Відповідальність платника (збільшені штрафи, концепція вини)

Казанова Марина, податковий експерт, CAP
Бухгалтер 911 Червень, 2020/№ 23
В обраному У обране
Друк
Не обійшла стороною податкова реформа (Закон України від 16.01.2020 р. № 466-IX, далі — Закон № 466) й норми, що стосуються відповідальності платника за податкові порушення. У цій статті якраз і обговоримо ці нововведення — нові розміри штрафів, концепцію вини тощо.

Розмір штрафних санкцій. Розпочнемо з того, що штрафи за багато податкових порушень збільшені у 2 рази. Нижче (у таблиці) наведемо розміри тільки тих штрафів, які змінюються з моменту набуття чинності Законом № 466, тобто з 23.05.2020 р. — за винятком штрафів за порушення за контрольованими операціями (їх у статті розглядати не будемо).

Щодо інших податкових порушень, не згаданих у таблиці (окрім штрафів, що стосуються трансфертного ціноутворення), розміри штрафів у 2020 році залишаються колишніми.

Розміри деяких штрафів зміняться з 01.01.2021 р. (але їх у статті поки не зачіпаємо).

Підстава для застосування штрафу

Було

Стало

Норма ПКУ

Порушення порядку узяття на облік (реєстрації) в контролюючому органі

170 грн

(для самозайнятих);

510 грн (для юросіб, відокремлених підрозділів)

340 грн

(для самозайнятих);

1020 грн

(для юросіб,

відокремлених підрозділів)

п. 117.1

Невиправлення зазначених вище порушень, а також повторне вчинення протягом року порушення, за яке до платника податків вже були застосовані санкції за абзацом першим п. 117.1 ПКУ

340 грн

(для самозайнятих);

1020 грн (для юросіб, їх відокремлених підрозділів)

680 грн

(для самозайнятих);

2040 грн

(для юросіб, їх відокремлених підрозділів)

Ведення нерезидентом (іноземною юридичною компанією, організацією) діяльності через відокремлений підрозділ, у тому числі постійне представництво, без узяття на податковий облік*

510 грн

(за непостановку на облік постійного представництва)

100000 грн (для нерезидента)

п. 117.4

* Зверніть увагу! Ознаки, за якими визначають, чи має діяльність нерезидента ознаки постійного представництва, змінено (п.п. 14.1.193 ПКУ).

Неповідомлення банку (іншій фінустанові) про статус підприємця або незалежного професіонала

340 грн

680 грн

п. 118.3

Неподання/несвоєчасне подання або подання з помилками форми № 1ДФ**

510 грн

1020 грн

п. 119.1

Повторне вчинення протягом року порушення, зазначеного вище**

1020 грн

2040 грн

** Якщо помилки в ІПН фізичної особи були виправлені податковим агентом самостійно або протягом 30 к. дн. з дня надходження відомостей про таку помилку від контролюючого органу — штраф не застосовується (п. 119.3 ПКУ).

Оформлення документів з інформацією про об’єкти оподаткування фізичних осіб або сплата податків без зазначення ідентифікаційного коду фізособи-резидента, а також з недостовірним ідентифікаційним кодом***

170 грн

340 грн

п. 119.2

*** Якщо помилки в ІПН фізичної особи були виправлені самостійно або протягом 30 к. дн. з дня надходження відомостей про таку помилку від контролюючого органу — штраф не застосовується.

Неподання/несвоєчасне подання звітності

170 грн

340 грн

п. 120.1

Невиконання платником податків вимог, передбачених абз. 3 — 5 п. 50.1 ПКУ, про умови самостійного внесення змін до податкової звітності в частині нарахування і сплати «самоштрафу»

5 % від суми самостійно нарахованого заниження податкового зобов’язання (недоплати)

5 % від суми самостійно нарахованого заниження податкового зобов’язання (недоплати) та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладений на контролюючі органи

п. 120.2

Несвоєчасна реєстрація компенсуючих, розподільчих, звільняючих і нульових (із ставкою 0 %) ПН/РК, а також на дотягування до мінбази

До нульових/звільнених —

не застосовувався

2 % обсягу постачання (без ПДВ), але не більше 1020 грн

п. 1201.1

Нереєстрація компенсуючих, розподільчих, звільняючих і нульових (із ставкою 0 %) ПН/РК, а також на дотягування до мінбази

До нульових/звільнених —

не застосовувався

5 % обсягу постачання (без ПДВ), але не більше 3400 грн

п. 1201.2

Незабезпечення зберігання документів, ненадання документів контролюючим органам при здійсненні податкового контролю

510 грн

1020 грн

п. 121.1

Зазначене вище порушення, вчинене повторно протягом року з моменту застосування штрафу за ст. 121 ПКУ

1020 грн

2040 грн

Несплата (неперерахування) авансових внесків ФОП — платниками ЄП груп 1 і 2

50 % ставки ЄП

50 % ставки ЄП****

п. 122.1

**** Раніше штраф накладали тільки за несплату таких сум. А тепер і за сплату (перерахування) не в повному обсязі.

Слід урахувати те, що зараз діє мораторій на штрафні санкції за податкові порушення (адміністративних штрафів не стосується*), вчинені в період з 01.03.2020 р. по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, тобто щонайменше до кінця червня.

* Нюанси знайдете в статті «Адмінштрафи за податковими та ЄСВ-порушеннями: звільнення немає!» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 18).

Нагадаємо: з-під штрафного мораторію випадають порушення нарахування, декларування і сплати ПДВ, акцизу, рентної плати (за ці порушення санкції застосовуються і в період карантину).

Крім того, з моменту набуття чинності Законом № 466 (тобто з 23.05.2020 р.) уводяться штрафи для нотаріусів та рєлторів у разі неповідомлення фіскалів про укладені договори оренди об’єктів нерухомості (ст. 1191 ПКУ).

Що стосується штрафу за несвоєчасну сплату податкових зобов’язань (п. 126.1 ПКУ), то у 2020 році їх розмір залишається тим самим. А з 01.01.2021 р. штраф за це порушення буде зменшений (ст. 124 ПКУ). Так, за прострочення сплати до 30 днів включно він складатиме 5 % (наразі — 10 %) сум погашеного податкового боргу, а за прострочення сплати більше 30 днів — 10 % (наразі — 20 %).

Пеня. Змінюється підхід і до розрахунку пені. Але нові правила розпочнуть діяти з 01.01.2021 р.

Концепція вини. Змінюється трактування терміна «податкове правопорушення» (ст. 109 ПКУ). Але новим визначенням керуватимемося тільки з 01.01.2021 р. Таким вважається протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених ПКУ) діяння (дія або бездіяльність) платника податку. Тобто вводиться концепція вини платника податків. З одного боку, начебто, добре й логічно, що вводиться згадка про те, що санкції за податкові порушення застосовуються до платника тільки за наявності вини платника. З іншого — слова в дужках («у випадках, прямо передбачених ПКУ») вказують на те, що притягнути платника до відповідальності можна й без наявності його вини.

У п. 109.3 ПКУ зазначено, що наявність і встановлення податківцями вини буде необхідною умовою для притягнення платника до відповідальності за податкові порушення за п. 119.3, пп. 123.2 — 123.5, пп. 124.2 — 124.3, пп. 1251.2 — 1251.4 ПКУ.

Відразу скажемо, що в основному це штрафи за умисно вчинене порушення (буде введена окрема шкала штрафів, якщо порушення вчинене платником податків умисно).

Очевидно, тут підхід такий. У цих прямо передбачених випадках обов’язок доказування вини платника покладається на податківців. І тільки якщо податківці зможуть довести наявність вини платника — тоді до нього вже застосовуються штрафні санкції.

В інших випадках (за всіма іншими підставами), власне, як і зараз, тягар доведення відсутності вини покладається на самого платника. Податківці будуть штрафувати, «не занурюючись у деталі».

Звільнення від відповідальності платника. Водночас розширюється перелік випадків, коли платник звільнятиметься від штрафних санкцій (п. 112.8 ПКУ). Але ця норма теж розпочне діяти тільки з 01.01.2021 р. Наприклад, платник звільнятиметься від відповідальності, якщо він:

— вчинив податкове правопорушення внаслідок технічного збою в роботі електронного кабінету, якщо про факт такого збою було повідомлено на офіційному сайті ДПС (п.п. 112.8.7 ПКУ);

— діяв відповідно до висновку об’єднаної палати, Великої Палати Верховного Суду щодо застосування норми права, від якого в подальшому було відступлено (п.п. 112.8.2 ПКУ);

— діяв відповідно до правових висновків Верховного Суду, викладених у рішеннях за результатами розгляду зразкової справи, які в подальшому було змінено за наслідками перегляду Великою Палатою Верховного Суду (п.п. 112.8.3 ПКУ);

— вчинив діяння (дії або бездіяльності) внаслідок незаконних рішень, дій або бездіяльності контролюючих органів (п.п. 112.8.4 ПКУ).

До 2021 року, як і раніше, платник звільнятиметься від відповідальності, якщо:

— він діяв на підставі ІПК, узагальнюючої податкової консультації;

— якщо правопорушення викликане помилками в роботі електронного кабінету, визнаними адміністратором/методологом електронного кабінету/судом;

— минули строки позовної давності для донарахування податкових зобов’язань і застосування штрафних санкцій (ст. 102 ПКУ).

«Пом’якшення відповідальності». Вводяться нові норми, що передбачають обставини, які пом’якшують відповідальність особи (ст. 1121 ПКУ). За наявності пом’якшувальної обставини розмір штрафу складатиме 50 % від розміру штрафу, встановленого відповідною нормою ПКУ (п. 113.6 ПКУ). Щоправда, судячи з усього, скористатися цими нормами зможе лише дуже вузьке коло платників податків. До обставин, що пом’якшують відповідальність особи за вчинення правопорушень, належать:

Норма набуває чинності з 01.01.2021 р.

— вчинення діяння під впливом погрози, примусу або через матеріальну, службову або іншу залежність;

— вчинення діяння при збігу тяжких особистих або сімейних обставин;

— самостійне повідомлення платником про вчинене ним правопорушення (крім правопорушень, передбачених ст. 123 і 125¹ ПКУ).

Контролюючий орган може визнати обставинами, що пом’якшують відповідальність особи, також й інші обставини, не передбачені п. 1121.1 ПКУ.

Визначення повторного та триваючого правопорушення (пп. 111.4 і 111.5 ПКУ). У ПКУ тепер є визначення повторного та триваючого правопорушення. Особа вважається такою, що вчинила правопорушення повторно, якщо вона вже притягувалася до відповідальності у встановленому ПКУ порядку. Тобто достатньо, щоб хоча б раз платник притягувався до відповідальності за таке порушення.

Новими визначеннями керуватимемося з 01.01.2021 р.

Триваючим правопорушенням вважатиметься безперервне невиконання норм Кодексу платником податків, який вчинив певні дії чи допустив бездіяльність і не вчиняв подальших дій для його усунення до моменту виявлення такого правопорушення контролюючим органом. Наприклад, сюди цілком вписується таке порушення, як неподання податкової декларації.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд