SOS! Помилка в ІПН — механізм виправлення не працює

Яновська Наталія, податковий експерт
Бухгалтер під час реєстрації податкової накладної в ЄРПН припустилася помилки в ІПН покупця. Однак ЄРПН не пропускає на реєстрацію другий РК, який ми повинні доставити реальному покупцю. Як бути?

Здавалося б, нічого страшного — механізм виправлення розжований у листі ДФСУ від 17.02.2015 р. № 5292/7/99-99-19-03-02-17. І проте подібними запитаннями зараз завалена редакція і переобтяжена «гаряча лінія» видавництва. Спробуємо розібратися і знайти вихід. Спершу декілька слів про той механізм виправлення, який запропоновано у вищезазначеному листі податківців.

Отже, якщо ви при складанні/реєстрації податкової накладної (далі — ПН) помилилися в індивідуальному податковому номері покупця (далі — ІПН), то, за задумкою фіскалів, треба діяти таким чином. Виписати два розрахунки коригування (далі — РК) до неправильної ПН:

— перший РК — на «помилкового» контрагента, замінусувавши в ньому всі показники;

— другий РК — на «правильного» контрагента, куди будуть занесені всі показники зі знаком «плюс».

Детальніше про цей механізм читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 24, с. 5.

Що ж відбувається на практиці? Перший РК благополучно проходить реєстрацію в ЄРПН. Причому реєструвати такий перший РК (до ПН, датованої з 01.02.2015 р.) має «помилковий» покупець, оскільки за ним зменшується сума компенсації (п. 22 Порядку № 957*, п. 16 Порядку № 569**). А ось другий РК ну ніяк не хоче приймати ЄРПН. І пов’язано це винятково з недосконалістю програмного забезпечення (далі — ПЗ), яке повинні налагодити фіскали.

Сподіваємося, це станеться якнайскоріше, і податківці оперативно нам повідомлять про готовність ПЗ до реєстрації другого РК, що виправляє помилку в ІПН покупця. Як, наприклад, це було зроблено щодо нереєстрації ПН після спливу 15-денного строку (див. лист ДФСУ від 16.02.2015 р. № 351/2/99-99-11-02-10).

Проте жити треба зараз.

І постає резонне запитання: що ж робити? Поки що єдиний вихід із ситуації: 1) виписати перший РК, 2) забути про другий РК, 3) виписати і зареєструвати на «правильного» покупця правильну ПН, причому обов’язково датою відповідної першої події (відвантаження/оплата), а не датою виявлення помилки. Саме так радять зробити податківці на місцях.

При цьому врахуйте, що зволікати з виправленням такої помилки не можна. Адже якщо ви пропустите 30-денний строк*** від дня першої події, то формально можете нарватися на штрафи за несвоєчасну реєстрацію за ст. 1201 ПКУ: 20 — 50 % від суми ПДВ залежно від часу прострочення.

Що стосується порядкового номера податкової накладної, то в такій «правильній» ПН він може не збігатися з номером «помилкової» ПН. І це нестрашно, адже зараз немає регістра, за яким можуть відстежуватися порядкові номери податкових накладних (детальніше про це див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 24, с. 5).

 

* Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну України від 22.09.2014 р. № 957.

** Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 16.10.2014 р. № 569.

*** Протягом періоду (з 01.02.2015 р. до 01.07.2015 р.) «мінімальний» 10 % штраф за запізнілу реєстрацію ПН/РК не застосовується ( п. 35 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ). Тому реєструвати ПН/РК, не побоюючись штрафів, можна протягом 30 календарних днів з моменту виписки ПН/РК.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі