Теми статей
Обрати теми

Де взяти кошти на інклюзію?

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
На кінець року у ЗЗСО не вистачає коштів «інклюзивної» субвенції на оплату проведення корекційних занять. Чи маємо ми право різницю сплатити за рахунок коштів загальної освітньої субвенції? (запитання учасника групи Facebook «Спільнота бухгалтерів бюджетних установ»)

Питання фінансування інклюзивної освіти за рахунок коштів субвенції регулює Порядок № 881.

1 Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми проблемами, затверджений постановою КМУ від 14.02.2017 № 88.

У ЗЗСО за рахунок зазначеної субвенції здійснюється оплата таких видатків:

1) проведення (надання) додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг), визначених індивідуальною програмою розвитку, особам з особливими освітніми потребами.

Конкретний перелік занять та послуг наведений у додатку 1 до Порядку № 88;

2) придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку для опанування навчальної програми особами з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в інклюзивних класах (групах). На придбання таких засобів має бути спрямовано не більш як 35 % загального обсягу субвенції. За наявності в закладі декількох осіб з особливими освітніми потребами з однаковими порушеннями за потреби можлива закупівля спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку для спільного користування.

Типовий перелік таких засобів затверджений наказом № 4142.

2 Наказ МОН «Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти» від 23.04.2018 № 414.

Додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття (послуги) проводять (надають) фахівці (з числа працівників ЗЗСО та за потреби — додатково залучені фахівці).

ЗЗСО або відповідний орган управління освітою укладають із такими фахівцями цивільно-правові договори (далі — ЦПД). Форму такого договору наведено у додатку 3 до Порядку № 88.

А конкретний перелік фахівців, які можуть проводити (надавати) додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття (послуги), визначено у додатку 5 до Порядку № 88.

Важливо!

Видатки на оплату винагороди за ЦПД слід планувати та здійснювати за КЕКВ 2111 «Заробітна плата»

Про це прямо зазначено в п.п. 4 п. 2.1.1.1 Інструкції № 333.

Оплачують корекційні заняття за ставками погодинної оплати праці для доцента або кандидата наук, які проводять навчальні заняття з учнями шкіл.

Цей показник наведено в додатку 5 до постанови № 1298.

Додатково така годинна ставка підвищується на 20 % за роботу з особами з особливими освітніми потребами (п. 6 Порядку № 88).

Докладніше про оформлення та оплату корекційно-розвиткових занять читайте у матеріалі «Корекційні заняття: оформлюємо та оплачуємо» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 10, с. 27).

Облдержадміністрації здійснюють розподіл субвенції між обласним бюджетом, бюджетами ТГ пропорційно кількості осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту у відповідних закладах освіти (п. 5 Порядку № 88).

Видатки на зазначені цілі мають бути заплановані з урахуванням кількості осіб, які потребують «інклюзивних» занять у вашому ЗЗСО.

Тож не зовсім зрозуміло, яким чином коштів субвенції, передбаченої за Порядком № 88, не вистачило.

Звісно, за умови, що потребу в таких коштах було визначено правильно.

Можливо, сталася форс-мажорна ситуація і саме цьогоріч до вашого ЗЗСО додалася «незапланована» кількість нових дітей з особливими потребами.

Нагадаємо, що відповідні ОМС мають право:

• передавати кошти субвенції та залишки субвенції минулих років у вигляді міжбюджетного трансферту іншим місцевим бюджетам;

• перерозподіляти у межах відповідного місцевого бюджету кошти субвенції між відповідними типами закладів для забезпечення підтримки осіб з особливими освітніми потребами в повному обсязі.

Про це свідчить п. 12 Порядку № 88.

Тому вважаємо у вашому випадку оптимальним варіантом буде звернутися до місцевої ради (управління (відділу) освіти, який, у свою чергу, звернеться до місцевої ради) з проханням виділити додаткові кошти на проведення «інклюзивних» занять.

Тепер стосовно можливості витрачання коштів освітньої субвенції та її залишків на «інклюзивні» заняття.

Напрями використання як коштів безпосередньо освітньої субвенції, так і її залишків чітко регламентовані чинним законодавством, а саме Порядком № 63. Так, кошти освітньої субвенції спрямовуються на оплату праці з нарахуваннями педпрацівників, визначених у п. 3 Порядку № 6.

3 Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджений постановою КМУ від 14.01.2015 № 6.

Залишки коштів освітньої субвенції можуть бути використані в наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції (тобто на оплату праці педагогів) та на оновлення матеріально-технічної бази закладів та установ освіти.

Зокрема, залишки освітньої субвенції можна спрямовувати насамперед на (п. 3 Порядку № 6):

• придбання шкільних автобусів для перевезення дітей із ЗЗСО, які будуть оптимізовані/об’єднані/реорганізовані;

• оснащення закладів освіти персональними комп’ютерами та мультимедійним обладнанням, засобами навчання та обладнанням для навчальних кабінетів початкової школи, фізики, хімії, біології, географії, математики, інформатики;

• придбання підручників і посібників (у т. ч. електронних) для закладів освіти;

• оновлення навчальної та матеріально-технічної бази ЗЗСО, які оптимізовані/об’єднані/реорганізовані або які повністю укомплектовані та до яких будуть довозитися учні ЗЗСО;

• здійснення заходів, пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки;

• ремонт і придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) ЗЗСО;

• підключення закладів освіти до Інтернету, насамперед у сільській місцевості;

• будівництво нових і реконструкцію, капітальний та поточний ремонт туалетних приміщень ЗЗСО, в яких початкову освіту здобувають не менше 20 осіб, їх облаштування санітарно-гігієнічним обладнанням та розроблення відповідної проєктної документації;

• на закупівлю засобів індивідуального захисту, деззасобів, пірометрів та послуг із дезінфекції приміщень.

Висновок: використання коштів освітньої субвенції та її залишків на оплату додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять чинним законодавством не передбачено.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі