(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 31
  • № 30
  • № 29
  • № 27-28
  • № 26
  • № 25
  • № 24
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
17/27
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Серпень , 2016/№ 32

Помилка в ІПН покупця: підказки для незаслужено постраждалого

Сьогодні ми ще раз повернемося до болючої для платників ПДВ теми: ситуації, яка зачіпає як постачальника, так і покупця, — податкової накладної з помилкою в ІПН покупця. Причому розберемо її з точки зору постраждалого. Як діяти в такому разі «помилковому» контрагенту? Варто йому реєструвати РК чи ж залишити все як є? Як уникнути негативних наслідків такої операції?

Базові моменти

Для початку нагадаємо деякі основні моменти. Так, із статті «Помилка в ІПН покупця: усе, що слід знати платнику ПДВ» // «БТ», 2016, № 30, с. 16, ви вже знаєте, що механізм виправлення помилки в ІПН покупця специфічний. Якщо описувати його стисло, то він складається з 3 етапів:

1. Постачальник складає «зменшуючий» РК, яким анулює ПН з помилкою.

2. Надсилає такий РК неправильному покупцю.

3. Виписує нову ПН з правильним ІПН.

Начебто усе просто. Проте це лише на перший погляд. Проблеми, з якими доводиться стикатися продавцю, ми вже детально описали у згаданій вище консультації.

Не менша кількість «підводного каміння» чекає і на «помилкового» покупця. Адже йому необхідно буде розібратися:

• як з першою «помилковою» ПН,

• так і зі «зменшуючим» РК.

Що ж, приділимо увагу кожному з цих документів.

«Помилкова» ПН: які проблеми?

Усі труднощі, які можуть виникнути у «помилкового» покупця з такою ПН, пов’язані з тими нововведеннями, які принесли нам 2015 та 2016 роки.

1. Початок роботи СЕА

З 01.07.15 р. усі ПН/РК, зареєстровані в ЄРПН, впливають на РЛ як постачальників, так і покупців — платників ПДВ. Навіть якщо такі ПН/РК були складені з помилками! А це означає, що неправильна ПН, потрапивши до ЄРПН, безпідставно збільшить РЛ «помилкового» покупця.

2. Оновлена ст. 198 ПКУ

З 01.01.16 р. ст. 198 ПКУ фактично не залишає вибору покупцеві, зобов’язуючи його включати до ПК усі суми ПДВ за вхідними ПН. Певна річ, за умови:

• фактичної наявності госпоперації;

• правильного оформлення ПН та реєстрації її в ЄРПН.

А це означає, що навіть неправильна ПН може ненавмисно «пробратися» до ПК покупця. У результаті в такого платника ПДВ (на додачу до збільшеного РЛ) виявиться завищеним ще й ПК.

Що робити з цими сюрпризами?

РЛ: будемо зменшувати?

Тут одразу хочемо зауважити, що саме по собі безпідставне збільшення РЛ жодних негативних наслідків для покупця не несе. Адже в ПКУ не передбачено якихось санкцій за те, що платник ПДВ скористається такою «надбавкою» у своїх інтересах.

Здавалося б, «помилковому» покупцю можна було б і зовсім не хвилюватися через те, що сталося. Проте тут є кілька небезпечних моментів. Причому усі вони пов’язані з діями псевдопостачальника.

1. Якщо постачальнику доконче потрібно зменшити свої ПЗ

Нагадаємо, що для такого зменшення продавцю необхідно виписати анулюючий РК. Далі такий РК він надішле «помилковому» покупцю для реєстрації в ЄРПН (як того вимагає п. 192.1 ПКУ). І тільки після цього матиме право на зменшення ПЗ ( п.п. 192.1.1 ПКУ).

Увага! Тут якраз і криється перша проблема для неправильного покупця.

РК і ПН складені щодо операції, до якої наш покупець не має жодного відношення (він не брав участі в такій госпоперації). Незважаючи на це, зареєструвати РК в ЄРПН повинен «помилковий» покупець (категорія 101.17 ЗІР ДФСУ), оскільки такий розрахунок є «зменшуючим».

Причому неправильний контрагент має встигнути це зробити протягом усе тих же 15 календарних днів, визначених ПКУ.

Порушивши строк реєстрації РК в ЄРПН, покупець ризикує понести відповідальність згідно зі ст. 1201 ПКУ штраф у розмірі:

від 10 до 40 % від суми ПДВ, зазначеної в такому РК, — у разі порушення строку реєстрації до 180 календарних днів;

50 % — у разі цілковитої відсутності реєстрації РК в ЄРПН ( п. 1201.2 ПКУ).

При цьому жодних винятків (поблажок) для особливих випадків (таких, як ми розглядаємо) ця норма не передбачає. А це означає: якщо «помилковий» покупець вирішить не реєструвати «зменшуючий» РК в ЄРПН, йому, як не крути, а доведеться вивертати гаманця.

Не допоможе навіть той факт, що в такому РК (у гр. 13) буде зазначено від’ємне значення, оскільки податківці розраховуватимуть штрафні санкції виходячи з абсолютної величини суми податку, вказаної в такому РК (лист ДФСУ від 24.09.15 р. № 20289/6/99-99-19-03-02-15).

Більш того, за недотримання платником ПДВ вимог щодо строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН до його посадових осіб застосовується ще й адміністративна відповідальність у вигляді штрафу у розмірі ( ст. 1631 КпАП):

від 85 до 170 грн. — у загальному випадку;

від 170 до 255 грн. — у разі повторного вчинення такого порушення протягом року.

На жаль, виняток при застосуванні таких санкцій передбачено лише для постачальника. Так, якщо він не зареєструє ПН/РК в ЄРПН, але відобразить ПЗ за такими документами у ПДВ-декларації, то зможе уникнути покарання (категорія 101.30 ЗІР ДФСУ). А от для покупця таких поблажок немає.

Тож не радимо жартувати з нереєстрацією «зменшуючого» РК в ЄРПН.

Найцікавіше, що «помилкового» покупця підставити під удар може і бездіяльність лжепостачальника.

2. Якщо постачальник зволікає з надісланням «зменшуючого» РК «помилковому» покупцеві

У такому разі покупцеві також загрожує відповідальність за затримку реєстрації РК в ЄРПН. Навіть якщо причиною такого зволікання є сам постачальник (який, імовірно, мав би бути найбільше зацікавлений у коригуванні ПЗ).

Уся річ у тім, що податківці дотримуються непорушного правила: штрафні санкції за порушення граничних строків реєстрації РК в ЄРПН повинні застосовуватися до особи, на яку покладено обов’язок такої реєстрації, незалежно від причин, які призвели до порушення (лист ДФСУ від 26.11.15 р. № 25257/6/99-99-19-03-02-15; категорія 101.30 ЗІР ДФСУ).

Тобто навіть якщо «помилкова» ПН не була пов’язана з госпдіяльністю «помилкового» покупця і навіть якщо провина за запізнення лежить на постачальнику.

Покупцям, які не хочуть миритися з такою ситуацією, ми радили скористатися одним із двох варіантів дій («БТ», 2016, № 27-28, с. 35):

• уже на етапі укладення договору передбачати в його тексті обов’язок постачальника компенсувати покупцеві штрафи за п. 1201.1 ПКУ у разі, якщо порушення виникне з вини продавця. На жаль, у нашому випадку він не підходить;

• оскаржити рішення контролерів в адміністративному або судовому порядку. До речі, тут ви можете розраховувати на позитивний результат (постанова Київського окружного адмінсуду від 11.03.16 р. № 810/198/16).

Але попереджаємо: незважаючи на те, що суди проти покарання невинних, контролери не поспішають відмовлятися від своєї позиції.

Тому не зволікайте з діями, якщо виявили, що у вас раптом збільшився РЛ. Поспішіть знайти причину. І якщо з’ясується, що вона пов’язана з тим, що хтось випадково зареєстрував в ЄРПН зайву ПН з вашим ІПН:

• швидше знайдіть «пустуна», який це допустив;

• умовте його скласти РК до такої ПН та надіслати такий РК вам для реєстрації в ЄРПН.

І, звичайно, що швидше він це зробить — то краще для вас.

Але! Якщо вже так сталося, що ви отримали РК, а строк, установлений для його реєстрації в ЄРПН, уже порушено, можна:

1) або зареєструвати РК і чекати на штраф. Нагадаємо, що розмір штрафу залежить від часу прострочення, тому зволікати з реєстрацією собі дорожче.

Річ у тім, що якщо ви взагалі відмовитеся реєструвати РК, то постачальник може у будь-який момент (у межах 365 календарних днів з дати складання РК) поскаржитися на вас за порушення строків реєстрації РК в ЄРПН через додаток Д8 до ПДВ-декларації ( п. 201.10 ПКУ).

Тоді податківці надішлють вам запит, у якому вимагатимуть пояснення причини вашого вчинку. Якщо ви дасте відповідь на нього (податківці переконаються, що правопорушення мало місце) — максимальним покаранням для вас буде штраф за порушення граничних строків реєстрації РК в ЄРПН.

Якщо ж ви проігноруєте запит (не дасте відповіді протягом 10 днів з дня його надходження; п. 73.3 ПКУ), то на додачу до згаданого вище штрафу контролери проведуть у вас ще й документальну позапланову перевірку ( п.п. 78.1.1 ПКУ);

2) або просити у постачальника змінити дату складання РК.

Нагадаємо, що особливість РК, яким виправляється помилка в ПН, полягає в тому, що датою його складання є день, коли продавець виявив помилку. А от що це буде за дата — вирішує сам постачальник. Річ у тім, що цей факт у жодних документах не фіксується. Тому постачальник може поставити в РК таку дату, яка дозволить «помилковому» покупцеві зареєструвати його в ЄРПН без порушення строку.

А що в ПДВ-звітності?

Звісно ж, покупець не має права включати «вхідний» ПДВ за «помилковою» ПН до ПК. Тим більше що такий покупець в операції постачання навіть не брав участі. Проте, як ми вже попереджали, не все так просто.

Якщо «помилкова» ПН не потрапила до ПК. На жаль, навіть якщо «помилковий» покупець вчасно помітив помилку і не включив «ліву» ПН до ПК, залишити усе як є не вийде.

Річ у тім, що, якщо ви дослухалися до наших рекомендацій і задля уникнення штрафних санкцій зареєстрували «зменшуючий» РК в ЄРПН, але при цьому згодом не відобразите його в ПДВ-декларації (адже ПН туди теж не потрапила), це призведе до появи розбіжностей між даними ПДВ-звітності та ЄРПН.

Нагадуємо: виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних ЄРПН є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця і у відповідних випадках покупця товарів/послуг ( п. 201.10 ПКУ).

Щоб зайвий раз не привертати уваги податківців, краще показати результат ваших дій у ПДВ-звітності.

Звичайно, зазначати в ній один РК буде неправильно. Тому внесіть до ПДВ-декларації також «помилкову» ПН і РК до неї. Зробіть це:

• або в періоді складання РК, якщо він був зареєстрований в ЄРПН вчасно,

• або в періоді його реєстрації в ЄРПН, якщо РК затримався в дорозі.

Якщо «помилкова» ПН потрапила до ПК. Вважаємо, що скоєне потрібно обов’язково виправити. Інакше найближча ж податкова перевірка зробить це за вас, донарахувавши відповідну суму ПЗ, та ще й змусивши сплатити штраф у розмірі 25 % суми від такого ПЗ ( п. 123.1 ПКУ).

Зауважте: чекати для цього РК від постачальника не потрібно, оскільки покупець зобов’язаний зменшити ПК у періоді проведення перерахунку, як того вимагає п.п. «б» п.п. 192.1.1 ПКУ. У нашому випадку — це період виявлення помилки.

Для того щоб внести виправлення:

• складіть УР до ПДВ-декларації того періоду, в якому було включено «помилкову» ПН, і приберіть її з ПК. Звичайно, у такому разі ви зобов’язані будете нарахувати та сплатити самоштраф у розмірі 3 % від суми недоплати ( п. 50.1 ПКУ). Його розмір зазначте у ряд. 18.3 УР;

• виправте помилку в додатку Д5. Для цього рядки, в яких припустилися помилки, перенесіть до уточнюючого додатка Д5, але тільки зі знаком «-». Подайте додаток разом з УР.

Після цього, щоб уникнути розбіжностей між даними ПДВ-звітності та ЄРПН, можете зазначити в ПДВ-декларації і «помилкову» ПН, і РК до неї.

Зверніть увагу! У деяких випадках для коригування ПК покупці діють так — показують РК в поточній ПДВ-декларації, не прибираючи при цьому з ПДВ-звітності первинну ПН (наприклад, у разі зміни суми компенсації вартості товарів/послуг).

У такий спосіб покупець «вбиває двох зайців» — коригує ПК і позбавляється від розбіжності даних в ЄРПН і ПДВ-звітності.

Для нашої ситуації такий спосіб підходить. Але! Тільки у тому разі, якщо і «помилкову» ПН, і «зменшуючий» РК відобразити в одному звітному періоді.

Якщо помилку було виявлено вже після того, як зіпсована ПН потрапила до ПК, слід:

• прибрати неправильну ПН з ПК за допомогою УР (див. вище)

• та тільки після цього відображати в ПДВ-звітності і таку зіпсовану ПН, і РК до неї.

Тоді й вимоги ст. 198 ПКУ будуть виконані і розбіжностей з даними ЄРПН не буде.

Для того, щоб вам не заплутатися при виправленні ІПН-помилки, зведемо усе сказане в таблицю.

Дії «помилкового» покупця

Ситуація

Негативні наслідки

Необхідні дії

1. Отримали ПН з вашим ІПН за операцією, в якій ви не брали участь

Збільшено ваш РЛ, але права на ПК немає

1. До ПК таку ПН не можна включати.

2. Постарайтеся зв’язатися з контрагентом, що склав таку ПН, і попросіть його скласти «зменшуючий» РК

2. РК складено в тому ж періоді, що й «помилкову» ПН

2.1. Строк реєстрації РК в ЄРПН не сплинув

У постачальника є підстави для подання скарги на «помилкового» покупця. Як наслідок: позапланова перевірка та відповідальність за порушення строків реєстрації РК в ЄРПН ( п. 1201.1 ПКУ). Крім того, адмінштраф за ст. 1631 КпАП

Реєструємо РК до «помилкової» ПН та відображаємо у ПДВ-звітності і ПН, і РК

2.2. Строк реєстрації РК в ЄРПН сплинув

1. Постарайтеся домовитися з постачальником про зміну дати складання РК.

2. Якщо не вийшло домовитися, оперативно зареєструйте РК в ЄРПН, щоб мінімізувати розмір штрафів. Нараховані штрафи можна спробувати оскаржити в суді. Для цього постарайтеся документально зафіксувати дату отримання «простроченого» РК.

3. Відобразьте ПН і РК у ПДВ-звітності

3. РК складено в наступному періоді

3.1. «Помилкову» ПН включили до ПК. Строк реєстрації РК в ЄРПН не сплинув

Штраф у розмірі 25 % суми завищеного ПК ( п. 123.1 ПКУ)

1. Прибираємо «помилкову» ПН з ПК за допомогою УР. При цьому нараховуємо самоштраф (3 %).

2. Реєструємо РК в ЄРПН. Включаємо «помилкову» ПН і РК до неї до ПДВ-декларації того періоду, в якому складено РК

3.2. «Помилкову» ПН не включили до ПК. РК зареєстрували в ЄРПН, але не відобразили у ПДВ-звітності

Є розбіжності між даними ПДВ-звітності та даними ЄРПН.

У податківців є формальні підстави для позапланової перевірки

Відображаємо «помилкову» ПН і РК до неї у ПДВ-декларації того періоду, в якому складено РК

3.3. «Помилкову» ПН не включили до ПК. РК не зареєстрували в ЄРПН і не відобразили у ПДВ-звітності

У постачальника є підстави для подання скарги (додатка Д8) на «помилкового» покупця. Як наслідок: позапланова перевірка та відповідальність за порушення строків реєстрації РК в ЄРПН ( п. 1201.1 ПКУ). Крім того, адмінштраф за ст. 1631 КпАП

1. Спробуйте змістити дату складання РК, домовившись із постачальником. А потім зареєструвати РК в ЄРПН.

2. Якщо не вийшло і при цьому:

• строк реєстрації РК в ЄРПН (180 днів) ще не сплинув — зареєструйте РК в ЄРПН та відобразьте «помилкову» ПН і РК до неї у ПДВ-декларації того періоду, в якому складено РК;

• строк реєстрації РК в ЄРПН (180 днів) сплинув — не відображайте такі документи у ПДВ-звітності.

3. У разі перевірки нараховані штрафи можна спробувати оскаржити в суді

Висновки

  • Помилка в ІПН покупця призводить до безпідставного збільшення РЛ, а у разі неуважності — і ПК останнього.
  • За порушення строків реєстрації РК навіть до «помилкової» ПН в ЄРПН передбачено штраф. Застосувати його можуть і до «помилкового» покупця.
  • Розбіжності між даними ПДВ-декларації та ЄРПН можуть обернутися для «помилкового» покупця податковими перевірками. Щоб їх уникнути, безпечніше відобразити у звітності і помилкову ПН, і РК до неї. Але зробити це потрібно в одному періоді.

Скорочення статті

ЄРПН — Єдиний реєстр податкових накладних.

ПК — податковий кредит.

ПН — податкова накладна.

ПЗ — податкові зобов’язання.

РК — розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної.

РЛ — реєстраційний ліміт.

СЕА — система електронного адміністрування ПДВ.

УР — Уточнюючий розрахунок податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок.

ІПН покупця, помилка додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті