Теми статей
Обрати теми

Невикористана відпустка: відпускні та компенсація

Жиленко Катерина, експерт з оплати праці та трудового законодавства
Посадова особа ОМС йде у щорічну основну відпустку з 02.09.2019 р. по 09.09.2019 р. — на 8 к. дн. (18 к. дн. уже використано у червні 2019 року з виплатою грошової допомоги на оздоровлення). За 4 к. дн. щорічної основної відпустки працівник попросив виплатити йому компенсацію (без звільнення) одночасно із виплатою відпускних. Розпорядження про надання щорічної відпустки, виплату відпускних та компенсації видане 20.08.2019 р.
1. Чи правомірним було надавати працівникові компенсацію без звільнення та виплачувати її до фактичного використання відпустки?
2. Який розрахунковий період для визначення суми відпускних та компенсації?

Спочатку нагадаємо, що посадовим особам місцевого самоврядування надається щорічна основна відпустка тривалістю 30 календарних днів (ст. 21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III). Тож зрозуміло, що відпустка за відпрацьований рік розбита на частини: 18 календарних днів у червні + 8 календарних днів у вересні + 4 календарних дні компенсації за невикористану відпустку = 30 календарних днів.

Тепер давайте розбиратись із запитаннями. І розпочнемо з виплати компенсації.

«Відпускна» компенсація без звільнення

Чи можна надавати компенсацію за невикористану відпустку без звільнення?

Так, можна. Але за певних умов. Згідно із ч. 4 ст. 24 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР (далі — Закон про відпустки) за бажанням працівника частина щорічної відпустки замінюється грошовою компенсацією. При цьому тривалість наданої працівникові щорічної та додаткових відпусток не повинна бути менше ніж 24 календарних дні.

Позиція Мінсоцполітики із цього питання незмінна ось уже багато років. У своїх листах (див., зокрема, листи від 21.06.2012 р. № 207/13/116-12, від 24.06.2011 р. № 208/13/116-11) фахівці «працеоплатного» відомства при трактуванні норми ч. 4 ст. 24 Закону про відпустки використовують такий підхід: «За бажанням працівника після використання ним за робочий рік, за який надається відпустка, 24 календарних днів щорічної відпустки за решту днів невикористаної щорічної відпустки, за цей самий робочий рік має бути виплачена грошова компенсація». Тобто, за роз’ясненнями Мінсоцполітики, грошову компенсацію за невикористані дні щорічної відпустки можна виплатити тільки після того, як працівник «відгуляє» 24 календарних дні щорічної відпустки за відпрацьований рік.

У нашому випадку так і є: працівник використав 18 календарних днів відпустки у червні та використає 8 днів у вересні. Разом це 26 календарних днів (26 > 24), тож за решту днів (4 дні) він може отримати компенсацію.

Компенсація разом із відпускними

Чи можна виплатити компенсацію одночасно із сумою відпускних, тобто до фактичного використання відпустки?

Мінсоцполітики у листі від 07.12.2016 р. № 731/ 13/116-16 зазначає, що компенсацію за невикористані дні щорічної відпустки можна виплатити після використання працівником 24 календарних днів щорічної відпустки або одночасно з виплатою відпускних за 24 календарних дні щорічної відпустки, що здійснюється до його виходу у відпустку.

Отже, в описаному випадку працівник має повне право попросити, а роботодавець — виплатити компенсацію за невикористану відпустку одночасно з виплатою відпускних до фактичного використання днів відпустки.

Розрахунковий період

А тепер розберемося із розрахунковим періодом. Певна трудність полягає у тому, що розпорядження про виплату відпускних та компенсації датується серпнем, а відпустка розпочинається у вересні. При цьому відпускні та компенсація виплачені у серпні, адже згідно з ч. 4 ст. 115 КЗпП та ч. 1 ст. 21 Закону про відпустки зарплата за весь час щорічної відпустки виплачується працівникам не пізніше ніж за три дні до початку відпустки. Зверніть увагу: у цій нормі маються на увазі 3 календарних дні (див. лист Мінпраці від 26.06.2009 р. № 155/13/116-09). Який же розрахунковий період обрати?

Відпускні. Відповідно до п. 2 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого поставною КМУ від 08.02.95 р. № 100 (далі — Порядок № 100), обчислення середньої зарплати для оплати щорічної відпустки, додаткових відпусток у зв’язку з навчанням, творчої відпустки, додаткової відпустки працівникам, які мають дітей, або для виплати компенсації за невикористану відпустку проводиться виходячи з виплат за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки або виплати компенсації за невикористані відпустки.

Це означає, що для визначення розрахункового періоду для відпускних важливим є місяць початку відпустки. При цьому дата затвердження розпорядження керівника органу, установи, організації не має значення. На це звертали увагу фахівці Мінсоцполітики в листі від 01.12.2016 р. № 1623/13/84-16 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2017, № 3, с. 3).

У випадку, що розглядається, місяцем початку відпустки є вересень 2019 року. Тож розрахунковим періодом для визначення суми відпускних є вересень 2018 року — серпень 2019 року.

Компенсація за невикористану відпустку. Для визначення розрахункового періоду з метою розрахунку суми компенсації за невикористану відпустку звернемось до того ж п. 2 Порядку № 100. Розрахунковий період для визначення суми компенсації — ті ж самі 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю виплати компенсації.

При цьому подією для визначення розрахункового періоду є виплата/нарахування компенсації за невикористану відпустку. У загальному випадку (та в описаному у питанні дописувача) вона нараховується та виплачується у місяці затвердження наказу/розпорядження керівника органу.

Оскільки компенсація виплачується у серпні 2019 року, то розрахунковим періодом для визначення її суми є серпень 2018 року — липень 2019 року.

Коригування середнього заробітку. Також слід звернути увагу на абз. 7 Порядку № 100, згідно з яким у разі зміни структури зарплати з одночасним підвищенням посадових окладів працівникам органів державної влади та ОМС відповідно до актів законодавства період до зміни структури заробітної плати виключається з розрахункового періоду. Нагадаємо, що з 25.06.2019 р. згідно з постановою КМУ «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» від 19.06.2019 р. № 525 було підвищено оклади та надбавки за ранг посадових осіб і службовців ОМС. При цьому таке підвищення не є зміною структури зарплати у розумінні абз. 7 і 8 п. 2 Порядку № 100, адже одне тільки підвищення окладів та надбавок за ранг без зміни умов оплати праці не призводить до такої зміни.

Тому виключати місяці із розрахункового періоду не потрібно, однак слід провести коригування середнього заробітку:

• зарплату за період по 24 червня 2019 року (включно) — відкоригувати на коефіцієнт підвищення окладів у червні 2019 року;

• зарплату з 25.06.2019 р. — не коригувати (ураховувати у фактично нарахованому розмірі).

Детальніше про це див. у статті «Червневе підвищення окладів в ОМС: вивчаємо та застосовуємо» («Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 25, с. 11).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі