Теми статей
Обрати теми

Питання преміювання: три помилки

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Як правило, премії виплачують за високі трудові показники, зразкове виконання працівником своїх обов’язків, освоєння ним нової техніки або технології, до ювілейних свят тощо. Кожен ОМС має самостійно визначити критерії, за якими він буде виплачувати премії працівникам, а також умови оцінки результатів праці для отримання такої виплати та її розмір. Саме про це досить часто наголошують у своїх листах профільні міністерства і майже щодня до редакції надходять питання про виплату премій. Вирішили йти від зворотнього — від помилок. Які помилки з питань преміювання найрозповсюдженіші?

Відсутність розуміння видів премій

Премії належать до виплат стимулюючого характеру, які мають заохочувати працівників до високоякісної та високоефективної праці. Їх впроваджують як засіб матеріального стимулювання праці працівників. У сукупності разом із доплатами та надбавками вони складають систему матеріального стимулювання праці.

Керівникам та працівникам треба обов`язково враховувати та розуміти «місцезнаходження» премій у структурі заробітної плати. Це питання регулює ст. 2 Закону України від 24.03.1995 № 108/95-ВР «Про оплату праці»1.

1 Закон № 108/95.

Структура заробітної плати складається з:

основної заробітної плати

це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов’язки).

Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців

додаткової заробітної плати

це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці.

Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов’язані з виконанням виробничих завдань і функцій

інших заохочувальних та компенсаційних виплат

це виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми

В Інструкції зі статистики заробітної плати, розробленої відповідно до Закону № 108/95, міститься розшифровка вищезазначених виплат. Документ затверджено наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 52.

2 Інструкція.

До фонду додаткової заробітної плати потрапляють:

— премії та винагороди, у тому числі за вислугу років, що мають систематичний характер, незалежно від джерел фінансування (п.п. 2.2.2 Інструкції). Додамо, що під систематичним характером розуміють виплату премій щомісячно, щокварталу, раз на півріччя. Періодичність виплат таких премій варто окреслювати у положенні про преміювання;

— відсоткові або комісійні винагороди (премії), виплачені додатково до тарифної ставки (окладу) (п.п. 2.2.3 Інструкції).

Премії, які належать до інших заохочувальних та компенсаційних виплат (невиробничі премії), наведені у п.п. 2.3.2 Інструкції та здійснюються раз на рік або мають одноразовий характер. До них належать, наприклад, винагороди за підсумками роботи за рік, премії за виконання важливих та особливо важливих завдань, одноразові заохочення, не пов’язані з конкретними результатами праці (наприклад, до ювілейних та пам’ятних дат у грошовій формі).

Таким чином, премії мають як одноразовий, так і систематичний характер виплати.

Багатьох, зокрема на сторінці видання у Фейсбук, цікавить питання про те, що таке «ювілейна дата»?

На жаль, чинне законодавство не містить чіткого визначення та переліку ювілейних дат. Ними вважаються виплати у вигляді премій, зокрема, до ювілею працівника (50, 55, 60 років), ювілейна дата установи, ювілей або вшанування пам’яті видатних осіб тощо, які, як правило, передбачаються або у положенні про преміювання, або у колективному договорі.

ОМС може обрати ювілейні та пам’ятні дати на власний розсуд. Однак при вирішенні цього питання також варто зважати на такі нормативно-правові документи:

1

постанова КМУ від 13.08.2003 № 1249 «Порядок підготовки та подання Кабінетові Міністрів України на погодження пропозицій щодо відзначення пам’ятних дат і ювілеїв»

2

щорічна постанова Верховної Ради України.

У 2021 році це постанова Верховної Ради України від 16.12.2020 № 1092-IX «Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2021 році», якою рекомендовано ОМС розробити та затвердити з урахуванням пропозицій Українського інституту національної пам’яті переліки пам’ятних дат і ювілеїв 2021 року, що відзначатимуться на місцевому рівні

У той же час не забувайте, що преміювання керівних працівників, спеціалістів і службовців ОМС здійснюють у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 % посадових окладів і економії фонду оплати праці. Про це чітко зазначено у п.п. 2 п. 2 постанови КМУ від 09.03.2006 № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів»3.

3 Постанова № 268.

Відсутність положення про преміювання

Конкретні умови, порядок та розміри преміювання працівників визначають у положенні про преміювання відповідного органу. Про це говорить п. 2 постанови № 268. Однак за практикою у багатьох ОМС немає такого положення, відтак й виникають проблеми із системою преміювання, яка не є прозорою та справедливою. Часто преміювання відбувається в «ручному» режимі, за що можна поплатитись при перевірках контролюючими органами.

У своєму листі Мінсоцполітики від 30.09.2019 № 1423/0/206-19 «Щодо преміювання працівників органів місцевого самоврядування» також наголошує на обов`язковості розробки положення про преміювання.

На думку профільного міністерства, Положення про преміювання ОМС розробляють самостійно із зазначенням умов, критеріїв преміювання (депреміювання), розмірів премій, періодичності виплати премій (щомісячні, квартальні, за результатами півріччя) та премій, які виплачуються за виконання окремих доручень (одноразового характеру), до святкових, ювілейних дат (є одноразовими преміями) тощо.

Преміювання працівників органів місцевого самоврядування здійснюється керівником органу відповідно до положення про преміювання, затвердженого у відповідному органі та у межах фонду оплати праці.

Тобто, щоб у майбутньому уникнути можливих конфліктів зі своїми працівниками, треба чітко розписати, за що в ОМС виплачують премії, скільки вони становлять, а також описати порядок їх виплати.

На сторінках видання ми приділяли увагу положенню про преміювання, тому повторюватись не будемо. Зокрема, відповідну інформацію знайдете у наступних статтях:

«Положення про преміювання: що передбачити?», розміщену у № 11 видання «Місцеве самоврядування» за листопад 2017 року;

«Як преміювати працівника на прикладі», розміщену у січневому номері видання «Місцеве самоврядування» за 2018 рік.

Також рекомендуємо ознайомитись із статтею «Преміювання службовців ОМС: чи може бути ця інформація таємною?», опублікованою у квітневому номері видання «Місцеве самоврядування» за 2019 рік.

Відсутність показників, за якими здійснюють преміювання

Часто в Положенні про преміювання відсутні показники та умови нарахування премiй, що призводить до проблем, пов`язаних із підвищенням або зменшенням премії для працівників. Щоб цього не відбувалось, треба раз приділити увагу розробці таких показників, вказати їх у положенні про преміювання та обраховувати премію за чіткою схемою незалежно від того, якому працівнику її нараховують.

Показники й умови преміювання можуть бути поділені на основні та додаткові. Вибір основних показників має визначатись метою преміальної системи, а от їх виконання є обов’язковим для отримання премії. При невиконанні основних показників і умов премія не буде нараховуватись, про що треба зазначити у положенні про преміювання.

Враховуйте, що:

— умови та показники преміювання не повинні суперечити одне одному, щоб поліпшення одних показників (умов) не викликало погіршення інших;

— кількість показників і умов преміювання має бути обмеженою. Адже якщо їх буде забагато, втрачається наочність зв’язку системи преміювання з основними завданнями та основними результатами діяльності як колективу у цілому, так і самого працівника. Крім того, зростає ймовірність їх невиконання, що стає чинником демотивації на шляху до отримання премії як стимулюючої виплати;

— за перевиконання як основних, так і додаткових показників розмір премії доцільно збільшувати.

Що стосується:

додаткових показників

як правило, вони виконують роль «коректорів» та додаткових стимулів та не допускають, щоб досягнення основних показників здійснювалось на шкоду іншим сторонам діяльності.

Примітка. У цілому виконання додаткових показників і умов є підставою для отримання премії у повному розмірі, а при їх невиконанні розмір премії можна зменшити

виміру показників преміювання

вони можуть бути абсолютними (тобто вираженими в натуральних, умовно-натуральних, трудових і вартісних одиницях виміру) та відносними (тобто коефіцієнти, відсотки, індекси).

Примітка. Як правило, при виборі відносних показників найчастіше обирають відсотки

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі