Теми статей
Обрати теми

Нові «трудові» штрафи: як з ними жити й не тужити

Меренкова Світлана, головний бухгалтер і начальник відділу бухгалтерського обліку та фінансово-господарського забезпечення Головного управління Держпраці у Харківській області
Не помиляється лише той, хто нічого не робить. А якщо вже є помилки, то, на жаль, за них доводиться платити. І сьогодні мова піде про ціну «трудових» помилок. А саме — про розміри штрафів, які передбачені ст. 265 КЗпП. За що і в якому розмірі можуть оштрафувати? Чи можна виправитись і уникнути покарання? Чи є послаблення на період карантину? Про це і не тільки читайте у сьогоднішньому матеріалі.

Нещодавно, а саме з 2 лютого 2020 року, набув чинності Закон № 378. Він удосконалив порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю та зменшив розміри штрафних санкцій за порушення норм трудового законодавства*. Чи спростило це життя керівникам бюджетних установ? Як застосовувати нові розміри трудових штрафів в умовах сьогодення? Давайте розберемось.

* Див. детальніше у статті «Нові «трудові» штрафи — 2020: що змінилося?» у журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2020, № 7, с. 5. — Прим. ред.

10 МЗП

Цей штраф застосовується за:

• фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту);

• оформлення працівника на неповний робочий час, якщо фактично він виконує роботу повний робочий час;

• виплату зарплати без нарахування та сплати ЄСВ та податків.

Але ж теоретично у бюджетних установах не може буди неофіційно працевлаштованих працівників — скажете ви.

Це так, але і тут інспектори Держпраці знаходять такі поодинокі випадки. Наприклад:

• охоронники та прибиральники у закладах, які працюють за кошти батьків (такі працівники згодом, виходячи на пенсію та не маючи достатнього страхового стажу, пишуть скарги);

• працівники, що виконують роботи за цивільно-правовими договорами, які при цьому мають всі ознаки трудового договору.

Повторне протягом двох років з дня виявлення порушення штрафується у розмірі 30 МЗП.

Штраф накладається за кожного працівника, щодо якого виявлено порушення.

4 МЗП

Цей штраф застосовується за недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених Законами про військовий обов’язок, про альтернативну службу, про мобілізацію. При цьому штрафують за кожного такого працівника, щодо якого допущено порушення.

3 МЗП

Штраф у розмірі 3 мінзарплати Закон № 378 залишив незмінним. Така відповідальність загрожує за порушення встановлених строків виплати працівникам зарплати, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за 1 місяць, виплату їх не в повному обсязі.

До кола цих порушень можна віднести, наприклад, затримку розрахунку при звільненні більше ніж на 1 місяць.

А ось у разі, якщо затримка розрахунку при звільненні становить менше ніж 1 місяць, на роботодавця може бути накладено штраф відповідно до абз. 9 ч. 2 ст. 265 КЗпП у розмірі 1 МЗП, установленої на момент виявлення такого правопорушення, — як за порушення інших вимог законодавства.

2 МЗП

Цей штраф застосовується за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці. Це саме той випадок, коли штрафний тиск на роботодавців-бюджетників дійсно зменшили.

Але таке порушення є одним із найбільш підступних, оскільки якщо не дотримано хоча б якоїсь однієї мінімальної гарантії в оплаті праці, то найчастіше це явище масове, тобто за багатьма працівниками, і систематичне.

У результаті розмір штрафу зростає.

Найпопулярнішими з таких порушень є ненарахування оплати за роботу:

1) в надурочний час;

2) у святкові, неробочі та вихідні дні;

3) в нічний час.

Ці порушення досить легко кваліфікувати як порушення мінімальних гарантій в оплаті праці. Адже оплата за такий час передбачена ст. 12 Закону про оплату праці.

А ось із тими виплатами, що прямо не передбачені в цій статті, ситуація складніша.

Наприклад, вихідна допомога. Судова практика виходить з того, що вихідна допомога є мінімальною державною гарантією в оплаті праці (наприклад, постанова Харківського апеляційного адміністративного суду від 29.10.2018 р. № 818/1729/18).

Також індексація заробітної плати. Незважаючи на те, що індексація прямо не названа в ч. 1 ст. 12 Закону про оплату праці, це гарантія, яка закріплена у ст. 95 КЗпП.

Отже, за невиплату вихідної допомоги та/або індексації також загрожує штраф у розмірі 2 МЗП — за кожного працівника.

1 МЗП

Отримати такий штраф можна за порушення інших вимог законодавства про працю, ніж ті, що прямо зазначені в ст. 265 КЗпП.

Далі наведемо, так би мовити, стандартні «інші» порушення трудового законодавства.

1. Несвоєчасно подане повідомлення про прийняття на роботу працівника. До речі, таке порушення не належить до фактичного допуску працівника без оформлення трудового договору, за що загрожує штраф у розмірі 10 МЗП.

2. «Відпускні» порушення: неповідомлення працівників не пізніш як за два тижні до встановленого графіком строку про дату початку щорічної відпустки, ненадання щорічних відпусток повної тривалості протягом двох років поспіль, примусове відправлення у відпустку без збереження заробітної плати (що може бути актуальним під час карантину), порушення вимог про надання безперервної частини щорічної відпустки в 14 днів тощо.

У цьому випадку штраф накладається за кожне порушення.

Виправив порушення: чи платити штраф?

А чи можна уникнути штрафу, виконавши припис Держпраці та усунувши порушення?

У цьому контексті може налякати той факт, що з постанови № 823 прибрали принцип, за яким виконання припису звільняє від відповідальності.

Але боятися не потрібно, адже зараз аналогічна норма закріплена в абзацах 14 і 15 ч. 2 ст. 265 КЗпП (ср. ). Однак стосується вона не всіх порушень, а лише тих, що перелічені у абзацах 4, 5, 6 та 9 ч. 2 ст. 265 КЗпП: порушення встановлених строків виплати зарплати та інших виплат (3 МЗП), недотримання мінімальних працеоплатних гарантій (2 МЗП), порушення гарантій «солдатам» установи (4 МЗП) та «інших» порушень (1 МЗП). Тобто «недорогих» порушень.

Не пощастить тим роботодавцям, у яких будуть виявлені порушення, що коштують 10 МЗП, та при наявності в них «інших» порушень, які усунути неможливо.

Якщо ж у вас є інші вищеназвані порушення, то за можливості їх краще виправити.

«Антивірусний» мораторій на перевірки

Нещодавно набув чинності «противірусний» Закон № 530*. Одна з його новацій — заборона планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

* Детальніше про це ви можете прочитати у статті «Противірусні нововведення: вивчаємо основні вимоги» // «Бюджетна бухгалтерія», 2020, № 12, с. 15. — Прим. ред.

Теоретично, оскільки у сфері контролю за додержанням трудового законодавства Держпраці здійснює наразі тільки позапланові перевірки, у тому числі й інспекційні відвідування, заборона на їх проведення не поширюється.

Однак місцеві управління Держпраці на своїх офіційних сайтах повідомляють про зупинення перевірок (див. сайт ГУ Держпраці у Київській області (kiev.dsp.gov.ua), новина від 18.03.2020 р., ГУ Держпраці у Харківській області (www.kh.dsp.gov.ua), новина від 17.03.2020 р.).

УВАГА!

Держпраці призупиняє проведення всіх планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю), інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин.

Підставою є постанова № 211, якою на всій території України установлений карантин з 12 березня 2020 року до 24 квітня 2020 року.

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ ТА СКОРОЧЕННЯ

КЗпП Кодекс законів про працю від 10.12.71 р.

Закон № 378Закон України «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України» від 12.12.2019 р. № 378-IX.

Закон про оплату праціЗакон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Закон про військовий обов’язокЗакон України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25.03.92 р. № 2232-XII.

Закон про альтернативну службуЗакон України «Про альтернативну (невійськову) службу» від 12.12.91 р. № 1975-XII.

Закон про мобілізаціюЗакон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.93 р. № 3543-XII.

Закон № 530Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 р. № 530-IX.

Постанова № 823постанова КМУ «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю» від 21.08.2019 р. № 823.

Постанова № 211постанова КМУ «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 11.03.2020 р. № 211.

МЗП — мінімальна зарплата, законодавчо встановлена на момент виявлення порушення.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі