Теми статей
Обрати теми

Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України

Правління Національного банку України
Постанова від 24.05.2018 р. № 54

Відповідно до статей 7, 15, 33 та 56 Закону України «Про Національний банк України», на виконання вимог статті 1087 Цивільного кодексу України та з метою удосконалення порядку ведення суб’єктами господарювання касових операцій у національній валюті в Україні Правління Національного банку України постановляє:

1. Унести до постанови Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року № 148 «Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні» такі зміни:

1) пункт 1 після слів «в Україні» доповнити словами «(далі — Положення про ведення касових операцій)»;

2) після пункту 1 доповнити постанову двома новими пунктами 11 та 12 такого змісту:

«11. Суб’єкти господарювання мають право до 30 червня 2018 року (включно) використовувати в своїй діяльності форми відомості на виплату грошей, прибуткового касового ордера, видаткового касового ордера, журналу реєстрації прибуткових і видаткових касових документів, касової книги, книги обліку виданої та прийнятої старшим касиром готівки та акта про результати інвентаризації наявних коштів, установлені Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 року за № 40/10320 (зі змінами).

12. Суб’єктам господарювання до 30 червня 2018 року (включно):

1) розробити та затвердити порядок оприбуткування готівки в касі та порядок розрахунку ліміту каси з урахуванням норм Положення про ведення касових операцій;

2) користуватися лімітами каси, установленими та затвердженими до набрання чинності цією постановою.».

2. Затвердити Зміни до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року № 148, що додаються.

3. Департаменту грошового обігу (Зайвенко В. П.) після офіційного опублікування довести до відома банків України, а банкам — до відома їх клієнтів інформацію про прийняття цієї постанови.

4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Смолія Я. В.

5. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

Голова Я. Смолій

Затверджено постановою Правління Національного банку України від 24.05.2018 р. № 54

Зміни до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні

1. У пункті 3 розділу I:

1) підпункти 13, 14 після слова «витрат» доповнити словами «/ книга обліку доходів» у відповідних відмінках та числах;

2) підпункт 18 викласти в такій редакції:

«18) оприбуткування готівки — проведення суб’єктами господарювання обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі / книзі обліку доходів і витрат / книзі обліку доходів / фіскальному звітному чеку / розрахунковій квитанції;».

2. У розділі II:

1) пункти 7, 11 викласти в такій редакції:

«7. Фізичні особи мають право здійснювати розрахунки готівкою:

1) із суб’єктами господарювання протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами — у розмірі до 50000 (п’ятдесяти тисяч) гривень уключно.

Платежі на суму, що перевищує 50000 гривень, проводяться через банки або небанківські фінансові установи, які в установленому законодавством України порядку отримали ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунку, шляхом переказу коштів із поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку чи небанківської фінансової установи для подальшого їх переказу на поточні рахунки в банку;

2) між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню, у розмірі до 50000 (п’ятдесяти тисяч) гривень уключно.

Платежі на суму, яка перевищує 50000 гривень, здійснюються шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення та/або переказу коштів на поточні рахунки (у тому числі на депозит нотаріуса на окремий поточний рахунок у національній валюті).»;

«11. Готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки в повній сумі.

Оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

Оприбуткуванням готівки в касах фізичних осіб — підприємців, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх товарними чеками (квитанціями) і веденням книги обліку доходів і витрат (або книги обліку доходів), є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у книзі обліку доходів і витрат (або книзі обліку доходів) на підставі товарних чеків (квитанцій).

Оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, а також у касах фізичних осіб — підприємців, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО без ведення касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку фіскальних звітних чеків і їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО / занесення даних розрахункових квитанцій до КОРО.

Суб’єкти господарювання, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО, використовують КОРО для:

1) підклеювання та зберігання фіскальних звітних чеків на відповідних сторінках КОРО;

2) здійснення операцій із розрахунковими квитанціями в разі виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії;

3) обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування, перевірок конструкцій та програмного забезпечення РРО.»;

2) в абзаці другому пункту 15 слова «Підприємство здійснює» замінити словами «Підприємство має право здійснювати»;

3) в абзаці першому пункту 19 слова «суб’єктам господарювання» замінити словами «суб’єктами господарювання підзвітним особам».

3. У пункті 29 розділу III:

1) абзац третій викласти в такій редакції:

«Документом, що свідчить про здавання виручки до банку та є підтвердженням оприбуткування готівки в касі суб’єктів господарювання, є:»;

2) підпункт 3 викласти в такій редакції:

«3) примірник супровідної відомості до сумки з готівковою виручкою (готівкою), засвідчений підписом та відбитком печатки інкасатора-збирача;».

4. Абзац другий пункту 44 розділу IV після слів «на підставі укладеної» доповнити словами «між установами/підприємствами».

5. Пункт 52 розділу V викласти в такій редакції:

«52. Державна казначейська служба України та розпорядники й одержувачі бюджетних коштів, які обслуговуються в органах Державної казначейської служби України, самостійно визначають порядок установлення ліміту каси. Строки здавання готівки з кас Державної казначейської служби України та розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, які обслуговуються в органах Державної казначейської служби України, установлюються відповідно до вимог пункту 48 розділу V цього Положення.».

Коментар редакції

Зміни до Положення про ведення касових операцій: не тільки зачекались, а навіть вже й не сподівались

Вже півроку, а саме з 05.01.2018 р., бюджетні установи, які мають справу з готівкою, керуються Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. № 148 (далі — Положення № 148). Про найважливіші зміни щодо ведення касових операції для бюджетних установ ми розповідали в матеріалі «Касові операцій: що цікавого у новому Положенні» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 6).

Вже тоді ми акцентували увагу на найцікавішому питанні: з якої дати застосовувати нові форми касових документів.

Оскільки в початковій редакції Положення № 148 були відсутні будь-які перехідні норми, які дозволяли б оформляти касові операції на старих бланках до повного їх використання, ми радили застосовувати нові бланки з 05.01.2018 р.

Також ми зазначали, що наприкінці січня НБУ на своєму сайті (https://bank.gov.ua) розмістив повідомлення про те, що Нацбанк пропонує надати можливість суб’єктам господарювання протягом шести місяців привести свою діяльність з використання форм первинного обліку касових операцій до вимог Положення № 148.

Але сидіти й чекати, поки такі зміни будуть внесено до Положення № 148, навряд чи було безпечно. Тим паче фіскали почали активно відповідати на різні питання щодо застосування Положення № 148, з якими можна ознайомитися на Загальнодоступному інформаційно-довідковому Ресурсі «ЗІР» за адресою: http://zir.sfs.gov.ua.

Наприклад, ось на таке запитання: «чи мають право суб’єкти господарювання використовувати касові документи, форми яких не затверджені постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. № 148?» — відповідь була наступною: «починаючи з 05.01.2018 р. суб’єкти господарювання повинні використовувати для оформлення касових операцій касові документи, які відповідають вимогам типових форм, затверджених Положенням № 148».

Минуло півроку, і нарешті Нацбанк затвердив зміни, про які саме й зазначав ще на початку 2018 року. Отже, зміни, що коментуються, внесено постановою Правління НБУ «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України» від 24.05. 2018 р. № 54 (далі — постанова № 54) та набрали чинності з 01.06.2018 р. Розглянемо, які питання врегульовані зазначеною постановою.

По-перше, для всіх суб’єктів господарювання передбачений перехідний адаптаційний період (включно до 30.06.2018 р.), протягом якого:

1) можна використовувати у своїй діяльності касові документи, а саме:

— відомість на виплату грошей;

— прибутковий касовий ордер;

— видатковий касовий ордер;

— журнал реєстрації прибуткових і видаткових касових документів

— касову книгу;

— книгу обліку виданої та прийнятої старшим касиром готівки;

— акт про результати інвентаризації наявних коштів,

форми яких затверджені Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637;

2) слід розробити та затвердити порядок оприбуткування готівки в касі та порядок розрахунку ліміту каси. Звісно, ця вимога стосується тих бюджетних установ, які ще не затвердили зазначені документи.

По-друге, відкориговано норми Положення № 148, які стосуються особливостей оприбуткування готівки в касах суб’єктів господарювання.

Так, оновлено визначення поняття «оприбуткування готівки». Пропонуємо поглянути, як вони виглядало раніше та нині:

Початкова редакція Положення № 148

Змінена редакція Положення № 148

оприбуткування готівки — проведення суб’єктами господарювання обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі / книзі обліку доходів і витрат

оприбуткування готівки — проведення суб’єктами господарювання обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі / книзі обліку доходів і витрат / книзі обліку доходів / фіскальному звітному чеку / розрахунковій квитанції

Як бачимо, нині в Положенні № 148 мова йде про оприбуткування готівки не лише в касовій книзі, а й в інших документах, які свідчать про рух готівки.

У зв’язку з цим п. 11 Положення № 148, який стосується порядку оприбуткування готівки, викладено в новій редакції, а саме визначено, що:

1) оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів;

2) оприбуткуванням готівки в касах фізичних осіб-підприємців, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх товарними чеками (квитанціями) і веденням книги обліку доходів і витрат (або книги обліку доходів), є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у книзі обліку доходів і витрат (або книзі обліку доходів) на підставі товарних чеків (квитанцій);

3) оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, а також у касах фізичних осіб-підприємців, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій (далі — РРО) та/або книги обліку розрахункових операцій (далі — КОРО) без ведення касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку фіскальних звітних чеків і їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО/занесення даних розрахункових квитанцій до КОРО.

По-третє, у Положенні № 148 визначено, для чого саме суб’єкти господарювання, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО, використовують КОРО, а саме для:

1) підклеювання та зберігання фіскальних звітних чеків на відповідних сторінках КОРО;

2) здійснення операцій із розрахунковими квитанціями в разі виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії;

3) обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування, перевірок конструкцій та програмного забезпечення РРО.

По-четверте, уточнено перелік документів, що свідчать про здавання виручки до банку та є підтвердженням оприбуткування готівки в касі суб’єктів господарювання. Як зазначено в п. 29 розд. III Положення № 148, такими документами є:

1) квитанція до прибуткового документа банку на внесення готівки, підписана відповідальними особами банку та засвідчена відбитком печатки банку;

2) квитанція/чек банкомата чи програмно-технічного комплексу самообслуговування;

3) примірник супровідної відомості до сумки з готівковою виручкою (готівкою), засвідчений підписом та відбитком печатки інкасатора-збирача;

4) чек платіжного термінала в разі проведення інкасації коштів у режимі реального часу з використанням платіжних терміналів.

По-п’яте, оновлена редакція п. 52 Положення № 148, який стосується порядку встановлення ліміту каси розпорядниками бюджетних коштів. По суті, ця норма приведена у відповідність з раніше діючими правилами встановлення ліміту каси бюджетними установами. Як і раніше, бюджетні установи самостійно визначають порядок установленні ліміту каси.

Але пам’ятайте, що бюджетні установи, які мають справу з готівкою, повинні:

— самостійно розробити порядок розрахунку ліміту каси установи на підставі Положення № 148 з урахуванням особливостей своєї роботи і затвердити внутрішнім документом (наказом, розпорядженням);

— затвердити відповідним внутрішнім документом (наказом, розпорядженням) розмір ліміту каси, розрахований на підставі порядку розрахунку ліміту;

— розробити та затвердити внутрішнім документом порядок оприбуткування готівки;

— при визначенні строків здавання готівки, яка надійшла до каси бюджетної установи, керуватися вимогами, зазначеними в п. 48 Положення № 148.

Також пам’ятайте: якщо установа не затвердила ліміт каси (незалежно від причин такого невстановлення), то він вважається нульовим. У такому разі вся готівка, що перебуває в касі установи на кінець робочого дня і не здана до банку, вважається понадлімітною.

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі