Відпустка вчителю у перший рік роботи: яка тривалість?

В обраному У обране
Друк
Усенко Олена, головний спеціаліст сектору режимів праці, відпочинку та норм праці Департаменту заробітної плати та умов праці Міністерства соціальної політики України
Бюджетна бухгалтерія Червень, 2019/№ 22
У березні 2019 року до закладу загальної середньої освіти було прийнято вчителя. У червні 2019 року він написав заяву про надання йому щорічної основної відпустки. Зазначений працівник не відпрацював у навчальному закладі повний робочий рік. Чи можна йому надати щорічну відпустку повної тривалості влітку 2019 року? Чи потрібно у цьому випадку визначати тривалість відпустки пропорційно відпрацьованому часу у перший рік роботи, як це передбачено для інших працівників?

Перш ніж відповісти на поставлене запитання, з’ясуємо, якої тривалості надається щорічна основна відпустка вчителю закладу загальної середньої освіти (далі — ЗСО).

Так, у ч. 1 ст. 54 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII вказано: педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники мають право на подовжену оплачувану відпустку.

У свою чергу, у ч. 6 ст. 6 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР (далі — Закон про відпустки) зазначено: керівним працівникам навчальних закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним працівникам та науковим працівникам надається щорічна основна відпустка тривалістю до 56 календарних днів у порядку, затвердженому КМУ.

Конкретна тривалість щорічної основної відпустки для педагогічних працівників наведена у додатку до Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам навчальних закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним працівникам та науковим працівникам, затвердженого постановою КМУ від 14.04.97 р. № 346 (далі — Порядок № 346). При цьому тривалість щорічної основної відпустки (28, 42 або 56 календарних днів) залежить від посади, яку обіймає педпрацівник, та типу закладу освіти або закладу (установи, організації) іншого напрямку, у якому працівник обіймає цю посаду.

У випадку, що розглядається, педагогічний працівник займає посаду вчителя у ЗСО. Для вчителів зазначених закладів відповідно до розд. III додатка до Порядку № 346 тривалість щорічної основної відпустки складає 56 календарних днів.

Далі поговоримо про визначення тривалості відпустки вчителю у перший рік роботи.

За загальними правилами (ч. 5 і 6 ст. 10 Закону про відпустки) право працівника на щорічну відпустку повної тривалості в перший рік роботи в установі настає після закінчення 6 місяців безперервної роботи у цій установі. Однак до спливу вказаних 6 місяців при узгодженні з роботодавцем працівник має змогу піти у таку відпустку, але її тривалість визначають пропорційно відпрацьованому часу. При цьому у ч. 7 ст. 10 Закону про відпустки наведено категорії працівників, яким щорічна відпустка повної тривалості за їх бажанням надається до закінчення вказаного 6-місячного строку.

Проте умови, передбачені ч. 5 та 6 ст. 10 Закону про відпустки, не стосуються педагогічних працівників. Для них діють спеціальні правила.

Так, відповідно до ч. 14 ст. 10 Закону про відпустки педагогічним працівникам навчальних закладів щорічні відпустки повної тривалості у перший та наступні робочі роки надаються у період літніх канікул незалежно від часу прийняття їх на роботу.

Крім того, п. 2 Порядку № 346 також установлено: педагогічним працівникам навчальних закладів щорічна основна відпустка повної тривалості, визначеної в додатку до цього Порядку, у перший та наступні роки надається у період літніх канікул незалежно від часу прийняття їх на роботу.

УВАГА!

Посада вчителя належить до педагогічних (Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затверджений постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963).

Що з цього випливає? А те, що для надання вчителю ЗСО щорічної основної відпустки тривалістю, визначеною пропорційно відпрацьованому часу у перший рік роботи, як це передбачено для інших працівників, немає правових підстав (див. лист Мінсоцполітики від 10.02.2015 р. № 51/13/116-15). Тому у цьому випадку працюють виключно спеціальні умови, наведені у ч. 14 ст. 10 Закону про відпустки та п. 2 Порядку № 346.

У свою чергу, пропорційність тривалості щорічної відпустки залежно від відпрацьованого періоду у робочому році застосовується лише при звільненні педагогічних працівників.

Так, п. 6 Порядку № 346 передбачено: у разі звільнення керівних працівників навчальних закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічних, науково-педагогічних працівників та наукових працівників їм виплачується грошова компенсація за всі не використані ними дні щорічної основної відпустки.

У разі звільнення зазначених працівників, які до звільнення пропрацювали не менш як 10 місяців, грошова компенсація виплачується за не використані ними дні щорічної основної відпустки з розрахунку повної її тривалості, а особам, які до звільнення пропрацювали менш як 10 місяців, — пропорційно до відпрацьованого ними часу* (з розрахунку тривалості щорічної основної відпустки за кожний відпрацьований місяць 5,6; 4,2 і 2,8 календарного дня за умови тривалості щорічної основної відпустки відповідно 56, 42 і 28 календарних днів) (див. лист Мінсоцполітики від 28.10.2016 р. № 616/13/116-16).

* Детальніше про це читайте у журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2016, № 44, с. 3.Прим. ред.

Отже, відповідаючи на поставлене запитання, зазначимо: вчителю ЗСО, якого прийнято на роботу у березні 2019 року, і який не відпрацював у навчальному закладі повний рік, цілком правомірно надати щорічну основну відпустку влітку 2019 року повної тривалості, а саме 56 календарних днів.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити