Теми статей
Обрати теми

Розширюємо бізнес правильно, або Правила реєстрації відокремленого підрозділу

Децюра Сергій, податковий експерт, s.detsyura@id.factor.ua
Підприємства доволі часто відкривають поза своїм основним місцезнаходженням підрозділи (магазини, офісні та складські приміщення або філії та представництва). Зараз це питання є актуальним, зокрема, через переїзд бізнесу з неспокійних регіонів. Відкриття такого підрозділу відразу породжує низку питань, що стосуються його держреєстрації або правил сплати за нього податків і зборів. Сьогодні розберемося саме з реєстрацією таких утворень.

Структурний чи відокремлений?

Створення та функціонування підрозділів підприємств регламентуються ГКУ, ЦКУ, Законом № 755. Але якоїсь системності у цих нормах шукати марно — оскільки визначення, наведені у цих нормативно-правових актах, є досить розпливчастими і по-різному характеризують одні і ті ж поняття. Тому слід взяти їх усі і, як пазл, скласти в одну цілісну картину (див. рис. 1).

 

img 1 

Рис. 1. Характеристики підрозділів підприємства

 

Увага! Від того, який саме вид підрозділів ви створите, багато в чому залежать правила їх реєстрації і оподаткування.

Загалом хочемо резюмувати, що при створенні структурного підрозділу проблеми із його реєстрацією і оподаткуванням діяльності відходять на другий план, оскільки ці підрозділи не підлягають реєстрації і не виступають самостійними платниками податку.

Водночас якщо за місцезнаходженням такого підрозділу у вас будуть виникати якісь податкові обов’язки, а це дуже вірогідно, бо податківці, зокрема, вважають, що ПДФО слід сплачувати саме за місцезнаходженням такого підрозділу, в якому працюють працівники, то вам доведеться стати на облік у контролюючому органі за таким неосновним місцем обліку (п. 7.1 Порядку № 1558). Зареєструватися за неосновним місцем обліку ви маєте в 10-денний строк (п. 7.2 Порядку № 1588). У цьому випадку — з дня відкриття підрозділу.

Крім того, не варто забувати: при відкритті структурного підрозділу (як за місцезнаходженням підприємства, так і в іншій адміністративно-територіальній одиниці) у вас виникає об’єкт оподаткування або об’єкт, пов’язаний з оподаткуванням, а тому слід подати протягом 10 робочих днів після його створення ф. № 20-ОПП до контролюючого органу за своїм основним місцем обліку (детально про це у «БТ», 2014, № 25, с. 38, № 29, с. 45, та № 40, с. 47).

Якщо ж ви вирішите створити відокремлений підрозділ (філію чи представництво), то проблем набагато більше. Перш за все вам слід буде його зареєструвати та поставити на облік у органах ДФСУ для сплати податків і зборів. I тільки після цього можна приступати до досягнення запланованих цілей.

Тому далі поговоримо про те, що слід зробити, щоб цей підрозділ міг без перепон функціонувати.

 

Порядок створення підрозділу

Як було сказано вище, просто взяти в оренду чи придбати приміщення в іншому населеному пункті або районі міста не достатньо для того, щоб відокремлений підрозділ підприємства міг функціонувати. Щоб створити відокремлений підрозділ, слід перш за все провести ряд організаційних дій, які наведено на схемі (див. рис. 2 на с. 38).

 

Внесення відомостей до Держреєстру

Щоб включити відомості про відокремлений підрозділ до Єдиного держреєстру, підприємство має подати (надіслати поштовим відправленням або електронним документом) державному реєстратору за своїм місцезнаходженням (ст. 28 Закону № 755):

1) заповнену Реєстраційну картку про створення відокремленого підрозділу за формою № 5, яку затверджено наказом Мін’юсту від 14.10.11 р. № 3178/5.

Увага! Заповнювати Реєстраційну картку варто машинодруком або від руки друкованими літерами, а  при надсиланні картки поштовим відправленням, справж­ність підпису слід нотаріально засвідчити;

2) рішення органу управління юридичної особи про створення відокремленого підрозділу (детально про це на с. 38).

До відома! Якщо документи подаються особою, уповноваженою виконавчим органом юрособи, держреєстратору додатково пред’являються паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця та документ, що засвідчує її повноваження. Будь-яких інших документів, крім перелічених вище, пред’являти чи подавати не потрібно.

Якщо в держреєстратора відсутні зауваження до поданих документів, він протягом двох робочих днів з дати їх надходження долучає документи до вашої реєстраційної справи, вносить відповідний запис до Єдиного держреєстру і видає (надсилає поштовим відправленням з описом вкладення) виписку. Така виписка надається безкоштовно (п. 10 ст. 21 Закону № 755).

Зауважимо! Документи, які подані для реєстрації, держреєстратор приймає за описом вкладеного. Копія такого опису в день надходження документів видається (надсилається поштовим відправленням) виконавчому органу юрособи або уповноваженій ним особі з відміткою про дату надходження документів. Тому ви з легкістю зможете визначити, коли саме дані про ваш підрозділ будуть внесені до Єдиного держреєстру.

Крім цього, що доволі важливо, у день внесення даних до Єдиного держреєстру держреєстратор передає відповідні відомості про відо­кремлені підрозділи юридичної особи органам статистики, доходів і зборів, Пенсійного фонду України за вашим місцезнаходженням та за місцезнаходженням відокремленого підрозділу (ч. 9 ст. 28 Закону № 755). Таким чином, всі контролюючі органи будуть повідомлені про створення відокремленого підрозділу юрособою, а тому окремо їх повідомляти про це необхідності немає.

 

Узяття на податковий облік

Узяття відокремленого підрозділу на облік як платника податків здійснюється на підставі повідомлення про створення такого підрозділу, яке держреєстратор направляє органу ДФСУ за місце­знаходженням такого підрозділу (п. 3.2 Порядку № 1588). Тобто юрособа, яка створила такий підрозділ, жодних операцій для цього не здійснює.

 

img 2 

Рис. 2. Алгоритм створення відокремленого підрозділу підприємства

 

Зауважимо! Зараз податківці у загальному випадку довідку за ф. № 4-ОПП не видають (п. 3.10 Порядку № 1588).

Узяття на податковий облік підрозділів іноземних компаній здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених п. 3.4 та п. 4.2 Порядку № 1588.

Важливо. Якщо ви створюєте відокремлений підрозділ в іншій адміністративно-територіальній одиниці, ніж та, де знаходиться підприємство, то хоч сам такий підрозділ і може бути самостійним платником податків, то не факт, що вам не доведеться виконувати податкові обов’язки за його місцезнаходженням. Наприклад, ви не уповноважили його здійснювати нарахування та сплату ПДФО. У такому випадку ви як платник податків зобов’язані стати на облік за неосновним місцем обліку у контролюючому органі за місцезнаходження відокремленого підрозділу.

Щоб стати на облік за неосновним місцем обліку, слід подати до відповідного контролюючого органу протягом 10 робочих днів після створення відокремленого підрозділу реєстраційну заяву за ф. № 1-ОПП або ф. № 5-ОПП (для самозайнятих осіб) з позначкою «облік за неосновним місцем обліку».

Крім того, знову-таки у випадку створення відокремленого підрозділу виникає об’єкт оподаткування або об’єкт, пов’язаний з оподаткуванням. Тож виникає і питання щодо необхідності подання ф. № 20-ОПП.

Увага! Оскільки про створення відокремленого підрозділу податківців повідомив Держреєстратор, то ф. № 20-ОПП подавати не слід. З цим погоджуються і податківці у категорії 119.11 ЗIР ДФСУ.

 

Iнші випадки реєстрації

Узяття відокремленого підрозділу на облік як платника ЄСВ відбувається в органі ДФСУ, який на сьогодні виконує функції контролера за сплатою цього збору. Враховуючи це, реєстрація як платника ЄСВ у ДФСУ відбувається за тими ж правилами, що і взяття на облік відокремленого підрозділу як звичайного платника податку. Тобто на облік підрозділ береться на підставі відомостей з реєстраційної картки про створення відокремленого підрозділу, наданих Держреєстратором (п. 2 розд. II Порядку № 458).

Звертаємо увагу! Відокремлені підрозділи обліковуються як страхувальники у органах ДФСУ з приміткою «Неплатник».

Водночас у випадку прийняття юрособою рішення про виділення відокремленого підрозділу на окремий баланс та перехід до самостійного ведення ним розрахунків із застрахованими особами, статус страхувальника змінюється на протилежний: «Платник єдиного внеску». Щоб підрозділ став платником ЄСВ, юрособа зобов’язана повідомити про ці зміни в 10-денний строк з дня прий­няття такого рішення орган ДФСУ за місцезнаходженням відокремленого підрозділу.

Дані про взяття на облік відо­кремленого підрозділу з приміткою «Платник/Неплатник» органом ДФСУ передаються Пенсійному фонду України та фондам загальнообов’язкового державного соціального страхування в порядку взаємного обміну інформацією (п. 9 розд. II Порядку № 458).

Наприкінці зазначимо, що про готівково-касові проблеми відокремленого підрозділу ми писали у «БТ», 2013, № 45, с. 11, про особливості сплати за такі підрозділи військового збору згадували у «БТ», 2014, № 39, с. 41, а про сплату податку на доходи фізичних осіб — у «БТ», 2013, № 21, с. 38.

 

Документи та скорочення статті

Закон № 755 — Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.03 р. № 755-IV.

Закон № 2346 Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.01 р. № 2346-III.

Закон про бухоблік  Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Вимоги № 368 — Вимоги щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу, затверджені наказом Мін’юсту від 05.03.12 р. № 368/5.

Порядок № 1588  Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.11 р. № 1588.

Порядок № 458  Порядок обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Міндоходів від 09.09.13 р. № 458.

s.detsyura@id.factor.ua

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі