(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 52
  • № 51
  • № 50
  • № 49
  • № 48
  • № 47
  • № 46
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
15/19
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Січень , 2017/№ 1-2

Ставки податків і зборів: новорічні корективи — 2017

Щорічно законодавці проводять індексацію розміру ставок податків і зборів, визначених у абсолютних значеннях. 2016 рік не став винятком — Законом № 5368 таку традицію було продовжено. Водночас, на відміну від попередніх років, цей Закон змінив одним махом і розмір деяких ставок, які визначені у відносних величинах. Пов’язано це з подвійним збільшенням розміру мінзарплати, до якої прив’язані такі ставки. Про те, за якими ставками слід розраховувати податки і збори у 2017 році, читайте далі.

Акцизний податок

Перше, що впадає в око, це відтермінування ще на один рік запровадження загальних ставок акцизу на спирт етиловий, які встановлені у п.п. 215.3.1 ПКУ. Протягом 2017 року розмір ставок акцизу на спирт етиловий буде становити 105,80 грн. за 1 літр 100 % спирту. До цього діяла ставка 89,94 грн. ( п. 1 підрозд. 5 розд. XX ПКУ).

Крім того, ставки акцизу підвищать і на інші види підакцизних товарів, зокрема на:

• алкогольні напої та пиво (крім вин виноградних натуральних), сидр, пері та інші алкогольні напої приблизно на 12 %;

• тютюнові вироби — приблизно на 40 %;

• пальне — від 11 до 25 %.

Увага! Хороша новина. З ПКУ виключили спеціальну підвищену ставку акцизного податку для слабоалкогольних напоїв зі вмістом етилового спирту від 0,5 до 8,5 відсотка об’ємних одиниць. Для них буде застосовуватись загальна ставка алкогольного акцизу.

Загалом нові ставки акцизного податку почали діяти з 01.01.17 р., а от ставки акцизного податку на алкогольні напої, що підлягають маркування марками акцизного податку (ставки, перелічені у п.п. 215.3.1 ПКУ), виростуть тільки з 01.03.16 р.!

Ще одна хороша новина. Скасовано роздрібний акциз на пальне. Із п.п. 215.3.10 ПКУ вилучено норму, яка визначала ставку цього виду акцизу для палива, реалізованого в роздріб. А от для роздрібного акцизу з інших товарів (пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну) ставка, як і раніше, становить 5 %.

Розширено перелік імпортних товарів, які використовуються в якості сировини для нафтохімічної промисловості та звільняються від сплати «ввізного» акцизу ( п. 229.3 ПКУ). Крім легких та важких дистилятів, тепер будуть звільнені скраплений газ, бутан та ізобутан.

Рентна плата

З 01.01.17 р., розраховуючи рентну плату, потрібно врахувати такі новації:

1. Користування надрами для видобування корисних копалин ( п. 252.20 ПКУ). Для нафти зменшено ставки рентної плати. А саме за нафту, яку видобувають:

• з покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5000 м, розмір ставки складе 29 % (раніше було 45 %) вартості товарної продукції;

• з покладів, які повністю залягають на глибині понад 5000 м, — 14 % (до цього — 21 %) вартості товарної продукції.

Для видобування інших видів корисних копалин ставки не змінилися.

2. Користування надрами в цілях, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин ( п. 253.5 ПКУ). Ставки збільшились приблизно на 10,5 %.

3. Користування радіочастотним ресурсом України ( п. 254.4 ПКУ). Ставки збільшились приблизно на 12 %. Крім того, при розрахунку податкових зобов’язань за новими підвищеними ставками платники рентної плати будуть застосовувати відповідні підвищуючі або понижуючі коефіцієнти. Розмір коефіцієнтів залежить від ширини смуги радіочастот.

До 2017 року також застосовували коригуючий коефіцієнт при розрахунку радіочастотного рентного платежу. Але тоді це був один понижуючий коефіцієнт (0,75), який застосовували, коли ширина смуги радіочастот не перевищувала 30 МГц (15 х 2) у кожному регіоні окремо, що належать окремому платнику рентної плати. Тепер буде аж 8 таких коригуючих коефіцієнтів.

4. Спеціальне використання води ( п. 255.5 ПКУ). Ставки збільшились на 10,4 %.

5. Спеціальне використання лісових ресурсів ( п. 256.3 ПКУ). Ставки збільшились, як і для рентної плати за спецводокористування, на 10,4 %.

Крім цих коректив, слід звернути увагу на те, що у 2017 році звільнені від щоквартального складання податкової декларації з рентної плати за спецвикористання лісу лісокористувачі (крім фізосіб, а також фізосіб-підприємців, яким видано лісові квитки, — вони автоматом звільнені від подання звітності), у яких сума рентної плати в лісорубному чи лісовому квитку не перевищує 25 % (раніше було 50 %) однієї мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня року, в якому сплачується рентна плата.

Нагадаємо: такі лісокористувачі сплачують рентну плату до отримання лісорубних та лісових квитків в каси суб’єктів лісових відносин.

Увага! Зменшення удвічі показника, який дає право юрособам не подавати декларацію, майже не вплине на перелік лісокористувачів, які мають це робити. Річ у тому, що абсолютне граничне значення розміру рентної плати, яке звільняє від звітування зі спецвикористання лісу, розраховується від розміру мінзарплати, а вона з 1 січня зросла удвічі.

Податок на нерухомість

Зменшено граничний розмір ставки податку на нерухомість, на який мають орієнтуватися органи місцевого самоврядування при визначенні ставки цього податку. Так, розмір ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, не може перевищувати 1,5 % розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. м бази оподаткування. Отже, у 2017 році максимальна ставка — 48,00 грн. за 1 кв. м. Раніше граничний розмір ставки не міг перевищувати 3 % розміру мінзарплати ( п.п. 266.5.1 ПКУ).

Звертаємо увагу! Місцеві органи влади у 2016 році вже затвердили ставки «нерухомого» податку з урахуванням «старої» межі (3 % мінзарплати). Оскільки зменшення розміру граничної ставки податку на нерухомість відбулося з 01.01.17 р., то органи місцевого самоврядування не могли фізично врахувати таке зменшення. Тому виникає закономірне запитання: які ж брати ставки податку на нерухомість для нарахування податкових зобов’язань на 2017 рік — затверджену органом місцевого самоврядування чи встановлену в ПКУ?

Відповідь на це запитання міститься у п. 3 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1791 (ср. 025069200). В ньому прямо вказано, що з 01.01.17 р. і до прийняття відповідним органом місцевого самоврядування рішення про встановлення ставок місцевих податків і зборів на 2017 рік ставка податку на нерухомість застосовується з понижуючим коефіцієнтом 0,5. Отже, законодавці пропонують у тих регіонах, у яких місцеві органи влади не поквапляться з визначенням нової ставки, просто зменшити її розмір удвічі.

Зверніть увагу! Орган місцевої влади у своєму рішенні міг не цитувати норми п.п. 266.5.1 ПКУ з посиланням на розмір мінзарплати, а встановив ставку в абсолютному значенні. Наприклад, 40 грн. за 1 кв. м. На таку ставку ані збільшення розміру мінзарплати до 3200 грн., ані зменшення граничного розміру ставки до 1,5 % не вплинуло. Однак така ставка все одно повинна застосовуватись у 2017 році з коефіцієнтом 0,5. Розмір ставки зменшиться до 20 грн. за 1 кв. м. Тож органи місцевого самоврядування мають поквапитись із переглядом таких ставок, щоб не втратити бюджетні надходження.

Звісно, встановлення на початку року ставок податків на поточний рік суперечить «фундаментальним» засадам податкового законодавства, зокрема порушується принцип стабільності ( п.п. 4.1.9 ПКУ). Тож законодавці дозволили відійти від таких засад. Вони передбачили, що в 2017 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів не застосовуються вимоги пп. 4.1.9, 12.3.4, 12.4.3 та п. 12.5 ПКУ та норми Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11.09.03 р. № 1160-IV (п. 4 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1791). Цими нормами, нагадаємо, визначено, що ставки на наступний рік органи місцевого самоврядування мають затверджувати за 6 місяців до початку бюджетного року.

Плата за землю

Зміни ставок не обійшли стороною і плату за землю (земельний податок і орендну плату).

Землі, НГО яких проведено. З початку 2017 року у п. 274.1 ПКУ визначено такі граничні межі розміру земельного податку:

• загальна ставка, як і раніше, — не більше 3 % від НГО;

• для земель загального призначення — не більше 1 % від НГО таких земель;

• для сільськогосподарських угідь встановлено не тільки верхню, а й нижню межу ставки: не менше 0,3 % та не більше 1 % від НГО таких угідь.

Якщо у вашому регіоні на 2016 рік місцеві органи влади встановили ставку податку для сільгоспугідь у розмірі меншому, ніж нова гранична мінімальна межа (0,3 % їх НГО), то вони мають переглянути розмір такої ставки.

Зробити це їм вдасться без проблем, оскільки у 2017 році до затвердження нових ставок податку на цей рік після початку нового бюджетного року всі рішення будуть легітимними (п. 4 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1791).

Землі, НГО яких не проведено. Змінилися також граничні межі і щодо ставок за землі НГО, яких не проведено. Відтепер окремо буде встановлено межі для ( п. 277.1 ПКУ):

• земель, оцінку яких не проведено і які віднесено до сільгоспугідь. Для них розмір ставки не може бути меншим 0,3 % та більшим 5 % від НГО одиниці площі ріллі по АР Крим або по області;

• інших земель, які розташовані за межами населених пунктів. Для них розмір ставки залишився незмінним — не більше 5 % від НГО одиниці площі ріллі по АР Крим або по області.

Індексація НГО. Зазнали змін також правила індексації НГО землі. Ці зміни стосуються не порядку індексації НГО, а індексів, які слід застосовувати при розрахунку земельного податку на 2017 рік.

Так, встановили, що індекс споживчих цін за 2016 рік, що використовується для визначення коефіцієнта індексації НГО земель, застосовується ( п. 8 підрозд. 6 розд. ХХ ПКУ):

• для сільгоспугідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів) — у розмірі 100 %. Тобто індексація НГО таких угідь не проводиться і для розрахунку податку берете НГО минулого року;

• для земель несільськогосподарського призначення — 106 %. Враховуючи формулу розрахунку коефіцієнта індексації НГО ( п. 289.2 ПКУ), виходить, що для таких земель він складає 1,06. Тому, якщо ви не будете отримувати нову довідку з розміром НГО на початку 2017 року, то, щоб розрахувати розмір податку, вам потрібно минулорічний розмір НГО перемножити на коефіцієнт 1,06.

Отже, як і в минулому році, індексувати НГО слід, спираючись не на індекси споживчих цін, встановлені за рік, а на індекси, визначені у п. 8 підрозд. 6 розд. ХХ ПКУ.

Орендна плата. З’явилися нові обмеження для розміру орендної плати. З початку 2017року річна сума платежу для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку ( п.п. 288.5.4 ПКУ).

Якщо ви орендуєте таку земельну ділянку і розмір орендної плати перевищує таку межу, то у вас є повне право звернутися до органів місцевого самоврядування для перегляду цих ставок. Якщо орган місцевого самоврядування відмовиться перегляди розмір ставом, то щоб внести такі корективи, звертайтеся до суду.

Єдиний податок, група 4

Корективи було внесено і до правил сплати єдиного податку сільгосппідприємствами (група 4).

Правила розрахунку. З ПКУ виключено п. 2921.3. В ньому йшлося про те, що підставою для нарахування ЄП платниками групи 4 є дані державного земельного кадастру та/або дані з державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

За відсутності цієї норми можна стверджувати, що незалежно від того, оформлене право власності чи користування земділянкою (проведено реєстрацію речових прав), всі землі, які використовує сільгосппідприємство, будуть включатися до розрахунку ЄП. Тому вся продукція, яка вирощена на такій неоформленій землі, є власно вирощеною. Адже податок за землі, на якій вона вирощена, сплачений.

Нагадаємо: платниками ЄП групи 4 можуть бути сільгосптоваровиробники, у яких частка сільгосптоваровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 %. При цьому до розрахунку цієї частки включають сільгосппродукцію, яка вирощена на власних або орендованих потужностях (п.п. 14.1.235 ПКУ).

Відповідно до земельного законодавства ( ст. 125 ЗКУ та ст. 25 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.98 р. № 161-XIV) виникнення права власності чи користування земельною ділянкою пов’язане із державною реєстрацією відповідного правовстановлюючого документа, на підставі якого таке право надане.

Спираючись на це, податківці стверджують (лист ГУ ДФС у Полтавській обл. від 25.11.16 р. № 6356/10/16-31-12-04-30 // «БТ», 2016, № 50, с. 7): для віднесення вирощеної продукції на орендованих землях до власно виробленої необхідно, щоб речові права на оренду такої земельної ділянки були обов’язково зареєстровані.

Чи змінять контролери свою точку зору, поки ще не відомо. Дочекаємося їх висновків.

Ставки податку. Розмір ставок ЄП групи 4 зріс на 17 — 18 % щодо всіх видів земельних ділянок, які використовуються при вирощуванні сільгосппродукції, крім земель водного фонду ( п. 293 ПКУ). Для таких земель розмір податку залишився незмінним.

Індексація НГО. У п. 5 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ перефразували порядок індексації НГО за 2015 рік. У ньому тепер прямо вказано, що індекс споживчих цін за 2015 рік, що використовується для визначення величини коефіцієнта індексації НГО сільгоспугідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), для цілей оподаткування ЄП групи 4 застосовується із значенням 100 %. Тобто індексувати НГО сільгоспугідь за 2015 рік не потрібно.

Щодо індексації НГО за 2016 рік усе дещо складніше. У п. 2921.2 ПКУ, в якому йдеться про застосування коефіцієнта індексації при визначенні бази оподаткування для платників ЄП, законодавець замінив посилання на розд. XII загальною фразою «цим Кодексом». Отже, такий коефіцієнт потрібно визначати з урахуванням перехідних норм. А як ми вже згадували у попередньому розділі, індекс споживчих цін за 2016 рік для НГО сільгоспугідь застосовується у розмірі 100 % ( п. 8 підрозд. 6 розд. ХХ ПКУ).

Тобто виходить, що індексація НГО і для розрахунку ЄП для сільгоспугідь не проводиться і за 2016 рік.

Інші податки і збори

Екологічний податок. Змінилися розміри ставок, за якими в 2017 році будуть нараховувати податкові зобов’язання з екоподатку, а саме, вони зросли щодо всіх видів забруднення навколишнього середовища (викидів в атмосферне повітря, розміщення відходів і скидів у водні об’єкти) приблизно на 12 % ( ст. 243 — 246 ПКУ).

Так, наприклад, ставка екоподатку за розміщення окремих видів надзвичайно небезпечних відходів, а саме ( ст. 216 ПКУ):

• обладнання та приладів, що містять ртуть, елементи з іонізуючим випромінюванням, дорівнюватиме 778,3 грн. за одиницю (до цього було 694,91 грн.);

• люмінесцентних ламп — 13,54 грн. за одиницю (раніше — 12,09 грн.).

Транспортний податок. У 2017 році сплачувати транспортний податок будуть за легковики, з року випуску яких минуло не більше 5 років (включно), а середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінзарплати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (тобто більше 1,2 млн грн.). У 2016 році цей критерій складав 1033500 грн. (750 х 1378).

Збір за місця для паркування транспортних засобів. Зазнала змін і гранична ставка збору за паркування. Тепер граничний розмір цієї ставки, що встановлюється за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 м2 площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження такої діяльності, буде визначений у розмірі до 0,075 % мінзарплати, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року ( п.п. 2681.3.1 ПКУ). Тобто 2,40 грн. за 1 м2 (3200 х 0,075 %).

Зміна граничного розміру ставки викликана зміною розміру мінзарплати. Нагадаємо: раніше ставка мала бути встановлена у розмірі від 0,03 до 0,15 % мінзарплати.

Увага! До прийняття органом місцевого самоврядування рішення про встановлення нових ставок на 2017 рік ставка збору за паркування застосовується з коефіцієнтом 0,5. Підхід ідентичний до того, як розраховувати розмір податку на нерухомість.

ставки податків і зборів, індексація розміру ставок, абсолютні значення, мінімальна зарплата додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті