Теми статей
Обрати теми

Центр культури отримує майно: оформлення та облік

Вежичаніна Світлана, експерт з фінансових питань
Як правильно документально оформити і відобразити в обліку передачу ОЗ та інших необоротних матеріальних активів від сільської ради до Центру культури і дозвілля?

Порядок оформлення передачі-отримання майна залежить від того, хто та на яких умовах її здійснює.

Так, одна річ, якщо це операція з внутрішнього переміщення майна в межах одного органу управління об’єктами державної (комунальної) власності. І зовсім інша — якщо йдеться про безоплатну передачу майна в межах різних органів управління, різних бюджетів.

Адже вимоги щодо документального оформлення та відображення в обліку цих операцій абсолютно різні.

Яка ж передача майна проведена у випадку нашого запитувача? Почнемо з витоків.

ЦКІД1 є комунальними закладами культури, які утворюються ОМС, що представляють інтереси відповідних територіальних громад. У нашому випадку таким ОМС є сільська рада, яка і виконує функцію засновника (власника) Центра культури.

1 ЦКІД — Центри культури і дозвілля.

У свою чергу, одним із джерел отримання майна для виконання господарської діяльності ЦКІД є майно засновника, закріплене за ним на праві оперативного управління.

Здійснюється така передача за рішенням засновника, як органа управління, якому надано право розпоряджатися майном комунальної власності відповідної територіальної громади (ч. 2 ст. 327 ЦКУ).

Нагадаємо: право оперативного управління дає речове право суб’єкту господарювання володіти, користуватися і розпоряджатися майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом).

Майте на увазі: суб’єкт господарювання, що отримує майно в оперативне управління, має здійснювати некомерційну господарську діяльність (ч. 1 ст. 137 ГКУ2).

2 Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

При цьому за власником комунального майна залишається право контролювати використання і збереження закріпленого на праві оперативне управління майна. Здійснюється це безпосередньо власником або через уповноважений ним орган.

Окрім того, власник може вилучати у суб’єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується або використовується ним не за призначенням (ч. 2 ст. 137 ГКУ).

УВАГА!

Передача комунального майна в оперативне управління підприємствам, установам, організаціям, які не були утворені відповідним ОМС, не допускається

На цьому особливо акцентували увагу фахівці ФДМУ у своєму роз’ясненні, наданому у листі від 11.11.2020 р. № 10-16-23012.

Таким чином, сільська рада має повне право як засновник закріпити комунальне майно на праві оперативного управління за ЦКІД — суб’єктом господарювання, утвореним такою радою. Тож далі мова піде про передачу майна в межах одного суб’єкта управління.

Документальне оформлення

Порядок закріплення майна комунальної власності на праві оперативного управління або господарського відання визначається Положенням, затвердженим рішенням відповідної місцевої ради.

Цим документом, як правило, також затверджують типовий договір про закріплення майна, що належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, на праві оперативного управління (господарського відання). У цьому договорі обов’язково прописують умови передачі та повернення відповідного майна.

Отже, перш ніж стати до передачі майна з балансу сільської ради на баланс ЦКІД на праві оперативного управління, між ними має бути підписаний договір про закріплення майна на праві оперативного управління.

Безпосередньо факт передачі активів має бути зафіксовано в Акті приймання-передачі ОЗ типової форми, затвердженої наказом № 8183.

3 Наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 р. № 818.

Разом з активами та підписаним Актом Центр має отримати облікові регістри із зазначенням таких даних, як:

• вартість придбання (створення) ОЗ та ІНМА4;

4 ІНМА — інші необоротні матеріальні активи.

• дата введення активів в експлуатацію;

• сума нарахованого зносу за період експлуатації активів.

Носіями такої інформації є Інвентарні картки обліку об’єктів ОЗ або Інвентарні картки групового обліку ОЗ (абз. 8 п. 5 розд. ІІІ Методрекомендацій № 11). Копії цих документів та техдокументацію на активи також передає сільська рада.

Далі ЦКІД має виконати такі дії:

1) присвоїти отриманим об’єктам ОЗ нові інвентарні номери;

2) встановити отриманим об’єктам ІНМА нові номенклатурні номери;

3) відкрити нові Інвентарні картки на отримані активи.

Детальніше ознайомитися з порядком документального оформлення руху ОЗ та ІНМА можна у статті «Рух ОЗ та МНМА: складаємо документи правильно» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 26, с. 9 — 14).

Бухоблік

Операція з передачі комунального майна в оперативне управління вважається внутрішнім переміщенням майна в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами комунальної власності. Відповідно при відображенні такої операції не застосовуємо рахунки доходів та витрат.

Далі розглянемо цю операцію з позиції сторони, яка передає майно, та сторони-отримувача.

ОМС передає майно

Сторона, яка передає майно в оперативне управління, відображає цю операцію згідно з п. 1.14 Типової кореспонденції.

Зокрема, ОМС має зробити такі облікові записи:

• Дт 5111 — Кт 10, 11 — зменшуємо первісну вартість ОЗ, ІНМА та внесеного капіталу на суму вартості активів, які передані в оперативне управління;

• Дт 5511 — Кт 8014, 8114 — відносимо суму нарахованої амортизації у місяці передачі майна на фінрезультат;

• Дт 1411, 1412 — Кт 5511, 5512 — зменшуємо загальну суму зносу на суму зносу, нарахованого на передані активи за період їх експлуатації.

ЦКІД отримує майно

При отриманні майна Центр має зробити облікові записи згідно з п. 1.13 Типової кореспонденції, а саме:

• Дт 10, 11 — Кт 5111 — збільшуємо первісну вартість ОЗ, ІНМА та внесеного капіталу на суму первісної вартості отриманих в оперативне управління активів;

• Дт 5511, 5512 — Кт 1411, 1412 — збільшуємо загальну суму зносу на суму амортизації, нарахованої на отримані активи за період їх експлуатації.

До відома: первісна вартість безоплатно отриманих необоротних активів дорівнює первісній (переоціненій) вартості відповідних об’єктів, за якою вони обліковувались в установі, що їх передала (абз. 7 п. 5 розд. ІІІ Методрекомендацій № 11).

Водночас ця вартість може бути збільшена на суму понесених під час передачі витрат. Звісно, у цьому разі йдеться про витрати, що формують первісну вартість.

Накопичення таких витрат отримувач майна має відображати за субрахунком 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби» або 1312 «Капітальні інвестиції в інші необоротні матеріальні активи». Тобто, як і завжди, формування первісної вартості активів здійснюємо через незавершені капінвестиції.

Покажемо на умовному прикладі, як слід відображати операції з передачі-отримання майна на праві оперативного управління в бухобліку.

Приклад. У липні 2021 року з метою забезпечення фінансово-господарської діяльності закладів культури громади сільська рада прийняла рішення про передачу комп’ютерної техніки, оргтехніки та меблів в оперативне управління ЦКІД. Порядок передачі та повернення зазначеного майна зафіксовано у договорі про закріплення майна комунальної власності на праві оперативного управління, підписаному обома сторонами угоди. Факт передачі майна оформлено Актом приймання-передачі ОЗ.

Облікові дані переданого майна:

1) група ОЗ: загальна первісна вартість активів — 72000 грн, загальна сума нарахованого зносу на момент передачі активів — 18600 грн (за 2019, 2020 рік — 14400 грн; за 7 місяців 2021 року — 4200 грн), з них:

3 персональних комп’ютери (первісна вартість кожного — 12000 грн); сума нарахованого зносу — 9300 грн (3100 грн за одиницю);

4 персональних комп’ютери (первісна вартість кожного — 9000 грн); сума нарахованого зносу — 9300 грн (2325 грн за одиницю);

2) група МНМА: загальна первісна вартість активів — 32400 грн; загальна сума нарахованого зносу на момент передачі активів — 16200 грн, з них:

3 принтери (первісна вартість кожного — 4500 грн); сума нарахованого зносу — 6750 грн (2250 грн за одиницю);

7 офісних столів (первісна вартість кожного — 2700 грн), сума нарахованого зносу — 9450 грн (1350 грн за одиницю).

Разом з активами Центру передано копії Інвентарних карток та техдокументація.

Центром було присвоєно нові інвентарні номери отриманим ОЗ та встановлено нові номенклатурні номери для ІНМА та відкрито нові Інвентарні картки на відповідні об’єкти.

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн

№ м/о

дебет

кредит

Передача комп’ютерної техніки (група ОЗ) в оперативне управління

1

Нараховано амортизацію на комп’ютерну техніку в місяці вибуття за 7 місяців 2021 року

8014

1411

4200

17

Віднесено на фінрезультат суму нарахованої амортизації за 7 місяців 2021 року

5511

8014

4200

17

2

Списано первісну вартість переданої комп’ютерної техніки

5111

1014

72000

9

3

Списано суму зносу, нарахованого на комп’ютерну техніку:

• за 7 місяців 2021 року

1411

5511

4200

9

• у минулих роках

1411

5512

14400

9

Передача меблів та оргтехніки (група МНМА) в оперативне управління

1

Відображено первісну вартість переданих меблів та оргтехніки

5111

1113

32400

9

2

Списано суму зносу, нарахованого на меблі та оргтехніки у минулих роках (перші 50 % первісної вартості)

1412

5512

16200

9

Отримання комп’ютерної техніки (група ОЗ) в оперативне управління

1

Оприбутковано отриману комп’ютерну техніку

1014

5111

72000

17

2

Відображено суму зносу, нарахованого на отриману техніку:

• сума нарахованого зносу за 7 місяців 2021 року

5511

1411

4200

17

• сума нарахованого зносу у минулих роках

5512

1411

14400

17

Отримання меблів та оргтехніки (група МНМА) в оперативне управління

1

Оприбутковано меблі та оргтехніку

1113

5111

32400

17

2

Відображено суму зносу, нарахованого у минулих роках на отримані меблі та оргтехніку (перші 50 % первісної вартості)

5512

1412

16200

17

ВИСНОВКИ

• ОМС як засновник відповідного комунального закладу має повне право передати комунальне майно ЦКІД на праві оперативного управління

• Операція передачі активів в оперативне управління вважається внутрішнім переміщенням майна в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами комунальної власності. Цю операцію відображаємо в бухобліку згідно з пп. 1.13, 1.14 Типової кореспонденції

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі