Теми статей
Обрати теми

Інспектуванням Держпраці прийшов кінець?

Амброзяк Наталя, юрист
14 травня 2019 року Шостий апеляційний адміністративний суд (постанова суду від 14.05.2019 р. у справі № 826/8917/17) визнав недійсною горезвісну постанову № 295. Детальніше про ситуацію та її наслідки читайте в цьому матеріалі.

Йдеться про постанову КМУ «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 26.04.2017 р. № 295 (далі — постанова № 295), яка, серед іншого, встановлює порядок проведення інспекторами праці одіозних інспекційних відвідувань і невиїзних інспектувань. Саме за результатами цих заходів контролю накладаються космічні штрафи, встановлені ст. 265 КЗпП.

Крім того, постанова № 295 дозволяла інспекторам праці проводити інспектування з одним службовим посвідченням і в будь-який час доби. А підставами могли слугувати не лише скарги з боку працівників та інших фізичних осіб, але й інформація від інших контролюючих органів і навіть зі ЗМІ.

Майте на увазі: санкції за ст. 265 КЗпП продовжують діяти. Але зазначене судове рішення може вплинути на їх застосування. Як? Зараз розповімо.

З 14.05.2019 р. (дня набуття чинності судовим рішенням) проведення інспекційних відвідувань і невиїзних інспектувань неможливе. Тепер формально порядок їх здійснення нічим не встановлений. А отже, представники Держпраці можуть проводити тільки планові і позапланові перевірки. При цьому вони керуватимуться Конвенцією МОП 1947 року про інспекцію праці в промисловості і торгівлі від 11.07.47 р. № 81, Конвенцією МОП 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві від 25.06.69 р. № 129*, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V і Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю і зайнятість населення, затвердженим постановою КМУ від 17.07.2013 р. № 509.

* Обидві Конвенції ратифіковані 08.09.2004 р.

До речі, тут виникнуть суперечності із ст. 259 КЗпП. Вона регламентує проведення трудового держнагляду (контролю) в порядку, встановленому КМУ.

Оскільки інспекційне відвідування/невиїзне інспектування після 14.05.2019 р. поки поза законом, то і постанови про притягнення до відповідальності, винесені за результатами його проведення, можна скасувати. Так само, як і штрафні санкції, застосовані за результатами інспектування, яке почалося до 14.05.2019 р., але триває після цієї дати. Тільки для цього, швидше за все, доведеться звертатися до суду.

А висновок про незаконність застосування ст. 41 КУпАП за результатами інспектувань спірний, оскільки процедурні норми цього Кодексу ніхто не скасовував.

Проте пам’ятайте: остаточну крапку зможе поставити лише Верховний Суд (ВС). Адже КМУ (відповідач у справі) має право подати касаційну скаргу і рішення апеляційного суду можуть скасувати. А отже, постанова № 295 може воскреснути знову. Крім того, вже на етапі подання такої скарги ВС має право за власною ініціативою або за заявою того ж Кабміну зупинити виконання рішення апеляційного суду (ст. 375 Кодексу адміністративного судочинства). Якщо це станеться, то до винесення остаточної ухвали ВС постанова № 295 також продовжуватиме діяти. І в першому, і в другому випадку відмінити штрафні санкції через незаконність цієї постанови буде неможливо.

Тому будьте обережні!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі