(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 52
  • № 51
  • № 50
  • № 49
  • № 48
  • № 47
  • № 46
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
13/22
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Січень , 2015/№ 1-2

Податкова реформа — 2015. Акцизний податок (у тому числі для роздрібних торговців)

Акцизний податок
(у тому числі для роздрібних торговців)

Акцизний податок

Перші зміни Закону № 71 торкнулися самого визначення АП. А саме — виключено частину п.п. 14.1.4 ПКУ, в якій ідеться про обкладення АП операцій з відчуження ЦП та операцій з дериватами. Як наслідок, АП залишився лише податком на споживання підакцизних товарів (п.п. 14.1.4). Відповідно будь-які згадки про обкладення АП операцій з відчуження ЦП та операцій з дериватами видалені з розділу VI ПКУ

Об’єкти АП

Склад об’єктів обкладення АП істотно розширили. До його переліку увійшли (п. 213.1 ПКУ):

• реалізація та/або передача в межах підприємства підакцизних товарів;

• реалізація підакцизних товарів у роздробі;

• оптові постачання електроенергії;

• переобладнання ввезеного на митну територію України транспортного засобу в підакцизний легковий автомобіль.

Винятком стала лише реалізація електроенергії, виробленої кваліфікованими когенераційними установками та/або з відновлюваних джерел енергії (п. 213.2 ПКУ).

Реалізація підакцизних товарів у роздробі. А точніше продаж пива, алкогольних і тютюнових виробів, товарів, зазначених у п.п. 215.3.4 ПКУ (паливо), безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у місцях громадського харчування (п.п. 14.1.212 ПКУ).

У разі здійснення перелічених операцій платниками АП будуть особи роздрібної торгівлі, які здійснюють реалізацію підакцизних товарів.

Увага! Такі особи повинні обов’язково реєструватися як платники податку за місцезнаходженням пункту продажу товарів не пізніше граничного строку подання декларації за місяць, у якому здійснюється така діяльність (п.п. 212.3.11 ПКУ) (строк подання — не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним). Декларація подаватиметься за місцем реєстрації.

Базою обкладення АП в цьому випадку буде вартість підакцизних товарів з ПДВ (п.п. 214.1.4).

АП включається до ціни реалізації (детальніше про плутанину з нарахуванням такого АП — на с. 17 номера).

Дата виникнення податкових зобов’язань — дата здійснення розрахункової операції відповідно до Закону про РРО (для платників ЄП — дата надходження оплати за проданий товар; п216.9 ПКУ).

Важливо! За попереднім планом ставку податку повинні були визначати місцеві органи влади (незважаючи на те, що АП не належить до місцевих податків) у межах від 2 % до 5 % від обсягу реалізації. В остаточному варіанті Закону № 71 такі функції у місцевих рад залишилися, але при цьому прийнято рішення встановити ставку АП на рівні 5 % від обсягу реалізації (з ПДВ; п.п. 215.3.10 ПКУ). Але попереджаємо: можливо, це буде не остання зміна. Адже протягом поточного місяця рішення може бути переглянуте (п. 4 Прикінцевих положень Закону № 71).

Строк для перерахування до бюджету суми АП — 10 календарних днів, які настають за останнім днем граничного строку, передбаченого для подання місячної декларації (див. вище). Сплачувати АП потрібно за місцем здійснення реалізації товару (пп. 222.3.1 — 222.3.2 ПКУ).

Оптові постачання електроенергії. Судячи з усього, у такий спосіб (встановленням акцизу на електроенергію) законодавці виправдали скасування збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну і теплову енергію, включивши його до складу АП. У цьому випадку до переліку платників потрапили (п. 212.1 ПКУ):

• оптові постачальники електроенергії;

• виробники електроенергії, які мають ліцензії на здійснення такої діяльності та продають її поза оптовим ринком електроенергії.

Базою обкладення АП для них стане вартість реалізованої електроенергії без ПДВ (п.п. 214.1.3, ср. 025069200). А от датою виникнення податкових зобов’язань — дата підписання акта прийому-передачі електроенергії (п. 216.10).

Переобладнання ввезеного на митну територію України транспортного засобу в підакцизний легковий автомобіль. Включенню цієї складової до АП сприяло скасування збору під час першої реєстрації в Україні транспортних засобів.

Платниками АП в цьому випадку виступлять власники ввезеного на митну територію України транспортного засобу, який переобладнується в легковий автомобіль.

Важливо! Датою виникнення податкових зобов’язань при переобладнанні вантажного (8704) в легковий автомобіль (8703) стане дата видачі документа про відповідність переобладнаного авто вимогам безпеки дорожнього руху. У такому разі сплатити АП необхідно буде не пізніше дати подання документів до органів внутрішніх справ для реєстрації або перереєстрації такого авто (п. 216.11).

Більш того, платники АП при зверненні до органів внутрішніх справ для реєстрації/перереєстрації переобладнаного вантажного авто у легкове повинні пред’явити квитанції про сплату податку з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення (п.п. 222.2.4 ПКУ)

Підакцизні товари

Розширено і перелік підакцизних товарів. З 01.01.15 р. до нього увійдуть:

• спирт, алкогольні напої, пиво, тютюнові вироби, тютюн, його замінники (як було й раніше);

• крім нафтопродуктів, скрапленого газу, додалися ще й речовини, які використовуються як компоненти моторного палива, альтернативне моторне паливо;

• до групи легкових автомобілів, кузовів і причепів до них, мотоциклів долучили й транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, а також транспортні засоби для перевезення вантажів;

• і, звичайно, електроенергія.

Не обійшлося й без підвищення ставок АП. Так:

• підвищено ставку АП на сигарети без фільтра, цигарки (2402 20 90 10 за УКТ ЗЕД) з 101,72 грн. за 1000 шт. до 227,33 грн. за 1000 штук (п.п. 215.3.2);

• мінімальне акцизне податкове зобов’язання зі сплати АП на тютюнові вироби на сигарети без фільтра збільшено з 133,35 грн. за 100 шт. до 304,11 грн. за 100 шт. (п.п. 215.3.3);

• збільшено ставки для всіх нафтопродуктів, скрапленого газу і речовин, що використовуються як компоненти моторного палива. Крім того, встановлено нові ставки для альтернативного моторного палива на рівні 99 євро за 1000 кг;

• підвищено ставки на транспортні засоби (п.п. 215.3.51).

Увага! Ставки АП для транспортних засобів, що використовувалися понад 8 років і відповідають коду УКТ ЗЕД 8702, застосовуються з коефіцієнтом 50. Для автомобілів, що використовувалися від 5 до 8 років і відповідають коду 8704 за УКТ ЗЕД, застосовуються ставки АП з коефіцієнтом 40, а понад 8 років — з коефіцієнтом 50;

• підвищено ставки і на мотоцикли, велосипеди з допоміжним мотором, з колясками або без них.

Додатково визначені ставки для підакцизних товарів-«новачків»:

• для транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб і більше (8702 90 90 за УКТ ЗЕД) встановлено ставки від 0,003 євро за 1 куб. см об’єму двигуна до 0,007 євро за 1 куб. см;

• розроблено ставки для моторних транспортних засобів для перевезення вантажів (п.п. 215.3.52). Вони варіюються від 0,01 євро за 1 куб. см об’єму двигуна до 0,026 євро за 1 куб. см;

• встановлено ставку для електроенергії на рівні 3,2 % (п.п. 215.3.9)

Максимальні роздрібні ціни

З 01.01.15 р. «роздрібний» 5 % -й АП не враховуватиметься при визначенні максимальної роздрібної ціни (МРЦ). Інакше кажучи, суб’єкти роздрібної торгівлі не зможуть продавати підакцизні товари, на які встановлюються МРЦ, за цінами, вищими за МРЦ, збільшені на суму АП з роздрібної торгівлі підакцизних товарів (п.п. 14.1.106 ПКУ).

Відповідно продаж тютюнових виробів буде здійснюватися за цінами, не вищими за ті, які зазначені на відповідних пачках, коробках, збільшеними на суму АП з реалізованих роздрібними торговцями тютюнових виробів (п. 221.3 ПКУ).

При розрахунку АП з тютюнових виробів за адвалорними ставками слід враховувати таке:

• декларація про МРЦ подаватиметься (через 3 місяці) в електронній формі, з дотриманням умови щодо реєстрації ЕЦП підзвітних осіб (п. 220.2 ПКУ);

• строк подання (з 01.01.15 р.) — не пізніше ніж 10 та 25 числа місяця (раніше це потрібно було зробити за 5 календарних днів до дати встановлення МРЦ; п. 220.4 ПКУ);

• декларацію подає уповноважений представник виробника або імпортера підакцизних товарів, і вона вважається поданою (через 3 місяці) за наявності квитанції про отримання декларації (квитанція містить дату прийняття та реєстраційний номер прийнятої декларації; п. 220.6 ПКУ);

• установлені виробником або імпортером МРЦ на перелічені в декларації товари до 10 числа повинні запроваджуватися з 15 числа місяця, в якому подається декларація. А якщо МРЦ встановлені до 25 числа — з 1 числа місяця, який настає за місяцем, у якому подано декларацію (п. 220.7 ПКУ);

• збільшена кількість разів, доступних для внесення змін до декларації щодо МРЦ, з 1 до 2 (п. 220.09 ПКУ);

• копії поданих декларацій, завірених виробником/імпортером, вже не потрібно розміщувати на видному місці у місці роздрібної торгівлі підакцизними товарами (п. 220.10 ПКУ виключено)

Звільнені операції

Як і раніше (до 01.01.15 р.), від обкладення АП звільняються такі операції, як:

• реалізація та/або передача в межах підприємства підакцизних товарів (продукції), виготовлених на митній території України, які використовуються як сировина для виробництва підакцизних товарів (продукції);

• увезення на митну територію України підакцизних товарів (продукції), які використовуються як сировина для виробництва підакцизних товарів. Але! За умови подальшого виготовлення з такої сировини готової продукції на території України, з якою потім буде сплачено АП, або реалізації таких підакцизних товарів на експорт і пред’явлення податківцям ліцензії на право виготовлення.

Лише один нюанс — ці норми не поширюються на реалізацію та/або передачу в межах підприємства нафтопродуктів

Порядок сплати та подання звітності

З 01.01.15 р. перераховувати суми АП зобов’язані не тільки виробники підакцизних товарів, а й інші платники АП (у тому числі роздрібні продавці). Для цього у них є 10 календарних днів, які настають за останнім днем граничного строку подання місячної декларації (п.п. 222.1.1).

Як бачите, звітний період залишився тим самим. Відповідно строк подання декларації — не пізніше 20 числа наступного періоду (п. 223.2 ПКУ).

Важливо! Платники, які мають ліцензії (діючі або припинені) на право діяльності з підакцизним товаром, зобов’язані подавати декларацію за кожний звітний період незалежно від того, чи провадилася діяльність (п. 49.21 ПКУ)

Акцизний склад

Ще одним «новорічним» нововведенням до ПКУ стало введення акцизного складу для нафтопродуктів, альтернативного палива і скрапленого газу (п.п. 14.1.6). Але зверніть увагу! Згідно з Прикінцевими положеннями Закону № 71 ці зміни наберуть чинності не 1 січня 2015 року, а 1 квітня 2015 року.

Як наслідок, з’явилася нова ст. 1281 ПКУ, у якій визначено відповідальність за порушення правил вивезення нафтопродуктів, палива моторного альтернативного і скрапленого газу з акцизного складу. Винним загрожує штраф у розмірі 200 % вартості вивезеної продукції, але не менше 15 тис. грн. Ця норма також запрацює з 01.04.15 р.

Отже, із вказаної дати податковому контролю підлягатимуть не тільки спирт етиловий, горілка і лікеро-горілчані вироби, а й нафтопродукти, паливо моторне альтернативне та скраплений газ (п. 230.1 ПКУ).

Відповідно ускладняться завдання та функції представників контролюючих органів:

• до їх функцій входитиме контроль за наявністю витратомірів-лічильників (вимірювальних приладів), за дотриманням порядку відпуску перелічених продуктів та сплати АП (п. 230.5 ПКУ);

• виникне необхідність у проходженні додаткового інструктажу (п. 230.7 ПКУ) та в контролі за дотриманням порядку відпуску, зберігання, виробництва всіх перелічених видів товарів та сплатою АП (п. 230.11 ПКУ).

Розширяться також обов’язки розпорядника акцизного складу.

Документальне оформлення. Запровадження акцизного складу для нафтопродуктів, альтернативного палива і скрапленого газу потребує спеціального документального оформлення операцій при їх транспортуванні.

Для цього використовується ТТН, яка обов’язково має бути зареєстрована в Єдиному реєстрі ТТН. Під час відвантаження вказаних товарів в ній (після перевірки всіх документів) представник контролюючого органу повинен поставити штамп і підпис, який свідчить про погодження відпуску цих товарів (п. 230.20 ПКУ).

Під час ввезення зазначених товарів на акцизний склад представник також повинен поставити відмітку на ТТН, зареєстрованій в Єдиному реєстрі ТТН, і підпис (п. 230.22 ПКУ).

Важливо! Транспортування та відвантаження товарів з акцизного складу підприємства-виробника без ТТН, зареєстрованої в Єдиному реєстрі ТТН, та без відмітки представника контролюючого органу заборонене (п. 230.23 ПКУ)

 

акцизний податок додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті