(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 19-20
  • № 18
  • № 17
  • № 16
  • № 15
  • № 14
  • № 13
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
18/28
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Травень , 2017/№ 21

Мораторій + фонди = дружба? або Хто із «фондовиків» може прийти на перевірку

Мораторій на перевірки — одна з найгостріших тем на найближчий рік. Із загальними моментами (хто, коли і як може перевіряти) ми вже розбиралися*. Тепер же поговоримо про нюанси, точніше про те, чи потрапляють під заборону планові та позапланові перевірки фондів?

* Див. «БТ», 2017, № 7, с. 26.

Відразу визначимося з «головними героями».

Це ФССУ, Фонд соцстрахування на випадок безробіття, ПФУ**.

** Фонд соціального страхування України, Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття і Пенсійний фонд України відповідно.

Згадаємо ми і Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, а також Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.

Так-так, і ці суб’єкти теж можуть перевірити роботодавця.

ФССУ, наприклад, за допомогою своїх експертів з охорони праці має право перевірити стан профілактичної роботи й охорони праці на підприємствах.

Крім того, ФССУ, як і Фонд соцстрахування на випадок безробіття, перевіряють достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання соцстрахівських коштів і дотримання порядку їх використання роботодавцем. Якщо говорити про кошти ФССУ, то може йтися, наприклад, про лікарняні.

ПФУ ж має право перевіряти достовірність даних, поданих роботодавцем у Реєстр застрахованих осіб. Із цією метою представники ПФУ можуть бути присутніми при проведенні перевірок податківцями.

Мораторій

На перший погляд усе просто.

Не підпадають під дію Закону № 1728*** вказані в його ст. 6 органи. Усіх інших з плановими заходами можна відправляти геть. А позапланові перевірки цих «інших» можуть відбуватися тільки за підставами, передбаченими ст. 3 Закону № 1728.

*** Закон України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 03.11.16 р. № 1728-VIII.

Нагадаємо. Підставами для позапланових перевірок можуть бути:

1) обґрунтоване звернення фізичної особи (при узгодженні з Державною регуляторною службою України (ДРСУ)). ДРСУ «дає добро» на перевірку впродовж 5 днів з дня отримання документів від контролюючого органу. Відповідне рішення публікується на офіційному сайті регуляторної служби до початку проведення перевірки. Госпсуб’єкт знайомиться з рішенням ДРСУ. Йому обов’язково надається копія такого рішення. Інакше суб’єкт господарювання має право не допустити контролюючий орган до перевірки;

2) письмова заява госпсуб’єкта про проведення перевірки за власним бажанням;

3) рішення суду;

4) аварія, смерть потерпілого внаслідок нещасного випадку, який був пов’язаний із діяльністю госпсуб’єкта.

Здавалося б, і фонди, які мають «перевірочні» повноваження, потрапляють «у сіті» мораторію. Адже вони не згадуються в ст. 6 Закону № 1728.

Але не поспішайте з висновками.

Спершу зверніть увагу на ст. 1 Закону № 1728.

Тут сказано, що в цьому Законі терміни «державний нагляд (контроль)», «заходи державного нагляду (контролю)», «органи державного нагляду (контролю)» вживаються у значеннях, наведених у Законі № 877****.

**** Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.07 р. № 877-V.

Відповідно все, що не «органи державного нагляду (контролю)» в розумінні Закону № 877, — поза забороною на планові перевірки, і їх не стосується особливий порядок позапланових перевірок.

А що нам говорить Закон № 877?

Із визначення «державний нагляд (контроль)» виокремлюємо органи держнагляду (контролю). Зокрема, це:

• уповноважені законом центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи;

• державні колегіальні органи;

• органи виконавчої влади АРК, місцеві держадміністрації;

• органи місцевого самоврядування (ст. 1 Закону № 877).

Тепер пробіжимося по нормативці, яка регулює діяльність фондів. З’ясуємо, чи входить хто-небудь з них до когорти органів держнагляду (контролю).

ФССУ

Тут відразу зауважимо: система загальнообов’язкового державного соціального страхування перебуває в процесі реформування.

Так, ФССУ був створений Законом України від 28.12.14 р. № 77-VIII. Він став правонаступником двох «старих» фондів: (1) соціального страхування з тимчасової втрати працездатності і (2) від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.

Поки ФССУ перебуває в процесі створення, його функції виконують фонди, що реорганізуються (п. 6 розд. VII Закону № 1105*****).

***** Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.

У будь-якому разі усі згадувані нами «герої» є некомерційними самоврядними організаціями.

Звідси висновок: жоден із фондів не потрапляє ні під Закон № 877, ні під Закон № 1728.

Крім того, ч. 2 ст. 12 Закону № 1105 прямо передбачає таке положення: на відносини у сфері проведення контролю за своєчасністю подання і достовірністю поданих роботодавцем відомостей про отримання коштів фонду і дотримання порядку їх використання не поширюється дія Закону № 877.

Фонд соцстрахування на випадок безробіття

Згідно з ч. 2 ст. 8 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-ІІІ він є цільовим централізованим страховим фондом і некомерційною самоврядною організацією.

Відповідно і цей фонд не «наш клієнт». Тобто під дію Закону № 877 і Закону № 1728 він теж не потрапляє.

Пенсійний фонд України

А ось із ПФУ історія значно цікавіша.

Згідно з Положенням, затвердженим постановою КМУ від 23.07.14 р. № 280, ПФУ є центральним органом виконавчої влади.

Виходить, що мораторій і дія Закону № 877 на «пенсійників» поширюються.

Більше того, цей Закон навіть не дозволяє встановлювати особливості проведення заходів контролю, як це допускається, наприклад, для ДФСУ або Держпраці.

У результаті в черговий раз переконуємося, що діючий мораторій не означає абсолютного звільнення госпсуб’єктів від уваги контролерів. Утім, попередні «наглядові» обмеження теж не відрізнялися подібними рисами.

Тому краще працювати в межах закону. А ми вам підкажемо, як це робити найбільш раціонально й ефективно.

Висновки

  • Фонди соціального страхування не потрапляють під дію мораторію, встановленого Законом № 1728.
  • На фонди соціального страхування положення Закону № 877 не поширюються.
  • Положення про мораторій на планові перевірки й «особливий» порядок позапланових перевірок застосовуються до ПФУ.
мораторій на перевірки, перевірки фондів додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті