(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 45
  • № 43-44
  • № 42
  • № 41
  • № 40
  • № 39
  • № 38
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
8/29
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Листопад , 2017/№ 46

Зміна розміру орендної плати за землю за рішенням суду: чого очікувати від служителів Феміди

Постанова ВСУ від 04.10.17 р. № 922/3503/14

Держоргани та органи місцевого самоврядування, які надають землі державної і комунальної власності в оренду, завжди прагнуть здерти більше коштів до своїх бюджетів з орендарів. Але на перешкоді у них стає договір оренди землі.

Нагадаємо, що орендна плата за землю хоч і є за своєю суттю податком (ст. 288 ПКУ), але порядок її сплати встановлюється в договорі оренди конкретної земельної ділянки. Частенько положення таких договорів (особливо, якщо вони були укладені ще за царя Панька) не відповідають свіженьким нормам ПКУ, які постійно вдосконалюються.

От і виходить, що орендодавцю, щоб підвищити розмір орендної палати, треба умовити орендаря внести зміни до договору.

Орендарі зазвичай ігнорують такі прохання. А тому доводиться звертатись до суду.

Про один із таких випадків і йдеться в постанові, що коментується.

Орган місцевого самоврядування затвердив новий розмір нормативної грошової оцінки землі (НГО)* та Положення про порядок сплати орендної плати на своїй території. Потім він запропонував орендарю переглянути розмір орендної плати з урахуванням цих нововведень.

* Саме розмір НГО є базою для розрахунку суми земельного податку та орендної плати (п. 289.1 ПКУ).

Зауважимо: у договорі було передбачено, що розмір орендної плати складає 4,82 % від НГО, яка була встановлена на момент його укладення. Орендодавець вимагав актуалізувати розмір НГО та підвищити ставку орендної плати до 7,2 % від НГО, як це передбачено в місцевому Положенні про оренду землі.

Орендар відмовився від таких коректив і за вирішення спору взялися служителі Феміди.

Справа розглядалася господарськими судами неодноразово. І нарешті потрапила на розгляд до найвищої судової інстанції. ВСУ в постанові, що коментується, зафіксував такий вердикт:

• вимоги орендаря задоволені лише частково — у частині збільшення розміру НГО, яка використовується для розрахунку розміру орендної плати;

• у частині збільшення ставки орендної плати до 7,2 % — відмовлено.

Це рішення цілком справедливе.

Річ у тому, що розмір НГО є основною для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності відповідно НКУ. А тому зміна НГО земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Це підтверджував ВСУ і раніше (див. постанову ВСУ від 02.03.16 р. у справі № 3-476гс15 та нашу консультацію «Перегляд НГО — підстава для перегляду орендної плати» // «БТ», 2017, № 3).

А от щодо підвищення ставки орендної палати, суд своє рішення пояснив так: указаний у договорі оренди розмір орендної плати (4,82 %) вписується у встановлені ПКУ межі (від 3 до 12 %) та може бути змінений тільки за згодою обох сторін.

Пов’язано це з тим, що договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов’язати іншу сторону договору внести зміни до нього поза наведених законодавством підстав.

З цього випливає, що коли в договорі оренди землі вказано ставку податку, яка не суперечить вимогам чинного законодавства, тобто вписує в межі, прописані у ст. 288 ПКУ (від 3 до 12 %), то змінити її примусово суд не має права.

Крім того, ВСУ зазначив, що такий підхід діє тільки в тому випадку, коли в договорі оренди встановлено формулу розрахунку орендної плати (вказано НГО і ставку податку).

Якщо ж у договорі оренди встановлено лише суму орендної плати, то при внесенні змін до такого договору суд має право змінити не тільки розмір НГО, що використовувався для розрахунку плати, а й ставку орендної плати. Це підтверджують постанови ВГСУ від 10.03.16 р. у справі № 922/3685/14 та ВСУ від 02.03.16 р. у справі № 3-476гс15, на які посилався орган місцевого самоврядування у своїй апеляції.

Пов’язано це з тим, що в таких договорах сторони не узгоджували розмір ставки чи формулу розрахунку орендної плати від НГО, як це передбачено чинним законодавством.

орендна плата за землю, зміна розміру, рішення суду, договір оренди землі додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті