Порядок роботи сумісників та умови оплати їх праці врегульовані постановою КМУ «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» від 03.04.93 р. № 245 та спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту та Мінфіну «Про затвердження Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» від 28.06.93 р. № 43.
Сумісництвом вважається виконання працівником, крім своєї основної, іншої регулярної оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації. Якщо працівник працює в одній і тій же установі і як основний працівник, і як сумісник, і роботу за сумісництвом здійснює у вільний від основної роботи час, таку роботу можна назвати внутрішнім сумісництвом. Якщо ж він працює у двох (або кількох) установах, одна з яких є основним місцем роботи, а друга — місцем роботи за сумісництвом, така робота вважається зовнішнім сумісництвом. При роботі за сумісництвом з працівником укладається окремий трудовий договір, який юридично не пов’язаний з трудовим договором за основним місцем роботи.
Відповідно до ст. 1021 КЗпП та ст. 19 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95 працівники, які працюють за сумісництвом (як внутрішнім так і зовнішнім), одержують заробітну плату за фактично виконану роботу.
Отже, незалежно від того, який розмір заробітної плати, у тому числі надбавки, доплати, премії, працівник одержує за основним місцем роботи, за роботою за сумісництвом йому установлюється оплата відповідно до цієї посади, у тому числі може бути встановлено і премію, якщо іншого не передбачено відповідним положенням про преміювання, яке діє в установі.
Тому радимо у Положенні про преміювання* установи (закладу) зазначити про можливість виплати премій працівникам-сумісникам. До того ж не зайвим буде прописати у ньому і розміри премій для зазначеної категорії працівників, а також визначити джерело фінансування для таких виплат. Усе це в майбутньому дозволить вирішити усі спірні ситуації, які можуть виникнути з боку незадоволеного працівника, а також надасть можливість уникнути порушень при перевірці відповідними контролюючими органами.
* Більш детально про порядок складання Положення про преміювання бюджетної установи див. у газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2017, № 17-18, с. 28.