Теми статей
Обрати теми

Розрахунок коригування по-новому

Марина Казанова, податковий експерт, m.kazanova@buhgalter911.com
Бухгалтер 911 Січень, 2015/№ 5
Друк
Кожний другий дзвінок на нашу «гарячу лінію» пов’язаний із заповненням/реєстрацією розрахунку коригування. Воно, загалом, й зрозуміло. Це питання і раніше було популярним, а після ПДВшних новацій 2015 року воно стало «хітом». У цій статті пропонуємо вам розібратися з найпоширенішими запитаннями.
повернення,
зміни умов
постачання

Форма РК/обов’язковість реєстрації

Тут є декілька ключових нюансів.

Перший нюанс. Із січня всі РК потрібно складати в електронній формі (у тому числі до ПН, складених до 01.01.2015 р., а також до тих, які не видаються покупцю) (ст. 192 ПКУ ст. 201 ПКУ). Застосовувати в цьому випадку потрібно форму та порядок, затверджені наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. № 1129* (з урахуванням висновків, наданих у листі № 1403**).

* Порядок заповнення податкової накладної в редакції наказу Мінфіну від 14.11.2014 р. № 1129.

** Лист ДФСУ від 19.01.2015 р. № 1403/7/99-99-19-03-01-17.

Другий нюанс. Усі РК підлягають реєстрації в ЄРПН (у тому числі до ПН, складених до 01.01.2015 р., а також до тих, які не видаються покупцю). Строк реєстрації колишній — не пізніше 15 календарних днів, наступних за датою його складання (п. 201.10 ПКУ).

img 1

Чинна редакція ПКУ дозволяє реєструвати РК і пізніше (що стосується штрафів за таке запізнення, то про це читайте далі). Щоправда, така можливість, судячи з усього, буде реалізована лише стосовно РК, складених після 1 лютого (див. лист № 1403).

Якщо ПН, до якої складається РК, не була зареєстрована в ЄРПН (переважно це стосується ПН, складених до 1 січня 2015 року), то спочатку доведеться зареєструвати її, а вже потім РК до неї. Принаймні, саме такий алгоритм передбачений усе ще чинним Порядком***.

*** Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабміну від 29.12.2010 р. № 1246.

І ще одне: в ідеалі, реєструвати всі РК потрібно вже з 1 січня. Це пов’язано з тим, що із згаданої дати вони складаються лише в електронній формі (п. 201.1 ПКУ). Водночас податківці проявили лояльність і повідомили, що поголовно реєструвати РК потрібно лише з лютого (тобто так, як зазначено в п. 11 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).

Що стосується січня, то вони вказали, що ви маєте можливість реєстрації РК незалежно від суми ПДВ у них. Невідомо, що конкретно розуміти під цим, однак зрозуміло одне: це послаблення однозначно можна застосувати до РК, які не підлягали обов’язковій реєстрації за «старими» правилами.

img 2

При буквальному прочитанні висновку ДФСУ виходить, що реєструвати РК у січні необов’язково (незалежно від суми ПДВ і номенклатури). Було б добре, якби вони все ж підтвердили або спростували це.

Третій нюанс. У минулому РК реєстрували лише постачальники. Тепер це доведеться робити й покупцям. Щоправда, на них цей обов’язок покладено лише у двох випадках.

По-перше, при складанні РК у частині «вхідних» нерезидентних послуг (п. 16 Порядку № 569). Це, взагалі, є логічним.

По-друге, коли при коригуванні сума компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику зменшується (п. 22 Порядку № 1129). Причому, судячи з усього, навіть у тому випадку, якщо сума ПДВ при такому коригуванні не змінюється (зокрема, при поверненні ПДВ-пільгового товару). Однак запам’ятаєте — це правило не застосовується:

img 3

Зауважте: поки покупець не зареєструє такий «зменшуючий» РК, постачальник не зможе зменшити свої ПДВ-зобов’язання (п. 16 Порядку № 569).

1) якщо коригується ПН, складена до 01.01.2015 р. (п. 22 Порядку № 1129);

2) до РК, складених у січні (див. лист № 1403);

3) до РК, складених до ПН, які не видаються покупцю (п. 16 Порядку № 569).

У цих випадках (незалежно від того, які це РК, — «збільшуючі» або «зменшуючі»), РК реєструє постачальник.

Що стосується «збільшуючих» РК, а також тих, які не змінюють суму компенсації, то їх, як і раніше, реєструє постачальник (п. 22 Порядку № 1129). Наприклад, якщо за допомогою РК просто замінюється номенклатура, реєструвати його повинен саме постачальник.

Хто реєструє РК в ЄРПН (з лютого 2015 року)

img 4

Реєстрація РК покупцем: як реалізувати?

Якщо РК повинен реєструвати продавець — проблем не виникає. Отримати електронний покупець РК може, подавши запит до ЄРПН*. А ось що робити, якщо реєструвати РК зобов’язаний покупець? До речі, це одне з найпопулярніших запитань на нашій «гарячій лінії».

* Як це зробити, див. в статті «Як отримати податкову накладну після 01.01.2015 р.» у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 4.

У цьому випадку продавець повинен направити в електронному вигляді РК покупцю (з позначкою «Х» у полі «Підлягає реєстрації в ЄРПН покупцем»). Покупець повинен його зареєструвати. При цьому, виходячи з п. 22 Порядку № 1129, на такому РК мають бути проставлені ЕЦП як постачальника, так і покупця.

Щоправда, Порядок № 1129 не говорить, як продавець повинен передати його покупцю. Імовірно, у такому разі можна орієнтуватися на загальний порядок передачі електронних документів (шляхом обміну між постачальником і покупцем за допомогою ПЗ). Однак, на жаль, якщо у постачальника і покупця різні ПЗ, з цим можуть виникнути проблеми. Сподіваємося, податківці все ж пояснять, як діяти в такій ситуації.

Чи є штрафи за нереєстрацію РК у ЄРПН?

Ви, імовірно, пам’ятаєте, що ст. 1201 ПКУ передбачає штрафи за несвоєчасну реєстрацію не лише ПН, а й РК до них*. Однак тут тішить хоча б те, що штраф застосовуватимуть лише за тими РК, які підлягають видачі покупцям (див. лист № 1403).

* Детально про це читайте у статті «ПДВ-облік у 2015 році» в журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 2.

img 5

Цей момент стане особливий важливим після того, як спецрахунки запрацюють на повну силу і реєструвати РК можна буде лише в межах формули (нагадаємо, це станеться з 1 липня — якщо до того моменту в законодавстві нічого не змінять).

При цьому нагадаємо, що в періоді з 01.02.2015 р. до 01.07.2015 р. за несвоєчасну реєстрацію РК передбачена індульгенція (п. 35 підрозд. 2 розд. XX ПКУ). Якщо ви запізнитеся з реєстрацією на 15 календарних днів, штраф до вас не застосовуватиметься. А ось якщо «зволікати» довше, від штрафу не відкараскатися ☹.

І декілька слів про несвоєчасну реєстрацію «січневих» РК. Згаданий штраф у цьому випадку не застосовується. При цьому податківці закцентували увагу лише на 10-відсотковому штрафі (за прострочення до 15 календарних днів). Зробили вони це, напевно, тому, що зареєструвати січневий РК після закінчення відведеного для цього 15-денного строку, мабуть, не можна (судячи з листа ДФСУ № 1403).

Чи можна відкоригувати ПДВ при несвоєчасній реєстрації РК?

Якщо ПН зареєстрована несвоєчасно, діє таке правило (п. 198.6 ПКУ): покупець відображає податковий кредит за нею в місяці її реєстрації продавцем.

Імовірно, це ж правило має поширюватися і на РК. Адже при складанні ПН і РК застосовується один і той самий підхід (це підтверджує і формулювання п. 192.1 ПКУ). Тому в разі несвоєчасної реєстрації РК в ЄРПН:

img 6

Що стосується 180-денного обмежувача (п. 198.6 ПКУ), то, в ідеалі, враховувати потрібно і його. Щоправда, він передбачений лише для відображення податкового кредиту. Отже, враховувати його потрібно насамперед покупцям при збільшенні податкового кредиту. Але поглянемо ще, що із цього приводу скажуть податківці.

— покупцем — продавець зможе зменшити ПДВ-«зобов’язи» в періоді реєстрації РК покупцем. При цьому покупець зобов’язаний зменшити свій податковий кредит у періоді коригування — незалежно від реєстрації РК (п. 17 Порядку № 569);

— продавцем — покупець зможе збільшити податковий кредит у періоді реєстрації РК продавцем. Продавець же повинен збільшити ПДВ-«зобов’язи» у періоді коригування — незалежно від реєстрації РК.

m.kazanova@buhgalter911.com

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі