Теми статей
Обрати теми

Моніторинг закупівель: коли можуть розпочати проводити

Кучерова Оксана, юрист
На початку 2018 року були внесені зміни до Закону «Про публічні закупівлі» щодо проведення моніторингу закупівель. Коли Державна аудиторська служба може розпочати проводити цей моніторинг?

Нещодавно тема моніторингу закупівель стала досить актуальною. Звісно, кожного замовника цікавить запитання: що ж за «звір» цей моніторинг, що від нього можна чекати і, мабуть, найголовніше — коли його можуть розпочати проводити? Давайте з вами розберемося з цими запитаннями.

Дійсно, Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законів України щодо здійснення моніторингу закупівель» від 21.12.2017 р. № 2265-VIII (далі — Закон № 2265) були внесені зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII (далі — Закон № 922). Закон № 2265 набрав чинності 27.01.2018 р.

Здавалося б, основний документ є, можна сміливо вирушати в дорогу. Чи це так?

Нагадаємо, що моніторинг закупівлі є проведенням аналізу на предмет додержання замовником законодавства у сфері публічних закупівель на всіх стадіях закупівлі з метою запобігання порушенням у цій сфері. Інакше кажучи, це свого роду перевірка замовників на предмет відповідності їх закупівель вимогам законодавства. Мета цього процесу дуже гідна — запобігти порушенню, а не покарати замовників за їх здійснення. Детальніше про те, у чому полягає суть такого моніторингу, хто, як і навіщо його проводить, ми розповідали в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 5, с. 16.

Виходячи з положень ст. 71 Закону № 922, можна зробити висновок, що для початку ефективного функціонування Державної аудиторської служби України (далі — ДАСУ) як органу, що здійснює контроль у сфері закупівель, мають бути втілені в життя такі компоненти:

1. Передусім для того, щоб органи ДАСУ могли реалізувати свої повноваження щодо проведення перевірок закупівель, звісно ж, треба оновити чинні нормативно-правові акти і привести їх у відповідність з вимогами Закону № 922.

Загальні моменти, що стосуються порядку проведення перевірок закупівель, врегульовані на рівні Закону № 922 і Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.93 р. № 2939-XII (далі — Закон № 2939). Детально процедура проведення таких перевірок нині врегульована Порядком проведення перевірок державних закупівель Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами, затвердженим постановою КМУ від 01.08.2013 р. № 631.

І усе б нічого, проте цей Порядок не відповідає не лише Закону № 992, а й Закону № 2265. Тому виникла необхідність повторно доопрацювати проект змін і внести до нього відповідні корективи.

На офіційному веб-сайті ДАСУ (www.dkrs.gov.ua) в розділі «Регуляторна діяльність та консультації з громадськістю» у підрозділі «Проекти регуляторних актів» можна ознайомитися з доопрацьованим проектом постанови КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2013 р. № 631 і від 03 лютого 2016 р. № 43».

2. Закон № 922 передбачає обмін інформацією між ДАСУ і замовниками через електронну систему.

У яких випадках аудитори можуть прийняти рішення про початок моніторингу? Такі підстави не є таємницею за сімома печатками і наведені в ч. 2 ст. 71 Закону № 922.

Як передбачено в ст. 71 Закону № 922, обмін інформацією між ДАСУ і замовниками повинен здійснюватися в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Тому, тільки-но ДАСУ буде прийнято рішення про проведення моніторингу у замовника, таку інформацію розміщують в електронній системі закупівель.

При цьому до того моменту, поки буде технічно забезпечена можливість розміщувати таку інформацію в електронній системі закупівель, дані про дату початку і закінчення моніторингу закупівлі, висновок про результати моніторингу підлягають розміщенню на офіційному веб-сайті ДАСУ, а обмін інформацією між контролюючим органом і замовником здійснюється в офіційному порядку шляхом листування.

До речі, для цього в Законі № 2265 (п. 3 Прикінцевих і перехідних положень) відведений строк — не більше трьох місяців. По суті, строк для обміну листами закінчився ще у кінці квітня 2018 року. Як же зараз здійснюється обмін інформацією?

У цей момент, виходячи з усних роз’яснень фахівців ДАСУ і ДП «Прозорро», проводяться підготовчі роботи й очікується, що найближчим часом повинен почати працювати електронний кабінет ДАСУ в Prozorro.

3. Для оформлення результатів моніторингу має бути затверджена відповідна форма такого висновку.

Обов’язкова інформація, яка має бути зазначена в такому висновку, передбачена в ст. 71 Закону № 922. Що стосується форми висновку, то нещодавно орган державного фінансового контролю, тобто ДАСУ, затвердив наказ «Про затвердження форми висновку про результати моніторингу закупівлі та порядку його заповнення» від 23.04.2018 р. № 86. Детально про порядок заповнення такого висновку читайте в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 23, с. 3.

4. Також Закон № 922 згадує про автоматичну систему індикаторів ризику. По суті, система ризик-індикаторів дозволяє в автоматичному режимі виявляти закупівлі, що містять потенційні порушення норм і принципів Закону № 922.

Дані автоматичних індикаторів ризику є однією з підстав для ухвалення рішення про початок моніторингу закупівлі.

Так, наприклад, серед індикаторів ризику можна виділити такі:

— учасник не оприлюднив тендерну пропозицію;

— нетипова закупівля для замовника (уперше за цим CPV);

— код предмета закупівлі не деталізований до його максимального значення;

— усі учасники ніколи не постачали зазначеного замовником предмета закупівлі (CPV);

— усі тендерні пропозиції завантажені в один день;

— великий або малий крок зниження ціни в торгах;

— переможець торгів виграв усі лоти;

— постачальник співпрацює тільки з цим замовником;

— постачальник не постачав зазначеного предмета закупівлі;

— учасник, якого часто дискваліфікують;

— велика економія в тендері;

— велика кількість лотів;

— не опублікований договір;

— закупівля, що повторюється за одним кодом CPV протягом року;

— закупівля близька до граничного порога, визначеного в ст. 2 Закону № 922 тощо.

Нині така інформація відображається в реальному часі на порталі risk.dozorro.org, який працює в тестовому режимі. На цьому порталі можна ознайомитися з переліком індикаторів ризику та переглянути всі або конкретні закупівлі замовника на предмет ризикованості.

У Законі № 922 передбачено, що Методика визначення автоматичних індикаторів ризику, їх перелік і порядок застосування мають бути затверджені ДАСУ за погодженням з Уповноваженим органом. Але оскільки дані автоматичних індикаторів ризику є не єдиною підставою для прийняття рішення про проведення моніторингу, тому відсутність такої Методики не є перешкодою для діяльності ДАСУ.

Таким чином, можемо зробити такий висновок: невідповідність чинних нормативно-правових актів про проведення перевірок у сфері закупівель вимогам Закону № 922 і відсутність Методики визначення індикаторів ризику, їх переліку та порядку застосування не є перешкодою для проведення моніторингу ДАСУ. По суті, після того як ДАСУ затвердило наказ про форму висновку про результати моніторингу, цей орган отримав необхідні інструменти для здійснення своїх повноважень хоча б в частині моніторингу. І якщо раніше вони надсилали замовникам листа з рекомендаціями щодо виправлення порушень, то на сьогодні можуть вже й оформлювати висновки про результати моніторингу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі