Теми статей
Обрати теми

Заявка на переміщення пального: кому стане в пригоді та від чого врятує?

Шевчук Михайло, податковий експерт
Одним із кошмарів, які подарувала паливно-акцизна революція для сумлінних суб’єктів, є адмінштрафи за перевезення пального без відповідної акцизної накладної (для платників акцизу) чи заявки на переміщення пального (для неплатників). У яких випадках необхідно заповнювати такі заявки, як це зробити та, головне, від чого це вас убереже, зараз і пропонуємо з’ясувати!

Навіщо потрібна заявка?

Будь-який рух (у т. ч. перевезення) пального та спирту етилового з 01.07.2019 р. потрапив під пильну увагу податківців. У цій статті нас цікавитиме саме пальне, тобто про нюанси перевезення спирту ми з вами говорити не будемо.

Транспортні засоби (далі — ТЗ), що перевозять пальне (у тому числі ті, які не належать до акцизних складів пересувних), мають бути включені до Переліку ТЗ, що переміщають пальне або спирт етиловий (далі — Перелік). Його зобов’язана вести (та розміщувати на своєму порталі) ДПСУ.

Включення до Переліку ТЗ, що є пересувними акцизними складами, ДПСУ здійснює автоматично на підставі даних акцизних накладних (далі — АН).

Згідно з п. 231.6 ПКУ, в період «технічних збоїв у податківців», у разі неможливості зареєструвати АН дозволено переміщення пального транспортними засобами за наявності ТТН, яка повинна містити інформацію з такої АН, а починаючи з 01.01.2020 р. — і паперового примірника самої АН, підписаного особою, уповноваженою на її складання.

Під «технічними збоями в податківців» маються на увазі випадки, перелічені у п. 231.6 ПКУ (технічні помилки у програмному забезпеченні чи програмних складових, програмно-апаратному устаткуванні, каналах зв’язку, функціонуванні електронного цифрового підпису).

Якщо ж автомобіль не є акцизним складом пересувним, то його податківці автоматично вносять до зазначеного Переліку на підставі заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними (далі — заявка). Форму такої заявки затверджено наказом № 188*.

* Наказ Мінфіну від 08.05.2019 р. № 188.

І тепер найважливіше. Переміщення пального на ТЗ, які не зазначені в зареєстрованих АН, складених на операції, при здійсненні яких переміщається пальне в таких ТЗ, заборонено! Аналогічним чином заборонено й переміщення пального на ТЗ, які не є акцизними складами пересувними, не зазначених у відправлених податківцям заявках. Причому заборонено під страхом достатньо болісної відповідальності.

Далі. Ви вже знаєте, що з нового року дещо уточнили термін «акцизний склад пересувний». У зв’язку з чим немає сумнівів у тому, що паливні баки транспортних засобів такими не є**.

** Детальніше — у статті «СЕАРПСЕ: калейдоскоп змін» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 1).

Виходить, мати справу із заявками доводитися у випадку з перевезенням пального на ТЗ, що використовується суб’єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального для потреб власного споживання чи промислової переробки.

Як заповнювати заявку?

Наказом № 188 затверджено не лише саму форму заявки на переміщення пального та спирту етилового, але й Порядок її заповнення. У ньому достатньо детально описаний алгоритм заповнення як «шапки», так і табличної частини заявки.

Зверніть увагу: для включення ТЗ до Переліку потрібно скласти заявку із відміткою у комірці «Включення транспортних засобів» «шапки» заявки, тоді як для виключення ТЗ із цього Переліку у заявці ставлять відмітку в комірці «Виключення транспортних засобів».

У ПКУ (п.п. 230.1.5) зазначено, що заявки заповнюють «із зазначенням періоду переміщення такого пального…». Тому особливу увагу слід звернути на заповнення граф 25 «Дата початку періоду транспортування (дд/мм/рррр)» та 26 «Дата закінчення періоду транспортування (дд/мм/рррр)» табличної частини заявки. Якщо з першою графою все зрозуміло, то значення другої доведеться проставляти наперед, зазначаючи в ній плановану дату закінчення періоду транспортування.

При цьому період переміщення пального не може перевищувати 30 к. дн. (згідно з п. 1 розд. ІІ Порядку № 188).

Графи 25, 26 заповнюють у такій послідовності: день (дві цифри), місяць (дві цифри), рік (чотири цифри). При цьому крапки, коми та інші розділові знаки в даті складання зазначених документів не проставляють.

Коли й куди?

Такі заявки подають до переміщення територією України в ТЗ, що не є акцизними складами пересувними, власного пального для потреб власного споживання або промислової переробки. Податківці уточнюють (підкатегорія 114.11.04 ЗІР), що подавати заявки необхідно до настання дати початку періоду транспортування пального.

Заповнену належним чином заявку у формі електронного документа направляють ДПСУ з використанням кваліфікованого електронного підпису / електронного цифрового підпису керівника юрособи (уповноваженої особи) або ФОП (його представника).

Штраф і… конфіскація

За боротьбу з незаконним обігом пального останнім часом взялися ґрунтовно. Податкова міліція особливо старалася в цьому напрямі наприкінці минулого — на початку поточного року***.

*** sfs.gov.ua/media-tsentr/novini/392740.html.

Згідно з п. 228.2 ПКУ (за сукупністю з пп. 191.1.14 і 191.1.17) контролюючі органи з 01.07.2019 р. уповноважили здійснювати контроль за переміщенням, зберіганням та реалізацією пального.

Ми вже повідомляли вас****, що за переміщення пального ТЗ, не зазначеними в митних деклараціях, зареєстрованих у ЄРАН АН або заявках, передбачений чималий адмінштраф.

**** Стаття «Акцизні» штрафи: до чого готуватися з 1 жовтня?» у журналі «Бухгалтер 911», 2019, № 37.

Його розмір установлений ч. 4 ст. 164 КпАП та коливається від 17 до 34 тис. грн. (1000 — 2000 нмдг).

Зверніть увагу: крім штрафу, передбачена також конфіскація пального і транспортних засобів. Але є нюанси.

При виявленні фактів порушення контролюючі органи згідно з п. 228.3 ПКУ тимчасово (до винесення рішення суду) вилучають такі пальне та транспортні засоби з вільного обігу та подають відповідні матеріали до суду для винесення постанови про їх вилучення в дохід держави (конфіскації).

У п. 228.3 ПКУ прописано, що виконання рішення суду про таке вилучення (конфіскацію) на користь держави здійснюється «згідно із законом».

Вочевить цей процес прив’язано до норми ч. 4 ст. 164 КпАП.

Протоколи за цією статтею уповноважені складати органи ДПСУ та внутрішніх справ (Нацполіція) (згідно зі ст. 255), а виносити рішення — суди (згідно зі ст. 221 КпАП).

Зазначимо, що з такою конфіскацією в юросіб (на відміну від фізосіб, включаючи ФОП) на підставі КпАП є запитання. До юросіб (не плутати з посадовими особами юросіб) положення КпАП застосовуються вибірково, тільки у випадках, прямо в ньому встановлених. Зокрема, на юросіб можуть накладати штрафи за ст. 123 КпАП, які пов’язані з порушеннями правил дорожнього руху.

Але ст. 164 КпАП про юросіб прямо не згадує.

У самій цій статті прямо не зазначено, хто є суб’єктом правопорушення img 1. Але, мабуть, відповідати повинен не водій (і не завскладом), а ФОП або керівник юрособи, що вивів у рейс цього водія (що знав про перевезення не зазначених у заявці партій пального). Адже важливою умовою для притягнення до адмінвідповідальності є наявність вини порушника.

Для застосування цієї відповідальності саме до юрособи, вважаємо, у КпАП немає достатнього регулювання.

Водночас згідно з ч. 1 ст. 29 КпАП конфіскований може бути лише предмет, який є приватною власністю порушника, якщо інше не передбачено законами України. Але автомобіль навряд чи буде приватною власністю керівника.

Разом із тим, керуючись негласним правилом «береженого Бог береже», рекомендуємо вам правильно заповнювати та вчасно направляти податківцям заявки на переміщення пального. Як ви переконалися, це може вберегти вас від безлічі непотрібних неприємностей.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі