Теми статей
Обрати теми

Касові операції в торговій точці

Казанова Марина, податковий експерт
Ситуація. Є дві торгові точки з РРО. Одна знаходиться за тією ж адресою, що й адміністрація підприємства (тобто за адресою розташування каси підприємства). Друга — за іншою адресою. Торгові точки без касової книги. Виручка з обох торгових точок здається в основну касу підприємства. Як правильно інкасувати і оприбутковувати виручку з кожної з торгових точок?

Торгова точка — відокремлений підрозділ?

Розпочнемо з того, що Положення № 148*, на відміну від норм ЦКУ та ГКУ, дозволяє вважати будь-яку торгову точку (стаціонарну/пересувну), в якій проводяться розрахункові операції, відокремленим підрозділом. Незалежно від того, (1) знаходиться вона за тією ж адресою, що й адміністрація/бухгалтерія підприємства, або за іншою адресою; (2) чи є щодо неї запис в ЄДР чи ні. Загалом це підтверджують і податківці (див. листи ДПС від 16.04.2020 р. № 1548/6/99-00-07-01-01-06/ІПК; від 11.03.2020 р. № 997/ІПК/20-40-05-10-19).

* Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. № 148.

Хоча попередимо: було роз’яснення податківців (лист ДПС від 15.06.2021 р. № 2423/ІПК/99-00-07-05-01-06), в якому відзначалося, що: «торговельний зал, який знаходиться в одній будівлі з бухгалтерією та адміністрацією товариства, тобто за адресою фактичного місцезнаходження суб’єкта господарювання, не може вважатися відокремленим підрозділом підприємства, а торговельна виручка, отримана такою господарською одиницею, в обов’язковому порядку має бути оприбуткована в касовій книзі підприємства». Але цей висновок не відповідає вимогам Положення № 148. Тому відштовхуємося від того, що кожна торгова точка — це відокремлений підрозділ.

При цьому відокремлений підрозділ може бути як із касовою книгою, так і без. Виходячи з п. 39 Положення № 148, відокремлені підрозділи повинні вести касову книгу, якщо вони проводять:

— операції з прийняття готівки за продану продукцію (товари, роботи, послуги) з оформленням її прибутковим касовим ордером;

— операції з видачі готівки на виплати, пов’язані з оплатою праці, виробничі (господарські) потреби; інші операції з оформленням їх видатковими касовими ордерами.

Відповідно якщо торгова точка здійснює розрахункові операції тільки із застосуванням РРО/ПРРО**, то касова книга такій торговій точці (відокремленому підрозділу) не потрібна.

** ПРРО — програмний РРО.

ПКО і ВКО на такій точці (навіть при інкасації виручки) не оформляються.

Оскільки в нашій ситуації торгові точки без касової книги, то далі зупинимося на особливостях оприбуткування та інкасації готівки саме з торгових точок без касової книги.

Оприбуткування виручки, отриманої торговою точкою, яка не веде касову книгу

Тут варто виділити два етапи:

1) оприбуткування готівки в самій торговій точці;

2) оприбуткування готівки «головним» підприємством.

Оприбуткування в торговій точці. Оприбуткуванням готівки у відокремленому підрозділі без касової книги вважається:

— при використанні «класичного» РРО — забезпечення збереження щоденних Z-звітів в електронній формі протягом 3 років і занесення інформації у відповідні книги обліку (КОРО — у разі її використання на період виходу з ладу РРО або відключення електроенергії);

Місце і спосіб зберігання Z-звітів в електронній формі визначається внутрішнім порядком оприбуткування готівки, затвердженим суб’єктом господарювання для відокремленого підрозділу.***

*** Нюанси знайдете в статтях: «Z-звіт: стисло про головне» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 31), «Новинки серпня: штраф за «промахи» при роботі з КОРО» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 30).

— при використанні ПРРО — забезпечення щоденного створення ПРРО в паперовій та/або електронній формі фіскальних звітних чеків і подання їх на фіскальний сервер для їх реєстрації та довгострокового зберігання.

Простіше кажучи, для відокремленого підрозділу без касової книги факт оприбуткування готівки прив’язаний до формування Z-звіту. Z-звіт за день сформований — отже, готівку відокремлений підрозділ оприбуткував; не сформований — готівка не оприбуткована.

Оприбуткування готівки головним підприємством. Оприбутковувати готівкову виручку, отриману торговою точкою, головному підприємству треба, якщо відокремлений підрозділ здає виручку безпосередньо в касу підприємства. Якщо ж відокремлений підрозділ самостійно передає виручку інкасаторській службі, або здає її у банк, або вносить через термінал, то така виручка проходить «повз» касу головного підприємства. Для підприємства вона вважатиметься отриманою у безготівковій формі.

Інкасація (здача) торгової виручки відокремленим підрозділом

Згідно з п. 15 Положення № 148 відокремлені підрозділи можуть здавати виручку (готівку):

— безпосередньо у касу юрособи;

— одразу у банк або небанківську фінансову установу для її переказу і зарахування на банківські рахунки підприємства (у тому числі й через службу інкасації).

Як саме здаватиметься виручка — слід прописати у внутрішньому порядку оприбуткування готівки, затвердженому суб’єктом господарювання для відокремленого підрозділу.

Якщо виручка здається в касу головного підприємства. У такому разі:

1) касир відокремленого підрозділу проводить на РРО/ПРРО операцію «службова видача» і виймає виручку зі скриньки РРО / місця зберігання коштів — у випадку з ПРРО****;

**** Хоча в ПРРО немає прикріпленої до нього фізично скриньки, в якій би зберігалися виручка і розмінна монета (такою скринькою вважатиметься будь-яка скринька, сейф або інше місце, де зберігатимуться гроші), але правила внесення/вилучення коштів ті ж самі, що й при роботі на класичному РРО.

2) передає виручку в касу головного підприємства.

Якби відокремлений підрозділ вів касову книгу, то спочатку виручку він повинен був би оприбуткувати у себе — з оформленням ПКО і відображенням її у своїй касовій книзі.

Важливо! Головному підприємству треба буде в день надходження виручки (отримання її від відокремленого підрозділу) оприбуткувати у себе в касі цю виручку: скласти ПКО і на його підставі внести запис у касову книгу. Сума коштів до оприбуткування в основній касі, яка надійшла з відокремленого підрозділу, має відповідати сумі коштів, що була вилучена зі скриньки РРО відокремленого підрозділу (лист ДПС від 24.04.2019 р. № 2371/6/99-99-14-05-01-15/ІПК).

Усе просто (ідеальний варіант), коли робочий день точки продажу збігається з робочим днем каси підприємства. Тоді виручка того ж дня буде оприбуткована й у касі головного підприємства.

А якщо графіки роботи центрального підприємства і відокремленого підрозділу відрізняються? Якою датою тоді повинно пройти оприбуткування виручки у касовій книзі головного підприємства? Оприбуткування в касі головного підприємства цієї виручки повинне відбуватися датою її надходження головному підприємству.

Адже в п. 11 Положення № 148 вказано, що виручка, яка надходить до каси, оприбутковується в день отримання готівки.

Тоді виникає запитання: чи може відокремлений підрозділ без касової книги здати виручку головному підприємству наступного дня?

Може, якщо відповідне положення (про те, що у зв’язку з незбігом графіка роботи каси підприємства і відокремленого підрозділу виручка здається в касу підприємства на наступний робочий день) буде прописано в порядку оприбуткування готівки головного підприємства і порядку оприбуткування готівки відокремленим підрозділом.

Так, п. 40 Положення № 148 передбачає, що: «підприємства, що мають відокремлені підрозділи, які проводять касові операції і режим роботи яких не збігається з розпорядком функціонування бухгалтерії підприємства — юридичної особи (у тому числі у вихідні та святкові дні), внутрішнім документом визначають порядок взаємодії відокремлених підрозділів із бухгалтерією підприємства — юридичної особи відповідно до вимог законодавства України».

У такому разі ще виникають запитання:

— чи не буде в цьому випадку готівка вважатися «понадлімітною»;

— де повинна тоді «ночувати» ця готівка?

Щодо першого запитання. Згідно з п. 54 Положення № 148 підприємства, у яких час закінчення робочого дня (зміни) не дає можливості забезпечити здачу виручки (готівки) в день її надходження, повинні здавати виручку для її зарахування на рахунок у банку на наступний за днем її отримання в касу робочий день банку. Якщо виручка буде здана у банк наступного дня, то понадлімітною вона визнаватися не повинна.

Попутно зазначимо, що, виходячи з Положення № 148, навіть відокремленому підрозділу без касової книги можна встановити ліміт каси. Для відокремлених підрозділів ліміт каси установлюється і доводиться до їх відома відповідним внутрішнім документом. Керівник суб’єкта господарювання не може встановлювати відокремленим підрозділам ліміт каси вище за ліміт, установлений на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки в касу або її середньоденної видачі з каси (лист ДПС від 27.05.2021 р. № 2104/ІПК/99-00-07-05-01-06). Загальний ліміт каси підприємства (наприклад, 12000 грн) має бути розподілений між підрозділами на підставі внутрішнього документа підприємства (основна каса підприємства — 2000 грн, каса ресторану — 1000 грн і каса готелю — 9000 грн) (лист ДПС від 26.06.2019 р. № 2104/ІПК/99-00-07-05-01-06).

Де в такому разі «ночуватиме» виручка? У скриньці РРО (у такому разі не треба робити операцію «службова видача», а якщо її зробили перед формуванням Z-звіту, то треба зробити операцію «службове внесення», а наступного дня, коли виручка вилучатиметься зі скриньки РРО, зробити «службову видачу»). Або можна зберігати виручку в сейфі за місцем проведення розрахунків (але це треба прописати у внутрішньому порядку оприбуткування готівки).

Альтернативний варіант (якщо хочемо, щоб виручка оприбутковувалося в касі головного підприємства в день її отримання відокремленим підрозділом) — делегувати право підпису касових документів головного підприємства комусь із працівників торгової точки. Така можливість передбачена п. 451 Положення № 148: «керівник установи/підприємства визначає відповідним внутрішнім розпорядчим актом перелік посад та кількість посадових осіб, уповноважених підписувати касові документи, зазначені у розділах III та IV цього Положення, задля забезпечення оптимального процесу документообігу та контролю».

Податківці (лист ГУ ДПС у м. Києві від 22.06.2020 р. № 2499/10/26-15-05-09-01/ІПК) відзначали, що «ТОВ може покласти повноваження з підписання касових ордерів на працівника (керуючого магазином), аби він міг підписувати їх за керівника, головного бухгалтера та касира за умови, що йому будуть надані відповідні повноваження згідно з внутрішнім розпорядчим актом про перелік посад та кількість посадових осіб, уповноважених підписувати касові документи».

Детальніше про делегування права підпису «касових» документів ми писали в статті «Підпис у касовому ордері: коли, кому і як можна делегувати?» (журнал «Бухгалтер 911», 2019, № 20).

Якщо відокремлений підрозділ без касової книги самостійно здає виручку у банк. Відокремлені підрозділи без касової книги можуть безпосередньо здавати виручку у банк — для зарахування на будь-який банківський рахунок підприємства — як через службу інкасації банку, так і із застосуванням платіжних пристроїв.

У такому разі для передачі готівкової виручки у банк для зарахування на банківський рахунок такому підрозділу слід:

1) вийняти готівкову виручку зі скриньки РРО / місця зберігання коштів — у випадку з ПРРО і провести на РРО/ПРРО операцію «службова видача»;

2) передати кошти у банк або через інкасаторів або відправити до банку свого працівника для внесення таких коштів на рахунок через касу банку, ПТКС або платіжний термінал.

Якщо готівку у банк несе працівник, то підтвердженням зарахування коштів на рахунок слугуватиме (п. 29 Положення № 148):

— квитанція до прибуткового документа банку;

— квитанція/чек банкомата або ПТКС;

— чек платіжного термінала.

Коли за готівкою приїжджають інкасатори, то таким документом буде супровідний касовий ордер до сумки з валютними цінностями.

Якщо відокремлений підрозділ самостійно здає виручку у банк, то в касі головного підприємства вона не відображається.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі