(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 35
  • № 34
  • № 33
  • № 32/1
  • № 32
  • № 31
  • № 30
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
3/13
Бюджетна бухгалтерія
Бюджетна бухгалтерія
Вересень , 2017/№ 36

Про затвердження Примірних штатних нормативів чисельності працівників центрів соціальної підтримки дітей та сімей

Наказ від 07.08.2017 р. № 1268

На виконання пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 № 834 «Про затвердження Примірного положення про центр соціальної підтримки дітей та сімей» наказую:

1. Затвердити Примірні штатні нормативи чисельності працівників центрів соціальної підтримки дітей та сімей, що додаються.

2. Рекомендувати місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування забезпечити штатну чисельність працівників центрів соціальної підтримки дітей та сімей у межах штатної чисельності працівників установ, що надають соціальні послуги, дитячих будинків, шкіл-інтернатів, які реорганізовано у відповідні центри.

<…>

Міністр А. Рева

ПОГОДЖЕНО:

Міністр фінансів України О. Данилюк

Затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 07.08.2017 р. № 1268

Примірні штатні нормативи чисельності працівників центрів соціальної підтримки дітей та сімей

Ці Примірні штатні нормативи є рекомендованими для райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, об’єднаних територіальних громад, які прийняли рішення про створення центру соціальної підтримки дітей та сімей відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 р. № 834 «Про затвердження Положення про центр соціальної підтримки дітей та сімей» (далі — Засновник).

Структура центру соціальної підтримки дітей та сімей (далі — Центр), перелік послуг, їхній зміст і пропускна потужність формується за результатами визначення потреб у соціальних послугах для дітей і сімей відповідної територіальної громади. Потреби визначаються відповідно до наказу Міністерства соціальної політики України від 20.01.2014 р. № 28 «Про затвердження порядку визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці у соціальних послугах», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 07.02.2014 р. за № 253/25030.

Посади

Кількість штатних одиниць, нормативи чисельності

Посади

Кількість штатних одиниць, нормативи чисельності

Апарат Центру

Адміністративно-господарський персонал

1

Директор1

1 штатна одиниця

2

Завідувач відділенням

1 штатна одиниця на кожне відділення

3

Бухгалтер2

Нормативи чисельності визначаються відповідно до наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 26.09.2003 р. № 269 «Про затвердження міжгалузевих нормативів чисельності працівників бухгалтерського обліку»

4

Юрисконсульт

по 1 штатній одиниці за умови функціонування у Центрі 2 і більше відділень

5

Адміністратор

6

Методист

7

Завідувач господарства

Персонал із соціальної роботи

8

Практичний психолог

1 штатна одиниця на 15 отримувачів послуг

9

Фахівець із соціальної роботи

1 штатна одиниця на 10 отримувачів послуг

10

Фахівець із соціальної роботи для забезпечення цілодобового чергування

3 штатні одиниці на кожне окреме приміщення для: відділення для батьків з дітьми, соціальної квартири, відділення невідкладної допомоги сім’ї

Медичний персонал

11

Сестра медична

1 штатна одиниця

Обслуговуючий персонал

12

Прибиральник службових приміщень

0,25 штатної одиниці на 100 кв. м площі при одноразовому щоденному прибиранні, але не менше ніж 0,5 штатної одиниці

Особливості формування штатної чисельності окремих відділень Центру

Малий груповий будиночок

13

Вихователь

5 штатних одиниць

Відділення термінового влаштування дітей

14

Вихователь

4 штатні одиниці на кожну групу чисельністю до 10 дітей

Відділення денного перебування сімей з дітьми з обмеженням життєдіяльності

15

Фахівець з фізичної реабілітації

1 штатна одиниця

16

Вчитель-логопед

1 штатна одиниця на кожну групу чисельністю до 10 дітей із порушеннями мовлення

17

Вчитель-дефектолог

1 штатна одиниця на кожну групу чисельністю до 8 дітей з порушеннями психічного або фізичного розвитку, в тому числі з інвалідністю

18

Вихователь соціальний по роботі з дітьми-інвалідами

2 штатні одиниці на кожну групу чисельністю до 8 дітей

19

Асистент вихователя соціального по роботі з дітьми-інвалідами

1 штатна одиниця на кожну групу чисельністю до 8 дітей

20

Лікар-педіатр

1 штатна одиниця — до 30 отримувачів послуг

21

Лікар-невролог дитячий

0,5 штатної одиниці — до 30 отримувачів послуг

Примітки:

1. Якщо в Центрі функціонує тільки одне відділення, директор може виконувати функції завідуючого відділенням.

2. Функції з ведення бухгалтерського обліку та складання бухгалтерської звітності можуть виконуватися централізовано через відповідні бухгалтерські служби місцевих державних адміністрацій або виконавчих органів місцевого самоврядування.

3. За рішенням директора Центру, виходячи із потреб отримувачів послуг, в межах затвердженої штатної чисельності Центру, його працівники можуть виконувати свої функціональні обов’язки за місцем проживання отримувачів послуг.

4. Посади кухаря можуть вводитись за наявності харчоблоку відповідно до встановлених нормативів.

5. Посада водія автотранспортних засобів може вводитись за наявності автомобіля, іншого автотранспортного засобу (одна штатна одиниця на кожен автомобіль).

6. Посада сторожа може вводитись за відсутності можливостей установити охоронну сигналізацію приміщення з її підключенням на пульт позавідомчої охорони (на один цілодобовий пост охорони не більше ніж 3 штатні одиниці).

7. Якщо опалення приміщень не передано до системи житлово-комунального господарства, можуть вводитись штатні одиниці машиністів (кочегарів) котельні, операторів котельні газової, опалювачів, робітників з комплексного обслуговування й ремонту будинків, виходячи з таких умов:

за наявності центрального опалення:

у котельнях із використанням твердих видів палива (торф, кам’яне вугілля) із поверхнею нагріву котлів понад 75 кв. м — 2 штатні одиниці машиніста (кочегара) в кожній котельні на зміну;

у котельнях із газовим опаленням — 1 штатна одиниця оператора котельні на зміну;

за наявності пічного опалення:

на кожні 5 печей — 0,5 штатної одиниці опалювача, але не менше ніж 0,5 одиниці на заклад;

у Центрах із централізованим теплопостачанням (ТЕЦ), що мають тепловий пункт або елеватор, додатково вводиться 1 штатна одиниця робітника з комплексного обслуговування й ремонту будинків, за наявності бойлерів, насосів — 1 штатна одиниця робітника з комплексного обслуговування й ремонту будинків на зміну.

Директор Департаменту захисту прав дітей та усиновлення Р. Колбаса

Коментар редакції

Затверджено Примірні штати працівників центрів СПДС

Нагадаємо, що наприкінці 2016 року Уряд постановою від 16.11.2016 р. № 834 (далі — постанова № 834) затвердив Примірне положення про центр соціальної підтримки дітей та сімей (далі — Положення № 834). Цей документ розроблено на виконання Плану заходів з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини, Національної стратегії профілактики соціального сирітства.

Зауважимо, що Положення № 834 має на меті урегулювати порядок утворення та функціонування центрів соціальної підтримки дітей та сімей (далі — центр СПДС) на районному і міському рівні шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення установ, що надають соціальні послуги, дитячих будинків, шкіл-інтернатів, тобто діючої мережі «соцзахисних» закладів (п.п. 1 п. 2 постанови № 834). Це, у свою чергу, дасть змогу забезпечити право дитини на проживання у сім’ї, у територіальній громаді, насамперед за місцем її походження, шляхом розвитку на рівні міст, районів доступних і якісних соціальних послуг для підтримки сімей з дітьми.

Таким чином, ми підійшли до визначення самого поняття «центр СПДС» Так, відповідно до п. 1 Положення № 834 центр СПДС — це заклад соціального захисту дітей та сімей з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах, що утворюється відповідно до потреб територіальної громади. У центрах СПДС створюються відділення винятково з тими функціями, які необхідні територіальній громаді, на заміну установам і закладам з подібними функціями в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а саме (п. 14 Положення № 834):

— відділення термінового влаштування дітей;

— відділення для батьків з дітьми;

— малий груповий будиночок;

— соціальна квартира;

— відділення невідкладної допомоги сім’ї;

— відділення денного перебування сімей з дітьми з обмеженням життєдіяльності.

При цьому потреба у послугах, які має надавати центр СПДС відповідній територіальній громаді, визначається відповідно до наказу Мінсоцполітики «Про затвердження порядку визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці у соціальних послугах» від 20.01.2014 р. № 28.

Зарахування до центру СПДС здійснюється згідно з наказом директора центру (п. 23 Положення № 834) за наявності однієї з таких підстав (п. 22 Положення № 834):

— особисте звернення (заява) потенційного отримувача послуг до адміністрації центру;

— акт уповноваженого підрозділу органів внутрішніх справ про доставлення дитини до центру;

— направлення служби у справах дітей, якій підпорядковується центр.

А ось питання щодо визначення типових штатів такого центру ні Положенням № 834, ні будь-яким іншим нормативним документом до цього часу, на жаль, не було врегульовано. Натомість у п. 3 постанови № 834 було зазначено, що Мінсоцполітики разом з Мінфіном повинні розробити та затвердити у тримісячний строк після набуття чинності цією постановою (набула чинності 02.12.2016 р.) примірні штатні нормативи працівників таких центрів.

І ось, нарешті, Мінсоцполітики виконало свої зобов’язання та затвердило наказом, що коментується, Примірні штатні нормативи чисельності працівників центрів СПДС (далі — Примірні штати). Давайте проаналізуємо їх зміст та виділимо найцікавіші моменти.

Примірні штати

Сама назва цих штатів говорить про те, що вони є примірними, тобто рекомендованими. Кому їх рекомендовано? Як бачимо з абз. 1 Примірних штатів, — райдержадміністраціям, органам місцевого самоврядування, об’єднаним територіальним громадам, які прийняли рішення про створення центру СПДС відповідно до постанови № 834.

Структурні підрозділи. Зміст Примірних штатів передбачає розбивку центру СПДС за такими підрозділами:

1) апарат Центру;

2) відділення Центру (їх налічують 3):

— малий груповий будиночок;

— відділення термінового влаштування дітей;

— відділення денного перебування сімей з дітьми з обмеженням життєдіяльності.

Проте, як зазначається у абз. 2 цих штатів, структура центру СПДС (та його штат), перелік послуг, їхній зміст і пропускна потужність формується за результатами визначення потреб у соціальних послугах для дітей і сімей відповідної територіальної громади. Тому за необхідності кількість відділень може бути збільшена з урахуванням п. 14 Положення № 834.

Особливості формування відділень центру СПДС та коло отримувачів їх послуг наведено у пп. 16 — 21 Положення № 834. Саме з урахуванням цих факторів були розроблені Примірні штати.

Категорії персоналу. У апараті центру СПДС назви посад (професій) згрупували у наступні категорії:

— адміністративно-господарський персонал;

— персонал із соціальної роботи;

— медичний персонал;

— обслуговуючий персонал.

У свою чергу, відділення центру СПДС мають свої особливості формування штатної чисельності.

Тепер пройдемося по окремих підрозділах та посадах центру СПДС.

Адміністративно-господарський персонал

Директор. Кваліфікаційні вимоги для посади «директор закладу (установи) надання соціальних послуг» встановлено п. 3 розділу «Керівники» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 80 «Соціальні послуги», затвердженого наказом Мінсоцполітики від 29.03.2017 р. № 518. Серед основних обов’язків такого працівника значаться: керування діяльністю закладу та забезпечення роботи його структурних підрозділів, за стан та результати роботи яких він несе персональну відповідальність.

При цьому у примітці 1 до Примірних штатів зазначено, що якщо у центрі СПДС функціонує лише одне відділення, то директор може виконувати функції завідувача цим відділенням. Як бачимо, в цьому випадку акцент зроблено саме на слові «може», а не «зобов’язаний». Це означає, що завідування відділенням не є обов’язком керівника центру СПДС (у структурі якого лише одне відділення), а є його правом.

Якщо ж директор таки виконуватиме функції заввідділення, то шляхи вирішення питання з оплатою праці за виконання таких обов’язків незрозумілі, адже цей момент не прописаний у Примірних штатах. Як вихід — встановити директору центру СПДС надбавку за складність, напруженість у роботі або за високі досягнення у праці. І при цьому слід пам’ятати, що згідно з п.п. 1 п. 2 наказу Мінсоцполітики «Про умови оплати праці працівників закладів соціального захисту дітей, закладів соціального обслуговування і центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді» від 18.05.2015 р. № 526 (далі — наказ № 526) граничний розмір зазначених надбавок для одного працівника в загальній сумі не повинен перевищувати 50 % посадового окладу.

Також не слід забувати про те, що доплати за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників, за суміщення професій (посад) та за розширення зони обслуговування (збільшення обсягу виконуваних робіт) керівникам установ соцзахисту не встановлюються (п.п. 2 п. 2 наказу № 526).

Бухгалтер & юрисконсульт. Кваліфікаційні вимоги для цих посад передбачені Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності», затверджений наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336 (далі — Довідник № 336). Відповідно до цього Довідника юрисконсульт та бухгалтер (з дипломом спеціаліста) належать до професіоналів. Для осіб, які обіймають посади бухгалтера/юрисконсульта, установлюються наступні кваліфікаційні вимоги:

провідний бухгалтер/юрисконсульт: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст). Стаж роботи за професією бухгалтера/юрисконсульта 1-ї категорії не менше 2 років;

бухгалтер/юрисконсульт 1-ї категорії: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст); для магістра — без вимог до стажу роботи, спеціаліста — стаж роботи за професією бухгалтера/юрисконсульта 2-ї категорії — не менше 2 років;

бухгалтер/юрисконсульт 2-ї категорії: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст). Стаж роботи за професією бухгалтера/юрисконсульта — не менше 1 року;

бухгалтер/юрисконсульт: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст) без вимог до стажу роботи.

Зауважимо, що присвоєння і підвищення кваліфікаційних категорій працівникам здійснюють комісії з проведення кваліфікаційної атестації (п. 10 Загальних положень Довідника № 336). Відповідно до роз’яснень фахівців Мінпраці, що надані у листі від 29.09.2010 р. № 299/13/116/10, порядок присвоєння кваліфікаційної категорії може регламентуватися положенням, яке приймається в установі як додаток до колективного договору або затверджується керівником за погодженням з профспілковим органом, відповідно до якого можливе створення комісії для вирішення вищевказаних питань.

Також зазначимо, що для посади бухгалтера центру СПДС у Примірних штатах передбачені певні особливості (застереження) щодо її введення до штату.

По-перше, нормативи чисельності для такої посади визначаються відповідно до наказу Мінсоцполітики «Про затвердження міжгалузевих нормативів чисельності працівників бухгалтерського обліку» від 26.09.2003 р. № 269.

По-друге, якщо вся бухгалтерія центру СПДС ведеться централізовано через відповідні бухгалтерські служби місцевих державних адміністрацій або виконавчих органів місцевого самоврядування, то немає потреби у введенні цієї посади до штату центру.

Медичний та педагогічний персонал

Ми недаремно не стали розглядати ці категорії працівників у розрізі відділень центру СПДС, за якими вони закріплені, а виділили їх в окрему категорію. Чому? Тому що, зокрема, їх «оплатні» умови мають певні особливості. Саме запитання щодо оплати праці медичних та педагогічних працівників закладів соцзахисту дітей останнім часом є найпопулярнішими серед тих, які надходять до нашої редакції. Тому ми не можемо його оминути.

Отже, якщо уважно переглянути деякі розділи Примірних штатів, то можна знайти такі посади, як учитель, вихователь, практичний психолог, лікар, медсестра. Зауважимо, що основоположний документ, який регулює питання оплати праці працівників установ соцзахисту дітей, — наказ № 526 (та його додатки), не містить таких посад, тому цілком доцільно може виникнути запитання: як здійснювати оплату праці зазначених працівників?

Відповідь на це запитання слід шукати у п. 4 наказу № 526. Зазначеною нормою передбачено, що посадові оклади (ставки заробітної плати, тарифні ставки) та умови оплати праці керівникам, фахівцям, службовцям, робітникам структурних підрозділів й окремим працівникам закладів соціального захисту дітей і закладів соціального обслуговування, посади (професії) яких не передбачені цим наказом, установлюються у розмірах, визначених для аналогічних категорій працівників бюджетних установ, закладів та організацій відповідних галузей.

Оплата праці педагогічних працівників закладів соцзахисту дітей здійснюється у порядку, визначеному для педпрацівників закладів освіти, а саме відповідно до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102) та наказу МОН «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557 (далі — наказ № 557).

Перелік посад педагогічних працівників затверджено постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963 (ср. 025069200). Згідно з цим переліком посади практичного психолога, вчителя, вихователя належать до педагогічних. А відповідно до п. 16 Інструкції № 102 педпрацівникам установ соціального захисту (крім дитячих будинків) ставки заробітної плати (посадові оклади) встановлюються в розмірах і на умовах, передбачених для аналогічних працівників установ освіти.

Так, відповідно до додатка 6 до наказу № 557 розмір посадового окладу вчителя, вихователя та практичного психолога залежно від категорії визначається за 10 — 14-м тарифними розрядами за ЄТС, а саме:

— вищої кваліфікаційної категорії — 14-й тарифний розряд;

— першої кваліфікаційної категорії — 13-й тарифний розряд;

— другої кваліфікаційної категорії — 12-й тарифний розряд;

— без категорії — 10 — 11-й тарифні розряди.

Нагадаємо, що відповідно до наказу МОН «Про внесення змін до наказу МОН від 26 вересня 2005 року № 557» від 20.01.2017 р. № 81 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2017, № 8, с. 6) з 01.09.2017 р. підвищено розміри посадових окладів педагогічних працівників навчальних та інших закладів (у т. ч. установ соцзахисту дітей), які фінансуються за рахунок державного та місцевих бюджетів. Аналогічне роз’яснення з цього приводу, але тільки щодо педагогічних працівників закладів охорони здоров’я, надали фахівці Мінсоцполітики в листі від 14.06.2017 р. № 1672/0/101-17 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2017, № 35, с. 3).

Умови та розміри оплати праці медичних працівників закладів соцзахисту дітей визначаються відповідно до Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затверджених спільним наказом Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 р. № 308/519 (далі — Умови № 308/519).

Так, розміри тарифних розрядів (посадових окладів) фахівців з базовою та неповною вищою медичною освітою (у тому числі сестер медичних) визначаються за тарифними розрядами відповідно до п.п. 2.2.8 Умов № 308/519 залежно від наявної кваліфікаційної категорії:

— вищої кваліфікаційної категорії — 9-й тарифний розряд;

— першої кваліфікаційної категорії — 8-й тарифний розряд;

— другої кваліфікаційної категорії — 7-й тарифний розряд;

— без категорії — 6-й тарифний розряд.

У свою чергу, розміри тарифних розрядів лікарів усіх спеціальностей визначаються за тарифними розрядами відповідно до п.п. 2.2.5 Умов № 308/519 залежно від наявної кваліфікаційної категорії:

— вищої кваліфікаційної категорії — 13-й тарифний розряд;

— першої кваліфікаційної категорії — 12-й тарифний розряд;

— другої кваліфікаційної категорії — 11-й тарифний розряд;

— без категорії — 10-й тарифний розряд.

Обслуговуючий персонал

Особливості введення до штату центру СПДС переважної більшості посад «обслуговуючих» працівників (водія, кухаря, сторожа, оператора котельні тощо) установлені у примітках до наказу, що коментується. Ми не будемо детально аналізувати ці примітки, адже з їх змісту і так все зрозуміло. Лише виділимо момент, який стосується розрахунку чисельності сторожів.

Так, у примітці 6 до наказу № 1268 передбачено, що посада сторожа може вводитись за відсутності можливостей установити охоронну сигналізацію приміщення з її підключенням на пульт позавідомчої охорони. При цьому на один цілодобовий пост охорони встановлюється не більше ніж 3 штатні одиниці сторожа. Звичайно, залишається загадкою, як можуть три штатні одиниці для 1 поста забезпечити режим цілодобової охорони? Адже навіть якщо тривалість добової зміни у працівника буде 22 години, то як мінімум 4 штатні одиниці забезпечать дотримання цілодобового режиму:

22 год х 365 к. дн. : 1986 год = 4 одиниці,

де 365 — кількість календарних днів у 2017 році;

1986 — річна норма тривалості робочого часу при 40-годинному робочому тижні.

Звичайно, при такій чисельності сторожів у трьох цілодобових постовиків-сторожів будуть понадурочні години, які потрібно буде оплатити в подвійному розмірі. Інакше із ситуації не вийти.

Володимир БУДЗ, економіст-аналітик

центри соціальної підтримки, чисельність працівників, штатні нормативи додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті