Теми статей
Обрати теми

Щодо отримання райдержадміністрацією благодійної допомоги від юридичних та фізичних осіб

Міністерство юстиції України
Лист від 15.02.2018 р. № 5512/100-2-18/7.3.1 (витяг)

<…> у Міністерстві юстиції розглянуто лист <…> щодо надання роз’яснення законодавства з питань отримання районною державною адміністрацією благодійної допомоги від юридичних та фізичних осіб і, в межах компетенції, повідомляється таке.

<…>

Разом з тим зазначаємо, що відповідно до частини першої статті 54 Закону України «Про запобігання корупції» державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування забороняється одержувати від фізичних, юридичних осіб безоплатно грошові кошти або інше майно, нематеріальні активи, майнові переваги, пільги чи послуги, крім випадків, передбачених законами або чинними міжнародними договорами, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України.

Частиною першою статті 2 Закону України «Про джерела фінансування органів державної влади» передбачено, що органи державної влади здійснюють свою діяльність виключно за рахунок бюджетного фінансування (крім випадків, визначених цим Законом) в межах, передбачених Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік.

Відповідно до статті 3 цього Закону органам державної влади забороняється створювати позабюджетні фонди, мати позабюджетні спеціальні рахунки та використовувати кошти, одержані за здійснення функцій держави, що передбачають видачу дозволів (ліцензій), сертифікатів, посвідчень, проведення реєстрацій та інших дій на платній основі (крім послуг охорони, що надаються на договірних засадах), в будь-який інший спосіб, крім зарахування таких коштів до Державного бюджету України.

Згідно з частиною першою статті 47 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» фінансове забезпечення місцевих державних адміністрацій здійснюється за рахунок Державного бюджету України.

При цьому згідно з частиною першою статті 13 Бюджетного кодексу України (далі — Кодекс), бюджет може складатися із загального та спеціального фондів.

Відповідно до пункту 12 статті 2 Кодексу органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету, є бюджетними установами. Бюджетні установи є неприбутковими.

Згідно з частиною четвертою статті 13 Кодексу благодійні внески, гранти та дарунки є власними надходженнями бюджетних установ, які отримуються додатково до коштів загального фонду та включаються до спеціального фонду бюджету, і спрямовуються на організацію основної діяльності бюджетних установ.

Пунктом 18 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року № 228, передбачено, що у процесі формування спеціального фонду проекту кошторису планування власних надходжень бюджетних установ здійснюється за групами та підгрупами, визначеними Бюджетним кодексом України, з урахуванням того, що показники власних надходжень формуються за першою підгрупою другої групи (благодійні внески, гранти та дарунки) — на підставі договорів, календарних планів проведення централізованих заходів та інших документів, якими передбачено отримання таких внесків, грантів та дарунків.

Разом з тим частиною третьою статті 23 Закону України «Про запобігання корупції» встановлено, що подарунки, одержані особами, зазначеними у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, як подарунки державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді, державним або комунальним підприємствам, установам чи організаціям, є відповідно державною або комунальною власністю і передаються органу, підприємству, установі чи організації у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Процедуру передачі особами, зазначеними у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закону України «Про запобігання корупції», дарунків, отриманих ними як подарунки державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді, державним або комунальним установам чи організаціям, у яких уповноважені особи працюють або які представляють, установлює Порядок передачі дарунків, одержаних як подарунки державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді, державним або комунальним установам чи організаціям, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 року № 1195.

З огляду на викладене у разі отримання благодійної допомоги, форми якої будуть характеризуватися такими правовими ознаками як безкорисливість, що свідчить про надання допомоги на благо інших без будь-якої вигоди; добровільністьдіяльність, яка здійснюється за вільним волевиявленням благодійника, без будь-якого примусу та втручання з боку суб’єктів владних повноважень; цільова спрямованістьнаявність конкретної мети, в межах напрямків і порядку, встановлених Законами України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», «Про Державний бюджет України на 2018 рік», Бюджетним кодексом України, на нашу думку, до зазначених дій не може бути застосована заборона, передбачена статтею 54 Закону України «Про запобігання корупції».

<…>

Заступник Міністра з питань виконавчої служби С. Шкляр

Коментар редакції

Отримання благодійної допомоги місцевою адміністрацією: чи можливо?

Чи може місцева державна адміністрація отримувати благодійну допомогу від юридичних та фізичних осіб? Питання досить поширене. І саме на нього надає відповідь Мін’юст у листі, що коментується.

Ключовою у цій справі є ст. 54 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700-VII (далі — Закон № 1700). У цій статті визначено, що державним органам, органам влади АР Крим, органам місцевого самоврядування забороняється одержувати від фізичних, юридичних осіб безоплатно грошові кошти або інше майно, нематеріальні активи, майнові переваги, пільги чи послуги, крім випадків, передбачених законами або чинними міжнародними договорами, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України. Тож головне — з’ясувати, що це за випадки, передбачені законами.

Відповідно до ст. 47 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.99 р. № 586-XIV фінансове забезпечення місцевих державних адміністрацій здійснюється за рахунок Державного бюджету України.

При цьому, як зазначив Мін’юст, бюджет, будь то місцевий чи державний, складається як із загального, так і зі спеціального фонду.

У свою чергу, до коштів спеціального фонду належать власні надходження, перелік яких містить п. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (ср. ).

Благодійні внески належать до першої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ.

На підставі цих норм Мін’юст зауважив, що благодійні внески є власними надходженнями бюджетних установ, які отримуються додатково до коштів загального фонду, включаються до спеціального фонду бюджету і спрямовуються на організацію основної діяльності бюджетних установ.

Основними критеріями отримання благодійної допомоги місцевою державною адміністрацією, які дають право вважати таку допомогу законною та не застосовувати до неї заборону, передбачену ст. 54 Закону № 1700, є:

1) безкорисливість;

2) добровільність;

3) цільова спрямованість.

Тож якщо благодійна допомога отримана на благо інших без усілякої вигоди для конкретної посадової особи; благодійник надав таку допомогу добровільно без будь-якого примушування до її надання; благодійна допомога надана на конкретну мету, то така допомога, отримана місцевою державною адміністрацією, вважається законною.

До речі, як правильно обліковувати благодійну допомогу, ми розповідали у консультаціях «ПЗ разом з ПК від благодійника: як обліковувати» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 4, с. 23) та «Надходження у натуральній формі: оцінюємо, оформляємо, обліковуємо» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 10-11).

Тетяна СТАНКУС, заступник головного редактора

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі