Теми статей
Обрати теми

Сервер не реєструє ПН: що робити?

Амброзяк Наталя, юрист, Павленко Олексій, податковий експерт
Неприємності для платників, що повторюються з дивовижною регулярністю. По два рази щомісяця (у граничний термін реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування (ПН/РК) або напередодні цього терміну) сервер ДФС починає «відморожуватися» або творити дива, заручниками та жертвами яких стають багато платників ПДВ. Чи можна знайти якісь шляхи вирішення таких проблем? Поміркуймо разом.

Одна з найбільш поширених ситуацій — це коли платник ПДВ у ці «граничні» дати надає ПН/РК для реєстрації до Єдиного реєстра податкових накладних (ЄРПН), а звідти — повна тиша. Тобто квитанції не надходять, Витяги з ЄРПН не видаються, в електронному кабінеті інформації немає. Особливо неприємно це — близько 15 числа кожного місяця, коли наближається ще й граничний строк подання ПДВшної декларації та розрахунків з бюджетом. Покупцеві так само несолодко, до податкового кредиту суми з ПН не включиш. У січні неприємності із сервером ДФСУ взагалі досягли небачених досі масштабів — головні фіскали навіть непрямо це визнали1. Утім, жодних «штрафних» послаблень у зв’язку з цим не обіцяли.

1 http://sfs.gov.ua/media-tsentr/novini/ 364075.html

Дуже часто в таких випадках2 після граничного терміну до платника доходять квитанції про неприйняття ПН/РК до реєстрації в ЄРПН з формальними причинами. Причому іноді датовані заднім числом. Унаслідок чого платникові доводиться подавати такі ПН/РК знову, але при цьому граничний термін для їх реєстрації уже буде пропущено.

2 Причому платники кажуть: що більша сума ПДВ у ПН/РК, то частіше вони потрапляють під такий «серверний удар» фіскалів.

У результаті таких нехитрих маніпуляцій із сервером ДФСУ бюджет лишається у виграші. Адже за цими «простроченими» ПН/РК покупець уже не зможе у звітному періоді, в якому вони складені, заявити податковий кредит (ПК)3, але постачальник задекларувати податкові зобов’язання (ПЗ) все одно зобов’язаний, та й при цьому він ще напевно отримає податкове повідомлення-рішення (ППР) зі штрафом за несвоєчасну реєстрацію такої ПН/РК.

3 А постачальник — зменшити ПЗ, якщо йдеться про «зменшуючий» РК.

Трапляються й інші ситуації: квитанції не надходять зовсім або ж ПН/РК реєструються вже із запізненням (попри те, що вони були надіслані вчасно).

Загальні рекомендації

Ну, по-перше, намагайтеся не відкладати реєстрацію ПН/РК на останні дні строку — щоб у разі отримання формальних відмов у реєстрації ще залишався час, щоб устигнути «виправитися» та зареєструвати ПН/РК до закінчення граничного строку.

По-друге, боротися тут із фіскалами, мабуть, можна тільки в судовому порядку. І формувати алгоритм своєї поведінки платникові необхідно залежно від конкретної ситуації.

Але перш ніж перейти до конкретних ситуацій, нагадаємо про таку норму п. 201.10 ПКУ:

«Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Зауважимо, у цьому ж пункті зазначено, що датою та часом надання ПН/РК в електронному вигляді до ДФСУ, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Однак на практиці спочатку надходить «повідомлення про отримання звітності», а потім уже квитанція. І ці формальні протиріччя можуть зіграти на користь платнику, оскільки саме квитанція надходить пізніше…

При цьому зверніть увагу: норми п. 201.10 ПКУ виписані далеко не на користь платника податків. Оскільки ці положення прив’язують час надання ПН/РК до дати, зафіксованої у квитанції програмним забезпеченням (ПрЗ) самих же фіскалів. Тобто формально, виходячи з ПКУ, самої тільки інформації з ПрЗ платника податків недостатньо для доведення факту надання ПН/РК на реєстрацію. Але судова практика більш поблажлива до госпсуб’єктів.

Якщо ж фіскали не надсилають протягом операційного дня жодної квитанції, то ПН/РК автоматично має вважатися зареєстрованою. Відповідно, податківці вже не мають права:

• відмовити в реєстрації такої ПН/РК;

• блокувати реєстрацію ПН/РК;

• застосувати санкції за нереєстрацію/несвоєчасну реєстрацію такої ПН/РК (звісно, за умови, що дата подання ще вписувалася в граничний строк).

При цьому одержувач повинен відразу (тобто за місяць виписки ПН/РК) отримати право на ПК за такою «автоматично» зареєстрованою ПН/РК (а продавець — право зменшити ПЗ, якщо йдеться про «зменшуючий» РК).

На практиці ж платники свої права, зазвичай, відстоюють у суді. До того ж реалізувати право на ПК покупцю без проведення фактичної реєстрації ПН/РК в ЄРПН дуже проблематично.

Якщо ви маєте намір піти таким шляхом і боротися з фіскалами, то вам у разі неотримання вчасно квитанції та відсутності інформації про (не) реєстрацію ПН/РК не слід подавати знову цю (ці) ПН/РК на реєстрацію до ЄРПН, а, дотримуючись норми з п. 201.10 ПКУ (наведеної вище), вважати ПН/РК повноцінно зареєстрованою в ЄРПН та готувати відповідні документи для суду.

Якщо ж ви все-таки не витримали й подали ті ж ПН/РК повторно, то фіскали можуть зареєструвати їх уже після граничного терміну. Відповідно, право на ПК у покупця виникне вже тільки в періоді реєстрації ПН/РК. І, дуже ймовірно, що тоді вам доведеться оскаржувати (чи не оскаржувати) отримане ППР на штраф за несвоєчасну реєстрацію такої ПН (РК). До речі, успішні випадки їх оскарження є (див., наприклад, постанову ВС від 26.06.18 р. у справі № 806/2219/164).

4 http://reyestr.court.gov.ua/Review/ 74942155.

Але що конкретно необхідно зробити, для того щоб і штрафи не сплачувати, і ПН/РК вважати зареєстрованою? На підставі судової практики ми підготували для вас кілька алгоритмів поведінки.

Надали ПН/РК вчасно: підтверджуємо

Як же підготувати підґрунтя для доказової бази?

Перше й основне — довести, що ви надали на реєстрацію ПН/РК вчасно, але квитанція в цей же операційний день не надійшла.

Знов-таки, виходячи з існуючої судової практики, скриншота або роздруківки з програми електронного подання звітності (ПрЗ) достатньо для того, щоб підтвердити вашу правоту. Хоча скриншот — досить спірна річ з точки зору процесуального законодавства.

Але судова практика сприймає скриншот як допустимий доказ тих чи інших фактів, пов’язаних з ПН і РК (див. постанову ВС від 17.04.18 р. у справі № 820/6330/165).

5 http://reyestr.court.gov.ua/Review/ 73596516.

Залежно від програми, яку ви використовуєте, спосіб фіксації буде різним.

Так, у «M.E.Doc» у списку виданих ПН потрібно:

1) вибрати ПН, час надання якої необхідно підтвердити;

2) відкрити цю ПН;

3) вибрати вкладку «протокол» або «властивості»6;

6 Вкладка «протокол» дозволяє вивести на друк інформацію щодо певного етапу опрацювання ПН (наприклад, дані з приводу відправлення ПН). За допомогою вкладки «властивості» на друк можна вивести дані про всі маніпуляції з ПН у хронологічному порядку.

4) вивести на друк інформацію в одному з форматів Microsoft Word.

Електронний кабінет у цій ситуації не найзручніший. Час надання ПН міститься в колонці «дата» у списку виданих ПН. Для того щоб потрапити до вкладки «Видані ПН», потрібно:

1) зайти до розділу «Реєстрація ПН/РК»;

2) вибрати період;

3) сформувати список ПН/РК.

На жаль, Електронний кабінет не дозволяє вивести на друк дані з колонки «Дата». Отже, єдиний вихід — зробити скриншот.

Тепер звернімо увагу на конкретні ситуації, які виникають з багатостраждальними ПН/РК.

Ситуація № 1

ПН/РК надано в «граничний» день реєстрації, квитанція не надходить. Потім платник отримує квитанцію, що ПН/РК зареєстровані в ЄРПН більш пізньою датою (тобто з простроченням). Квитанцію датовано днем реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Як боротися?

1. Зафіксувати факт надання ПН/РК на реєстрацію за допомогою вашого ПрЗ (див. вище).

2. Подати письмовий інформаційний запит адміністратору ПрЗ7 з таким проханням:

7 Відповіді на такі запити ставали одним з доказів у суді (див. рішення окружного адмінсуду м. Києва від 24.12.2018 р. у справі № 826/8878/18).

«просимо підтвердити факт надання податкової накладної <…> від <…> до Державної фіскальної служби України (зазначити дату та час)».

Цей крок пропускаємо, якщо надсилали ПН/РК через Електронний кабінет.

3. Подаємо позов до суду. До позову долучаємо, зокрема: відповідь на запит; роздруківку (скриншот) з ПЗ; заяву про приєднання до договору з посиланням у позові на повідомлення про технічні неполадки в ЄРПН. Позовні вимоги пропонуємо формулювати так:

«1. Визнати протиправною бездіяльність ДФС України щодо нереєстрації податкової накладної № <…> від <…> у Єдиному реєстрі податкових накладних.

2. Визнати зареєстрованою податкову накладну № <…> від <…> у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її надання на реєстрацію (зазначити дату)».

Застосували штраф за нереєстрацію ПН/РК? До вимог додаємо:

«визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № <…> від <…>».

До речі, такі ППР вдавалося скасовувати через суд (постанова ВС від 22.11.18 р. у справі № 813/815/188).

8 http://reyestr.court.gov.ua/Review/ 78077279#.

Ситуація № 2

Квитанція так і не надійшла.

Як боротися?

1. Подати до ДФСУ та обласним фіскалам запит про доступ до публічної інформації9, в якому запитати:

9 Про те, як надіслати такий запит, див. за посиланням: http://sfs.gov.ua/priymalnya-gromadyan/dostup-do-publichnoi-inform/.

«чи зареєстрована податкова накладна № <…> від <…> у Єдиному реєстрі податкових накладних (зазначити дату реєстрації)?».

2. Зробити скриншот / роздрукувати інформацію з ПЗ (див. вище).

3. Подати письмовий інформаційний запит адміністратору «M.E.Doc» (іншого ПрЗ, що використовується) з таким проханням:

«просимо підтвердити надання податкової накладної № <…> від <…> до Державної фіскальної служби України (зазначити дату та час)».

Цей крок пропускаємо, якщо надсилали ПН через Електронний кабінет.

4. З відповіддю фіскалів та адміністратора ПЗ, а також з роздруківкою (скриншотом) із ПрЗ йдемо до суду. Вимоги формулюємо так само, як і в ситуації № 1.

Основним аргументом виступить те, що податківці зобов’язані надіслати ту чи іншу квитанцію платнику податків. Про це свідчать положення п. 201.10 ПКУ, пп. 2, 8, 9 Порядку ведення ЄРПН10.

10 Затверджений постановою КМУ від 29.12.10 р. № 1246.

При цьому зверніть увагу: факт неотримання квитанції в таких випадках платник податків не доводить, достатньо факту надання ПН/РК на реєстрацію (постанови ВС від 27.03.18 р. у справі № 825/2411/16 та від 17.04.18 р. у справі від № 820/6330/16, ср. ).

Ситуація № 3

ПН/РК надали вчасно (наприклад, 15.01.19 р.). Квитанція про неприйняття ПН/РК з якоїсь причини надійшла вже поза межами строку реєстрації, але була датована заднім числом (тобто 15.01.19 р.).

Найскладніший і найпоширеніший, на жаль, випадок. Адже проблема в тому, що застосування п. 201.10 ПКУ прив’язується до моменту надіслання податківцями квитанції, а не до моменту фактичного її отримання платником податків.

Реалізувати таку схему буде непросто. Проблема тут у тому, що є квитанція із заднім числом (що підтверджує факт її відправлення нібито своєчасно). Також фіскали можуть посилатися на те, що проблема виникла з ПрЗ платника податків або що ПН взагалі до них не «заходила». Тому це вирішення проблеми для дуже сміливих і принципових платників податків.

Отже, як боротися?

1. Фіксуємо факт надання ПН так само, як і в перших двох ситуаціях (використовуємо інформацію з ПрЗ і подаємо запит адміністратору).

2. Використовуючи інформацію з бухПрЗ, фіксуємо факт відсутності квитанції після закінчення останнього операційного дня (наприклад, 15.01, 20:01). Це може бути скриншот відповідної вкладки ПрЗ або вивантажений протокол до «спірної» ПН/РК.

Також зафіксувати цей факт можна протоколом огляду адвокатом платника сайта/програмного забезпечення. Такі протоколи правозахисник може складати у межах права на збір відомостей про факти, які можуть використовуватися як докази (п. 7 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.12 р. № 5076-VI). Хоча доведеться витратитися на послуги адвоката. Але якщо «справа варта заходу»…

3. Звертаємося до суду з вимогою визнати вчасно надану ПН зареєстрованою на підставі п. 201.10 ПКУ.

При цьому наполягаємо на тому факті, що квитанцію про неприйняття не було надіслано того ж дня, що й ПН. Водночас дата, зазначена в «спірній» квитанції, не відповідає дійсності. Посилатися можна й на технічні неполадки на сервері, про які податківці повідомили 15.01.19 р. на своєму офіційному сайті.

Аргументувати пропонуємо позов таким чином. Посилаємося на п. 201.10 ПКУ (строки реєстрації ПН/РК), п. 3 (операційний день), п. 11 (процедура надання ПН/РК), п. 12 та 13 (процедура надсилання квитанції) Порядку ведення ЄРПН. Далі робимо висновок, що податківці зобов’язані надсилати квитанції, причому у межах операційного дня надання ПН/РК. Після цього пишемо таку фразу:

«позивач ставить під сумнів своєчасність надсилання квитанції до податкової накладної № <…> від <…>, незважаючи на зазначену в ній дату, оскільки станом на 15.01.2018 р. 20:01 квитанція була відсутня. Це підтверджується…»

і зазначаєте документи з п. 2 нашого списку дій.

Якщо до вас застосували штрафні санкції за нереєстрацію податкових накладних за ст. 1201 ПКУ, то позовні вимоги можна доповнити, наприклад, таким пунктом:

«визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення щодо застосування штрафних санкцій за нереєстрацію податкової накладної № <…> від <…>».

Водночас до аргументації рекомендуємо додати таке:

«Платник податків вчинив усі залежні від нього дії для своєчасної реєстрації податкової накладної № <…> від <…>. А тому він не може нести відповідальність за чужі незаконні дії/бездіяльність, що не залежали від його волі. Такий висновок також викладено в постанові Касаційного адміністративного суду Верховного Суду від 22.11.18 р. у справі № 813/815/18».

На жаль, вирішення питання через суд — найбільш прийнятний у цьому випадку метод боротьби, але затяжний і недешевий. Як альтернативу можна розглянути Раду бізнес-омбудсмена11. Однак для того, щоб туди звернутися, потрібно хоча б формально подати скаргу до ДФСУ в порядку ст. 56 ПКУ на незаконні маніпуляції з ЄРПН і дочекатися від фіскалів відмови.

11 Порядок подання скарги до Ради див. за посиланням: https://boi.org.ua/complainttop/.

Висновки

  • У зв’язку з частими збоями в роботі ЄРПН намагайтеся не відкладати реєстрацію ПН/РК на останні дні строку, щоб у разі отримання формальних відмов у реєстрації можна було зареєструвати ПН/РК до закінчення граничного строку.
  • Формально п. 201.10 ПКУ виписаний на користь фіскалів. Тому скасовувати штрафні санкції за нереєстрацію (несвоєчасну реєстрацію) ПН/РК, швидше за все, доведеться через суд.
  • Скриншота або роздруківки з програми електронного подання звітності достатньо для того, щоб підтвердити факт надання ПН/РК на реєстрацію.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі