Єдиноподатник. Про те, як виправляти помилки в Книзі обліку доходів (і витрат) єдиноподатників, сказано в порядках № 579*. А саме: шляхом внесення нового запису (з відображенням від’ємного або позитивного значення), який засвідчується підписом платника податків.
* Порядки ведення книг обліку, затверджені наказом Мінфіну від 19.06.2015 р. № 579.
В електронній Книзі допускаються виправлення/коригування шляхом доповнення рядка, у якому відображається від’ємне/позитивне значення.Що це означає? По-перше, не потрібно нічого закреслювати! По-друге, не потрібно повертатися до помилкового запису і намагатися «увпіпхнути» туди виправлення новим рядком.
Правильно чинити так: відкриваємо Книгу обліку доходів (і витрат) і відразу після крайнього запису в ній робимо новий запис, причому:
1) у графі 1 вказуємо ту дату, коли припустилися помилки;
2) у графах 2 — 8 указуємо суму доходів або витрат, якої бракує, зі знаком «+» (чи зайву суму зі знаком «-»), яка скоригує помилковий запис до правильного значення;
3) поруч ставимо свій (підприємця) підпис.
І врахуйте важливий нюанс: якщо помилка полягає в тому, що ви занизили готівковий дохід, можуть бути серйозні проблеми. Напевно ви пам’ятаєте, що за несвоєчасне оприбутковування готівки загрожує 5-кратний штраф** . Тому доведеться пошукати інші варіанти .
** Деталі зможете знайти в статті «Санкції за готівку: як зараз»(журнал «Бухгалтер 911», 2015, № 37).
Виправлення підтвердить факт несвоєчасного оприбутковування, особливо якщо ви працюєте без РРО.Приклад. Припустимо, 02.02.2017 р. підприємець помилково вказав дохід 3000 грн., а потрібно було вказати 300 грн. Помилку виявив 02.03.2017 р. Виправлення виглядатиме так:
Загальносистемник. На догоду податківцям (категорія 104.08 ЗІР) діють так. Акуратно закреслюють помилковий запис, поруч пишуть правильний і завіряють виправлення візою «виправленому вірити» і своїм підписом.
Хоча, відверто кажучи, у ч. 3 п. 3 Порядку № 481*** про закреслення не йдеться. Більше того, ця норма дуже схожа на правило самовиправлення для спрощенців (див. вище), тобто за великим рахунком виправлятися можна так само, як і єдиноподатники. Знову ж таки йдеться про паперову книгу.
«Внесення виправлень здійснюється шляхом нового запису, який засвідчується підписом самозайнятої особи» (ч. 3 п. 3 Порядку № 481).Якщо ви ведете Книгу в електронному вигляді, то виправлятися потрібно саме за допомогою додаткового рядка (ч. 4 п. 4 Порядку № 481).
Приклад. Якщо візьмемо ті ж умови прикладу, що й у єдиноподатника, то в загальносистемника виправлення виглядатиме так:
Виправлення на титульному аркуші Книги. Якщо в підприємця змінилися прізвище або ІПН, то податківці дозволяють єдиноподатнику самостійно виправити їх на титулці Книги (категорія 107.07 ЗІР). Тобто до фіскалів за цим звертатися не варто: закреслили старі прізвище/ІПН — написали нові — і продовжуйте вести Книгу до кінця .
Що ж до зміни адреси, будьте уважні:
— якщо ви переїхали в межах одного і того ж адмінрайону (тобто податкова не помінялася), просто вкажіть на титулці нову адресу;
— якщо ж ви переїхали до іншого району, вам потрібно зареєструвати нову Книгу в новій податковій (категорія 107.07 ЗІР).
За книгами загальносистемників подібних рекомендацій немає (нормативка теж мовчить ).
Очевидно, що чинити потрібно в аналогічному ключі. Але краще уточнити це питання в податківців.