(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 22
  • № 19-20
  • № 18
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
18/28
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Травень , 2017/№ 21

Мораторій + фонди = дружба? або Хто із «фондовиків» може прийти на перевірку

Мораторій на перевірки — одна з найгостріших тем на найближчий рік. Із загальними моментами (хто, коли і як може перевіряти) ми вже розбиралися*. Тепер же поговоримо про нюанси, точніше про те, чи потрапляють під заборону планові та позапланові перевірки фондів?

* Див. «БТ», 2017, № 7, с. 26.

Відразу визначимося з «головними героями».

Це ФССУ, Фонд соцстрахування на випадок безробіття, ПФУ**.

** Фонд соціального страхування України, Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття і Пенсійний фонд України відповідно.

Згадаємо ми і Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, а також Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.

Так-так, і ці суб’єкти теж можуть перевірити роботодавця.

ФССУ, наприклад, за допомогою своїх експертів з охорони праці має право перевірити стан профілактичної роботи й охорони праці на підприємствах.

Крім того, ФССУ, як і Фонд соцстрахування на випадок безробіття, перевіряють достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання соцстрахівських коштів і дотримання порядку їх використання роботодавцем. Якщо говорити про кошти ФССУ, то може йтися, наприклад, про лікарняні.

ПФУ ж має право перевіряти достовірність даних, поданих роботодавцем у Реєстр застрахованих осіб. Із цією метою представники ПФУ можуть бути присутніми при проведенні перевірок податківцями.

Мораторій

На перший погляд усе просто.

Не підпадають під дію Закону № 1728*** вказані в його ст. 6 органи. Усіх інших з плановими заходами можна відправляти геть. А позапланові перевірки цих «інших» можуть відбуватися тільки за підставами, передбаченими ст. 3 Закону № 1728.

*** Закон України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 03.11.16 р. № 1728-VIII.

Нагадаємо. Підставами для позапланових перевірок можуть бути:

1) обґрунтоване звернення фізичної особи (при узгодженні з Державною регуляторною службою України (ДРСУ)). ДРСУ «дає добро» на перевірку впродовж 5 днів з дня отримання документів від контролюючого органу. Відповідне рішення публікується на офіційному сайті регуляторної служби до початку проведення перевірки. Госпсуб’єкт знайомиться з рішенням ДРСУ. Йому обов’язково надається копія такого рішення. Інакше суб’єкт господарювання має право не допустити контролюючий орган до перевірки;

2) письмова заява госпсуб’єкта про проведення перевірки за власним бажанням;

3) рішення суду;

4) аварія, смерть потерпілого внаслідок нещасного випадку, який був пов’язаний із діяльністю госпсуб’єкта.

Здавалося б, і фонди, які мають «перевірочні» повноваження, потрапляють «у сіті» мораторію. Адже вони не згадуються в ст. 6 Закону № 1728.

Але не поспішайте з висновками.

Спершу зверніть увагу на ст. 1 Закону № 1728.

Тут сказано, що в цьому Законі терміни «державний нагляд (контроль)», «заходи державного нагляду (контролю)», «органи державного нагляду (контролю)» вживаються у значеннях, наведених у Законі № 877****.

**** Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.07 р. № 877-V.

Відповідно все, що не «органи державного нагляду (контролю)» в розумінні Закону № 877, — поза забороною на планові перевірки, і їх не стосується особливий порядок позапланових перевірок.

А що нам говорить Закон № 877?

Із визначення «державний нагляд (контроль)» виокремлюємо органи держнагляду (контролю). Зокрема, це:

• уповноважені законом центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи;

• державні колегіальні органи;

• органи виконавчої влади АРК, місцеві держадміністрації;

• органи місцевого самоврядування (ст. 1 Закону № 877).

Тепер пробіжимося по нормативці, яка регулює діяльність фондів. З’ясуємо, чи входить хто-небудь з них до когорти органів держнагляду (контролю).

ФССУ

Тут відразу зауважимо: система загальнообов’язкового державного соціального страхування перебуває в процесі реформування.

Так, ФССУ був створений Законом України від 28.12.14 р. № 77-VIII. Він став правонаступником двох «старих» фондів: (1) соціального страхування з тимчасової втрати працездатності і (2) від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.

Поки ФССУ перебуває в процесі створення, його функції виконують фонди, що реорганізуються (п. 6 розд. VII Закону № 1105*****).

***** Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.

У будь-якому разі усі згадувані нами «герої» є некомерційними самоврядними організаціями.

Звідси висновок: жоден із фондів не потрапляє ні під Закон № 877, ні під Закон № 1728.

Крім того, ч. 2 ст. 12 Закону № 1105 прямо передбачає таке положення: на відносини у сфері проведення контролю за своєчасністю подання і достовірністю поданих роботодавцем відомостей про отримання коштів фонду і дотримання порядку їх використання не поширюється дія Закону № 877.

Фонд соцстрахування на випадок безробіття

Згідно з ч. 2 ст. 8 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-ІІІ він є цільовим централізованим страховим фондом і некомерційною самоврядною організацією.

Відповідно і цей фонд не «наш клієнт». Тобто під дію Закону № 877 і Закону № 1728 він теж не потрапляє.

Пенсійний фонд України

А ось із ПФУ історія значно цікавіша.

Згідно з Положенням, затвердженим постановою КМУ від 23.07.14 р. № 280, ПФУ є центральним органом виконавчої влади.

Виходить, що мораторій і дія Закону № 877 на «пенсійників» поширюються.

Більше того, цей Закон навіть не дозволяє встановлювати особливості проведення заходів контролю, як це допускається, наприклад, для ДФСУ або Держпраці.

У результаті в черговий раз переконуємося, що діючий мораторій не означає абсолютного звільнення госпсуб’єктів від уваги контролерів. Утім, попередні «наглядові» обмеження теж не відрізнялися подібними рисами.

Тому краще працювати в межах закону. А ми вам підкажемо, як це робити найбільш раціонально й ефективно.

Висновки

  • Фонди соціального страхування не потрапляють під дію мораторію, встановленого Законом № 1728.
  • На фонди соціального страхування положення Закону № 877 не поширюються.
  • Положення про мораторій на планові перевірки й «особливий» порядок позапланових перевірок застосовуються до ПФУ.
Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
мораторій на перевірки, перевірки фондів додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті