Теми статей
Обрати теми

Повернутися на спрощену систему у звітному році — місія (не)можлива?!

Нестеренко Максим, податковий експерт
Приводом для цієї статті стала дуже практична і вельми розповсюджена ситуація. Вона пов’язана з переходом суб’єкта господарювання із загальної системи оподаткування на спрощену. Але не з будь-яким переходом, а лише у тому випадку, коли на початок року такий суб’єкт вже перебував на спрощеній системі. Чи можна протягом року піти зі спрощеної системи, а потім повернутися? І чи взагалі можливо перейти на спрощену систему не з початку року, а посеред нього? Про це поговоримо у нашій статті.

Правила обрання спрощеної системи оподаткування (у тому числі й шляхом переходу із загальної системи) встановлює ст. 298 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ). Погляньмо, як саме вона регулює порядок переходу саме в нашій ситуації!

Для кращого розуміння ще раз, більш детально, окреслимо ситуацію. Отже, зараз четвертий квартал 2014 року. Суб’єкт господарювання перебуває на спрощеній системі оподаткування і хотів би на ній залишитися на початок наступного (2015-го) року. Після закінчення першого кварталу 2015 року він хотів би перейти на загальну систему, а у четвертому кварталі 2015 року знову хоче стати єдиноподатником. Чи може він собі дозволити такий кульбіт? Чи може краще заздалегідь «зіскочити» зі спрощеної системи до початку 2015 року, щоб потім не було проблем при необхідності перейти на спрощену систему всередині 2015 року?

Наочно уявити собі ситуацію з таким переходом і можливі слабкі точки такої «комбінації» нам допоможе графік, зображений на рис. 1.

 

img 1

Бажана і безпечна схеми перебування суб’єкта господарювання
на спрощеній і загальній системах оподаткування

 

Як ви бачите з рис. 1, платник бажає перебувати на загальній системі у теплу пору року, а в холодну пору надає перевагу спрощеній системі. Такі переходи є характерними для тих суб’єктів господарювання, які мають сезонний характер діяльності, а також для інших суб’єктів, діяльність яких має циклічний характер. Але чи дозволяє йому це податкове законодавство? Давайте подивимось!

Законодавство говорить нам, що суб’єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів відповідно до норм ПКУ, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування. Для цього йому потрібно подати заяву до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу (п.п. 298.1.4 ПКУ).

Чи є можливим взагалі перехід із загальної системи оподаткування на спрощену протягом звітного (календарного) року? Щодо юросіб-єдиноподатників податківці однозначно відповідають: так. Єдина умова, яку вони називають, — дотриматися критеріїв, встановлених п. 291.4 ПКУ для спрощеної системи (див. консультацію у БЗ, підкатегорія 108.01).

Для фізосіб-єдиноподатників такого роз’яснення немає. Але у своїх усних консультаціях податківці визнають, що п.п. 298.1.4 ПКУ працює для фізосіб так само, як і для юросіб. Тобто фізособи-підприємці також можуть перейти із загальної системи оподаткування на спрощену протягом календарного року.

Але обидва ці роз’яснення стосуються тієї ситуації, коли на початок звітного (календарного) року суб’єкт господарювання перебував на загальній системі оподаткування. Значно складніше тоді, коли на початок року єдиноподатник перебував на спрощеній системі, а потім добровільно чи примусово відмовився від неї. А наша ситуація саме така — єдиноподатник у першому кварталі перебував на спрощеній системі, у другому й третьому — на загальній, а у четвертому хоче знову повернутися на спрощену.

Податківці виступають проти такої конфігурації. Вони посилаються на те, що перехід із загальної системи на спрощену можна здійснювати лише один раз протягом календарного року (п.п. 298.1.4 ПКУ). Виходячи із цього, ситуацію, коли суб’єкт господарювання на початок року перебував на спрощеній системі, а потім відмовився від неї, податківці тлумачать фіскально. Вони стверджують, що такий суб’єкт господарювання вже скористався своїм правом на спрощену систему оподаткування у цьому календарному році. А тому допоки не закінчиться цей календарний рік — йому на спрощену систему повернутись не можна.

Про таку позицію податківців щодо окресленої нами ситуації свідчить не лише консультація податківців у БЗ, підкатегорія 107.01. Її підтримують у своїх роз’ясненнях також чимало податківців на місцях. Про це свідчать, зокрема, свіжі роз’яснення:

— рівненських податківців (08.10.2014)*;

— чернігівських податківців (03.10.2014, 01.10.2014)**;

— полтавських податківців (02.10.2014)***;

— черкаських податківців (28.07.2014)****;

* Див.: http://rv.sfs.gov.ua/media-ark/local-news/167167.html.

** Див.: http://ch.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/166971.html; http://ch.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/166430.html;

*** Див.: http://poltava.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/166271.html.

**** Див.: http://ck.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/157402.html.

Окрім того, відомо про аналогічну позицію податківців Дніпропетровщини, Запоріжжя, Івано-Франківщини, Херсонщини та м. Києва*****.

***** http://www.en.bank.com.ua/articles/mnenie/112278-sproschena-sistema-opodatkuvannya-u-razi-ponovlennya/.
http://www.cci.zp.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=2690:c—&catid=49:2009-10-02-11-20-43&Itemid=94&lang=ru.
http://www.rogatyn.info/?C=M;O&m0prm=29&m1prm=74&source=trkrai&entry=34&showItem=918.
http://genichesk-rda.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=191&Itemid=176.
http://www.spd-info.com.ua/ru/view/analytics/one/Chi_mozhe_povernutis_u_potochnomu1.

Тож у зазначеному питанні податкові органи демонструють вражаючу єдність. Аргументація скрізь одна й та сама: п.п. 298.1.4 ПКУ дозволяє переходити на спрощену систему один раз на рік, суб’єкт господарювання своїм правом на цей один раз у поточному році вже скористався, тому до початку нового календарного року йому на спрощену систему зась. Повертатися дозволяють лише з 1 січня наступного року. І не раніше!

Погодитися із таким тлумаченням п.п. 298.1.4 ПКУ не можна. Цей підпункт говорить про перехід на спрощену систему******, а суб’єкт господарювання на спрощену систему на початку 2014 (у нашому прикладі) року не переходив — він перебував на ній. Отже, перехід на спрощену систему у четвертому кварталі 2014 року мав би бути для нього тим самим дозволеним — першим і єдиним за цей рік.

****** Аналогічне формулювання міститься також і у п. 5 Порядку подання заяви про застосування спрощеної системи оподаткування, затвердженому наказом Мінфіну від 20.12.2011 р. № 1675.

Такий підхід до ситуації поділяють і суди. Вони стверджують, що законодавчо обмежено лише право переходу на спрощену систему. Натомість ПКУ не містить застережень, які б забороняли до кінця року повернутися на спрощену систему особі, яка на початок року перебувала на спрощеній системі, а потім добровільно відмовилася від неї (див. постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.07.2014 р. у справі № 804/9024/14). Суди визнають право платника єдиного податку повернутися на спрощену систему до кінця року навіть у тому випадку, коли його реєстрацію було анульовано податківцями (наприклад, через несплату єдиного податку) (див. постанову Харківського окружного адміністративного суду від 25.09.2013 р. у справі № 820/7891/13-а).

Тлумачення можна розглядати як логічне хіба що у тому випадку, якщо суб’єкт господарювання залишив спрощену систему після першого кварталу через порушення умов перебування на ній щодо обсягу доходу чи кількості працівників*. Тоді у податківців з’являється принаймні примарна підстава відмовити у реєстрації на підставі п.п. 1 п. 299.6 ПКУ.

* Якщо бути точним, то ПКУ вимагає дотримуватися цих вимог у попередньому році (абзац другий п.п. 298.1.4 ПКУ). Але ми рекомендували у разі переходу на спрощену систему посеред року дотримуватися вимог щодо доходу і кількості працівників також і в тому році, коли подається заява про перехід. Докладно читайте про це у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 69, с. 15.

Але якщо ваша відмова від спрощеної системи була добровільною (у сезонників частіше за все це так і відбувається), то у податківців немає законодавчих підстав відмовити вам у поверненні на спрощену систему.

висновки

  • Перейти із загальної системи на спрощену можна шляхом подачі заяви не пізніше ніш за 15 календарних днів до початку кварталу, у якому ви хотіли б перебувати на спрощеній системі.

  • Податківці у своїх консультаціях із Бази знань визнають, що юрособа може перейти із загальної системи на спрощену протягом звітного року. В усних консультаціях вони визнають таку можливість і для фізособи.

  • Право перейти із загальної системи оподаткування на спрощену надається лише один раз на календарний рік.

  • Податківці наполягають, що суб’єкт, який на початку поточного року перебував на спрощеній системі, але згодом відмовився від неї, до кінця цього року не може повернутися на спрощену систему. На їхню думку, такий суб’єкт вже скористався своїм правом на спрощену систему у цьому році.

  • На нашу думку, суб’єкт господарювання має право повернутись на спрощену систему до кінця поточного року. Адже на початок цього року він на спрощену систему не переходив, а перебував на ній. Тому право на одноразовий перехід протягом року ним не порушено.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі