Теми статей
Обрати теми

Уповноважена особа: працеоплатні нюанси

Будз Володимир, експерт з оплати праці та трудових відносин
Із 1 січня 2022 року проводити закупівлі зможуть виключно уповноважені особи замовника. Оплата праці таких осіб має певні особливості. Про них ми розповімо у сьогоднішній статті.

Із 19.04.2020 до 01.01.2022 організовувати та проводити процедури закупівель можуть як УО, так і тендерні комітети. Така умова встановлена у п. 4 розд. Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922. Але з настанням нового року останні припинять своє існування.

Тож із 01.01.2022 за весь закупівельний процес відповідатимуть виключно УО. Детально про перехідний період читайте у журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 43, с. 15 — 18. А темою сьогоднішньої розмови є порядок оплати праці УО.

Які є варіанти?

Оформити діяльність УО можна одним із трьох способів, передбачених ч. 1 ст. 11 Закону № 922 (див. схему нижче). Оплата праці УО залежатиме саме від обраного способу її призначення.

img 1

Способи визначення/призначення УО

Установлюємо доплату УО

Цей спосіб підійде невеликим замовникам, що проводять незначну кількість закупівель протягом року. У зв’язку з цим їх штатну чисельність збільшувати недоцільно (див. лист № 33041). При цьому УО в обов’язковому порядку повинна отримувати доплату за додаткову роботу з організації та проведення закупівель. Адже встановлення такої доплати — імперативна норма, передбачена Законом № 922. Її невиконання є прямим порушенням чинного законодавства.

1 Лист Мінекономіки від 10.04.2020 № 3304-04/24218-06 // «Бюджетна бухгалтерія», 2020, № 15, с. 6.

Тож за рішенням керівника установи (згідно з наказом, розпорядженням) обов’язки УО мають бути покладені на працівника зі штатної чисельності установи. І такому працівнику необхідно встановити доплату за додаткову роботу за виконання «закупівельних» обов’язків. Але при її встановленні слід ураховувати низку нюансів.

По-перше, покладання додаткових обов’язків на працівника можливо лише за його згодою. Тому, якщо працівник не погоджується виконувати функції УО, примусити його це робити керівник не має права. Бо це суперечить нормі ст. 31 КЗпП.

Нагадаємо: роботодавець не може вимагати від працівника виконання роботи, не обумовленої трудовим договором.

По-друге, до посадової інструкції працівника, на якого покладено виконання функцій УО, не потрібно записувати виконання роботи із проведення закупівель. Адже в такому разі це будуть посадові обов’язки особи, які вона повинна виконувати без здійснення додаткової оплати. А це суперечить нормам Закону № 922.

По-третє, формулювання «з відповідною доплатою згідно із законодавством», наведене у п. 1 ч. 1 ст. 11 Закону № 922, не встановлює для УО конкретного виду доплати (виплати). Тому тут можна говорити про надання їй певної грошової винагороди у вигляді будь-якої виплати (надбавки, премії тощо). До того ж нормативно не визначено й розмір доплати за виконання «закупівельних» обов’язків. На нашу думку, для такого випадку можна використовувати галузеву працеоплатну нормативку. Зокрема, встановлювати дозволені галузеві стимулюючі виплати у вигляді надбавок та премій, що виплачуються в межах затвердженого фонду оплати праці.

Працівники-ЄТСники

УО можна встановити надбавку за складність і напруженість у роботі.

Так, передбачено встановлення працівникам надбавки в розмірі до 50 % посадового окладу за (п.п. 2 п. 3 постанови № 1298):

• високі досягнення в праці;

• виконання особливо важливої роботи;

• складність і напруженість у роботі.

Конкретний розмір надбавки за складність і напруженість у роботі працівникам установлює керівник у межах фонду зарплати. Тепер стосовно умов, розмірів і порядку встановлення цієї надбавки. Ці моменти мають бути обумовлені в колективному договорі установи або в окремому Положенні як додаток до нього.

Якщо працівнику встановлено надбавку за складність і напруженість у розмірі, меншому за граничний (менше за 50 %), і йому не виплачується ні надбавка за високі досягнення, ні надбавка за виконання особливо важливої роботи, то керівник може прийняти рішення про підвищення її розміру до максимуму.

Якщо ж працівник вже отримує таку надбавку у максимальному розмірі, йому можна встановити премію або ж підвищити розмір (відсоток) існуючої премії. Адже, за роз’ясненнями фахівців Мінсоцполітики (див. лист від 31.07.2019 № 14102/0/2-19/52), премії, передбачені постановою № 1298, граничним розміром не обмежуються.

Працівники ОМС

«Оплатні» умови для працівників ОМС визначено постановою № 268. Серед варіантів, які можна застосовувати як компенсацію додаткового навантаження за виконання функцій УО, найбільш доречним є п.п. «в» п.п. 1 п. 2 цієї постанови.

Ця норма надає право керівникам ОМС установлювати працівникам надбавку за високі досягнення в праці або за виконання особливо важливої роботи. Вона встановлюється керівникам структурних підрозділів, їх заступникам, спеціалістам у розмірі до 50 % посадового окладу з урахуванням:

1) надбавки за ранг посадової особи ОМС;

2) надбавки за вислугу років.

Якщо працівник уже отримує таку надбавку у максимальному розмірі, то йому можна встановити премію за виконання додаткової роботи з організації та проведення закупівель або ж підвищити розмір існуючої премії.

Керівник ОМС має право здійснювати преміювання працівників відповідно до їх особистого вкладу в загальні результати роботи у межах:

• фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш ніж 10 % посадових окладів;

• економії фонду оплати праці.

Враховуйте: граничного розміру премії постанова № 268 не визначає.

Витяг з розпорядження голови ОМС про призначення УО та встановлення додаткового заохочення див. нижче.

img 2

Держслужбовці

До додаткових стимулюючих виплат держслужбовцям належить, зокрема, надбавка за інтенсивність праці (постанова № 152). Вона встановлюється держслужбовцям у відсотках до посадового окладу, у межах економії фонду оплати праці та з урахуванням таких критеріїв:

2 Постанова КМУ «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 № 15.

• якість і складність підготовлених документів;

• терміновість виконання завдань, опрацювання та підготовки документів;

• ініціативність у роботі.

Крім того, держслужбовцю можуть установлюватись місячна або квартальна премія відповідно до його особистого внеску в загальний результат роботи держоргану. Таку умову прописано у п. 2 ч. 3 ст. 50 Закону про держслужбу3. Тож працівнику, на якого покладено функції УО, як компенсацію за додаткове навантаження можна встановити місячну або квартальну премію.

3 Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889-VIII.

Однак під час їх установлення враховуйте обмеження, передбачене абз. 5 ч. 3 ст. 50 Закону про держслужбу. Зокрема, загальний розмір місячних або квартальних премій держслужбовця, які він може отримати за рік, не може перевищувати 30 % фонду його посадового окладу за рік.

Вводимо до штату окрему посаду

Такий спосіб підходить для установ (замовників), які проводять системні циклічні закупівлі щороку і мають постійне навантаження з адміністрування закупівельного процесу (див. лист № 3304). Він передбачає внесення змін до штатного розпису та введення нової посади.

Із 01.01.2022 цей спосіб стає найбільш актуальним, адже з цієї дати за всі закупівлі відповідає УО. Але при цьому слід ураховувати, що нормами Закону № 922 не визначено порядок уведення до штату такої посади. Тому звернемось до Класифікатора професій4. На жаль, у ньому також не передбачено посади «уповноважена особа». Натомість він містить професійну назву «фахівець з публічних закупівель» (код 2419.2). Вона належить до класифікаційного розділу «Професіонали» (професійне угрупування «Професіонали у сфері державної служби, маркетингу, ефективності господарської діяльності, раціоналізації виробництва, інтелектуальної власності та інноваційної діяльності»). Для посад розділу «Професіонали» визначено вимоги повної вищої освіти та чотирирівневе кваліфікаційне категоріювання (без категорії, I та II категорії, провідний).

4 Національний класифікатор України «Класифікатор професій ДК 003:2010», затверджений наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 № 327.

До речі, у ч. 7 ст. 11 Закону № 922 також установлено, що УО повинна мати вищу освіту, зазвичай юридичну або економічну. Хоча, на думку фахівців Мінекономіки, якщо в УО є інша вища освіта, то це не суперечить вимогам законодавства (лист № 3304). Утім, при виборі кандидата на призначення УО в пріоритеті все ж юридична/економічна освіта.

УВАГА!

Конкретних кваліфікаційних вимог для посади «фахівець з публічних закупівель» чинним законодавством не передбачено

А це означає, що замовник може самостійно розробити кваліфвимоги та прописати їх у посадовій інструкції працівника.

Далі розглянемо галузеві тонкощі.

Працівники-ЄТСники

Лише Типові штати № 12055 віднедавна містять посаду «фахівець з публічних закупівель». Ними передбачено введення до штатного розпису ЗЗСО 1 шт. од. цієї посади за умови проведення закладом системних циклічних закупівель щороку. Штатними нормативами інших типів закладів та установ таку посаду не передбачено. Тож залежно від потреби в проведенні закупівель можна вводити 1, 0,75, 0,5 та 0,25 шт. од. посади фахівця з публічних закупівель.

5 Типові штатні нормативи закладів загальної середньої освіти, затверджені наказом МОН від 06.12.2010 № 1205.

Умови оплати праці професіоналів загальні для всіх бюджетних установ та визначаються залежно від категорії відповідно до додатка 3 до постанови № 1298. Водночас у галузевих наказах, розроблених на виконання цієї постанови, не завжди визначено оклад для професіоналів. Так, «оплатними» умовами за різними галузями визначено тарифні розряди за категоріями:

• заклади освіти (додаток 11 до наказу № 5576) — фахівці (без категорії, I, ІІ категорія, провідний). Посади професіоналів не визначено. Тож оклад для фахівця з публічних закупівель визначаємо як для фахівців: без категорії — 7-й тарифний розряд, ІІ категорія — 8-й, I категорія — 9-й, провідний — 10-й;

6 Наказ МОН «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 № 557.

• заклади спорту (додаток 13 до наказу № 20977) — фахівці (без категорії, I, ІІ категорії, провідний). Посади професіоналів не визначено. Тож оклад визначаємо як для фахівців: без категорії — 7-й тарифний розряд, ІІ категорія — 8-й, I категорія — 9-й, провідний — 9-й, 10-й;

7 Наказ Мінсім’ямолодьспорту «Про впорядкування умов оплати праці працівників бюджетних установ, закладів та організацій галузі фізичної культури і спорту» від 23.09.2005 № 2097

• заклади соцзахисту (п.п. 2.2.21 Умов № 308/5198) — професіонали (без категорії, I, ІІ категорія, провідний). Оклад визначаємо залежно від категорії: без категорії — 7-й тарифний розряд, ІІ категорія — 8-й, І категорія — 9-й, провідний — 10-й;

8 Умови оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затверджені спільним наказом МОЗ та Мінпраці від 05.10.2005 № 308/519.

• заклади культури (таблиця 2 додатка 3 до наказу № 7459) — професіонали (без категорії, I, ІІ, ІІІ категорії, провідний). Оклад визначаємо залежно від категорії: без категорії — 6-й тарифний розряд, ІІІ категорія — 7-й, ІІ категорія — 7-й, 8-й, І категорія — 8-й, 9-й, провідний — 10-й.

9 Наказ Мінкультури «Про впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі Єдиної тарифної сітки» від 18.10.2005 № 745.

Чи можна оформити фахівця з публічних закупівель за суміщенням? Давайте з’ясуємо.

Суміщення професій (посад) — це виконання працівником разом зі своєю основною роботою, передбаченою трудовим договором, додаткової роботи за іншою професією (посадою). Така додаткова робота за іншою професією (посадою) здійснюється в межах робочого часу за основним місцем роботи. За виконання такої додаткової роботи нараховується доплата в розмірі до 50 % посадового окладу за основною посадою на підставі п. 3 постанови № 1298.

Проте такий вид виконання робіт можливий лише за умови наявності у штатному розписі установи вакантної посади фахівця з публічних закупівель. Наприклад, ви ввели таку посаду, але кандидата на неї так і не знайшли. У такому разі обов’язки за цією посадою ви покладаєте на штатних працівників установи зі встановленням доплати в розмірі до 50 % посадового окладу за основною посадою.

ОМС та держслужба

Займатися закупівлями та обіймати відповідну посаду в ОМС та на держслужбі повинна посадова особа (див. лист № 3304). Нагадаємо: перелік посадових осіб ОМС містять додатки 48 — 53 до постанови № 268, а посадових осіб держслужби — Схема посадових окладів, затверджена постановою № 15.

Майте на увазі: професійна назва посади «фахівець з публічних закупівель» не підходить для ОМС та держслужби. Тому для них слід орієнтуватися на професійну назву роботи «спеціаліст державної служби (місцевого самоврядування)» (професійне угрупування 2419.3 «Професіонали державної служби та місцевого самоврядування»). Від цієї посади можна утворювати похідні назви посад (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2020, № 19, с. 29).

Отже, посаду у штатному розписі можна прописати, наприклад, так: «спеціаліст із проведення публічних закупівель». Оклад для такого працівника буде визначатися як і для аналогічних категорій працівників ОМС чи держслужби. В ОМС, наприклад, спеціаліст без категорії, I, ІІ категорії, провідний, головний (додатки 48 — 53 до постанови № 268). А для спеціалістів держслужби (без категорії, провідний, головний) оклади визначено постановою № 15.

Укладаємо трудовий договір (контракт)

Цей спосіб є доцільним для замовників у разі потреби проведення складних або специфічних закупівель, для здійснення яких доцільно залучити відповідного фахівця в конкретній сфері. Він передбачає, що УО має перебувати із замовником у трудових відносинах.

ВАЖЛИВО!

Не можна призначити УО шляхом укладання з нею договору цивільно-правового характеру (ч. 4 ст. 11 Закону № 922)

Трудовий договір укладається установою відповідно до норм трудового законодавства з особою, яка не належить до штатних працівників установи. Такий договір може укладатися на встановлений чи невизначений строк за погодженням замовника та УО або на час організації та проведення закупівель.

У свою чергу, контракт — це особлива форма трудового договору. Відповідно до ст. 24 КЗпП він укладається у письмовій формі і підписується роботодавцем та працівником, якого приймають (наймають) на роботу. Контракт оформляється у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу і зберігаються у кожної із сторін контракту.

Умови оплати праці працівників, з якими укладається контракт, визначаються за угодою сторін. Розмір виплат не може бути меншим, ніж передбачено чинним законодавством, і залежить від виконання умов контракту.

А взагалі у разі потреби замовник може одночасно використовувати декілька способів для призначення УО. Наприклад, ввести до штату на постійній основі посаду фахівця з публічних закупівель та у разі потреби залучити за трудовим договором (контрактом) ще одну особу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі