Теми статей
Обрати теми

Чи потрібно подавати повідомлення до АМКУ про держдопомогу?

Станкус Тетяна, заступник головного редактора газети «Бюджетна бухгалтерія»
Сільська рада згідно із програмою розвитку комунального підприємства у 2017 році профінансувала підприємство на суму 764,1 тис. грн. У бюджеті на 2018 рік заплановано ще 367,6 тис. грн. Чи потрібно подавати до Антимонопольного комітету повідомлення про державну допомогу?

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» від 01.07.2014 р. № 1555-VII (далі — Закон про держдопомогу) державна допомога суб’єктам господарювання — це підтримка у будь-якій формі суб’єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності.

При цьому, як визначено у п. 1 ст. 4 Закону про держдопомогу, державна допомога може реалізовуватися, зокрема, у таких формах:

1) надання субсидій та грантів;

2) надання дотацій;

3) надання податкових пільг, відстрочення або розстрочення сплати податків, зборів чи інших обов’язкових платежів;

4) списання боргів, включно із заборгованістю за надані держпослуги, списання штрафних санкцій, компенсація збитків суб’єктам господарювання;

5) надання гарантій, кредитів на пільгових умовах, обслуговування кредитів за пільговими тарифами;

6) зменшення фінансових зобов’язань суб’єктів господарювання перед фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування;

7) надання, прямо чи опосередковано, суб’єктам господарювання товарів чи послуг за цінами нижче ринкових або придбання товарів чи послуг суб’єктів господарювання за цінами вище ринкових;

8) продаж держмайна за цінами нижче ринкових;

9) збільшення державної частки в статутному капіталі суб’єктів господарювання або збільшення вартості державної частки на умовах, неприйнятних для приватних інвесторів.

До речі, цей перелік не є вичерпним.

Більш детально та зрозуміло, на нашу думку, про види держдопомоги йдеться у п. 1 Роз’яснення Антимонопольного комітету України «Про застосування законодавства у сфері державної допомоги» від 05.10.2017 р. № 35-рр/дд (далі — Роз’яснення № 35-рр/дд).

Так, державною допомогою є:

— надання комунального майна суб’єктам господарювання в безоплатне користування;

— списання безнадійної заборгованості з орендної плати, неустойки, пені та невідшкодованих витрат на вчинення виконавчих написів нотаріуса за оренду об’єктів комунальної власності;

— збільшення статутного капіталу комунальних/державних підприємств;

— надання відповідної субвенції між місцевими бюджетами комунальному підприємству;

— звільнення від сплати орендної плати суб’єктів господарювання, у тому числі на період літніх канікул тих суб’єктів господарювання, які орендують комунальне майно у навчальних закладах і надають послуги, пов’язані з навчально-виховним процесом;

— фінансова підтримка громадським об’єднанням осіб з інвалідністю;

— фінансова підтримка на виконання статутної діяльності (заробітна плата, оплата послуг за друк газет та інші видатки);

— надання фінансової підтримки громадським організаціям у межах затверджених програм соцзахисту окремих категорій населення.

Як бачимо, ті форми фінансової допомоги, які ви надаєте комунальному підприємству, є видами державної допомоги.

Щодо механізму подання до Антимонопольного комітету України (далі — АМКУ) та оформлення повідомлень про нову держдопомогу та про внесення змін до умов чинної держдопомоги, строків й порядку розгляду цих повідомлень, то тут слід звернутися до Порядку подання та оформлення повідомлень про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги, затвердженого Розпорядженням Антимонопольного комітету України від 04.03.2016 р. № 2-рп (далі — Порядок № 2-рп).

При цьому Порядок № 2-рп застосовується в разі подання повідомлень про нову держдопомогу суб’єктам господарювання або про внесення змін до умов чинної держдопомоги, крім подання повідомлень щодо:

— категорій держдопомоги, надавачі якої звільнені від обов’язку повідомлення на підставі ст. 7 Закону про держдопомогу;

— незначної держдопомоги, якщо вона не стосується безпосередньо підтримки експортних операцій або переважного використання продукції вітчизняного виробництва порівняно з імпортованою продукцією;

— внесення до чинних програм держдопомоги змін, що передбачають збільшення фінансування менш як на 20 % бюджету відповідної програми.

Незначною державною допомогою є допомога одному суб’єкту господарювання, сукупний розмір якої незалежно від її форми та джерел не перевищує за будь-який трирічний період суму, еквівалентну 200 тисячам євро, визначену за офіційним валютним курсом, встановленим НБУ, що діяв на останній день фінансового року (ст. 1 Закону про держдопомогу).

Тож, якщо за трирічний період сума держдопомоги, яку ви надаєте комунальному підприємству у будь-якій формі, менше, ніж еквівалент 200 тис. євро, то ви можете не подавати повідомлення до АМКУ.

Також хотілося б звернути вашу увагу на наступне.

Часто нас запитують, чи потрібно погоджувати бюджетні запити з АМКУ.

Дійсно, така вимога існує і вона визначена у ч. 4 ст. 35 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ).

Так, якщо бюджетний запит передбачає надання держдопомоги суб’єктам господарювання за рахунок державного бюджету у будь-якій формі, головні розпорядники бюджетних коштів додають до бюджетного запиту копію рішення АМКУ, прийнятого за результатами розгляду повідомлення про нову держдопомогу або справи про держдопомогу відповідно до Закону про держдопомогу, або письмово повідомляють про їх звільнення від обов’язку повідомлення про нову держдопомогу з посиланням на положення зазначеного Закону та нормативно-правові акти, якими встановлені відповідні умови для звільнення.

При цьому п. 30 розд. VI Прикінцевих та перехідних положень БКУ встановлено, що положення щодо рішень АМКУ з питань держдопомоги, визначене ч. 4 ст. 35 БКУ, застосовується починаючи з формування проекту Держбюджету на 2019 рік.

Що ж стосується надання держдопомоги за рахунок коштів місцевих бюджетів, то відповідно до п. 15 Роз’яснення № 35-рр/дд планування надання держдопомоги суб’єктам господарювання за рахунок коштів місцевого бюджету при формуванні проекту місцевого бюджету на 2018 рік не потребує від надавачів додавання до бюджетного запиту копії рішення АМКУ з питань державної допомоги (у разі, якщо не здійснюється планування на трирічний період).

Із цього виходить, що додавати копію рішення АМКУ до бюджетних запитів за коштами місцевих бюджетів буде потрібно також із 2019 року, але прямо (як у випадку з коштами держбюджету) в нормативних документах така вимога щодо запитів за коштами місцевих бюджетів не зафіксована.

Можливо, така вимога буде прописана в місцевих інструкціях щодо складання бюджетних запитів. Але в будь-якому разі поки що додавати копію рішення АМКУ до бюджетних запитів як по коштах держбюджету, так і по коштах місцевих бюджетів не потрібно.

Також зазначимо, що на сьогодні існує Законопроект від 06.09.2017 р. за № 7073 «Про державну допомогу суб’єктам господарювання (щодо додержання принципів місцевого самоврядування)» (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=62464), який передбачає виключення з-під дії Закону про держдопомогу будь-якої допомоги, яка надається за рахунок місцевих бюджетів.

І це цілком логічно, адже ст. 7 БКУ передбачено принцип самостійності місцевих бюджетів, який забезпечується закріпленням за ними відповідних джерел доходів бюджету, правом відповідних органів державної влади, органів влади АР Крим та органів місцевого самоврядування визначати напрями використання бюджетних коштів відповідно до законодавства України, правом ВР АР Крим та відповідних місцевих рад самостійно і незалежно одне від одного розглядати та затверджувати відповідні місцеві бюджети.

Окрім того, згідно із ст. 61 Закону № 280 органи місцевого самоврядування в селах, селищах, містах, районах у містах (у разі їх створення) самостійно розробляють, затверджують і виконують відповідні місцеві бюджети згідно з БКУ.

Втручання державних органів у процес складання, затвердження і виконання місцевих бюджетів не допускається, за винятком випадків, передбачених цим та іншими законами.

Але поки що це на стадії законопроекту, чи буде він прийнятий — побачимо згодом.

Докладніше щодо питань надання держдопомоги читайте у матеріалі «Держдопомога: кому, на що і навіщо» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2017, № 46).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі