Підкориговано Порядок подання фінзвітності: малі підприємства звітують поквартально

В обраному У обране
Друк
Сумцова Ольга, податковий експерт
Бухгалтер 911 Серпень, 2019/№ 31
Щойно обговорили зміни до П(С)БО 25*, як приспіли зміни до Порядку подання фінзвітності (далі — Порядок № 419**). З основного — малі підприємства (крім єдиноподатників групи 3) тепер позбавлені права подавати фінзвітність тільки раз на рік. Вони повинні подавати і проміжну (квартальну) фінзвітність. Далі деталі.

* Стаття «Мінфін підкоригував П(С)БО 25: вникаємо в деталі» (журнал «Бухгалтер 911», 2019, № 29).

** Порядок подання фінзвітності, затверджений постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419.

Зміни, що коментуються, до Порядку № 419 внесено постановою КМУ від 17.07.2019 р. № 625. Вона набрала чинності з дати офіційного опублікування — з 24.07.2019 р.

Основна зміна, з якої й розпочнемо, — малі підприємства зобов’язані подавати проміжну фінзвітність. Відповідні правки внесені до п. 2 Порядку № 419, який дозволяє окремим підприємствам звітувати тільки раз на рік і не складати та не подавати проміжної фінансової звітності.

Раніше Порядок № 419 називав у числі таких підприємств:

(1) підприємства на єдиному податку групи 3 і

(2) підприємства, для яких Законом про бухоблік установлюється скорочена фінзвітність. До таких підприємств, нагадаємо, належать (ч. 3 ст. 11 Закону про бухоблік) мікропідприємства, малі підприємства, непідприємницькі товариства і представництва іноземних суб’єктів господарювання.

Тепер же (з урахуванням останніх змін) у Порядку № 419 сказано, що звітність раз на рік подають: (1) мікропідприємства, (2) непідприємницькі товариства і (3) підприємства — єдиноподатники групи 3. Малі підприємства і представництва іноземних суб’єктів господарювання серед винятків не названі.

А отже, малі підприємства (крім підприємств-єдиноподатників) повинні подавати і проміжну (квартальну) фінзвітність.

Але наскільки глобальною є ця зміна? Адже малі підприємства (і навіть мікропідприємства) на загальній системі, якщо вони вписувалися в критерії високодохідних платників (тобто річний дохід перевищує 20 млн грн.) і так повинні були звітувати поквартально. Адже фінансова звітність сьогодні є додатком до декларації з податку на прибуток і її невід’ємною частиною (п. 46.2 ПКУ).

А з урахуванням того, що «межа» за критерієм «чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)» між мікро- і малими пролягає по відмітці 700 тис. євро за середньорічним курсом***, імовірність «кварталу» в малих і так була дуже високою.

*** Детальніше про правила розподілу між «великі/середні/малі/мікро-» ви можете прочитати в статті «Річна фінзвітність за 2018 рік: що потрібно знати про правила подання» (журнал «Бухгалтер 911», 2019, № 4).

Тут важливо звернути увагу на такий момент.

Раніше, якщо ви були малим підприємством — платником податку на прибуток — високодохідником (тобто повинні подавати разом з квартальною декларацією з податку на прибуток і фінзвітність), то до статистики проміжну звітність ви не зобов’язані були подавати. Відповідно не зобов’язані були дотримуватися квартальних «статстроків» — «не пізніше 25-го числа місяця, що настає за звітним кварталом». Тому при поданні квартальної фінзвітності ви орієнтувалися на граничні строки подання квартальної декларації з податку на прибуток. Тобто протягом 40 календарних днів, що йдуть за останнім днем звітного кварталу, але не пізніше фактичної дати подання «прибуткової» декларації.

Зараз же ви як мале підприємство вже повинні подавати проміжну (квартальну) фінзвітність органам статистики. Відповідно проміжну фінзвітність органам статистики вам доведеться подавати саме в «статстроки» — не пізніше 25-го числа.

Актуально це вже для подання фінзвітності за 9 місяців 2019 року.

Знову ж таки це зовсім не означає, що малим «електронним» декларантам («електронна» статзвітність надсилається одразу і органам статистики, і податківцям) в цей же «статстрок» доведеться подавати і «прибуткову» декларацію.

З поданням останньої спокійно можна тягнути до граничного 40-денного строку. Податківці вже давно визнали (консультація в категорії 102.23.02 ЗІР):

«Враховуючи те, що контроль наявності поданих форм фінансової звітності до Податкової декларації з податку на прибуток підприємств (далі — Декларація)… здійснюється серед поданих раніше та зареєстрованих у центральній базі даних діючих форм фінансової звітності за відповідний звітний період (періоди), то Декларація… вважається прийнятою, якщо фінансова звітність, як додаток до Декларації.., подана в електронному вигляді до органів ДФС раніше, ніж така Декларація (Звіт) з різницею в один день/місяць».

Інші зміни не такі істотні. Зокрема:

1. Приведені у відповідність до Закону про бухоблік норми, що стосуються подання звіту про платежі на користь держави підприємствами добувних галузей. По-перше, зазначено, що подавати цей звіт повинні саме підприємства, які здійснюють діяльність у добувних галузях (раніше було — що здійснюють діяльність з видобутку корисних копалин загальнодержавного призначення). По-друге, сказано, що цей звіт подається згідно із Законом № 2545**** (тобто строки, встановлені Порядком № 419, — разом із річною фінзвітністю — тут не діють).

**** Закон України «Про забезпечення прозорості у видобувних галузях» від 18.09.2018 р. № 2545-VIII.

Згідно з вимогами Закону № 2545 звіт подають щорічно не пізніше за 1 вересня року, що настає після звітного періоду.

2. Внесли «косметичні» правки, що стосуються оприлюднення фінзвітності разом з аудиторським висновком. Раніше було зазначено, що фінзвітність, звіт про управління і звіт про платежі на користь держави мають бути оприлюднені разом з аудиторським звітом. Тепер коректно зазначено, що аудиторський звіт стосується саме фінзвітності.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити