Теми статей
Обрати теми

Списання ПММ на навантажувач

Сумцова Ольга, податковий експерт
Ситуація. Придбали навантажувач для роботи на складі. За якими нормами списувати паливо? В якому первинному документі вести облік напрацьованих ним мотогодин? Давайте розберемося.

При списанні паливно-мастильних матеріалів (ПММ) суб’єкти господарювання зазвичай орієнтуються на Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 р. № 43 (див. консультацію «Витрати ПММ: нормуємо та обліковуємо правильно» // «БТ», 2016, № 48). Але вони встановлюють норми витрати палива для автомобільного транспорту. Чи є таким навантажувач?

Якщо зазирнути до Закону про Митний тариф, то навантажувачі потрапляють у розд. XVI «Машини, обладнання та механізми…» і транспортними засобами не вважаються.

З іншого боку, Правила охорони праці під час вантажно-розвантажувальних робіт, затверджені Міністерством енергетики та вугільної промисловості України від 19.01.15 р. № 21, і Правила проведення техогляду технологічних транспортних засобів, що не підлягають експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування, затверджені наказом Держкомітету по нагляду за охороною праці від 10.09.04 р. № 200, відносять навантажувачі до технологічних транспортних засобів.

У Нормах № 43 в таблиці Б1 «Норми витрат палива для спеціальних і спеціалізованих автомобілів» наведені норми витрат палива на деякі моделі навантажувачів (у тому числі з розрахунку на 1 годину їх роботи). Але норми витрати палива на звичайні складські навантажувачі навряд чи там можна знайти. Варто зазначити, що на деякі моделі навантажувачів (використовуваних у будівництві), норми витрати палива встановлені в інших нормативних документах.

Якщо ви використовуєте модель навантажувача, не названу в Нормах № 43, то можете визначити норми витрати палива (зазвичай, з розрахунку на 1 мотогодину роботи) самостійно, використовуючи технологічні норми, наведені в техдокументації заводу-виробника, або розрахувавши їх з використанням технічних даних, зазначених у техдокументації.

Важливо: Можливість запровадити власні норми встановлює спеціально створена комісія підприємства (п.п. 2.2.1 Норм № 43 говорить про те, що комісія повинна складатися не менше ніж із трьох фахівців підприємства). Тому наказом керівника підприємства має бути створена спеціальна комісія по підприємству. Результати роботи комісії оформляються Актом про встановлення норм витрати палива на роботу навантажувача, який затверджується керівником підприємства. На бажання встановлені комісією норми можна затвердити в ДП «ДержавтотрансНДІ», подавши їм на розгляд один примірник складеного комісією акта (такі послуги надаються на платній основі). Якщо ви плануєте передавати норми на затвердження в ДП «ДержавтотрансНДІ», то використовуйте «шаблонну» форму акта про встановлення норм витрати палива, наведену в Додатку Е Норм № 43.

Якщо в техдокументації заводу-виробника навантажувача відсутні норми витрат ПММ або технічні дані, необхідні для їх розрахунку, то встановити норми витрати палива підприємство може знову ж таки за допомогою спеціально створеної на підприємстві комісії, провівши контрольні заміри витрати палива (виходячи з п.п. 2.2.2 Норм № 43, таких замірів має бути не менше трьох).

Результати вимірів усереднюються, оформляються Актом контрольних замірів витрат палива і затверджуються керівником підприємства. Якщо передаватимете норми на затвердження в ДП «ДержавтотрансНДІ», то використовуйте «шаблонну» форму акта, наведену в Додатку Ж.

На випадок нерозуміння з боку податківців зазначимо, що загалом суди схильні вважати, що витрата ПММ не обов’язково повинна відповідати Нормам № 43, але увага: списання ПММ обов’язково повинно бути врегульоване внутрішніми наказами підприємства і підтверджене відповідними розрахунками.

З нормами визначилися. Далі, звісно, потрібен первинний документ, що підтверджує фактичне витрачання палива навантажувачем. Оскільки витрата палива в нашому випадку буде прив’язана не до пробігу, а до відпрацьованих мотогодин навантажувача, то такий документ повинен фіксувати кількість відпрацьованих годин навантажувачем. Для небудівельної спецтехніки затвердженої форми такого документа немає — її затверджує підприємство самостійно. При цьому такий документ повинен містити всі обов’язкові реквізити первинного документа, передбачені ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік:

• назву документа (форми);

• дату складання;

• назву підприємства, від імені якого складено документ;

• зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;

• посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

• особистий підпис або інші дані, які дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

За основу можна взяти типові форми, які використовуються для обліку роботи будівельної спецтехніки, — наприклад, «Рапорт про роботу будівельної машини (механізму)» типової форми № ЕБМ-3 (затверджений наказом Мінстату від 13.06.97 р. № 149).

У будь-якому разі в такому первинному документі повинні фіксуватися:

• кількість відпрацьованих навантажувачем годин за зміну;

• витрата палива за зміну (залишок палива на початок зміни, витрату, залишок на кінець зміни).

Такий документ може складатися як щодня, так і раз на тиждень або раз на місяць.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі