Теми статей
Обрати теми

«Оплатні» умови для держслужбовців — 2020: увага на головне

Остапчук Олександр, експерт з питань оплати праці
Нарешті свого підвищення окладів у 2020 році дочекались і держслужбовці. Нікого навіть не здивувало, що постанова про підвищення окладів з’явилася майже із місячним запізненням. У рамках сьогоднішнього матеріалу ми поговоримо про умови оплати праці держслужбовців у 2020 році. На що слід звернути увагу при нарахуванні зарплати за посадами держслужби, читайте далі.

У ч. 2 ст. 51 Закону про держслужбу зазначено, що схема посадових окладів на посадах державної служби визначається Кабміном за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби. За традицією останніх років головним «оплатним» документом для держслужбовців є постанова № 15. Не став винятком і 2020 рік.

До постанови № 15 постановою № 16 (набрала чинності 25.01.2020 р., але застосовується з 01.01.2020 р.) були внесені зміни, якими передбачається встановлення для держслужбовців нових розмірів посадових окладів на 2020 рік і затвердження Переліку посад державної служби, що прирівнюються до відповідних підкатегорій (див. «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 р. № 15» цього номера).

Нагадаємо, що з 01.01.2020 р. постанова № 15 не визначає умови оплати праці працівників, які виконують функції з обслуговування, та працівників патронатних служб. Розміри їх окладів установлені у постанові № 1112 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2020, № 1-2, с. 6).

Про нові розміри окладів держслужбовців й не тільки поговоримо далі.

Оплата праці держслужбовців

Перш за все зазначимо, що складові зарплати держслужбовців не змінилися. А це означає, що структура зарплати держслужбовців залишилася незмінною. Зміни, внесені постановою № 16, торкнулися лише розмірів посадових окладів.

Далі розглянемо структуру зарплати держслужбовців з урахуванням особливостей її нарахування у цьому році.

Посадовий оклад. Постановою № 16 затверджено Схему посадових окладів — 2020. Нагадаємо, що у 2019 році для встановлення розмірів посадових окладів посади держслужби було поділено на дев’ять груп оплати праці, а самі держоргани за юрисдикцією — на три рівні. У Схемі посадових окладів — 2020 у цьому аспекті відбулись певні зміни.

Так, у 2020 році з метою встановлення розмірів окладів посади держслужби поділено на 3 категорії (А, Б та В) та 8 підкатегорій (А1, А2, Б1, Б2, Б3, В1, В2 та В3), а держоргани — на 5 рівнів:

1) Апарат ВРУ, Секретаріат КМУ, Офіс Президента України, апарати (секретаріати) Ради нацбезпеки і оборони України, Рахункової палати, Конституційного Суду України, Офісу Генпрокурора, Нацрада України з питань телебачення і радіомовлення;

2) міністерства, центральні органи виконавчої влади із спеціальним статусом, який встановлений законом;

3) інші держоргани, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;

4) держоргани, юрисдикція яких поширюється на територію АР Крим, однієї або кількох областей, міст Києва та Севастополя;

5) держоргани, юрисдикція яких поширюється на територію одного або декількох районів, районів у містах, містах обласного значення.

Крім того, у 2020 році при визначенні розмірів окладів держслужбовців уже не застосовуються коефіцієнти співвідношення до мінімального розміру посадового окладу. Тому у Схемі посадових окладів — 2020 установлені «тверді» розміри окладів, і для більшості посад ці розміри виявляються менше, ніж суми, розраховані за «старими» правилами.

Але в цілому розміри окладів для посад держслужби у 2020 році зросли порівняно з минулим роком. У свою чергу, мінімальний розмір посадового окладу складає 4204 грн., що цілком відповідає нормі ч. 3 ст. 51 Закону про держслужбу. Нагадаємо: ця норма говорить про те, що мінімальний розмір посадового окладу у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення, не може бути менше двох розмірів ПМПО.

При цьому у ч. 3 ст. 51 Закону про держслужбу не зазначено, що мінімальний оклад держслужбовця прив’язаний до ПМПО на 1 січня поточного року. Але у примітці 1 до Схеми посадових окладів — 2020 уточнено, що посадовий оклад на посаді держслужби підкатегорії В3 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення, становить два розміри ПМПО, установленого законом на 1 січня 2020 року. Таким чином, у 2020 році мінімальний оклад держслужбовця становить 4204 грн. (2102 грн. х 2). Протягом року посадові оклади змінюватися не будуть.

УВАГА!

Мінімальний розмір посадового окладу держслужбовця у 2020 році дорівнює 4204 грн.

Надбавка за вислугу років. Як і раніше, для обчислення «вислужної» надбавки керуємося ч. 1 ст. 52 Закону про держслужбу, редакція якої не змінилася. Тому, як і минулого року, у 2020 році надбавка за вислугу років на держслужбі встановлюється на рівні 3 % посадового окладу держслужбовця за кожний календарний рік стажу держслужби, а за наявності стажу держслужби більше 17 (і далі) років — у максимальному розмірі 50 % посадового окладу. Стаж державної служби обчислюється відповідно до ч. 2 ст. 46 Закону про держслужбу та Порядку № 229.

Зауважимо: розмір надбавки за вислугу років держслужбовцям збільшується з дня набуття права на таке підвищення або з дня виникнення права на таку надбавку (див. лист Мінсоцполітики від 29.05.2017 р. № 985/0/102-17/28).

Далі в табл. 1 наведемо відсотковий розмір надбавки за вислугу років залежно від наявного стажу держслужби у держслужбовця.

Таблиця 1

Стаж держслужби

% надбавки за вислугу років

Стаж держслужби

% надбавки за вислугу років

Більше 1 року

3 %

Більше 10 років

30 %

Більше 2 років

6 %

Більше 11 років

33 %

Більше 3 років

9 %

Більше 12 років

36 %

Більше 4 років

12 %

Більше 13 років

39 %

Більше 5 років

15 %

Більше 14 років

42 %

Більше 6 років

18 %

Більше 15 років

45 %

Більше 7 років

21 %

Більше 16 років

48 %

Більше 8 років

24 %

Більше 17 років і далі

50 %

Більше 9 років

27 %

Надбавка за ранг. Зауважимо: ч. 2 ст. 52 Закону про держслужбу передбачено, що розмір надбавки за ранг держслужбовця визначається КМУ при затвердженні схеми посадових окладів на посадах держслужби.

По суті, в Уряду є право переглядати розміри надбавки за ранг на початок кожного року.

Незважаючи на це, розмір надбавки за ранг у 2020 році залишився на рівні 2019 року (див. табл. 2).

Таблиця 2

Ранг держслужбовця

Розмір надбавки, грн.

1

1000

2

900

3

800

4

700

5

600

6

500

7

400

8

300

9

200

Премії. Як у 2019 році, так і у 2020-му, продовжують діяти «преміальні» обмеження, встановлені в абз. 4 ч. 3 ст. 50 та ч. 7 ст. 52 Закону про держслужбу, згідно із якими:

загальний розмір премій, які може отримати держслужбовець за рік, не може перевищувати 30 % фонду його посадового окладу за рік;

фонд преміювання держоргану встановлюється у розмірі 20 % загального фонду посадових окладів за рік та економії фонду оплати праці.

Додаткові стимулюючі виплати. У питанні можливості встановлення стимулюючих виплат у 2020 році «першу скрипку» відіграв Закон про перезавантаження влади.

Відповідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону на два роки (2020 та 2021) продовжено строк виплати додаткових стимулюючих виплат держслужбовцям.

Так, згідно із абз. 8 п. 14 розд. ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про держслужбу керівники держслужби мають право встановлювати держслужбовцям додаткові стимулюючі виплати у вигляді надбавок за інтенсивність праці та за виконання особливо важливої роботи.

Додаткові стимулюючі виплати виплачуються у відсотках до посадового окладу в межах економії фонду оплати праці.

Конкретний розмір таких виплат визначає керівник держоргану самостійно.

Виплати за додаткове навантаження. І тут свій слід залишив Закон про перезавантаження влади. Адже цим Законом з 25.09.2019 р. з переліку складових зарплати держслужбовців (ст. 50 Закону № 889) були виключені виплати за додаткове навантаження.

Але це зовсім не означає, що такі виплати не можна проводити у 2020 році, адже у ч. 3 і 4 ст. 52 Закону про держслужбу, як і раніше, передбачена можливість здійснення цих виплат.

Так, у ч. 3 ст. 52 Закону про держслужбу закріплено право держслужбовців на отримання виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця. Її здійснюють у розмірі 50 % посадового окладу тимчасово відсутнього держслужбовця.

У свою чергу, ч. 4 ст. 52 Закону про держслужбу встановлює можливість отримання держслужбовцями виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою держслужби.

Її здійснюють держслужбовцям, між якими розподілені обов’язки за вакантною посадою держслужби, пропорційно додатковому навантаженню за рахунок коштів економії фонду посадового окладу за відповідною посадою. При цьому строк виконання обов’язків за вакантною посадою держслужби не може перевищувати три місяці (ч. 8 ст. 31 Закону № 889).

Зазначені виплати встановлює керівник держслужби за поданням безпосереднього керівника держслужбовця.

Допомога на оздоровлення та «соцпобут». Грошова допомога у розмірі середньомісячної зарплати обов’язково виплачується держслужбовцям при наданні щорічної основної відпустки. Про це сказано у ст. 57 Закону про держслужбу. Оскільки йдеться про законодавчу норму, редакція якої не змінилася, у 2020 році порядок і розмір виплати «оздоровчої» допомоги такі ж, як і у 2019-му. Нагадаємо, що розмір грошової допомоги визначається згідно з Порядком № 100.

У свою чергу, при виплаті допомоги для вирішення соціально-побутових питань у 2020 році застосовуємо Порядок № 500 (ср. ). Саме цей Порядок використовувався і у 2019 році. Так, згідно з цим Порядком держслужбовцям може надаватися матдопомога на «соцпобут» один раз на рік у розмірі середньомісячної зарплати на підставі особистої заяви.

Зауважте: матдопомога на соцпобут видається або в розмірі середньомісячної зарплати, або не видається взагалі, якщо коштів на такий розмір допомоги недостатньо.

Тобто матдопомогу на соцпобут у сумі, меншій середньомісячної зарплати, видавати не можна (див. лист Нацдержслужби від 20.02.2017 р. № 1505/13-17).

Рішення про надання матеріальної допомоги на соцпобут держслужбовцям приймає керівник держслужби в держоргані в межах затвердженого фонду оплати праці.

Додаткові коефіцієнти. У 2020 році Кабмін може встановлювати додаткові коригуючі коефіцієнти оплати праці для різних держорганів з урахуванням соціально-економічних, демографічних, кліматичних, екологічних та інших особливостей адміністративно-територіальних одиниць, на територію яких поширюється юрисдикція таких органів (ч. 4 ст. 51 Закону про держслужбу).

Оклади перших заступників керівників

Згідно з приміткою 6 до Схеми посадових окладів — 2020 посадові оклади перших заступників керівників самостійних структурних підрозділів (підкатегорія Б1) установлюються на 3 % нижче від посадового окладу керівника відповідного самостійного структурного підрозділу.

Тобто для того, щоб установити оклади таким працівникам, потрібно оклад безпосереднього керівника, на підставі якого визначають розмір окладу першого заступника, зменшити на 3 %.

Розглянемо приклад.

Приклад 1. Розмір посадового окладу керівника самостійного управління, служби (районний рівень) становить 8150 грн.

Розрахуємо посадовий оклад першого заступника:

8150 грн. - (8150 х 3 %) = 7905,50 грн.

Як бачимо, у результаті розрахунку ми отримали оклад у гривнях з копійками.

За роз’ясненнями фахівців Мінсоцполітики, наданими у листі від 22.03.2019 р. № 382/0/206-19 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 13, с. 3) у зазначеному випадку оклади округлювати не потрібно.

А тому посадові оклади першим заступникам керівників самостійних структурних підрозділів держорганів слід установлювати у гривнях з копійками.

До речі, те ж саме стосується категорій працівників, для яких оклади формуються з урахуванням підвищуючих коефіцієнтів (примітки 3 — 5, 8 та 10 до Схеми посадових окладів — 2020).

Оклади голів місцевих держадміністрацій та їх заступників

Розміри посадових окладів голів місцевих державних адміністрацій та їх заступників залежать від розміру посадового окладу керівника державної служби в держоргані з урахуванням його юрисдикції. Це передбачено постановою № 304.

Так, розмір посадового окладу голови відповідної держадміністрації та його заступників розраховують шляхом множення посадового окладу керівника державної служби в цьому органі на відповідний коефіцієнт співвідношення. Такі коефіцієнти для ОДА визначені в додатку 2 до постанови № 304, а для РДА — в додатку 3 до постанови № 304.

Оскільки постановою № 16 підвищено посадові оклади керівників державної служби, відповідно, підвищилися й посадові оклади голів місцевих державних адміністрацій та їх заступників. Розмір посадового окладу керівника апарату ОДА, визначений Схемою посадових окладів — 2020 з 01.01.2020 р. становить 12100,00 грн., а розмір посадового окладу керівника апарату РДА9700,00 грн.

У табл. 3 та 4 наведемо розміри посадових окладів керівників ОДА і РДА та їх заступників з 01.01.2020 р.

Розміри посадових окладів голів ОДА та їх заступників з 01.01.2020 р.

Таблиця 3

Найменування посади

Коефіцієнти співвідношень (додаток 2 до постанови № 304)

Посадові оклади, грн.

Голова обласної державної адміністрації, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій

1,6

19360

Перший заступник голови обласної державної адміністрації, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій

1,4

16940

Заступник голови обласної державної адміністрації, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій

1,25

15125

Розмір посадових окладів голів РДА та їх заступників з 01.01.2020 р.

Таблиця 4

Найменування посади

Коефіцієнти співвідношень (додаток 3 до постанови № 304)

Посадові оклади, грн.

Голова районної, районної у місті державної адміністрації

1,6

15520

Перший заступник голови районної, районної у місті державної адміністрації

1,4

13580

Заступник голови районної, районної у місті державної адміністрації

1,25

12125

Проводимо перерахунок

У зв’язку з тим, що постанова № 16 уведена в дію «заднім числом», а саме з 1 січня 2020 року, керівники держорганів повинні затвердити нові штатні розписи і ввести їх у дію з 01.01.2020 р.

Зарплата. Зарплату працівникам, оклади яких були підвищені, необхідно перерахувати і донарахувати в лютому працівникам належні суми. Але перераховувати потрібно не лише оклади.

Слід відкоригувати й інші виплати, розмір яких залежить від підвищення окладів.

При цьому слід ураховувати: зарплата, нарахована у лютому 2020 року, включається до фонду оплати праці лютого і відноситься до бази нарахування ЄСВ саме цього місяця.

Лікарняні та декретні. Виплати, які були нараховані згідно з Порядком № 1266, перераховувати у зв’язку з підвищенням окладів не потрібно.

Крім того, усі зарплатні коригування, які будуть проведені у зв’язку з підвищенням окладів «заднім числом», при розрахунку середньої зарплати для оплати лікарняних (декретних) будуть включені до заробітку того місяця, в якому вони були фактично проведені.

Коригуємо середній заробіток

Як відомо, підвищення посадових окладів працівників на законодавчому рівні впливає на проведення коригування їх заробітної плати під час розрахунку середнього заробітку відповідно до Порядку № 100.

Так, згідно з абз. 1 п. 10 цього Порядку у випадках підвищення тарифних ставок і посадових окладів відповідно до актів законодавства як в розрахунковому періоді, так і в періоді, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток, зарплата, включаючи премії та інші виплати, що враховуються при обчисленні середньої заробітної плати, за проміжок часу до підвищення коригуються на коефіцієнт їх підвищення.

Якщо законодавче підвищення окладів відбулося в період збереження середнього заробітку, за цим заробітком здійснюються нарахування тільки в частині, що стосується днів збереження середньої заробітної плати з дня підвищення окладів (абз. 2 п. 10 Порядку № 100).

Коефіцієнт коригування (підвищення) при цьому визначається шляхом ділення окладу, встановленого працівникові після підвищення, на його оклад (тарифну ставку) до підвищення.

УВАГА!

Коригуванню підлягають усі виплати, що враховуються при обчисленні середнього заробітку згідно з Порядком № 100.

Відпускні. Оскільки постанова № 16 оприлюднена із запізненням, це вплинуло на проведення коригування відпускних.

Так, якщо ви вже нарахували та виплатили відпускні для відпусток, які почалися у січні-лютому 2020 року, доведеться їх переобчислити, враховуючи коефіцієнт підвищення окладів з 01.01.2020 р.

Приклад 2. Головний спеціаліст держоргану (районний рівень) з 17.02.2020 р. йде у щорічну відпустку на 10 к. дн. Розрахунковий період для розрахунку відпускних: лютий 2019 року — січень 2020 року. Припустимо, що зарплата за цей період склала: за лютий — грудень — 69740 грн.; за січень 2020 року — 6890 грн.

Оскільки посадовий оклад працівника було підвищено з 01.01.2020 р., то заробіток за лютий — грудень 2019 року має бути відкоригований на коефіцієнт його підвищення. Він визначається таким чином:

5300 : 4900 = 1,0816,

де 5300 — посадовий оклад з 1 січня 2020 року;

4900 — посадовий оклад з 1 січня 2019 року.

Далі визначимо відкоригований заробіток за лютий — грудень 2019 року:

69740 грн. × 1,0816 = 75430,78 грн.

Зарплату за січень 2020 року не коригуємо.

Середньоденна зарплата складає:

(75430,78 + 6890) : (365 к. дн. - 11 к. дн.) = 232,54 грн,

де 365 — кількість календарних днів у розрахунковому періоді, що включаються до розрахунку;

11 — кількість святкових і неробочих днів, що припадають на розрахунковий період.

Сума відпускних дорівнює:

232,54 грн. × 10 к. дн. = 2325,40 грн.

Приклад 3. Працівнику надано щорічну відпустку з 30.12.2019 р. тривалістю 14 к. дн. Середня зарплата для оплати днів відпустки склала 226,52 грн. Коефіцієнт коригування відпускних — 1,0816.

У зазначеному випадку зарплату в розрахунковому періоді, а також з 30 по 31 грудня 2019 року не коригуємо. Проте тут враховуємо, що під час відпустки працівника йому був підвищений оклад (з 01.01.2020 р.).

Отже, це зобов’язує провести коригування вже нарахованих відпускних, але не за весь період, а лише за дні з дати підвищення, тобто з 01.01.2020 р. по дату закінчення відпустки.

Відкоригуємо середню зарплату:

226,52 грн × 1,0816 = 245,00 грн.

Оскільки на період відпустки припадає 2 святкових та неробочих дні (1 та 7 січня), відпустка продовжується на ці дні, але ці дні не оплачуються. Тому оплаті за відкоригованим заробітком підлягають 12 к. дн.

Таким чином, працівникові слід доплатити:

(245,00 грн. × 12 к. дн.) - (226,52 грн. × 12 к. дн.) = 221,76 грн.

При проведенні розрахунку відпускних та інших виплат згідно з Порядком № 100 враховуйте, що зарплату за січень 2020 року, донараховану в лютому 2020 року, слід віднести до того місяця, за який вона була фактично нарахована, тобто до січня 2020 року.

Адже тільки премії включають до заробітку того місяця, на який вони припадають згідно з відомістю нарахування зарплати.

Усі інші виплати відносять до місяців, за які вони нараховані (див. лист Мінсоцполітики від 09.12.2011 р. № 1105/13/81-11).

Компенсація за невикористану відпустку, матдопомога та вихідна допомога. Для відпускної компенсації, матдопомоги та вихідної допомоги, нарахованих та виплачених у січні 2020 року, розраховувати коефіцієнт коригування не потрібно. Основною умовою для коригування виплат, які не є збереженням середнього заробітку, є тільки підвищення окладів в розрахунковому періоді.

Якщо ж такі виплати нараховуватимуться в лютому 2020 року (або прив’язані до подій лютого, наприклад грошова допомога до відпустки з 1 лютого, нарахована в січні), тоді січень-2020 потрапить до розрахункового періоду, у якому відбулося підвищення окладів.

Визначаємо право на індексацію

Оскільки оклади держслужбовців були підвищені з 1 січня 2020 року, нехай і із запізненням, для цілей індексації зарплати це означає, що січень 2020 року став місяцем підвищення окладів (базовим місяцем). Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочинається з лютого 2020 року.

У місяці підвищення окладів необхідно провести порівняльні розрахунки і визначити право працівника на подальшу індексацію.

Для цього необхідно суму зарплатного підвищення порівняти із сумою індексації, яка складається в місяці підвищення окладу. Якщо сума зарплатного підвищення перевищить суму можливої індексації, то індексація не нараховується.

Якщо ж суми зарплатного підвищення не вистачить, щоб перекрити суму можливої індексації, то визначають різницю між сумою можливої індексації і сумою підвищення (абз. 3 і 4 п. 5 Порядку № 1078).

Проаналізувавши нові розміри окладів, можна сказати, що сума їх підвищення перевищила суму індексації, що складається в січні 2020 року (65,16 грн.).

Тобто в січні індексацію не нараховують, і цей місяць став новою точкою відліку, від якої відштовхуються для розрахунку коефіцієнтів індексації.

Не індексують зарплату держслужбовців і в лютому 2020 року. Враховуючи, що постанова № 16 опублікована практично із місячним запізненням, переважна більшість державних органів заробітну плату державним службовцям за січень 2020 року нарахували виходячи зі старих окладів, а також індексацію за січень 2020 року від попереднього базового місяця (січень 2019 року). Оскільки нові оклади застосовують з 01.01.2020 р., слід відсторнувати суму індексації зарплати за січень.

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ ТА СКОРОЧЕННЯ

Закон про держслужбу — Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII.

Закон про перезавантаження владиЗакон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо перезавантаження влади» від 19.09.2019 р. № 117-IX.

Постанова № 15 — постанова КМУ «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 р. № 15.

Постанова № 16 — постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 р. № 15» від 15.01.2020 р. № 16.

Постанова № 304постанова КМУ «Про умови оплати праці посадових осіб, керівників та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу» від 20.04.2016 р. № 304.

Постанова № 1112постанова КМУ «Про умови оплати праці працівників державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу» від 24.12.2019 р. № 1112.

Порядок № 100Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100.

Порядок № 1266Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затверджений постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1266.

Порядок № 1078 — Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078.

Порядок № 229Порядок обчислення стажу державної служби, затверджений постановою КМУ від 25.03.2016 р. № 229.

Порядок № 500 — Порядок надання державним службовцям матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, затверджений постановою КМУ від 08.08.2016 р. № 500.

Схема посадових окладів — 2020 — Схема посадових окладів на посадах державної служби з урахуванням категорій, підкатегорій та рівнів державних органів у 2020 році.

МЗП — мінімальна заробітна плата.

ПМПО — прожитковий мінімум для працездатних осіб.

ІСЦ — індекс споживчих цін.

ОДА — обласна державна адміністрація.

РДА — районна державна адміністрація.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі