Теми статей
Обрати теми

Розміри «трудових» штрафів у 2018 році

Жиленко Катерина, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
З 1 січня 2018 року виріс розмір мінімальної зарплати. Тепер він складає 3723 грн. на місяць. Як це вплинуло на розміри штрафів, які загрожують роботодавцям за порушення трудового законодавства?

Відразу скажемо: разом із розміром мінімальної зарплати (далі — МЗП) збільшились і розміри штрафів за порушення трудового законодавства.

Увага! Це стосується тільки розмірів штрафів, передбачених нормами КЗпП.

Фінансові санкції у рамках адміністративної відповідальності прив’язані до неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Цей показник дорівнює 17 грн. і ось вже багато років залишається незмінним (п. 5 підрозд. 1 розд. ХХ Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI). Але це, як кажуть, вже зовсім інша історія. Зараз ідеться саме про «трудові» штрафи, що залежать від розміру МЗП.

Отже, з 01.01.2018 р. згідно зі ст. 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» від 07.12.2017 р. № 2246-VIII розмір МЗП виріс і складає 3723 грн. Це, як ми вже сказали, вплинуло і на розміри штрафів, які накладають на роботодавця за порушення трудового законодавства згідно зі ст. 265 Кодексу законів про працю України від 10.12.71 р. (далі — КЗпП). Нові розміри штрафів ми зібрали в таблиці:

Розмір штрафів за порушення трудового законодавства

Порушення

Відповідальність (норма КЗпП)

Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту). Також слід правильно оформляти договори, адже якщо такий договір визнають недійсним, то загрожує штраф, як за допуск до роботи без трудового договору

30 МЗП = 111 690 грн. за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (абз. 2 ч. 2 ст. 265)

Оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання ним роботи повний робочий час, установлений на підприємстві

Виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування і сплати ЄСВ і податків

Порушення встановлених термінів виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш ніж за один місяць, а також виплата їх не в повному обсязі

3 МЗП = 11 169 грн. (абз. 3 ч. 2 ст. 265)

Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці, зокрема, неоплата роботи в нічний час, святкові, вихідні дні, надурочні роботи

10 МЗП = 37 230 грн. за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (абз. 4 ч. 2 ст. 265)

Недотримання встановлених законом гарантій і пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Наприклад, такий штраф загрожує за звільнення працівника, призваного служити за контрактом до закінчення особливого періоду (за ним треба зберігати місце роботи, посаду і середній заробіток згідно з ч. 3 ст. 119 КЗпП — про деталі ми розповідали в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 7, с. 7)

10 МЗП = 37 230 грн. за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (абз. 5 ч. 2 ст. 265)

Недопущення до проведення перевірки з питань дотримання законодавства про працю, створення перешкод в її проведенні

3 МЗП = 11 169 грн. (абз. 6 ч. 2 ст. 265)

Недопущення до проведення перевірки з питань дотримання законодавства про працю, створення перешкод в її проведенні, якщо така перевірка проводиться з питань виявлення порушень щодо:

— фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту);

— оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, встановлений на підприємстві;

— виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування і сплати ЄСВ і податків

100 МЗП = 372 300 грн. (абз. 7 ч. 2 ст. 265)

Порушення інших вимог трудового законодавства. До таких порушень належать, зокрема, несвоєчасне подання повідомлення у фіскальну службу про прийняття працівника

1 МЗП = 3 723 грн. (абз. 8 ч. 2 ст. 265)

Штрафи за порушення законодавства про працю накладаються керівниками територіальних органів Держпраці і їх заступниками, керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і їх заступниками.

Документальною підставою для накладення штрафу є:

— акт про виявлення під час перевірки суб’єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятості населення, складений посадовою особою Держпраці або його територіального органу, виконавчого органу міської ради міста обласного значення і сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади;

— акт документальної виїзної перевірки Державної фіскальної служби, її територіального органу, в ході якої виявлені порушення законодавства про працю.

При цьому штрафи, передбачені абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП (за роботу без трудового договору та/або за «фіктивно» скороченим робочим часом), можуть накладати і без проведення перевірки. Підставою в цьому випадку є рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконує роботу без трудового договору, і встановлення періоду такої роботи або роботи на умовах неповного робочого часу у разі фактичного виконання роботи повний робочий час.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі