(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 47
  • № 46
  • № 45
  • № 44
  • № 43
  • № 42
  • № 41
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
16/28
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Листопад , 2015/№ 48

«Свято наближається!»: прикрашаємо приміщення

Традиційна передноворічна реклама Coca-Cola вже взяла старт на екранах наших телевізорів, а це означає, що «Свято наближається!». Дійсно, до Нового року залишився місяць. Час розвішувати гірлянди, вирізати сніжинки і всіляко створювати затишну святкову атмосферу. А для бухгалтера це ще один привід погортати сторінки «Бухтижня», щоб згадати, як правильно обліковувати прикрашання виробничих і торговельних приміщень.

Госпдіяльність

На відміну від торішніх підготовчих заходів, у 2015 році вже не потрібно замислюватися над господарністю придбань «новорічної атрибутики» для цілей ПНП. Адже з 01.01.15 р. ПНП розраховується виходячи з бухоблікового фінрезультату з можливим коригуванням на податкові різниці для «великих» прибутковиків (з «бухобліковим» доходом за останній рік понад 20 млн грн.) і «дрібних» прибутковиків, які добровільно обрали коригування.

А ось для ПДВ-обліку зв’язок операцій з господарською діяльністю не втратив своєї актуальності. Тут усе залежить від виду приміщення, яке прикрашають.

1. Торговельні приміщення (магазини, оптові бази тощо) або приміщення сфери послуг (перукарні, кафе, ресторани тощо), тобто приміщення, які відвідують потенційні покупці та замовники. Зв’язок цих витрат з господарською діяльністю є очевидним і довести його досить легко: придбання прикрас для таких приміщень прямо спрямоване на залучення потенційних покупців або клієнтів до співпраці.

Важливо! Такі операції необхідно розглядати як витрати на проведення рекламних заходів (витрати на збут).

2. Внутрішні приміщення (офіси, цехи тощо), тобто приміщення, в яких виробляється продукція. Такими приміщеннями користуються переважно працівники підприємства. Покупці (клієнти, замовники) тут є поодинокими гостями. У такому разі пов’язати святково-оздоблювальні операції з господарською діяльністю буде досить складно.

Водночас, на нашу думку, теоретично пов’язати такі витрати з господарською діяльність можна. Хоча й доведеться це робити, найімовірніше, у суді. Скористатися можна позицією судів, яку вони відстоювали за часів, коли податково-прибуткові витрати також залежали від господарської спрямованості, наприклад, ухвали ВАдСУ від 03.12.09 р. у справі № К-29291/06, від 26.07.11 р. у справі № К/9991/2739/11, від 01.12.14 р. у справі № К/800/7690/14 (останнє судове рішення можна застосовувати, якщо податківці відмовляться визнавати ПК з ПДВ при оплаті послуг дизайнера з оформлення новорічної композиції). Хоча всі ці рішення ґрунтуються на одному й тому самому аргументі: необхідно довести, що витрати були здійснені з метою зацікавити клієнтів у співпраці з госпсуб’єктом або, наприклад, створити позитивний імідж підприємства під час переговорів або укладення угод. Тобто пов’язати встановлення новорічної атрибутики у виробничих приміщеннях з господарською діяльністю можна тільки тоді, коли в таких приміщеннях хоча б інколи з’являються ваші клієнти і таке прикрашання приміщення допоможе під час переговорів або укладення угод. У такому разі витрати на прикрашання можна пов’язати з господарською діяльністю як частину рекламних заходів. Як бачимо, аргументація та сама, що й у випадку з прикрашанням торговельних приміщень: реклама свого продукту або підприємства.

Документальне оформлення

Раніше обов’язкове документальне оформлення було потрібне для підтвердження не лише податкових витрат, а й для відображення таких операцій у бухобліку. На сьогодні документальне підтвердження витрачених коштів, як і раніше, потрібне для бухобліку.

Щоб правильно оформити прикрашання приміщень, потрібно мати такі документи:

1) наказ керівника підприємства про проведення заходів з новорічного прикрашання приміщень. У цьому наказі вказуються порядок, місце та строки проведення заходів, визначається особа, відповідальна за проведення таких дій, а також зазначається ціль проведення таких заходів, пов’язана з госпдіяльністю підприємства (наприклад, для залучення покупців, проведення рекламних акцій як певного товару, так і всієї торговельної точки, метою яких є збільшення обсягу продажів);

2) кошторис витрат, що містить детальний перелік витрат, які слід здійснити для досягнення бажаного ефекту;

3) первинні (розрахункові, платіжні, прибуткові тощо) документи, що підтверджують здійснення витрат на прикрашання приміщень. Ці первинні документи повинні підтверджувати витрати, заплановані в кошторисі.

Зверніть увагу! Якщо новорічну атрибутику придбаває підзвітна особа, то після виконання завдання така особа подає авансовий звіт*, а разом з ним слід надає оригінали підтвердних документів.

* Віднедавна діє нова форма звіту, затверджена наказом Мінфіну України від 28.09.15 р. № 841 // «БТ», 2015, № 44, с. 6.

Якщо ж для прикрашання залучалися сторонні (дизайнерські) організації, то всі понесені витрати також мають бути документально підтверджені актами приймання-передачі виконаних робіт і платіжними документами.

Після закінчення таких заходів особа, відповідальна за проведення новорічного декору, має відзвітувати про фактично понесені витрати та виконану роботу.

ПДВ

З 29.07.15 р. у платників ПДВ право формувати ПК за «вхідним» ПДВ трансформовано в обов’язок це робити (за наявності ПН, складених без порушень і зареєстрованих в ЄРПН), причому незалежно від призначення товарів/послуг, які придбаваються. А якщо платник ПДВ не включив «вхідний» ПДВ до ПК звітного періоду, він отримав право зробити це протягом 365 календарних днів.

Важливо! На жаль, п. 198.5 ПКУ вимагає нараховувати «компенсуючі» ПЗ у разі використання придбаних товарів/послуг в операціях, не пов’язаних з господарською діяльністю. При цьому базу обкладення ПДВ визначають відповідно до п. 189.1 ПКУ. Для необоротних активів — це балансова (залишкова) вартість, що склалася станом на початок звітного періоду, протягом якого здійснюються такі операції (за відсутності обліку необоротних активів — звичайна ціна), а для товарів/послуг — вартість їх придбання.

Тобто ПК з ПДВ ви визнаєте в будь-якому разі, однак якщо не зможете довести використання придбаних товарів/послуг у господарській діяльності, то доведеться нарахувати ПЗ з ПДВ. Така ситуація може скластися з «вхідним» ПДВ при купівлі прикрас для приміщень, не доступних для клієнтів.

Бухгалтерський облік

У бухобліку не потрібно пов’язувати придбану атрибутику з використанням у господарській діяльності. Тут головне запитання: ОЗ, МНМА чи запаси?

Зверніть увагу! З 01.09.15 р. критерій, який поділяє ОЗ і МНМА, збільшили з 2500 до 6000 грн.** Тому тепер якась досить дорога (за торішніми цінами) святкова атрибутика може потрапити не до ОЗ, а до МНМА. Наприклад, це стосується штучної ялинки, яка служитиме більше року, але при цьому може не дотягти до 6000 грн. Однак пам’ятайте: формально 6-тисячна межа встановлена для податкового обліку, а для бухобліку (в обліковій політиці) підприємство може прописати потрібну йому суму. Проте для максимального зближення податкового та бухгалтерського обліку радимо зупинитися саме на 6000 грн. Подробиці ви знайдете на рисунку на с. 16.

** Як «налаштувати» облік під новий критерій, ви довідалися з «БТ», 2015, № 34-35, с. 11.

Класифікація новорічних прикрас

Для повноти картини розглянемо приклад «новорічних» витрат.

Приклад. Для прикрашення торгового залу придбані: штучна ялинка вартістю 7800 грн. (у тому числі ПДВ — 1300 грн.), електричні гірлянди вартістю 1200 грн. (у тому числі ПДВ — 200 грн.), а також ялинкові іграшки і мішура на суму 600 грн. через підзвітну особу у неплатника ПДВ (видано аванс в сумі 650 грн., 50 грн. повернуто).

Наведемо кореспонденцію рахунків для обліку прикрас (див. таблицю на с. 16).

Облік новорічних прикрас для приміщень

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума, грн.

дебет

кредит

Активи, що входять до складу ОЗ (наприклад, штучна ялинка, співаючий робот «Дід Мороз» вартістю понад 6000 грн.)

1. Перераховано передоплату за штучну ялинку (вартість — 7800 грн.)

371

311

7800,00

2. Відображено ПК з ПДВ за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН

641

644

1300,00

3. Оприбутковано штучну ялинку

152

631

6500,00

4. Списано суму ПК з ПДВ

644

631

1300,00

5. Здійснено залік заборгованості

631

371

7800,00

6. Встановлено штучну ялинку в торговельному залі

109

152

6500,00

7. Нараховано амортизацію (щомісячно)

93(1)

131

108,33(2)

Активи, що належать до МНМА (наприклад, електричні гірлянди вартістю менше 6000 грн.)

1. Перераховано передоплату за електричну гірлянду (вартість — 1200 грн. з ПДВ)

371

311

1200,00

2. Відображено ПК з ПДВ за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН

641

644

200,00

3. Оприбутковано електричну гірлянду

153

631

1000,00

4. Списано суму ПК з ПДВ

644

631

200,00

5. Здійснено залік заборгованостей

631

371

1200,00

6. Встановлено електричну гірлянду в торговельному залі

112

153

1000,00

7. Нараховано амортизацію (100 % при введенні в експлуатацію)

93(1)

132

1000,00

Активи, що належать до МШП(3) (ялинкові іграшки та мішура, строк служби яких не перевищує 1 рік)

1. Видано кошти під звіт для придбання ялинкових іграшок і мішури

372

301 (311)

650,00

2. Оприбутковано ялинкові іграшки та мішуру, придбані у неплатника ПДВ

22

372

600,00

3. Повернено до каси залишок невикористаних коштів

301

372

50,00

4. Передано ялинкові іграшки та мішуру для прикрашання ялинки, встановленої в торговельному залі

93(1)

22

600,00

(1) Якщо госпсуб’єкт прикрашає офіс для працівників, то витрати слід обліковувати на рахунку 92. Але якщо доступ до офісу мають тільки працівники підприємства, то буде важко довести, що такі операції мають господарський характер. Тому доведеться нарахувати «компенсуючі» ПЗ з ПДВ виходячи з ціни придбання, а для необоротних активів — балансової вартості.

(2) Амортизація нараховується прямолінійним методом протягом очікуваного строку експлуатації 5 років: 6500 : 5 : 12 = 108,33 (грн./міс).

При цьому для прибутковиків, які застосовують податкові різниці, мінімальний строк експлуатації інших ОЗ становить 12 років. Розмір податкової амортизації дорівнюватиме 45,14 грн./міс. (6500 : 12 : 12).

(3) Облік інших матеріалів на субрахунку 209 є аналогічним.

 

Висновки

  • Прикрашання торговельних приміщень або приміщень сфери послуг (магазини, перукарні, кафе, ресторани тощо), тобто приміщень, які відвідують потенційні покупці та замовники, пов’язано з господарською діяльністю (як витрати на рекламу).

  • Прикрашання внутрішніх приміщень (офісів, цехів тощо), тобто приміщень, в яких відбувається виробництво продукції, можна пов’язати з госпдіяльністю, тільки якщо до цих приміщень є доступ клієнтів або замовників (проводяться конференції, переговори, підписання договорів). Інакше доведеться нараховувати «компенсаційні» ПЗ згідно з  п. 198.5 ПКУ.

  • Новорічна атрибутика вартістю більше 6000 грн. і строком служби понад 1 рік є об’єктом ОЗ. Дешевші об’єкти обліковуємо як МНМА, а недовговічні прикраси — у складі МШП або інших запасів.

Скорочення статті

ОЗ — основні засоби.

МНМА — малоцінні необоротні матеріальні активи.

МШП — малоцінні шкидкозношувані предмети.

ПН — податкова накладна.

ПК — податковий кредит.

ПЗ — податкові зобов’язання.

ЄРПН — Єдиний реєстр податкових накладних.

ПНП — податок на прибуток.

прикрашання приміщення додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті