«Если близко воробей, мы готовим пушку....». Звернувшись до охоронної фірми, тринькати гроші на «пушку» не доведеться. Платіть собі за послуги охорони і спіть спокійно.
«Тривожна кнопка», або Послуги охоронної агенції
Залучити для охорони офісу ви можете або підрозділ ДСО при МВС, або приватну охоронну фірму, що має ліцензію (ст. 4 Закону України «Про охоронну діяльність» від 22.03.2012 р. № 4616-VI).
При цьому вирішуйте, замовити для охорони офісу стаціонарно розміщувану охорону чи віддалений варіант охорони — послугу «тривожна кнопка». Це вже, як-то кажуть, на ваш смак і по вашій кишені. Як правило, витрати на встановлення кнопки разові, а потім підприємство щомісячно сплачує вартість послуги (незалежно від наявності викликів).
Податок на прибуток. За послугами охорони, отриманими від сторонньої організації, окремий податковий облік не ведеться і додаткові різниці у високодохідних платників не виникають. При визначенні об’єкта обкладення податком на прибуток як малодохідні (з доходом за календарний рік не вище 20 млн грн.), так і високодохідні платники (з доходом за календарний рік вище 20 млн грн.) орієнтуватимуться тільки на бухгалтерський фінрезультат ( п.п. 134.1.1 ПКУ).
Бухгалтерський облік. Витрати на охорону відображаємо в тому звітному періоді, в якому охоронна фірма/служба надала свої послуги підприємству (п. 7 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.99 р. № 318; далі — П(С)БО 16). Передоплата за послуги до витрат не включається.
Витрати з охорони офісу слід обліковувати у складі адміністративних витрат (п. 18 П(С)БО 16). Тобто відображати на рахунку 92.
ПДВ. Підприємство, що користується послугами охоронної структури — платника ПДВ, має право віднести суми «вхідного» ПДВ за ними до складу свого податкового кредиту. За податковими накладними, своєчасно зареєстрованими в ЄРПН, суми ПДВ потраплять до податкового кредиту вже в періоді складання податкових накладних. А ось за податковими накладними з простроченою реєстрацією (але не більше 180 календарних днів) податковий кредит відображається в періоді ре- єстрації таких ПН ( п. 198.6 ПКУ).
Приклад. Для охорони офісу підприємство уклало договір з охоронною агенцією. Вартість охоронних послуг на місяць становить 3000 грн. (у тому числі ПДВ — 500 грн.).
Таблиця 1. Облік витрат на охорону офісу
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | |
Дт | Кт | |||
1 | Отримано послуги від охоронного агентства з охорони офісу (підписано акт наданих послуг) | 92 | 631 | 2500 |
2 | Відображено суму податкового кредиту з ПДВ (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН) | 641 | 631 | 500 |
3 | Оплачено охоронні послуги | 631 | 311 | 3000 |
4 | Віднесено на фінансовий результат вартість послуг | 791 | 92 | 2500 |
Так само підприємство відображає у своєму обліку й витрати на «сторонню» охорону орендованого офісу.
Установлення в офісі охоронного обладнання
Якщо ви вирішили обзавестися власною службою охорони та охороняти свій офіс самостійно, то прийняти до штату спеціально підготовлених працівників — це тільки півділа. Самоохорона, як правило, потребує придбання та встановлення спеціальних охоронних технічних засобів. Детальніше про класифікацію «охоронного» обладнання див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 11, с. 28. Ми ж тут зосередимося на обліку.
Податок на прибуток. Встановлення в офісі охоронного обладнання, яке може: (1) експлуатуватися окремо від будівлі та потрапляє під визначення об’єкта основних засобів*, (2) експлуатуватися тільки у прив’язці до будівлі та класифікується як поліпшення основних засобів, у високодохідних платників потребує їх окремого податкового обліку. Таким платникам потрібно, як і раніше, вести подвійний облік основних засобів і, зокрема, нараховувати не тільки бухгалтерську, а й податкову амортизацію за правилами п. 138.3 ПКУ (див. табл. 2). Це пов’язано з обов’язком коригування бухгалтерського фінрезультату на амортизаційні різниці ( пп. 138.1 і 138.2 ПКУ).
* Вартістю понад 2500 гривень з очікуваним строком корисного використання (експлуатації) більше 1 року або операційного циклу, якщо він більше року ( п.п. 14.1.138 ПКУ).
Таблиця 2. Об’єкти податкової амортизації у високодохідних платників при придбанні охоронного обладнання
Категорія обліку охоронного обладнання | Група обліку ОФ | Мінімальний строк амортизації |
Обладнання вартістю вище 2500 грн. — окремий об’єкт | Група 4 | 5 років |
Обладнання — поліпшення офісу | Група 3 | 20 років |
Обладнання — поліпшення орендованого офісу | Група 3 | 20 років |
Важливо! У податковому обліку об’єкт поліпшення формуватиметься на всю суму витрат (старе 10 % обмеження не застосовується).
Малодохідні платники встановлення охоронного обладнання обліковуватимуть тільки в бухгалтерському обліку.
Бухгалтерський облік. Охоронні засоби, які можуть експлуатуватися окремо від будівлі, визнаються окремими об’єктами. Залежно від вартості (порівнюють з вартісною межею розмежування основних засобів і малоцінних активів, визначеною в обліковій політиці), зараховуються або на суб- рахунок 104 «Машини та обладнання», або на субрахунок 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи».
Решта засобів для охорони розглядаються як поліпшення приміщення офісу, у якому вони будуть встановлені, і амортизуються у складі первісної вартості будівлі офісу (відображеної на субрахунку 103).
А ось якщо ваш офіс в оренді, то поліпшення об’єкта оренди відображаються як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних активів (п. 8 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 14 «Оренда», затвердженого наказом Мінфіну від 28.07.2000 р. № 181). Тобто вартість поліпшень акумулюється на субрахунку 117. Детальніше про облік поліпшень орендованих основних засобів див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 40, с. 34.
Нарахування амортизації за переліченими вище охоронними об’єктами для офісу відображається записом: Дт 92 — Кт 131, 132.
Оснащення працівників охорони
Спецодяг. Охоронникам неодмінно знадобиться спецодяг. Для охоронників це костюм, берет, напівчеревики, а для роботи взимку — куртка і штани утеплені, чоботи, шапка, рукавиці (пп. 104 і 114 Норм безплатної видачі спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту працівникам загальних професій різних галузей промисловості, затверджених наказом Держкомгірнагляду від 16.04.2009 р. № 62). Обліковують такий одяг залежно від вартості і строку служби (останній згідно із зазначеними Нормами № 62 залежить від виду одягу і становить 12, 24 і 36 місяців).
Податковий облік. Спецодяг, що потрапляє під визначення об’єкта основних засобів, у високодохідних платників потребує їх окремого податкового обліку.
Нормативного обмеження за витратами на спецодяг (прописаного в п.п. 140.1.1 ПКУ в редакції до 01.01.2015 р.) у податковому обліку тепер немає
Тому великодохідним платникам доведеться нараховувати й податкову амортизацію спецодягу зі строком експлуатації більше 1 року і вартістю вище 2500 грн. за правилами п. 138.3 ПКУ. Дорогий спецодяг обліковується у групі 9 і амортизується протягом 12 років.
Спецодяг зі строком служби не більше 1 року високодохідні платники обліковують тільки в бухгалтерському обліку.
Малодохідні платники абсолютно весь спецодяг для охоронників обліковуватимуть тільки в бухгалтерському обліку.
Бухгалтерський облік. Куплений спецодяг, строк служби якого не перевищує 1 року, уключають до складу запасів-МШП (зараховують на рахунок 22), а при передачі охороннику в експлуатацію списують на витрати (на рахунок 92).
Спецодяг зі строком використання більше 1 року, оприбутковують як об’єкт необоротних активів:
— на субрахунок 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи», якщо вартість одягу не перевищує вартісної межі, закріпленої в наказі про облікову політику;
— на субрахунок 109 «Інші основні засоби» або
117 «Інші необоротні матеріальні активи», якщо вартість одягу вище встановленої межі.
Вартість «довгограючого» одягу підлягає амортизації починаючи з місяця, що настає за місяцем, в якому одяг було передано в експлуатацію. Нарахування амортизації за спецодягом для охоронників офісу відображається записом: Дт 92 — Кт 132.
Чайник і мікрохвильова піч. Щоб охоронникам улаштувати місце для харчування, хоча б чайник, не кажучи вже про мікрохвильову піч, придбати доведеться. Специфіка роботи охоронців у тому, що вони не завжди можуть відлучитися з робочого місця. Тому придбання такої побутової техніки нерозривно пов’язане з можливістю виконання ними трудових обов’язків і необхідне для підігрівання ними їжі під час несення служби.
Якщо у малодохідних платників з урахуванням таких предметів у складі витрат проблем не буде (все, що зайде на витрати в бухоблік, те і сформує фінрезультат для обкладення податком на прибуток), то у високодохідних все інакше.
У них обов’язковий окремий податковий облік основних засобів, причому тільки тих, які пов’язані з господарською діяльністю. Не хвилюйтеся, дорогі прилади для обіду нашвидкуруч цілком можуть бути обліковані у складі податкових основних засобів. Адже податківці ще в суворіших дореформених умовах визнавали можливість «податкової» амортизації таких об’єктів (див. лист ДПАУ від 14.01.2002 р. № 256/6/15-1216). Тому негосподарської амортизаційної різниці тут не буде.
висновки
-
Витрати на охорону, що здійснюється спеціальною охоронною фірмою/службою, відображаємо в тому звітному періоді, в якому охоронна фірма/служба надала свої послуги.
-
Поліпшенням або окремим об’єктом той чи інший «охоронний» пристрій слід розглядати залежно від критеріїв віддільності та автономності.
- Малодохідні платники абсолютно всі об’єкти для охорони обліковуватимуть тільки в бухгалтерському обліку.