Відразу зауважимо: в листі, що коментується, жодної гострої проблеми фіскали не зачепили. Вони просто стисло висвітили свіжі зміни в адмініструванні ПДФО — наслідки Закону № 71-VIII (також читайте «БТ», 2015, № 1-2, с. 16). Але «родзинка» все ж є, про неї читайте далі.
Зарплата. Зарплата та винагороди за ЦП-договорами, база оподаткування яких не перевищує 10-кратний розмір мінзарплати, встановленої на 1 січня звітного року (у 2015 році — 12180 грн.), як і раніше, обкладаються за ставкою 15 %, а сума перевищення — вже за ставкою 20 %.
До речі, ФОП та незалежні професіонали до частини середньомісячного річного оподатковуваного доходу (чистого), що перевищить 10 мінзарплат, також повинні застосувати ставку 20 %.
Пасивні доходи. Ставка ПДФО для пасивних доходів зросла: для інвестиційного прибутку, роялті, процентів, дивідендів, які виплачуються інститутами спільного інвестування та неплатниками податку на прибуток — 20 %, для дивідендів з українським джерелом походження, які виплачують платники податку на прибуток, — 5 %, а для іноземних дивідендів — 15 і 20 % (дивідендні перехідні та не лише нюанси — див. на с. 18 номера).
У формі № 1ДФ дивіденди, як і раніше, відображаються з ознаками доходу «109» і «142» (для пільгових дивідендів з п.п. 165.1.18 ПКУ).
Виграші та призи в лотерею (незалежно від суми) оподатковують за ставкою 15 %, інші виграші та призи — за подвійною ставкою в розмірі 30 %.
У формі № 1ДФ неперсоніфіковані доходи (проценти, виграші та призи в лотерею) відображаються загальною сумою. Також загальною сумою відображається ПДФО, утриманий з них.
ПСП. Ще на рік (до 1 січня 2016 року) «відсунули» можливість застосовувати ПСП у розмірі 100 % прожиткового мінімуму для працездатної особи, установленого на 1 січня звітного податкового року. Отже, у 2015 році розмір звичайної ПСП, як і раніше, становить 50 % прожитмінимуму для працездатної особи (609 грн.). Цей самий розмір відповідно застосовується для кваліфікації адміністративних і кримінальних правопорушень (не плутати з розміром санкції).
Військовий збір (ВЗ). Дію ВЗ продовжили до набуття чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України.
Більше того, розширено об’єкт оподаткування. Тепер ВЗ обкладаються все, що обкладається ПДФО (оподатковувані доходи резидентів і нерезидентів, визначені ст. 163 ПКУ).
Виходить, під ВЗ підпадають і проценти, дивіденди, орендні виплати, виплати фізособам за договорами купівлі-продажу тощо.
При цьому виплати за ЦП-договорами єдиноподатникам не потрапляють до загального оподатковуваного доходу (п.п. 165.1.36 ПКУ), тому ВЗ з них справляти не потрібно. А ось для виплат за ЦП-договорами підприємцям-загальносистемникам (а також незалежним професіоналам) зачіпок для необкладення ВЗ немає. Причому, якщо дохід виплачує податковий агент, виникає запитання: чи повинен він утримати ВЗ із виплати. На нашу думку, не повинен. Але податківці поки що цього прямо не підтверджують (усі подробиці знайдете у статті «Військовий збір: немає нічого більш постійного…» // «БТ», 2015, № 4, с. 11).
Однак головна інтрига листа, що коментується, — це правила відображення військового збору у ф. № 1ДФ. Податківці зазначили: у формі № 1ДФ податковий агент відображає загальну суму доходу, з якого утримано ВЗ за звітний період, без відображення персоніфікованих даних фізичних осіб — платників ВЗ. Але що б це могло означати?
Важливо знати: у чинній формі № 1ДФ немає місця для відображення сум ВЗ і неперсоніфікованих доходів. Однак за усними консультаціями фахівців ДФСУ, оновлена форма № 1ДФ перебуває на реєстрації в Мін’юсті (тобто на підході). Тому за IV квартал 2014 року звітуємо за старою формою (без зазначення ВЗ), а вже за I квартал 2015 року податківці попросять відзвітувати за новою, в якій вже буде ВЗ.