(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 6
  • № 5
  • № 4
  • № 3
  • № 1-2
  • № 52
  • № 51
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
27/27
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Лютий , 2015/№ 7

Як підприємцю приймати працівників за новими правилами

Спільними зусиллями ми продовжуємо «перетравлювати» нещодавні новини податкової та трудової реформ. Сьогодні пропонуємо заглибитися в питання працевлаштування підприємцем працівників з урахуванням нових вимог КЗпП.

Goodbye, реєстраціє! Hello, повідомлення!

Почнемо, сподіваємося, з уже відомого вам факту, що з 01.01.15 р. підприємцю-роботодавцю не потрібно реєструвати укладені трудові договори з працівниками в центрі зайнятості (див., зокрема, «БТ», 2015, № 5, с. 42). Річ у тім, що Закон № 77 «змів» ст. 241 КЗпП, яка зобов’язувала підприємців-роботодавців проводити таку реєстрацію в тижневий строк з моменту допуску до роботи.

Однак тішитися зарано. Замість цього обов’язку з’явився інший.

Так, з 01.01.15 р. працівник не може бути допущений до роботи без укладання трудового договору, оформленого наказом або розпорядженням власника чи уповноваженого ним органу, і повідомлення про це органа ДФСУ (ч. 3 ст. 24 КЗпП)!

Зауважимо: оформлювати наказ (розпорядження) про прийняття на роботу підприємцям не потрібно. Це обов’язок юридичних осіб. Але фізособи, як і раніше, укладають із працівниками трудові договори у письмовій формі.

Як бачимо, головна трудова новація для них — повідомлення податківців про нових працівників, про яке далі.

 

Повідом так — не знаю як

Порядок повідомлення ДФСУ про прийняття працівника має розробити та затвердити КМУ. На це йому відведено три місяці (п. 4 разд. II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 77). На жаль, поки що ніхто не бачив навіть проекту.

Спочатку податківці на місцях пропонували повідомляти їх листами в довільній формі. Зауважимо, це була їх особиста ініціатива, яку за великим рахунком можна було ігнорувати. Однак нещодавно з’явилося перше офіційне роз’яснення ДФСУ в листі від 29.01.15 р. № 2627/7/99-99-17-03-01-17 («БТ», 2015, № 6, с. 13).

Податківці пропонують досить розумний підхід. Поки належним повідомленням вважається подання таблиці 5 форми № Д4 у складі щомісячної ЄСВ-звітності із зазначенням початку трудових відносин з прий­нятими працівниками. Причому подати її потрібно за стандартними правилами — не пізніше 20-го числа наступного місяця (за січень — у лютому тощо). Відповідно про працівників, прийнятих підприємцем у січні, податківці будуть поінформовані в ЄСВ-звітності за січень, яку потрібно подати не пізніше 20 лютого.

Майте на увазі: окремо за кожним фактом прийняття працівника інформувати податківців шляхом подання титульного листа з таблицею 5 не потрібно.

Однак будьте пильними! Як тільки з’явитися довгоочікуваний порядок від КМУ, то повідомляти доведеться за його правилами.

 

Форма трудового договору

Укладають трудовий договір з працівником, як і раніше, лише у письмовій формі (стаття 24 КЗпП). Тоді запитання: чи обов’язково з 01.01.15 р. використовувати типову форму, затверджену наказом № 260?

Вважаємо, що так, оскільки наказ № 260 не скасований. Щоправда, сьогодні він діє в частині, що не суперечить КЗпП. Таким чином, ігноруємо норми щодо обов’язкової реєстрацію трудових договорів, однак решти норм дотримуємося.

При цьому ви можете вносити до типової форми зміни та доповнення, за умови, що вони не погіршуватимуть становище працівників порівняно з КЗпП (листи Мінпраці від 09.10.01 р. № 06/2-4/133 і Держкомпідприємництва від 25.04.02 р. № 1-311/2337). Зокрема, не потрібно до договору включати положення про його реєстрацію в центрі зайнятості, про подання третього примірника до центру зайнятості (договір складаємо у двох примірниках).

Важливо. Також не потрібно повідомляти центр зайнятості, якщо ви вноситимете зміни до трудового договору.

Майте на увазі: з 01.01.15 р. ви самі складаєте та заносите відомості до трудового договору, спеціаліст центру зайнятості вас не контролює.

Відповідно канули в Лету і старі незаконні вимоги не змінювати затверджену форму, встановлювати розмір зар­плати з прив’язкою до Генеральної угоди або середнього показника по регіону тощо.

Не забудьте! Під час оформлення на роботу громадянин надає паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку (якщо це місце буде основним місцем роботи), довідку з реєстраційним номером (ІПН). Ви можете попросити його пред’явити документ про освіту, медичну довідку тощо.

 

Записи у трудовій книжці

Працівникам, оформленим за основним місцем, підприємець повинен зробити запис у трудовій книжці. Посадовій особі центру зайнятості треба підтвердити його підписом та посвідчити печаткою (п. 2.211 Інструкції № 58). При цьому формулювання записів, які мають бути у графах трудової книжки (наведені в п. 2.211 Інструкції № 58), зобов’язують посилатися на дату та номер зареєстрованого трудового договору, місце його реєстрації. Однак як виконати ці вимоги, якщо реєстрація скасована? Офіційних роз’яснень немає.

У такому разі нічого не залишається, як іти до центру зайнятості з незаповненою трудовою книжкою. Якщо буде прийнято спільне рішення і запис буде внесений і посвідчений — добре. Якщо ні, то вимагайте від центру зайнятості письмову відмову.

Ця відмова позбавить вас «непорозуміння» з боку і працівника, і інспекції з питань праці. Адже ви зробили все можливе, і навіть, якщо справа дійде до суду, упевнені, що він буде на вашому боці, оскільки ви законодавство не порушили.

Нагадаємо, що така сама ситуація з правом підприємця завести нову (!) трудову книжку працівника (із заповненням титульного листа). У трудовій книжці в такому разі запису немає, однак немає й відповідальності за невнесення записів до трудової книжки.

 

Зняття з реєстрації трудового договору

Закономірно виникає запитання: що робити зі «старими» договорами при звільненні працівника у 2015 році? Відповідь проста: їх потрібно зняти з реєстрації за звичайними правилами. Про це говорять в усних консультаціях представники ДЦЗ.

Нагадаємо: ви можете зняти з реєстрації трудовий договір як разом із працівником, так і за його відсутності. Причому підійде будь-який центр зайнятості, не обов’язково той, в якому реєструвався трудовий договір.

 

Відповідальність

Насамкінець — про відповідальність. Так, за допуск до роботи без належного оформлення трудових відносин і з виплатою зарплати (винагороди) без сплати ЄСВ і податків загрожують штрафи в сумі 30 розмірів мінімальної заробітної плати (сьогодні — це 36540 грн.), установленої на момент виявлення порушення, за кожного працівника, чиї права порушено (абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП);

Якщо є проблеми з оформленням, але зарплата виплачується з належним оподаткуванням, штраф становитиме 1 мінімальну заробітну плату (абз. 5 ч. 2 ст. 265 КЗпП).

Плюс до цього за відсутність належного оформлення трудових відносин підприємець може отримати адмінштраф у розмірі від 500 до 1000 нмдг (від 8500 до 17000 грн.) (ч. 3 ст. 41 КпАП) (детальніше про санкції читайте у «БТ», 2015, № 5, с. 42).

 

Висновки

  • Підприємці, як і раніше, обов’язково укладають з працівниками трудові договори у письмовій формі.

  • Реєструвати трудовий договір в центрі зайнятості з 01.01.15 р. не потрібно. Однак тепер про прийняття працівника потрібно повідомити орган ДФСУ. Правила повідомлення має незабаром затвердити КМУ. Поки податківці беруть інформацію з таблиці 5 форми № Д4.

  • Старі трудові договори (укладені до 01.01.15 р.) при звільненні доведеться зняти з реєстрації.

Документи статті

Закон № 77 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» від 28.12.14 р. № 77-VIII.

Наказ № 260 — наказ Мінпраці «Про затвердження Форми трудового договору між працівником і фізичною особою та Порядку реєстрації трудового договору між працівником і фізичною особою, що використовує най­ману працю» від 08.06.01 р. № 260.

Інструкція № 58 — Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту та Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58.

прийняття на роботу додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті