Теми статей
Обрати теми

Фінмоніторинг: новий порядок

Казанова Марина, податковий експерт
Ця стаття буде корисною для тих бухгалтерів/суб’єктів господарювання, що надають послуги з бухобліку, які є суб’єктами первинного фінмоніторингу (СПФМ)1. КМУ постановою від 09.09.2020 р. № 850 затвердив Порядок (1) узяття на облік СПФМ та (2) інформування про операції, які підлягають фін­моніторингу. Деталі Порядку розглянемо у статті.

1 Більше деталей знайдете в статті «Бухгалтери/податкові консультанти: кому «дружити» з фінмоніторингом» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 26).

Відразу зазначимо: у статті зупинимося тільки на такій категорії спеціально визначених суб’єктів первинного фінмоніторингу, як: (1) бухгалтери/суб’єкти господарювання, які надають послуги з бухобліку; (2) суб’єкти господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування.

Що важливе. Запрацює новий Порядок № 850 тільки з 01.01.2021р.

До цього діє Порядок № 5522 (який з 01.01.2021 р. втратить чинність), затверджений ще під норми Закону № 17023, що втратив чинність. І тут маємо деякий нормативний пробіл.

2 Постанова КМУ «Деякі питання організації фінансового моніторингу» від 05.08.2015 р. № 552.

3 Закон України «Про запобігання та протидію легалізації…» від 14.10.2014 р. № 1702-VII (втратив чинність).

З одного боку, вже з 28.04.2020 р. бухгалтери/податкові консультанти повинні виконувати норми Закону № 3614, зокрема, про:

4 Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 р. № 361-IX.

— узяття на облік у Держфінмоніторингу;

— інформування про всі підозрілі операції клієнта.

З іншого боку, Порядок № 552, який прописаний ще під старий Закон, не встановлює вимог і не містить правил узяття на облік у Держфінмоніторингу таких СПФМ, як бухгалтери/податкові консультанти. Держфінмоніторинг, щоб заповнити цю нормативну невизначеність, розробив рекомендації, як до прийняття/набуття чинності нормативкою під Закон № 361 стати на облік5.

5 З ними можна ознайомитися на сайті Державної служби фінансового моніторингу України — fiu.gov.ua/pages/finansovii-monitorint/tehnologi/dlja-nebankivskih-ustanov/rekomendacziji-shhodo-podannya-z-28-kvitnya-2020-roku-bankami-do-derzhfinmonitoringu-informacziji-pro-finansovi-operacziji.html

Звичайно, добре те, що Держфінмоніторинг поклопотався щодо рекомендацій. Але, враховуючи, що до 01.01.2021 р. порядку взяття на облік, розробленого під положення Закону № 361, формально немає (він набере чинності тільки з 01.01.2021 р.), то не може бути й відповідальності за порушення такої процедури.

Відповідно ніби як можна не поспішати з узяттям на облік до 01.01.2021 р.

Але! Забігаючи наперед, зауважимо, що новий Порядок № 850 не містить жодних «перехідних» норм щодо взяття на облік. Він набирає чинності з 01.01.2021 р.; містить норму про те, що стати на облік у Держфінмоніторингу потрібно не пізніше за день установлення ділових відносин із клієнтом (проведення першої фіноперації) — і все. А як бути, якщо в нас уже до 01.01.2021 р. встановлено ділові відносини з клієнтом — нічого не сказано. В які строки тоді потрібно стати на облік? Доходимо висновку: щоб не випробовувати долю, можливо, доцільно стати на облік у Держфінмоніторингу до 01.01.2021 р. — дотримуючись рекомендацій, викладених на сайті.

Наступний момент. У Порядку № 850 описано тільки процедуру взяття на облік СПФМ; подання інформації про фіноперації. Деталей щодо того, потрібно/не потрібно реєструватися СПФМ і як визначити підозрілі фінансові операції, там немає.

Від себе додамо: ми вважаємо, що бухгалтери/податкові консультанти повинні стати на облік як СПФМ, тільки якщо вони мають доступ до інформації про операції з активами клієнта6.

6 Детально цей момент ми аналізували в статті «Бухгалтери/податкові консультанти: кому «дружити» з фінмоніторингом» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 26).

Як стати на облік як СПФМ з 01.01.2021 р.? Узяття на облік, подання інформації про операції, що підлягають фінмоніторингу, та будь-яка взаємодія з Держфінмоніторингом здійснюватиметься в електронному вигляді через спеціальний е-кабінет (п. 5 Порядку № 850). І тільки у випадку виникнення ситуацій, за яких інформація не може бути подана в електронному вигляді, її можна буде подати «на папері».

Як функціонуватиме е-кабінет, як до нього отримати доступ — це все ще повинен затвердити окремо Мінфін.

Зараз на сайті Держфінмоніторингу є електронний кабінет (https://fiu.gov.ua/elektronnij-kabinet.html). Але він перебуває в стадії розробки.

У які строки потрібно стати на облік? СПФМ — юрособи (суб’єкти господарювання, які надають послуги з бухобліку/здійснюють консультування з питань оподаткування) — зобов’язані стати на облік у Держфінмоніторингу протягом трьох робочих днів із дати призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу, але не пізніше дня проведення першої фінансової операції (дати встановлення ділових відносин з клієнтом). Якщо СПФМ — фізособа (бухгалтер-підприємець або фізособа, що надає послуги бухобліку з ЦПД) — не пізніше дня проведення першої фіноперації (дати встановлення ділових відносин із клієнтом).

Стати на облік потрібно не пізніше дня установлення ділових відносин з клієнтом.

Яку інформацію потрібно подавати для взяття на облік? Це визначено в п. 6 Порядку № 850 (ср. ). Інформація, необхідна для взяття суб’єкта на облік, обов’язково повинна містити відомості про реєстрацію суб’єкта, його місцезнаходження, відповідального працівника, особу, яка тимчасово виконуватиме обов’язки відповідального працівника у разі його відсутності (у випадку призначення такої особи), а також відокремлені підрозділи, що є окремими юридичними особами та яким надано дозвіл самостійно подавати інформацію, пов’язану із проведенням фінансового моніторингу.

Інформування про операції, які підлягають фінмоніторингу. Нагадаємо, що бухгалтери/податкові консультанти не зобов’язані повідомляти Держфінмоніторинг про порогові операції (сума яких — 400 тис. і більше) (ч. 2 ст. 10 Закону № 361).

Для них установлено обов’язок інформувати:

(1) про всі підозрілі операції клієнта (причому незалежно від суми операції);

(2) про розбіжності між відомостями про кінцевих бенефіціарних власників клієнта, які містяться в ЄДР, та інформацією про кінцевих бенефіціарних власників, отриманою суб’єктом у результаті проведення належної перевірки клієнта.

Таке інформування здійснюватиметься шляхом внесення СПФМ відповідної інформації до Реєстру, який також вестиметься в е-кабінеті.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі