Адміністрування, звітність, перевірки
Адміністрування податків |
Перелік загальнодержавних податків (п. 9.1 ПКУ) скорочено з 17 до 7. Серед тих, що «вижили»: податок на прибуток підприємств, ПДФО, ПДВ, акциз, екоподаток, рентна плата і митний збір. При цьому рентна плата фактично об’єднує в собі декілька платежів: плату за користування надрами (у цілях, пов’язаних і не пов’язаних з видобуванням корисних копалин), за користування радіочастотним ресурсом, за спецвикористання води, за спецвикористання лісових ресурсів, рентну плату за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами і нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку територією України (пп. 14.1.135, 14.1.149, 14.1.217, розд. IX ПКУ). Таким чином, маємо справу не стільки зі скороченням податків (хоча скорочення є), а з укрупненням платежів (декілька податків трансформуються в один) |
Під «скорочення» потрапили також місцеві податки та збори. Як і передбачалося, законодавці залишили всього два основні місцеві податки: ЄП і податок на майно. Останній включає три податки: 1) податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (у його сплаті є серйозні зміни); 2) плату за землю (вона, як і раніше, справлятиметься у формі земельного податку та орендної плати за землі державної та комунальної власності); 3) транспортний податок (на авто з двигуном більше 3000 куб. см), який запроваджено замість скасованого збору за першу реєстрацію транспортних засобів. |
Податком на нерухоме майно віднині обкладатиметься не тільки житлова, а й нежитлова нерухомість. Перелік нежитлової нерухомості наведено в п.п. 14.1.1291 ПКУ. Не потраплять під оподаткування як виняток, зокрема: • об’єкти нежитлової нерухомості, що використовуються суб’єктами малого та середнього бізнесу, які здійснюють діяльність у малих архітектурних формах і на ринках; • будівлі промисловості, зокрема виробничі корпуси, цехи, складські приміщення промислових підприємств; • будівлі, спорудження сільгосптоваровиробників, призначені для використання безпосередньо в сільгоспдіяльності; • житлова та нежитлова нерухомість, що перебуває у власності громадських організацій інвалідів та їх підприємств. Ставки податку не можуть перевищувати 2 % мінзарплати, установленої на 1 січня звітного року, за 1 кв. м бази оподаткування. Але на 2015 рік запроваджено пільгову ставку. Про це детальніше на с. 33 номера |
Транспортним податком обкладатимуть легкові автомобілі віком до 5 років з об’ємом циліндрів двигуна більше 3000 куб. см. Ставка податку становитиме 25000 грн. на рік за кожне авто. Сплачувати цей податок потрібно буде юрособам і фізособам, у власності яких є зазначені автомобілі. Детальніше на с. 33 |
Що стосується місцевих зборів, то тут є новини. Якщо ви пам’ятаєте, Проект № 1578 передбачав скасування паркувального та туристичного зборів. Але у фінальному Законі № 71 ці два платежі все ж таки вижили. Їх, як і раніше, потрібно буде сплачувати. А ось збір за здійснення деяких видів підприємницької діяльності (плата за патент) пішов у безвість. Госпсуб’єктам, які порушили порядок отримання та використання торгового патенту за період до 01.01.15 р., слід мати на увазі, що вони несуть відповідальність за це в порядку і на умовах, що діяли до 01.01.15 р. (п. 3 підрозд. 7 розд. ХХ ПКУ) |
Також законодавці скасовують хмелезбір і замість нього запроваджують акциз з підакцизних товарів, реалізованих госпсуб’єктами роздрібної торгівлі. Не до кінця зрозуміло, як цей податок нараховується/сплачується. Оскільки це акциз, то його потрібно включати до ціни реалізації (п. 14.1.4 ПКУ). У п.п. 214.1.4 і 215.3.10 ПКУ зазначено, що база — вартість з ПДВ. Але база для ПДВ сама має включати акциз (п. 188.1 ПКУ). Виходить, він нараховуватиметься сам на себе. Наприклад, ціна з ПДВ 120 грн. Тоді акциз 6 грн. (120 х 0,05). Отже, ціна без ПДВ буде 94 грн. Акциз — 6 грн. ПДВ — 20 грн. Можливо податківці запропонують лояльніший варіант. Роздрібним акцизом обкладаються операції з продажу пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну і промислових замінників тютюну, товарів з п.п. 215.3.4 ПКУ безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших госпсуб’єктах громадського харчування (п.п. 14.1.212 ПКУ). Роздрібники підлягають обов’язковій реєстрації як платники акцизного податку контролюючими органами за місцезнаходженням пункту продажу товарів не пізніше граничного строк подання «акцизної» декларації за місяць, в якому здійснюється госпдіяльність (п.п. 212.3.11 ПКУ). Детальніше див. на с. 30
|
До речі, «під акциз» потрапили також операції з переобладнання ввезеного до України транспортного засобу на підакцизне легкове авто та оптові постачання електроенергії (за деякими винятками) (пп. 213.1.9 — 213.1.11, п.п. 213.2.8 ПКУ) |
Якщо місцева рада не встановила відповідний місцевий податок та акцизний податок у частині реалізації госпсуб’єктами роздрібної торгівлі підакцизних товарів, такі податки до ухвалення рішення справляються виходячи з мінімальних ставок, а плата за землю — із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня попереднього року (п.п. 12.3.5 ПКУ). Зверніть увагу: ідеться саме про місцеві податки, місцеві збори тут не згадуються. Це означає: якщо місцева рада не встановила транспортний і паркувальний збір, то його сплачувати не потрібно. Непряме підтвердження цьому знаходимо також у п. 10.2 ПКУ. У ньому зазначено, що місцеві ради обов’язково встановлюють тільки ЄП і податок на майно |
Особливий податок на операції з відчуження ЦП і деривативів скасовано (вилучено пп. 14.1.4 і 213.1.7 ПКУ) |
Скасовано й ФСП. Сільгосптоваровиробники, в яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній звітний рік дорівнює або перевищує 75 %, тепер сплачуватимуть ЄП у складі 4 групи єдиноподатників |
У зв’язку з переходом «прибуткового» обліку на бухгалтерські рейки перелік прав контролерів (п. 20.1 ПКУ) доповнено ще двома: 1) правом проводити перевірку правильності ведення бухобліку відповідно до НП(С)БО або МСФО; 2) правом перевіряти правильність і повноту визначення доходів, витрат і фінрезультату до оподаткування згідно з бухобліком відповідно до НП(С)БО або МСФО |
Нововведення для суб’єктів природних монополій і суб’єктів — платників рентної плати за користування надрами. Інформацію про сплату ними податків тепер будуть щомісячно оприлюднювати на офіційному сайті ДФСУ (п. 35.4 ПКУ, ср. ). Увага, відмінність від проекту! У Законі № 71 депутати встановили, що на офіційному сайті ДФСУ щомісячно оприлюднюватиметься інформація про госпсуб’єктів, у яких є податковий борг, із зазначенням керівників таких госпсуб’єктів і сум податкового боргу в розрізі платежів і територіальних органів ДФСУ. Форму інформації та порядок її оприлюднення встановлює ДФСУ |
Право вести спрощений бухоблік залишили тільки для ЮРЄПів (абз. 3 п. 44.2 ПКУ). Згадки про платників податку на прибуток за ставкою 0 % немає. Методику ведення спрощеного бухобліку віднині затверджуватимуть податківці, а не Мінфін |
Подання податкової звітності |
Установлено, що платник зобов’язаний подавати податкові декларації за кожен звітний період, в якому виникають об’єкти оподаткування, або за наявності показників, що підлягають декларуванню (п. 49.2 ПКУ). Виняток з цього правила становлять платники, в яких є діючі (у тому числі припинені) ліцензії на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією. Вони, як і раніше, зобов’язані подавати звітність незалежно від того, здійснювалася госпдіяльність у звітному періоді чи ні (п. 49.21 ПКУ). Якщо в контролерів з’явиться інформація про те, що платник, який не відзвітував, здійснював діяльність, що призвела до виникнення об’єктів оподаткування і показників до декларування, або ж у платника були «підакцизні» ліцензії, то це стане приводом для документальної позапланової перевірки (п.п. 78.1.2 ПКУ) |
Установлено, що абсолютно всі платники ПДВ мають подавати ПДВ-звітність в електронній формі з дотриманням реєстрації ЕЦП підзвітних осіб у порядку, установленому законодавством (п. 49.4 ПКУ) |
Приємна новина! Законодавці поки що відмовилися від запровадження контролю за витратами і доходами фізосіб. У зв’язку з цим з остаточного тексту Закону зникла норма, що зобов’язала платників повідомляти податківців про реалізовані фізособам товари (роботи, послуги), вартість неділимої одиниці яких перевищує 25000 грн. Хоча до п. 119.2 ПКУ все ж унесено поправку, що встановлює відповідальність у тому числі за неподання, несвоєчасне подання, подання не в повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками звітності про суми отриманої оплати від фізосіб за товари (роботи, послуги). Вважаємо, що це просто недогляд авторів Закону |
Перевірки |
У п. 73.3 ПКУ уточнили, що запит контролерів на отримання інформації від платника підписується керівником (заступником керівника) контролюючого органу і повинен містити: • підстави для надіслання запиту із зазначенням інформації, яка це підтверджує; • перелік інформації, яка запитується, і перелік документів, які пропонується надати; • печатку контролюючого органу |
Камеральною перевіркою тепер вважатиметься у тому числі перевірка у приміщенні контролюючого органу даних СЕА ПДВ |
Заяву на проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки можна подати за 10 календарних днів до очікуваного початку перевірки, але не раніше офіційного повідомлення ДФСУ про впровадження проведення таких перевірок для відповідних платників податків: єдиноподатників, суб’єктів мікро-, малого та середнього підприємництва, інших платників (абз. 7 п.п. 75.1.2 ПКУ). Тобто рішення про поширення електронних перевірок на ті чи інші групи платників податків віддане на відкуп ДФСУ |
Дещо підкориговано підставу для проведення документальної позапланової перевірки з п.п. 78.1.1 ПКУ. Так, перевірити платника можуть у разі, якщо за підсумками перевірок інших платників або при отриманні податкової інформації виявлено факти, що свідчать про порушення (раніше — про можливі порушення) податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Уникнути перевірки, як і раніше, можна, надавши протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту від податківців пояснення та документальні підтвердження |
Законодавці вводять дві додаткові підстави для проведення документальної позапланової перевірки однакового змісту (пп. 78.1.17 і 78.1.18 ПКУ) — платник не подав уточнюючий розрахунок для виправлення помилок протягом 20 робочих днів після складання довідки про проведення електронної перевірки. Нагадаємо, що у Проекті № 1578, крім зазначеного, новою підставою для проведення позапланової перевірки було подання заяви на збільшення «ліміту реєстрації» ПН/РК в ЄРПН за рахунок суми непогашеного БВ, заявленого до відшкодування або до заліку у зменшення майбутніх ПЗ за звітні періоди до 01.01.15 р., а також від’ємного ПДВ, задекларованого за звітні періоди до 01.01.15 р. |
Увага, новація! Контролерам заборонено проводити позапланові перевірки, передбачені пп. 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8, 78.1.11 ПКУ, якщо питання, що є предметом перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника (п. 78.2 ПКУ). Фактично ця заборона поширюється на перевірки, які проводять у ситуації, коли: • виявлено факти, що свідчать про порушення платником законодавства (за відсутності відповіді на запит контролерів протягом 10 робочих днів); • виявлено недостовірність даних у податкових деклараціях (за відсутності відповіді на запит контролерів протягом 10 робочих днів); • платник подав декларацію, в якій заявив до відшкодування ПДВ (за наявності підстав для перевірки, визначених у розд. V ПКУ) і зазначив від’ємний ПДВ у розмірі більше 100 тис. грн.; • отримано рішення суду про призначення перевірки або постанову органу, що здійснює оперативно-розшукову діяльність, слідчого, прокурора |
Трохи видозмінено підставу для проведення фактичної перевірки з п.п. 80.2.5 ПКУ. Тепер до платника можуть прийти з фактичною перевіркою у випадку, якщо отримано інформацію про порушення ним вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання і транспортування спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, цільового використання спирту, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, нафтопродуктів, палива моторного альтернативного, скрапленого газу |
Копію наказу керівника контролюючого органу про призупинення проведення документальної виїзної планової та позапланової перевірки великого платника віднині можуть не тільки вручати уповноваженому представнику платника під розписку, а й надсилати рекомендованим листом з повідомленням про вручення (п. 82.4 ПКУ) |
Проект № 1578 установлював право контролерів у разі, якщо податковий борг виник у результаті несплати платником зобов’язань і пені, визначених у поданих деклараціях / уточнюючих розрахунках, стягувати кошти з банківських рахунків платника в безперечному порядку без звернення до суду. Тішить, що законодавці відмовилися від подібного нововведення. Щоправда, при цьому Закон № 71 запроваджує тимчасову міру: до 01.07.15 р. в разі виникнення податкового боргу в сумі більше 5 млн грн. і відсутності переплат за податками (зборами), контролери все ж таки зможуть стягувати кошти з банківського рахунка платника на підставі рішення керівника контролюючого органу без звернення до суду. Порядок стягнення грошових коштів має затвердити Кабмін (п. 32 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) |
Установлено, що у 2015 і 2016 роках перевірки підприємств і ФОП з обсягом доходу до 20 млн грн. за попередній календарний рік здійснюються виключно з дозволу Кабміну, за заявкою самого госпсуб’єкта, за рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України. Це обмеження не поширюється: • з 01.01.15 р. — на перевірки госпсуб’єктів, які ввозять до України та виробляють і реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання законодавства з питань наявності ліцензій, повноту нарахування та сплати ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ; • з 01.07.15 р. — на перевірки платників ЄП 2 і 3 (ФОП) груп, крім тих, хто здійснює діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі (тобто крім тих платників ЄП, яким РРО не потрібний) з питань дотримання порядку застосування РРО. Також РРО-перевірки не торкнуться тих платників ЄП 2 і 3 (ФОП) груп, які РРО застосовувати повинні, але перейдуть на їх застосування раніше належного строку — а саме в період із з 01.01.15 р. до 30.06.15 р. включно. Детальніше про це на с. 39 номера |