2017 року. Коефіцієнт індексації склав 3,7 % (1,01лютий х 1,018березень х 1,009квітень х 100 - 100). Сума індексації за повністю відпрацьований місяць склала 62,31 грн. (1684 грн. х 3,7 %).

Після квітневого перевищення порога починаємо наново рахувати приріст ІСЦ.

ІСЦ за травень 2017 року (з якого починаємо новий розрахунок) не перевищив поріг індексації (101,3 % < 103 %). Це означає, що в липні 2017 року (місяці, наступному за місяцем, у якому оприлюднений ІСЦ за травень) у працівників з оплатою за ЄТС зберігається попередній (червневий) коефіцієнт індексації (3,7 %).

Таким чином, коефіцієнт і сума поточної індексації за липень 2017 року залишаються на рівні червня 2017 року (3,7 % і 62,31 грн. відповідно).

Держслужбовці + працівники з функціями з обслуговування держорганів

З 1 січня 2017 року згідно з постановою № 15 підвищені посадові оклади держслужбовцям і працівникам, що виконують функції з обслуговування держорганів. З лютого 2017 року для таких працівників почали наново розраховувати приріст ІСЦ до перевищення порога індексації (103 %).

Приріст ІСЦ наростаючим підсумком у квітні 2017 року перевищив поріг індексації (1,010лютий х 1,018березень х 1,009квітень х 100 = 103,7 % > 103 %). Тому в червні 2017 року (місяці, наступному за місяцем, у якому опублікували індекс інфляції за квітень 2017 року) настало право на індексацію на коефіцієнт індексації 3,7 % (103,7 - 100). Сума поточної індексації в червні складала 62,31 грн. (1684 грн. х 3,7 %).

Після квітневого перевищення порога починаємо наново рахувати приріст ІСЦ.

ІСЦ за травень 2017 року (з якого починаємо новий розрахунок) не перевищив поріг індексації (101,3 % < 103 %). Це означає, що в липні 2017 року (місяці, наступному за місяцем, у якому оприлюднений ІСЦ за травень) у держслужбовців і працівників з функціями з обслуговування зберігається попередній (червневий) коефіцієнт індексації (3,7 %).

Таким чином, коефіцієнт і сума поточної індексації за липень 2017 року залишаються на рівні червня 2017 року (3,7 % і 62,31 грн. відповідно).

Робітники, що обслуговують держоргани та ОМС

З 1 січня 2017 року були підвищені посадові оклади робітникам, що обслуговують органи держвлади та ОМС.

Так, з 1 січня 2017 року нові розміри «схемних» посадових окладів, вказані в додатках 1 — 3 до наказу № 77, визначені з урахуванням пропорційного підвищення посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду, так званого базового тарифу за ЄТС, розмір якого підвищений відповідно до постанови № 1037.

Тобто січень 2017 року (місяць збільшення окладу) став новим «базовим» місяцем. Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочався з лютого 2017 року. Право на індексацію зарплати виникає, коли ІСЦ наростаючим підсумком перевищить поріг індексації (103 %).

Уперше право на поточну індексацію зарплати для «базового» січня 2017 року виникло в червні 2017 року. Коефіцієнт індексації склав 3,7 % (1,01лютий х 1,018березень х 1,009квітень х 100 - 100). Сума індексації за повністю відпрацьований місяць склала 62,31 грн. (1684 грн. х 3,7 %).

Після квітневого перевищення порога починаємо наново рахувати приріст ІСЦ.

ІСЦ за травень 2017 року (з якого починаємо новий розрахунок) не перевищив порога індексації (101,3 % < 103 %). Це означає, що в липні 2017 року (місяці, наступному за місяцем, у якому оприлюднений ІСЦ за травень) у робітників, що обслуговують держоргани та ОМС, зберігається попередній (червневий) коефіцієнт індексації (3,7 %).

Таким чином, коефіцієнт і сума поточної індексації за липень 2017 року залишаються на рівні червня 2017 року (3,7 % і 62,31 грн. відповідно).

Посадові особи і службовці ОМС

У травні 2017 року відбулося підвищення посадових окладів для працівників ОМС (як посадових осіб, так і службовців). Так, Кабмін постановою № 353 уніс зміни в додатки 48 — 55 до постанови № 268 (ср. ). Згідно із цими змінами посадовим особам і службовцям установлені нові розміри посадових окладів. Тепер найменший оклад для посадової особи ОМС складає 2000 грн., для службовця ОМС — 1895 грн. Нагадаємо, що до цього востаннє посадові оклади працівникам ОМС підвищувалися в грудні 2015 року згідно з постановою № 1013 і найменший посадовий оклад складав 1723 грн.

Оскільки посадові оклади для посадових осіб і службовців ОМС були підвищені в травні 2017 року, то цей місяць став місяцем підвищення посадових окладів, тобто «базовим», і тому з червня 2017 року починається відлік приросту ІСЦ. Нагадаємо, що індекс інфляції за червень має бути оприлюднений Держстатом до 10 липня, при цьому він впливає на індексацію зарплати за серпень 2017 року. Це означає, що в липні 2017 року право на поточну індексацію не настало.

Водночас урахуйте, що для деяких службовців ОМС після підвищення окладів з 26 травня 2017 року могла утворитися індексація-різниця. Так, для визначення долі індексації після підвищення окладів потрібно порівняти суму підвищення зарплати із сумою можливої індексації. У порівняльних розрахунках беруть участь усі складові зарплати, що не мають разового характеру. Причому виплати, розмір яких може мінятися від місяця до місяця (наприклад, надбавки за високі досягнення в праці або ж щомісячні премії) ураховують виходячи з розміру, установленого в місяці підвищення посадового окладу. А ось доплата до М3П при проведенні порівняльних розрахунків не враховується. При цьому сума індексації в місяці підвищення тарифних ставок (окладів) не нараховується, якщо розмір підвищення зарплати перевищує суму індексації, яка склалася в місяці підвищення. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, яка склалася в місяці підвищення доходу, сума індексації цього місяця визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації та розміром підвищення доходу ( абз. 3 і 4 п. 7 Порядку № 1078).

Зазначимо, що для посадових осіб і більшості службовців ОМС індексації-різниці не буде. Річ у тому, що найменша сума підвищення посадового окладу складає для посадових осіб ОМС 277 грн. (2000 - 1723). Оскільки сума підвищення окладу посадових осіб ОМС з найменшим окладом перевищує можливу індексацію (277 > 229,02), посадові особи ОМС втрачають право на індексацію за новими окладами. Травень 2017 року стає «базовим» місяцем і в червні — липні 2017 року права на індексацію зарплати не буде.

Така ж ситуація буде й у більшості службовців, посадові оклади яких по-новому складають 2049 грн. (оператор комп’ютерного набору) і вище, наприклад, секретар керівника (оклад 2089 грн.); касир або завідувач військово-облікового бюро (оклад 2118 грн.) тощо.

А ось у службовців з найменшим новим окладом 1895 грн. і без інших постійних складових зарплати (надбавок, доплат і премій) у червні — липні 2017 року і подальших місяцях до чергового підвищення посадових окладів можливе нарахування індексації-різниці. Найменша сума підвищення посадового окладу для них складає 172 грн. (1895 - 1723). А оскільки сума підвищення окладу таких працівників з найменшим окладом не перевищує можливої індексації (229,02 > 172), то в червні за повністю відпрацьований місяць таким працівникам потрібно нарахувати індексацію-різницю в сумі 57,02 грн. (229,02 - 172). При цьому травень 2017 року для них також стає новим «базовим» місяцем.

Таким чином, якщо така індексація-різниця в працівників є, то її ви виплачуєте кожного місяця до чергового підвищення окладів.

Приклад. Діловоду ОМС з 26.05.2017 р. установлений посадовий оклад у розмірі 1895 грн. (до підвищення розмір окладу складав 1723 грн.). Йому також установлена надбавка за вислугу років у розмірі 20 %. Щомісячні премії не виплачувалися ні в травні, ні в червні 2017 року. Водночас зарплата такого працівника менше мінімальної, і йому нараховують доплату до МЗП. Загальний розмір зарплати працівника до і після підвищення складає 3200 грн.

Як індексувати зарплату такого працівника після підвищення окладів? Чи враховувати при проведенні порівняльних розрахунків доплату до МЗП?

Щоб визначити долю індексації після підвищення окладів, потрібно порівняти суму зарплатного підвищення із сумою можливої індексації в місяці підвищення окладу. Розрахуємо суму зарплати діловода за повністю відпрацьований місяць до і після підвищення з урахуванням усіх постійних складових зарплати.

Важливо! Доплата до МЗП при проведенні порівняльних розрахунків не враховується.

Тому незважаючи на те, що в наведеному прикладі загальний дохід (зарплата) працівника за місяць до і після підвищення окладу не змінився і складає 3200 грн., у порівнянні братиме участь не вся сума зарплати працівника, а оклад і надбавка за вислугу років.

Дані про зарплату службовця ОМС до і після підвищення в травні 2017 року наведемо в таблиці.

Елементи зарплати

Зарплата до підвищення, грн.

Зарплата після підвищення, грн.

Сума підвищення, грн.

Оклад

1723,00

1895,00

172,00

Надбавка за вислугу років, 20 %

344,60 (1723,00 х 20 %)

379,00 (1895,00 х 20 %)

34,40

Разом

2067,60

2274,00

206,40

Далі визначимо суму можливої індексації за травень 2017 року. Вона складає 229,02 грн. (1684,00 грн. х 13,6 %).

Як видно з розрахунків, сума підвищення зарплати за повний місяць 206,40 грн. (2274,00 - 2067,60) не перевищила суму можливої індексації 229,02 грн. Тому суму індексації з урахуванням підвищення (індексацію-різницю) за повний місяць визначаємо так:

229,02 - 206,40 = 22,62 (грн.).

Оскільки підвищення посадового окладу сталося з 26.05.2017 р., то суму індексації за період з 26.05.2017 р. по 31.05.2017 р. потрібно розрахувати пропорційно робочим дням, що припадають на цей період:

22,62 грн. : 20 р. дн. x 4 р. дн. = 4,52 грн.

Крім того, необхідно нарахувати індексацію за період до підвищення окладів. Її суму визначаємо пропорційно відпрацьованим дням до підвищення:

229,02 грн. : 20 р. дн. х 16 р. дн. = 183,22 грн.

Розрахуємо загальну суму зарплати працівника за травень 2017 року:

1378,40 + 275,68 + 183,22 + 379 + 75,80 + 4,52 + 903,38 = 3200 (грн.),

де 1378,40 — сума оплати за окладом до підвищення (1723 грн. : 20 р. дн. x 16 р. дн.);

275,68 — сума надбавки за вислугу років до підвищення (1378,40 грн. х 20 %);

183,22 — сума індексації за період з 1 до 26 травня (229,02 грн. : 20 р. дн. х 16 р. дн.);

379 — сума оплати за окладом після підвищення (1895 грн. : 20 р. дн. x 4 р. дн.);

75,80 — сума надбавки за вислугу років після підвищення (379 грн. х 20 %);

4,52 — сума індексації-різниці після підвищення (22,62 грн. : 20 р. дн. х 4 р. дн.);

903,38 — доплата до МЗП.

Травень 2017 року став «базовим» місяцем. Для подальшої індексації з червня 2017 року починають розрахунок ІСЦ наростаючим підсумком. При цьому в наступних місяцях, до чергового підвищення окладу, у працівника збережеться розрахована сума індексації (індексація-різниця) у розмірі 22,62 грн.

У липні 2017 року зарплата діловода за повністю відпрацьований місяць складе:

1895оклад + 379надбавка за вислугу років 22,62індексація + 903,38доплата до МЗП = 3200 (грн.).

Нормативні документи і скорочення

Порядок № 1078 — Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078.

Постанова № 1037 постанова КМУ «Про оплату праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 28.12.2016 р. № 1037.

Постанова № 15 постанова КМУ «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 р. № 15.

Постанова № 1013 постанова КМУ «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» від 09.12.2015 р. № 1013.

Постанова № 353 постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268 і визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 24.05.2017 р. № 353.

Постанова № 268 — постанова КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268.

Наказ № 77 — наказ Мінпраці «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» від 02.10.96 р. № 77.

ІСЦ — індекс споживчих цін.

ЄТС — Єдина тарифна сітка.

ПМПО — прожитковий мінімум для працездатної особи.

МЗП — мінімальна заробітна плата.

ОМС — органи місцевого самоврядування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі