* Див. «БТ», 2017, № 7, с. 26.
Відразу визначимося з «головними героями».
Це ФССУ, Фонд соцстрахування на випадок безробіття, ПФУ**.
** Фонд соціального страхування України, Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття і Пенсійний фонд України відповідно.
Згадаємо ми і Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, а також Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.
Так-так, і ці суб’єкти теж можуть перевірити роботодавця.
ФССУ, наприклад, за допомогою своїх експертів з охорони праці має право перевірити стан профілактичної роботи й охорони праці на підприємствах.
Крім того, ФССУ, як і Фонд соцстрахування на випадок безробіття, перевіряють достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання соцстрахівських коштів і дотримання порядку їх використання роботодавцем. Якщо говорити про кошти ФССУ, то може йтися, наприклад, про лікарняні.
ПФУ ж має право перевіряти достовірність даних, поданих роботодавцем у Реєстр застрахованих осіб. Із цією метою представники ПФУ можуть бути присутніми при проведенні перевірок податківцями.
Мораторій
На перший погляд усе просто.
Не підпадають під дію Закону № 1728*** вказані в його ст. 6 органи. Усіх інших з плановими заходами можна відправляти геть. А позапланові перевірки цих «інших» можуть відбуватися тільки за підставами, передбаченими ст. 3 Закону № 1728.
Нагадаємо. Підставами для позапланових перевірок можуть бути:
1) обґрунтоване звернення фізичної особи (при узгодженні з Державною регуляторною службою України (ДРСУ)). ДРСУ «дає добро» на перевірку впродовж 5 днів з дня отримання документів від контролюючого органу. Відповідне рішення публікується на офіційному сайті регуляторної служби до початку проведення перевірки. Госпсуб’єкт знайомиться з рішенням ДРСУ. Йому обов’язково надається копія такого рішення. Інакше суб’єкт господарювання має право не допустити контролюючий орган до перевірки;
2) письмова заява госпсуб’єкта про проведення перевірки за власним бажанням;
3) рішення суду;
4) аварія, смерть потерпілого внаслідок нещасного випадку, який був пов’язаний із діяльністю госпсуб’єкта.
Здавалося б, і фонди, які мають «перевірочні» повноваження, потрапляють «у сіті» мораторію. Адже вони не згадуються в ст. 6 Закону № 1728.
Але не поспішайте з висновками.
Спершу зверніть увагу на ст. 1 Закону № 1728.
Тут сказано, що в цьому Законі терміни «державний нагляд (контроль)», «заходи державного нагляду (контролю)», «органи державного нагляду (контролю)» вживаються у значеннях, наведених у Законі № 877****.
Відповідно все, що не «органи державного нагляду (контролю)» в розумінні Закону № 877, — поза забороною на планові перевірки, і їх не стосується особливий порядок позапланових перевірок.
А що нам говорить Закон № 877?
Із визначення «державний нагляд (контроль)» виокремлюємо органи держнагляду (контролю). Зокрема, це:
• уповноважені законом центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи;
• державні колегіальні органи;
• органи виконавчої влади АРК, місцеві держадміністрації;
• органи місцевого самоврядування (ст. 1 Закону № 877).
Тепер пробіжимося по нормативці, яка регулює діяльність фондів. З’ясуємо, чи входить хто-небудь з них до когорти органів держнагляду (контролю).
ФССУ
Тут відразу зауважимо: система загальнообов’язкового державного соціального страхування перебуває в процесі реформування.
Так, ФССУ був створений Законом України від 28.12.14 р. № 77-VIII. Він став правонаступником двох «старих» фондів: (1) соціального страхування з тимчасової втрати працездатності і (2) від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.
Поки ФССУ перебуває в процесі створення, його функції виконують фонди, що реорганізуються (п. 6 розд. VII Закону № 1105*****).
***** Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.
У будь-якому разі усі згадувані нами «герої» є некомерційними самоврядними організаціями.
Звідси висновок: жоден із фондів не потрапляє ні під Закон № 877, ні під Закон № 1728.
Крім того, ч. 2 ст. 12 Закону № 1105 прямо передбачає таке положення: на відносини у сфері проведення контролю за своєчасністю подання і достовірністю поданих роботодавцем відомостей про отримання коштів фонду і дотримання порядку їх використання не поширюється дія Закону № 877.
Фонд соцстрахування на випадок безробіття
Згідно з ч. 2 ст. 8 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-ІІІ він є цільовим централізованим страховим фондом і некомерційною самоврядною організацією.
Відповідно і цей фонд не «наш клієнт». Тобто під дію Закону № 877 і Закону № 1728 він теж не потрапляє.
Пенсійний фонд України
А ось із ПФУ історія значно цікавіша.
Згідно з Положенням, затвердженим постановою КМУ від 23.07.14 р. № 280, ПФУ є центральним органом виконавчої влади.
Виходить, що мораторій і дія Закону № 877 на «пенсійників» поширюються.
Більше того, цей Закон навіть не дозволяє встановлювати особливості проведення заходів контролю, як це допускається, наприклад, для ДФСУ або Держпраці.
У результаті в черговий раз переконуємося, що діючий мораторій не означає абсолютного звільнення госпсуб’єктів від уваги контролерів. Утім, попередні «наглядові» обмеження теж не відрізнялися подібними рисами.
Тому краще працювати в межах закону. А ми вам підкажемо, як це робити найбільш раціонально й ефективно.
Висновки
- Фонди соціального страхування не потрапляють під дію мораторію, встановленого Законом № 1728.
- На фонди соціального страхування положення Закону № 877 не поширюються.
- Положення про мораторій на планові перевірки й «особливий» порядок позапланових перевірок застосовуються до ПФУ.