Але водночас необхідно пам’ятати, що держава гарантує працездатному населенню у працездатному віці захист від дискримінації у сфері зайнятості, а також від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення.
Крім того, окремим категоріям громадян законодавство, а саме Закон № 5067, надає додаткові гарантії у працевлаштуванні. До них належать особи, які потребують соціального захисту і не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці. Категорії таких осіб див. на рис. 7.1.
Для працевлаштування зазначених категорій населення, крім інвалідів, які не досягли пенсійного віку, ч. 2 ст. 14 Закону № 5067 установлено квоту робочих місць. А для працевлаштування інвалідів, які не досягли пенсійного віку, ст. 19 Закону № 875 установлює норматив робочих місць. Про те, хто повинен дотримуватися квоти робочих місць та «інвалідного» нормативу, а також про їх розміри ви можете дізнатися з табл. 7.1.
Таблиця 7.1. Нормативи, дотримання яких обов’язкове для роботодавців
№ з/п | Назва гарантії | Хто зобов’язаний дотримуватися | Розмір |
1 | Квота робочих місць | Підприємства, установи та організації з чисельністю штатних працівників більше 20 осіб | 5 % середньооблікової чисельності штатних працівників за попередній календарний рік* |
2 | Норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів | Підприємства, установи, організації (у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів), фізичні особи, які використовують найману працю, в яких працює більше 8 осіб | Якщо працює від 8 до 25 осіб — одне робоче місце. Якщо працює більше 25 осіб — 4 % середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік* |
* Середньооблікову чисельність штатних працівників обчислюють відповідно до Інструкції № 286. |
Для виконання «інвалідного» нормативу враховуються тільки працевлаштовані інваліди, для яких це місце роботи є основним
При цьому не має значення, досяг інвалід пенсійного віку чи ні, а також його група інвалідності (див. лист Фонду соціального захисту інвалідів від 08.08.2007 р. № 1/8-81). Більше про виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів ви можете прочитати в журналі «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 11, с. 16.
Порушення законодавства про зайнятість населення призводить до накладення на роботодавців фінансових або адміністративно-господарських санкцій. Крім того, посадові особи підприємств, а також фізичні особи, які використовують найману працю, можуть бути притягнені до адміністративної відповідальності.
Інформацію про санкції за порушення законодавства про зайнятість населення представимо в табл. 7.2 на с. 92.
Таблиця 7.2. Відповідальність за порушення законодавства про зайнятість населення
№ з/п | Вид порушення | Санкція за порушення | Нормативно-правовий акт |
Фінансові санкції* | |||
* Такі санкції накладають голова Держпраці, його заступники, начальники управлінь і відділів Держпраці та їх заступники (з питань, що належать до їх компетенції), начальники територіальних органів Держпраці та їх заступники (п. 2 Порядку № 509). | |||
Штрафи, що застосовуються до всіх роботодавців | |||
1 | Невиконання роботодавцем протягом року квоти для працевлаштування громадян, наведених на рис. 7.1 на с. 90 | Штраф у 2-кратному розмірі мінімальної заробітної плати (далі — МЗП), установленої на момент виявлення порушення, за кожну необґрунтовану відмову у працевлаштуванні таких осіб у межах квоти (з 01.01.2015 р. — 2436 грн.; з 01.12.2015 р. — 2756 грн.) | |
Тобто підставою для накладення цього штрафу є невиконання протягом року квоти робочих місць, якщо при цьому була допущена необґрунтована відмова в працевлаштуванні осіб, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню, у межах відповідної квоти. Майте на увазі: у разі необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу кандидат також має право оскаржити незаконні дії роботодавця в судовому порядку (див. лист Мінсоцполітики від 07.10.2013 р. № 176/021/150-13). | |||
2 | Використання роботодавцем праці іноземців або осіб без громадянства і осіб, щодо яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання про надання статусу біженця: | ||
— на умовах трудового чи іншого договору без дозволу на застосування праці таких осіб | Штраф у 20-кратному розмірі МЗП, установленої на момент виявлення порушення, за кожну особу (з 01.01.2015 р. — 24360 грн.; з 01.12.2015 р. — 27560 грн.) | ||
— на інших умовах, ніж ті, що передбачені відповідним дозволом або іншим роботодавцем | Штраф у 10-кратному розмірі МЗП, установленої на момент виявлення порушення, за кожну особу (з 01.01.2015 р. — 12180 грн.; з 01.12.2015 р. — 13780 грн.) | ||
Зауважте: для працевлаштування в Україні окремих категорій іноземних громадян, перелічених у ч. 6 і 7 ст. 42 Закону № 5067, дозвіл не потрібний. | |||
3 | Ненадання або порушення роботодавцем установленого порядку надання інформації до державної служби зайнятості про заплановане масове вивільнення працівників у зв’язку зі змінами в організації виробництва та праці, у тому числі з ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, зі скороченням чисельності або штату працівників за 2 місяці до вивільнення | Штраф у 4-кратному розмірі МЗП, установленої на момент виявлення порушення (з 01.01.2015 р. — 4872 грн.; з 01.12.2015 р. — 5512 грн.) | |
Нагадаємо, що зазначену інформацію подають за формою № 4-ПН у порядку, затвердженому наказом Мінсоцполітики від 31.05.2013 р. № 317. | |||
Штрафи, що застосовуються до суб’єктів господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні* | |||
* Невиконання такими суб’єктами господарювання вимог законодавства при наданні посередницьких послуг у працевлаштуванні також може бути підставою для прийняття рішення про припинення їх діяльності або анулювання ліцензії органом ліцензування. | |||
1 | Здійснення суб’єктом господарювання діяльності з надання послуг з посередництва у працевлаштуванні за кордоном без отримання відповідної ліцензії або наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця без отримання відповідного дозволу | Штраф у 20-кратному розмірі МЗП, установленої на момент виявлення порушення (з 01.01.2015 р. — 24360 грн.; з 01.12.2015 р. — 27560 грн.) | |
2 | Ненадання або порушення порядку надання суб’єктом господарювання, який надає послуги з посередництва у працевлаштуванні, відповідно до Закону № 5067 відомостей про працевлаштованих ним осіб | Штраф у 2-кратному розмірі МЗП, установленої на момент виявлення порушення (з 01.01.2015 р. — 2436 грн.; з 01.12.2015 р. — 2756 грн.) | |
3 | Отримання суб’єктом господарювання, який надає послуги з посередництва у працевлаштуванні в Україні, від громадян, яким надано зазначені послуги, гонорарів, комісійних та інших винагород | Штраф у 10-кратному розмірі МЗП, установленої на момент виявлення порушення (з 01.01.2015 р. — 12180 грн.; з 01.12.2015 р. — 13780 грн.) | |
Таким суб’єктам господарювання заборонено отримувати від громадян, яким вони надають посередницькі послуги у працевлаштуванні, гонорари, комісійні та інші винагороди (ч. 2 ст. 37 Закону № 5067). Оплачує такі послуги виключно роботодавець, якому їх надано. | |||
4 | Порушення суб’єктом господарювання, який надає послуги з посередництва у працевлаштуванні за кордоном, вимог Закону № 5067 і Закону про ліцензування | Штраф у 10-кратному розмірі МЗП, установленої на момент виявлення порушення (з 01.01.2015 р. — 12180 грн.; з 01.12.2015 р. — 13780 грн.) | |
Нагадаємо, що така діяльність, як посередництво у працевлаштуванні на роботу за кордоном, підлягає ліцензуванню згідно з п. 32 ч. 3 ст. 9 Закону про ліцензування. | |||
Адміністративно-господарські санкції | |||
1 | Порушення вимог щодо середньооблікової чисельності працюючих інвалідів, установлених ст. 19 Закону № 875 (див. табл. 7.1 на с. 91), підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю: | ||
— з кількістю працівників більше 15 осіб | Штраф у розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві (у фізичної особи, яка використовує найману працю) за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда та не зайняте ним | ||
— з кількістю працівників від 8 до 15 осіб | Штраф у розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві (у фізичної особи, яка використовує найману працю) за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда та не зайняте їм | ||
Зазначений штраф не застосовується до підприємств, установ та організацій, які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів. Усі інші роботодавці, в яких середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менше встановленої нормативом, самостійно сплачують цей штраф до Фонду соціального захисту інвалідів у строк до 15 квітня року, що настає за роком, в якому порушено норматив (ч. 4 ст. 20 Закону № 875). На правовідносини зі сплати адміністративно-господарських санкцій, передбачених Законом № 875, не поширюються строки, установлені ст. 250 ГКУ. Отже, стягнення зазначеного штрафу не обмежене строками давності (див. лист Фонду соціального захисту інвалідів від 27.03.2006 р. № 06ю-48/503-140/1). Майте на увазі: при порушенні строків сплати цього штрафу на повну суму недоїмки і за весь її строк нараховується пеня виходячи зі 120 % річних облікової ставки НБУ, що діяла на момент сплати. | |||
Адміністративна відповідальність* | |||
* Адміністративні штрафи накладають районні, районні в місті, міські або міськрайонні суди на підставі адміністративних протоколів, складених посадовими особами органів Держпраці ( ст. 221 і 255 КУпАП). | |||
1 | Невиконання розпорядження виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, місцевої державної адміністрації або рішення служби у справах дітей або рішення іншого органу про працевлаштування осіб, забезпечення роботою яких відповідно до законодавства покладено на ці органи | Штраф на посадову особу, яка користується правом прийняття на роботу і звільнення, у розмірі від 5 до 8 нмдг (від 85 до 136 грн.) | Ч. 1 ст. 1881 КУпАП |
2 | Невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, ненадання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів | Штраф на посадових осіб, які користуються правом прийняття на роботу і звільнення з роботи, посадових осіб, зобов’язаних подавати звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, у розмірі від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.) | Ч. 2 ст. 1881 КУпАП |
Зверніть увагу: у ст. 1881 КУпАП зазначено, що цей штраф накладають на посадових осіб, які користуються правом прийняття на роботу і звільнення з роботи, а також на фізичних осіб, які використовують найману працю. Проте за неподання звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів покаранню підлягає посадова особа, зобов’язана подавати такий звіт (див. лист Фонду соціального захисту інвалідів від 12.05.2009 р. № 1/5-447/06). До речі, звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів подається за формою № 10-ПІ, затвердженою наказом Мінпраці від 10.02.2007 р. № 42. |
висновки
-
Окремим категоріям осіб, переліченим у ч. 1 ст. 14 Закону № 5067, надані додаткові гарантії у сприянні їх працевлаштуванню.
-
Підприємства з чисельністю штатних працівників більше 20 осіб зобов’язані дотримуватися квоти робочих місць для працевлаштування окремих категорій громадян, які потребують соціального захисту.
-
Роботодавці з чисельністю працівників більше 8 осіб повинні виконувати норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів.
-
За порушення законодавства про зайнятість населення може настати фінансова, адміністративно-господарська або адміністративна відповідальність.