Теми статей
Обрати теми

«Незгоден» чи «не згоден»? Правила для ЄСВ-скарг

Біляєва Олена, експерт з питань оплати праці
У відповідь на зміни в Законі про ЄСВ Мінфін уніс правки в «скарговий» Порядок № 1124*. Виклав його в новій редакції — з 08.11.2021. Що треба знати про оскарження, якщо податківці не праві. Виділимо головне.

* Порядок розгляду податковим органом скарг на вимоги про сплату недоїмки зі сплати ЄСВ та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2015 № 1124.

Розпочнемо з того, що оскарження може бути адміністративним або судовим. Перше — у податковому органі. Друге — у суді.

Оскарження в податковому органі вимагає швидкої реакції. Строки вже дуже короткі. А якщо врахувати, що багато хто про вимоги податківців дізнається вже від держвиконавця, то вибір падає на оскарження судове. З нього й розпочнемо. Поготів, що судова практика вже сформувала щодо нього зрозумілу позицію.

Судове оскарження — тривалі строки

Є дві знакові постанови ВС:

від 25.02.2021 у справі № 580/3469/19 (reyestr.court.gov.ua/Review/95240811);

від 05.03.2021 у справі № 640/9172/20 (reyestr.court.gov.ua/Review/95365872).

У них — новий підхід у частині строків оскарження в суді ЄСВ-вимог/рішень податківців. Суть його в тому, що строки беремо із ст. 122 КАСУ**, а не із Закону про ЄСВ. Що це за строки?

** Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.2005 № 2747-IV.

Якщо ви відразу вирішили йти до суду (з адміноскарженням вирішили не зв’язуватися), то строк для звернення до суду — 6 місяців з дня отримання ЄСВ-вимоги/рішення. Чи правильніше — з дня, коли ви дізналися або повинні були дізнатися про порушення ваших прав/інтересів.

Якщо, перш ніж піти до суду, ви подали скаргу на ЄСВ-вимогу/рішення в ДПСУ (тобто скористалися правом на адміноскарження), то звернутися до суду з позовом на цю вимогу/рішення можна протягом 3 місяців з дня вручення вам рішення за адмінскаргою.

А якщо ви не отримали рішення щодо адмінскарги в законодавчо встановлені строки, то звернутися до суду можна протягом 6 місяців із дня подання скарги.

А як щодо «карантинного» продовження цих строків? Тут усе складно. На жаль, автоматом таке продовження не діє (ч. 3 розд. VI КАСУ). Тобто у будь-якому випадку мають бути причини пропуску строку, які суд визнає поважними. Це якщо строк пропущений, а особа подає заяву про відновлення строку (таке теж можливо).

Оновлений порядок адміноскарження

Тепер переходимо до оновленого Порядку № 1124.

Як і раніше, в адміністративному порядку не можна оскаржити:

— зобов’язання зі сплати ЄСВ, самостійно визначені платником;

— вимоги та/або рішення, які оскаржувалися, та скарги щодо яких вже були розглянуті податківцями;

— вимоги та/або рішення, які оскаржені платником у судовому порядку.

Куди подавати скаргу? Закон про ЄСВ говорить — до контролюючого органу вищого рівня. Та оскільки вимоги про сплату недоїмки зі сплати ЄСВ та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу формуються та приймаються головними управліннями ДПС в областях та м. Києві, то скарги подаються безпосередньо до апарату Державної податкової служби України (як до контролюючого органу вищого рівня).

Розглядом займається Департамент адміністративного оскарження.

Власне, це й бачимо в оновленому Порядку № 1124.

Строк — як і раніше, протягом 10 календарних днів із дня отримання від податківців відповідної вимоги/рішення.

Подати скаргу тепер можна не лише на папері (особисто або поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення), але й в електронному вигляді, в тому числі через електронний кабінет.

Якщо останній день строку припадає на вихідний, неробочий або святковий день, останнім днем такого строку вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.

Строк, установлений для подання скарги, не вважається пропущеним, якщо до його закінчення скаргу та інші документи до неї передано відділенню поштового зв’язку.

Датою передачі скарги до відділення поштового зв’язку вважається дата отримання відділенням поштового зв’язку від платника єдиного внеску поштового відправлення зі скаргою, яка зазначена відділенням поштового зв’язку на конверті або в повідомлені про вручення поштового відправлення.

Зміст скарги регламентує розд. IV Порядку № 1124.

Важливо! Скарги на вимоги і на рішення треба подавати окремо.

Як і раніше, одночасно з поданням скарги треба повідомити про цей факт податковий орган, що прийняв оскаржувану вимогу/рішення. Зробити це, знову ж таки, можна в паперовій або електронній формі.

В оновленому Порядку № 1124 відсутня норма, що припиняє нарахування пені з дня подання скарги у встановлений строк. Хвилюватися із цього приводу не варто: така норма закріплена в ч. 13 ст. 25 Закону про ЄСВ.

Перелік прав скаржника розширений. Зокрема, закріплено право фіксувати хід засідання з розгляду скарги за допомогою фото-, кінозйомки, відео-, звукозапису, а також заявляти клопотання про присутність на відкритому засіданні представників ЗМІ.

З приводу «відкритості» зауважимо, що за замовчуванням податківці розглядають скаргу в закритому засіданні, тобто тільки за участю платника або його представника.

Бажання брати участь у розгляді матеріалів скарги платник заявляє одночасно з поданням скарги (п. 2 розд. VI Порядку № 1124).

Розгляд скарги у відкритому засіданні можливий виключно на підставі письмового клопотання платника, яке він повинен заявити також одночасно з поданням скарги.

Зміст такого клопотання визначає п. 5 розд. I Порядку № 1124.

Апарат ДПС розглядає клопотання протягом 10 робочих днів і повідомляє платника про результати такого розгляду не пізніше 5 робочих днів до дати розгляду скарги.

Відмовити у відкритому розгляді податківці мають право тільки у двох випадках:

1) у клопотанні відсутні відомості, передбачені Порядком № 1124;

2) у матеріалах справи є відомості, що становлять держтаємницю.

У відкритому засіданні з розгляду скарги можуть брати участь уповноважені представники Мінфіну, Держрегуляторної служби, Ради бізнес-омбудсмена, ЗМІ. Конкретний перелік фахівців із зазначених відомств платник визначає самостійно в письмовому клопотанні про відкритий розгляд скарги.

Неявка запрошених і належно повідомлених представників відомств не перешкоджає розгляду скарги.

Для того щоб прийняти мотивоване (що означає мотивоване — сказано в п. 2 розд. VII Порядку № 1124) рішення за результатами розгляду скарги і направити його на адресу платника / вручити особисто платникові (див. деталі далі), в апарату ДПС є 20 календарних днів з дня отримання скарги (раніше було 30 днів).

Важливо! Керівникові апарату ДПС (його заступникові або уповноваженій особі) дано право подовжувати строк розгляду скарги до 60 календарних днів у разі, якщо порушений порядок оформлення скарги. Про таке продовження платника повинні повідомити до закінчення «первинного» 20-денного строку розгляду скарги.

Скарга вважається повністю задоволеною на користь платника, якщо:

— протягом 20-денного або продовженого строку платникові не направлено мотивоване рішення за скаргою;

— рішення про продовження строку розгляду скарги не направлено платникові до закінчення 20-денного строку.

Важливо! Тут також працює правило «вихідного» перенесення.

Оригінал рішення видають платникові в паперовій та/або електронній формі в порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, а копію направляють до податкового органу, вимога/рішення якого оскаржувалася.

Рішення вважається направленим/врученим платникові, якщо воно:

— вручено посадовій особі юрособи (особисто фізособі) або її уповноваженому представникові під розписку;

— чи направлено листом із повідомленням про вручення на адресу, зазначену в скарзі (а якщо ця адреса не зазначена — на податкову адресу платника ЄСВ);

— чи направлено в порядку, визначеному п. 42.4 ПКУ (до електронного кабінету платника, який побажав листуватися з податківцями в електронній формі***).

*** Детальніше про такий спосіб взаємодії з податківцями ви можете прочитати в статті «Електронне листування з податківцями: що врахувати?» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 23).

Погоджену суму недоїмки з ЄСВ (пені, штрафів) платник ЄСВ, як і раніше, зобов’язаний сплатити протягом 10 календарних днів після отримання рішення за скаргою.

Рішення апарату ДПС є остаточним і не підлягає подальшому адміноскарженню. Але його можна оскаржити в суді (нюанси див. вище).

Ну й наостанок про «карантинне» продовження строків при адміноскарженні. ПКУ в цьому випадку не працює. А «карантинне» продовження строків із Закону про ЄСВ (пп. 913 і 914 розд. VIII) стосувалося лише скарг, що подавались до 31.05.2020. Тобто скарг, що подаються зараз, воно не стосується. Строки повинні дотримуватися!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі