(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 41
  • № 40
  • № 39
  • № 38
  • № 37
  • № 36
  • № 35
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
19/25
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Жовтень , 2014/№ 42

Сайт підприємця — реклама партнерів: оформляємо, вибираємо коди КВЕД, відображаємо в Книзі ОДВ

Наявність сайту — це своєрідна візитна картка підприємця, яка підтверджує його статус та успішність. Крім того, торгівля через Інтернет дозволяє збільшити кількість клієнтів у рази. У той же час нормативна база, що стосується інтернет-ресурсів, кульгає на обидві ноги, тому в процесі використання сайтів виникає безліч запитань. Сьогодні ми поговоримо про розміщення на своєму сайті реклами на замовлення партнерів: як це оформити, які коди КВЕД вибрати, як відобразити у Книзі ОДВ.

Господар сайту — єдиноподатник групи 2

Перш ніж розмістити на своєму сайті рекламу на замовлення партнерів, потрібно дуже уважно вибрати потрібний вид діяльності. Особливо це стосується єдиноподатників групи 2.

Чи є підводне каміння в цій ситуа­ції? Так. Про нього — детальніше.

Згідно з п. 291.4 ПКУ єдиноподатники групи 2 можуть надавати послуги лише населенню (детальніше — в «БТ», 2014, № 41, с. 43) та іншим єдиноподатникам. Що ж до загальносистемників (підприємців та юридичних осіб), то їм послуги надавати не можна. А розміщення реклами — це, зрозуміло, послуга.

Що ж робити? Звичайно ж, не хочеться втрачати потенційних рекламодавців лише з тієї простої причини, що вони не є єдиноподатниками.

У цій ситуації не обійтися без дружнього підприємця (єдиноподатника групи 3 або 5). Саме через нього й доведеться працювати, оскільки він має право вільно співпрацювати із загальносистемниками. Розглянемо можливі схеми, щоб убезпечити підприємця від помилкових кроків і вказати правильний шлях.

1. Комісіонер.

Відразу попередимо вас: договір комісії в цьому випадку — дуже ризикований варіант. Чому?

Почнемо з прямої комісії. Уявіть, що ви уклали договір комісії з єдиноподатником групи 3 (5), він знайшов для вас клієнта (загальносистемника) і ви розмістили його рекламу в себе на сайті. Незважаючи на те що договір на розміщення реклами комісіонер укладав від свого імені, оплату за ці послуги він перерахував вам (див. рис. 1).

 

 

Рис. 1. Пряма комісія (договір комісії між єдиноподатниками)

 

Крім того, ви як комітент у будь-якому разі знаєте, якого клієнта знайшов вам комісіонер. Тобто той факт, що рекламодавець є загальносистемником, вам відомий. А отже, щоб залишатися у групі 2, вам не можна розміщувати на своєму сайті його рекламу.

Можлива й інша схема — комісія у зворотному порядку, тобто договір комісії укладає загальносистемник з єдиноподатником групи 3 (5) (рис. 2 на с. 34).

 

 

Рис. 2. Зворотна комісія (договір комісії між загальносистемником та єдиноподатником групи 3)

 

У цьому випадку всіх формальностей дотримано. Договір на розміщення реклами ви укладаєте з єдиноподатником групи 3 (5)*. Про те, хто є замовником послуг, він вас не зобов’язаний повідомляти, оскільки працює за договором комісії не з вами, а із загальносистемником.

* Нагадаємо, що комісіонер укладає договори хоча й за дорученням комітента, але від свого імені (ст. 1011 ЦКУ).

Але навіть якщо ви з’ясуєте, що:

• замовником реклами є загальносистемник (у випадку з рекламою це досить просто зробити),

• або оплата за рекламу на­дійшла не від єдиноподатника-комісіонера, а від комітента-загальносистемника, то ви не втратите права працювати на спрощеній системі у групі 2.

Такий висновок можна зробити з консультації, розміщеної в категорії 107.01 «ЗІР» ДФСУ, де говориться таке:

«Якщо фізична особа — підприємець — платник єдиного податку другої групи надає послуги відповідно до договору, яким визначено, що замовником є фізична особа, яка підписує акт виконаних робіт, але вартість виконаних послуг для фізичної особи оплачує юридична особа, яка не є платником єдиного податку, то такий підприємець має право обрати другу групу платника єдиного податку.»

І хоча в цій консультації йдеться про замовника — фізичну особу, висновки її є цілком справедливими і для ситуації, коли замовником виступає єдиноподатник (наприклад, комісіонер).

Та все ж існує ймовірність того, що податківці на місцях можуть заперечувати проти таких відносин і спробують виключити єдиноподатника з групи 2.

Крім того, на практиці непросто буде знайти загальносистемника, який би погодився на цю схему. Хіба що зацікавити низькою ціною, оскільки йому набагато простіше розмістити свою рекламу безпосередньо, без участі комісіонера.

Ну й ще один мінус: комісіонеру-єдиноподатнику доведеться включити до виручки всю оплату за рекламу та сплатити з неї єдиний податок (детальніше про це ще поговоримо).

Отже, відносини комісії є не дуже зручними. Але якщо ви все ж вирішите їх обрати, то оформляються вони звичайним договором комісії. А види діяльності за КВЕД 2010 такі:

 

Коди КВЕД при комісії

Єдиноподатник групи 2

Єдиноподатник групи 3 (5)

код 58.19 «Інші види видавничої діяльності» (включає опублікування рекламної продукції, у тому числі в електронному вигляді);

код 73.11 «Рекламні агентства» (включає створення та розміщення рекламної продукції в Інтернеті)

код 73.12 «Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації»

 

2. Надання місця на сайті в оренду через посередника.

Наступна схема, яку ми розглянемо, — це орендні відносини.

Отже, єдиноподатник групи 2 надає в оренду єдиноподатнику групи 3 (5) місце на сайті. Ну а орендар, в свою чергу, надає його в суборенду третім особам (див. рис. 3 на с. 35).

 

Рис. 3. Різні варіанти дій в межах схеми «надати в оренду місце на сайті»

 

Тепер давайте розберемося з кодами КВЕД, які підійдуть для такої діяльності.

Зверніть увагу. Відразу хочемо застерегти єдиноподатників: не використовуйте в договорах формулювання «лізинг майнових прав» і не вказуйте КВЕД 77.40* у реєстраційних документах.

* 77.40 «Лізинг інтелектуальної власності та подібних продуктів, крім творів, захищених авторськими правами».

Річ у тім, що винагорода, отримана єдиноподатником за таким лізингом (роялті), не обкладається єдиним податком (п. 292.1, п.п. 164.2.3 ПКУ). Із суми роялті податковий агент зобов’язаний утримати ПДФО в розмірі 15 % (як при оподаткуванні зарплати). А це єдиноподатникам ні до чого.

 

Коди КВЕД при оренді місця на сайті

Єдиноподатник групи 2

Єдиноподатник групи 3 (5)

Такий вид діяльності, як надання в оренду місця на сайті, у КВЕД 2010 не вказаний.

На нашу думку, найближчим для цієї діяльності є код 63.11 «Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і пов’язана з ними діяльність».

Принаймні при наданні в оренду цілого сайту використовують саме цей вид діяльності

Якщо підприємець укладає із замовниками договори на розміщення реклами, то йому варто вибрати код 73.12 «Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації».

Вказуємо саме посередництво (а не код 73.11), оскільки сайт, на якому розміщується реклама, все ж таки є не власним, а орендованим.

Якщо ж підприємець просто надає місця в суборенду тим, хто хоче розмістити там рекламу (або щось ще), то використовувати код 63.11 якось нелогічно. Утім, нічого іншого, що було б безпосередньо пов’язане з суборендою сайтів, КВЕД 2010 не пропонує.

Можливо, тут би підійшов код 77.40, але ми вже говорили, що він пов’язаний з роялті, а їх краще уникати.

У такому разі не залишається нічого іншого, як вибрати всі види діяльності, пов’язані із сайтами та Інтернетом. А це всього лише два коди: 63.11 і 63.12 «Веб-портали»

 

3. Продаж місця на сайті посереднику.

У зв’язку з тим що з орендою сайту виникають деякі труднощі з розумінням того, до якого коду КВЕД її віднести, у підприємця може з’явитися ідея продати місце на сайті потенційному рекламодавцю**, і нехай він далі робить з ним що хоче.

** Нагадаємо, що єдиноподатники групи 2 можуть продавати загальносистемникам товари. Заборона поширюється лише на надання послуг (та оренду).

Однак на практиці така ідея навряд чи може бути реалізована. Так, щоб щось продати, потрібно:

1) мати право власності на цю річ;

2) якимсь чином окреслити межі речі, що продається.

Припустимо, на сайт право власності є. Але що робити з частиною сайту? Як її виділити, щоб продати? І тут ще така специфіка: місце на сайті не можна продати, наприклад, як бігборд, продати й забути про нього. Ні. Щоб розміщувати там інформацію та оновлювати її, потрібно мати доступ до сайту.

Тобто або покупець повинен мати постійний доступ до сайту (а це навряд чи сподобається власнику сайту), або продавець повинен надавати йому послуги з оновлення інформації, підтримання сайту в працездатному стані тощо. І ось знову повертаємося до того, з чого почали: єдиноподатник  послуги  загальносистемник заборона.

Таким чином, продаж місця на сайті, навіть якщо б і був можливим (що дуже сумнівно, оскільки місце на сайті є невіддільним від самого сайту), не позбавить нас головної проблеми: розмістити рекламу загальносистемника та не »вилетіти» з групи 2 «спрощенки».

Отже, єдиним прийнятним варіантом на сьогодні залишається оренда місця на сайті.

 

Господар сайту є єдиноподатником групи 3 (5)

Якщо власником сайту є єдиноподатник групи 3 (5), то він може сміливо розміщувати на своєму сайті рекламу на замовлення від будь-яких клієнтів (у тому числі закордонних*). Цим спрощенцям не забороняється працювати із загальносистемниками, зокрема надавати їм послуги.

* Для цього навіть не потрібно реєструватися на митниці та оформляти картку суб’єкта ЗЕД. Головне — мати письмовий договір на надання рекламних послуг, акт виконаних робіт і своєчасно отримати оплату (90 календарних днів з моменту розміщення реклами).

Єдине, про що слід пам’ятати: уникайте формулювань, пов’язаних з лізингом майнових прав, щоб не наразитися на роялті.

Коди КВЕД, що рекомендуються, для такого підприємця:

58.19 «Інші види видавничої діяльності» (включає опублікування рекламної продукції, у тому числі в електронному вигляді);

73.11 «Рекламні агентства» (включає створення та розміщення рекламної продукції в Інтернеті).

 

Господар сайту є загальносистемником

У разі коли власником сайту є загальносистемник, він може вільно розміщувати на своєму ресурсі рекламу від будь-яких замовників. Так само, як і єдиноподатник групи 3 (5), про що ми писали вище. Коди КВЕД є тими самими.

 

Як заповнювати Книгу ОДВ

У власника сайту. Почнемо з єдиноподатників (не має значення, яка група: 2, 3 або 5). Запис про дохід у Книзі ОДВ здійснюється у момент отримання оплати:

за розміщення реклами, якщо ви розміщуєте рекламу безпосередньо на замовлення рекламодавця або його комісіонера (схема «зворотна комісія»);

за оренду місця на сайті, якщо ви надаєте його в оренду.

У будь-якому разі загальне правило є незмінним: отримали гроші (готівкові або безготівкові) — відобразили дохід.

Що ж до загальносистемників, то у Книзі ОДВ вони вказують не лише доходи, а й витрати. Для цього їм потрібно керуватися такими правилами:

1) дохід записувати у момент отримання оплати за розміщення реклами;

2) витрати на розміщення реклами (наприклад, розробка дизайну із залученням сторонніх організацій тощо) записувати до Книги ОДВ у момент оплати грошових коштів.

У єдиноподатника-посередника. Як ми вже з’ясували, для розміщення реклами на сайті посередники потрібні лише єдиноподатникам групи 2. Та все ж необхідно розібратися, як посереднику заповнювати свою Книгу ОДВ.

Отже, єдиноподатнику групи 3 (5) (посереднику) доведеться включити до свого доходу:

не лише комісійну винагороду, а й усю транзитну виручку, отриману від загальносистемника-комітента для передачі її єдиноподатнику групи 2**, — якщо використовується схема «зворотна комісія».

** Податківці вже досить давно дотримуються думки про те, що доходом єдиноподатника є вся сума коштів, отримана ним за договором комісії (категорія 107.04 «ЗІР» ДФСУ). Тобто навіть ті гроші, які проходять через нього «транзитом», потрібно включити до доходу та сплатити з них єдиний податок. Цю позицію податківців можна оспорювати, але лише в суді.

Уникнути цього можна, якщо загальносистемник перекаже гроші за рекламу відразу на рахунок єдиноподатника групи 2, оминувши комісіонера. Але це вже може насторожити податківців, оскільки єдиноподатник групи 2 не повинен отримувати оплату за послуги від загальносистемника. Та все ж формально договір послуг укладений з посередником-єдиноподатником, а оплату може здійснювати хто завгодно. Тому, як ми вже говорили, теоретично податківці до цього чіплятися не повинні, однак на практиці може бути інакше;

плату за розміщення реклами, отриману від загальносистемника. Це в разі, якщо використовується схема «оренда». Зрозуміло, витрати на оренду рекламного місця не зменшать виручку єдиноподатника, з якої сплачується єдиний податок*.

* Витрати зменшують виручку лише при роботі на загальній системі оподаткування. На єдиноподатників це правило, на жаль, не поширюється.

Так, щоб залучити до співпраці посередника, єдиноподатнику групи 2 доведеться домовлятися з ним про відшкодування витрат на сплату єдиного податку з »транзитних» сум, щоб зацікавити свого партнера якось інакше.

 

Висновки

  • Розміщувати рекламу на власному сайті на замовлення будь-яких рекламодавців можуть загальносистемники та єдиноподатники групи 3 або 5.

  • Що стосується єдиноподатників групи 2, то їм заборонено надавати послуги загальносистемникам (у тому числі розміщувати їх рекламу). Дотриматися цієї заборони можна за допомогою посередника (єдиноподатника групи 3 або 5). При цьому можливі два варіанти відносин:
    1) єдиноподатник групи 2 здає в оренду місце на сайті посереднику, а той, у свою чергу, або розміщує на ньому рекламу на замовлення будь-яких клієнтів, або перездає його в суборенду тим же рекламодавцям;
    2) посередник укладає з рекламодавцями договори комісії та купує для них послуги з розміщення реклами в єдиноподатника групи 2. При цьому договір на розміщення реклами він укладає від свого імені. Отже, єдиноподатник групи 2 безпосередньо не контактує із загальносистемниками.

  • У будь-якому з цих варіантів посереднику доведеться сплачувати єдиний податок із сум, які проходитимуть через нього транзитом для оплати реклами.

Документ статті

КВЕД 2010 — Національний класифікатор України «Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010», затверджений наказом Держспоживстандарту від 11.10.10 р. № 457.

сайт, реклама додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті