Кожна будівля є окремим інвентарним об’єктом (п. 11 розд. ІІІ Методрекомендацій1). До її складу входять усі необхідні для експлуатації комунікації. Серед них і внутрішня мережа водогазопроводу та каналізації з усіма пристроями.
1 Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11.
Звісно, час від часу всі ці комунікації потребують ремонту. І краще, щоб такий ремонт був запланований, аніж вимушений (аварійний). Це дасть змогу правильно запланувати видатки на проведення таких робіт.
Плануємо видатки
Передусім слід чітко розуміти: це буде поточний чи капітальний ремонт будівлі. Головним орієнтиром у цих питаннях і досі є Перелік № 1502. Зокрема, згідно з цим документом:
2 Примірний перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд, затверджений наказом Держкомітету з питань ЖКГ від 10.08.2004 р. № 150.
• часткова заміна трубопроводу при усуненні нещільностей, витоків — це поточний ремонт будівлі (п.п. 1.2.12.5 Переліку № 150);
• заміна ділянок трубопроводів — капітальний ремонт (п.п. 2.12.1 Переліку № 150).
У будь-якому разі остаточне рішення щодо виду ремонту та можливого способу його проведення приймає керівник установи (п. 2 розд. VІ Методрекомендацій).
Важливо!
До початку ремонту необхідно заручитися наказом керівника щодо проведення робіт із зазначенням його виду
Загальний підхід до застосування КЕКВ при плануванні видатків на ремонт — у таблиці.
Порядок застосування КЕКВ при плануванні витрат на ремонт будівлі
Спосіб виконання робіт | Поточний ремонт | Капітальний ремонт |
Господарський (власними силами) | Придбання будівельних матеріалів — КЕКВ 2210 | — |
Підрядний (із залученням сторонньої організації) | Придбання будівельних матеріалів — КЕКВ 2210 + Оплата робіт — КЕКВ 2240 або Оплата робіт (з урахуванням вартості будматеріалів) — КЕКВ 2240 | Усі витрати (виготовлення проєктно-кошторисної документації, придбання матеріалів, оплата робоіт тощо) — КЕКВ 3132 |
Питанням планування і здійснення витрат на ремонт будівель було присвячено окремий спецвипуск нашого журналу (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2020, № 16/1).
Водночас нагадаємо: з 16.02.2021 р. бюджетним установам повернули можливість здійснювати попередню оплату за товари, роботи і послуги. Головне, щоб розмір авансу не перевищував 30 % вартості їх річного обсягу, а строк попередньої оплати — 3 місяців (п. 151 постанови № 6413).
3 Постанова КМУ «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 22.07.2020 р. № 641.
Подальша доля старих труб
Комісія установи має обстежити і визначити можливість подальшого використання одержаних у результаті ремонту будівлі матеріалів. Придатні — оприбутковуємо як запаси (абз. 1 п. 23 Порядку № 13144). Непридатні — зараховуємо на баланс як вторинну сировину. Звісно, це стосується лише тих матеріалів, які можна реалізувати та отримати із цього хоча б якийсь зиск.
4 Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 р. № 1314.
Тоді як цілковитий непотріб зараховувати на баланс не потрібно. Ліпше подбати про належну утилізацію таких відходів. Але тут ні про які доходи вже не йдеться. Навпаки — за утилізацію доведеться заплатити.
Отже, труби, вилучені у результаті ремонту водопроводу, які через фізичний знос неможливо використовувати, підлягають оприбуткуванню як металобрухт (абз. 2 п. 23 Порядку № 1314).
А як правильно провести оцінку металобрухту, оформити його надходження та реалізацію, читайте у статті «Металеві сейфи: списуємо та реалізуємо брухт» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 10, с. 17).
Відображаємо в бухобліку
Ремонтні роботи
Головною метою і поточного, і капітального ремонту будівлі є відновлення або підтримання її експлуатаційних характеристик. А от продуктивність відповідного об’єкта ОЗ залишається на первісно оціненому рівні (п. 4 розд. VІ Методрекомендацій).
З огляду на це, немає жодних підстав для збільшення первісної вартості об’єкта ремонту.
Всі витрати на проведення ремонтних робіт визнаємо витратами звітного періоду, в якому вони були понесені. При цьому застосовуємо субрахунок 8013 «Матеріальні витрати».
Будівельні матеріали
Будматеріали підрядника, включені до загальної вартості ремонтних робіт, відображати в обліку установи-замовника окремо не потрібно.
Підрядник включає в ціну робіт вартість використаних матеріалів. Таким чином, він компенсує витрати, понесені при виконанні цих робіт (ч. 3 ст. 843 ЦКУ).
Інша річ — самостійно придбані установою будматеріали. Їх спочатку зараховуємо на баланс на субрахунок 1513 «Будівельні матеріали». А відразу після використання вартість фактично витрачених матеріалів списуємо на витрати (Дт 8013 — Кт 1513).
При цьому якщо будматеріали були придбані та передані підряднику, він має підтвердити факт їх використання за призначенням.
Зокрема, виконавець ремонтних робіт має надати установі Звіт про використання будівельних матеріалів замовника та акт приймання-передачі залишку невикористаних матеріалів (ч. 1 ст. 840 ЦКУ). Звісно, до повного пакету документів входять Акт приймання виконаних робіт (форма КБ-2в) і Довідка про вартість виконаних підрядних робіт і витрат (форма КБ-3). Тільки після підписання цих документів можна списати використані будматеріали з балансу.
Для наочності розглянемо порядок відображення цих операцій на умовному прикладі.
Приклад. На підставі договору між бюджетною установою та підрядною організацією було проведено поточний ремонт адмінбудівлі установи. Зокрема, було виконано часткову заміну трубопроводу водопостачання. Загальна вартість робіт становить 4000,00 грн. За умовами договору передбачено попередню оплату у розмірі 1200,00 грн (для закупівлі будматеріалів). Ремонтні роботи виконано своєчасно, форми КБ-2в та КБ-3 підписані без зауважень.
Під час ремонту було демонтовано старі сталеві труби, не придатні для подальшого використання. Параметри труб: діаметр — 50 мм, товщина стінки — 3,2 мм, маса — приблизно 3,7 кг/м, загальна довжина — 4,15 м. Згідно з оцінкою комісії та з урахуванням середньої вартості брухту чорних металів у регіоні вартість старих труб становить 92,10 грн (6,00 грн/кг х 15,35 кг). На підставі акта оцінки труби оприбуткували як металобрухт для подальшої реалізації.
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
1 | Отримано асигнування на проведення поточного ремонту | 2313 | 7011 | 4000,00 | 2 |
2 | Перераховано аванс підрядній організації згідно з договором | 2113 | 2313 | 1200,00 | 2, 4 |
3 | Виконано роботи з поточного ремонту будівлі | 8013 | 6211 | 4000,00 | 6, 17 |
4 | Зменшено заборгованість перед підрядною організацією на суму сплаченого авансу | 6211 | 2113 | 1200,00 | 4, 6 |
5 | Здійснено остаточний розрахунок із підрядником за ремонтні роботи | 6211 | 2313 | 2800,00 | 2, 6 |
6 | Оприбутковано після демонтажу старі сталеві труби як металобрухт для подальшої реалізації | 1518 | 7211* | 92,10 | 14 |
Відображено власні надходження від оприбуткування металобрухту | 2313 | 2117 | 92,10 | 3, 4 | |
Відображено касові видатки | 2117 | 2313 | 92,10 | 3, 4 | |
* Не пізніше останнього робочого дня місяця потрібно подати до Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі та внести зміни до кошторису за спецфондом. |