Теми статей
Обрати теми

Підприємець із зони АТО: особливості перереєстрації бізнесу

Хмелевська Оксана, податковий експерт
Чимало підприємців зі сходу України були вимушені переїхати на мирну територію. Але незважаючи на всі складнощі, вони не здалися і вирішили продовжувати вести бізнес. Чи потрібно їм перереєструватися, чи є поблажки у сплаті податків та ЄСВ? Про це читайте далі.

ФОП-переселенець та його обов’язки платника податків

Перше запитання, що виникає у підприємців — переселенців із зони АТО, чи потрібно сплачувати податки (збори) і ЄСВ? Відповідь залежить від того, чи вирішив підприємець припинити діяльність або ж продовжуватиме її вести далі.

У першому випадку до закінчення АТО або до анулювання держреєстрації він може не сплачувати податки і збори, строк сплати яких припадає на цей період. Те ж саме стосується й подання звітності.

По-перше, з 01.01.2015 р. звітність за кожним податком подають тільки за звітні періоди, в яких виникають об’єкти оподаткування*, або в разі наявності показників, що підлягають декларуванню (п. 49.2 ПКУ). У більшості ФОП, які зупинили діяльність, об’єктів і показників для декларування не буде, а отже, декларацію вони зможуть не подавати згідно із зазначеною нормою.

* Єдиноподатникам груп 1 та 2 у період бездіяльності краще перейти до групи 3 або на загальну систему, щоб не нараховувались аванси.

По-друге, навіть якщо такий обов’язок залишається, то все одно під час проведення АТО він може взяти паузу. Уже після того, як АТО закінчиться, ФОП зможе подати до своєї ДПІ заяву про продовження строку подання звітності та сертифікат ТВП (п.п102.6.4 ПКУ).

Крім того, ФОП на підставі зазначених документів зможе розстрочити та (або) списати податковий борг за період проведення АТО у зв’язку з форс-мажором (лист Міндоходів від 07.07.2014 р. № 16042/7/99-99-19-03-02-17) (детальніше див. с. 13, «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 100, с. 5).

Що стосується ЄСВ, то від обов’язків його сплачувати і подавати звітність ФОП автоматично звільняє п. 93 розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464. Ця норма поширюється на сплату ЄСВ і за себе, і за працівників.

Зауважимо: у цьому пункті сказано, що його норма поширюється на тих платників податків, які стоять на обліку в ДПІ, розташованих у населених пунктах зони АТО згідно з переліком, затвердженим КМУ.

Важливо! Переліку населених пунктів у зоні проведення АТО на сьогодні немає (розпорядження КМУ від 30.10.2014 р. № 1053-р не діє**). Поки що такими вважаються населені пункти Донецької та Луганської областей на підставі довідки Антитерористичного центру СБУ. Ми вважаємо, що на підставі її даних (про те, що на відповідній території проводилася АТО) ФОП може розраховувати на звільнення згідно з п. 93 розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464. Зауважимо: період проведення АТО розпочався з дня набуття чинності Указом Президента України від 14.04.2014 р. № 405/2014 і закінчиться з дня набуття чинності Указом Президента про завершення проведення АТО, тобто з 14.04.2014 р. і по невідомий поки що час.

** Його дія була зупинена розпорядженням КМУ від 05.11.2014 р. № 1079-р. Проте це розпорядження було визнано недійсним постановою Окружного адмінсуду м. Києва від 09.02.2015 р. № 826/18330/14. Але  поки це рішення суду першої інстанції, «старий» перелік населених пунктів зони АТО ще не діє.

У другому випадку, тобто якщо ФОП вирішить продовжувати вести діяльність і далі, йому потрібно буде звітувати, сплачувати податки та ЄСВ. Про те, як і куди, розповімо далі.

Відносини на відстані

Отже, сплачувати податки, ЄСВ, подавати звітність у рідному населеному пункті в зоні АТО підприємець не може. Ця територія не контролюється владою України. Як бути, якщо він вирішив розпочати бізнес в іншому місті? Ставати на облік у ДПІ за новим місцем йому не обов’язково.

Виконання функціональних обов’язків «недоступних» ДПІ покладено на податкові органи в мирних населених пунктах Донецької та Луганської областей (наказ № 256)

Це означає, що ДПІ підприємця «не зникла», йому є куди подавати звітність. Більше того, він може це робити незалежно від міста перебування, подаючи електронну звітність. Для сплати податків та ЄСВ також немає проблем, головне — знати правильні реквізити (їх можна уточнити в ДПІ).

Додамо: якщо підприємець переїхав в екстреному порядку і не зміг прихопити з собою програмне забезпечення для подання звітності через Інтернет і накладення ЕЦП (особистий ключ), то йому попросту потрібно звернутися до Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту (http://www.acskidd.gov.ua). Там його проінструктують, як заблокувати старий особовий ключ і створити новий.

До речі, корисну інформацію для переселенців можна знайти на сайті ДФСУ у спеціальному розділі «Інформація для Сходу України» (http://sfs.gov.ua/baneryi/informatsiya-dlya-shodu-ukraini).

Зверніть увагу! Закон № 1382 вимагає реєстрації місця тимчасового проживання. Але практика показує, що про наявність реєстраційного штампу в паспорті ДМС стежить не суворо (не до того ☺). Відповідно, громадяни, які «забули» змінити прописку (реєстрацію), залишаться на обліку у старій ДПІ.

Водночас, якщо ФОП зареєструвався за новим місцем проживання, то йому потрібно стати на облік у ДПІ за новим місцем. Те ж саме повинен зробити ФОП, який хоче особисто подавати звітність до податкової за місцем проживання. При цьому те, що він не зареєструвався за новою адресою (не змінив місце прописки), йому не перешкодить.

Зауважимо: якщо ви переїхали у той самий населений пункт, до якого із зони АТО перевели вашу податкову, і хочете особисто подавати звітність, то змінювати ДПІ (місце основного обліку) не доведеться.

Перереєстрація в «мирній» області

Для того щоб стати на облік у новій ДПІ, на першому етапі підприємцю потрібно відвідати держреєстратора для внесення змін до ЄДР.

Для реєстрації зміни місця проживання госпсуб’єктам із зони АТО можна звертатися до держреєстраторів в будь-якій «мирній» області України (ст. 4 Закону № 1669). «Новий» держреєстратор у день отримання документів зареєструє зміни до ЄДР

Після отримання відомостей з ЄДР про зміну місця проживання податковий орган ставить на облік ФОП. І тоді вже ФОП сплачує податки, збори, ЄСВ, подає податкові декларації (звіти, розрахунки) і виконує інші обов’язки платника на території, підвідомчій цьому органу. Детальніше етапи перереєстрації представимо на схемі (див. с. 47).

img 1

Як бути з працівниками, які зникли

Безліч запитань виникає у підприємців-переселенців, в яких у штаті значаться працівники. Незалежно від того, чи буде він продовжувати діяльність на новому місці, чи припинить її, після переїзду він, скоріше за все, не зможе скористатися результатами його праці. При цьому такі працівники могли залишитися в зоні АТО або виїхати звідти, але працювати в підприємця-переселенця вже не будуть. Оптимальний варіант — звільнити їх за власним бажанням (ст. 38 КЗпП). Зауважимо: при взаєморозумінні з працівниками ви без проблем зможете отримати від них заяву про звільнення як до від’їзду із зони АТО, так і після.

Врахуйте: щоб звільнити працівників з ініціативи ФОП, наприклад, у разі відмови працювати в іншій місцевості та в інших умовах праці (п. 6 ст. 36 КЗпП), спочатку його треба про це попередити не пізніше ніж за два місяці. І тільки отримавши письмову відмову, ви зможете розірвати трудовий договір, але не раніше ніж через два місяці. Відповідно цей варіант не підійде ФОП, який у стислі строки збирається або вже залишив зону АТО.

Водночас ви можете не звільняти працівників. Щоб якось оформити невихід на роботу, «трудове» Міністерство рекомендує роботодавцям надавати працівникам на їх прохання оплачувані відпустки та відпустки без збереження зарплати.

У такій форс-мажорній ситуації доцільно надати відпустку «за свій рахунок». Більше того, ст. 25 Закону про відпустки дає таку можливість на весь час проведення АТО

Зверніть увагу! Відпустку потрібно оформити розпорядженням на підставі заяви працівника. Ваші трудові відносини з працівником не розриваються, тому за загальними правилами роботодавець продовжує вести табель обліку робочого часу. У цьому випадку щодня проставляється відмітка «НЗ» (нез’явлення з нез’ясованих причин). Крім того, цих працівників ураховують у загальній чисельності для звітності тощо. Після того як настане мир, працівник має право до вас повернутися, відмовити йому не можна. ФОП доведеться видати розпорядження про визнання причин нез’явлення поважними і внести зміни до табеля обліку робочого часу, проставивши в дні відсутності працівника відмітки «І» (інші причини нез’явлень).

Якщо працівник з’явиться, але не побажає продовжувати працювати, то звільніть його за власним бажанням (ст. 38 КЗпП). А ось якщо він не з’явиться після того, як офіційно відновиться мир, то у вас з’являться підстави звільнити його за прогули за ст. 40 КЗпП. Нагадаємо, що трудові договори, укладені до 01.01.2015 р., потрібно зняти з реєстрації в центрі зайнятості (у будь-якому населеному пункті). Зробити це можна як у присутності працівника, так і без нього.

Складніше, якщо ФОП екстрено залишив зону АТО і «втратив» контакт з працівниками. Як діяти в цьому випадку? КЗпП дозволяє звільняти працівників за безпричинний невихід на роботу. Але чи діє це правило у цьому випадку?

Мінсоцполітики в листі від 08.07.2014 р. № 7302/3/14-14/13 роз’яснило, що не можуть бути звільнені за прогул на підставі п. 4 ч. 1 ст. 40 КЗпП працівники, які виїхали із зони АТО або не мають можливості виходити на роботу у зв’язку з небезпекою для їх життя та здоров’я. Формально, якщо через подібні загрози зону АТО покинув ФОП, то така небезпека поширювалася і на його працівників. Це означає, що в цьому випадку невихід на роботу можна обґрунтувати поважною причиною.

Водночас ми рекомендуємо діяти таким чином. Спробуйте офіційно зв’язатися з працівником і запропонувати написати заяву на відпустку «за свій рахунок». Зокрема, надішліть рекомендований лист з повідомленням про вручення на відому адресу (адресу родичів). Якщо ж адресат не буде знайдений, то звільняйте його за прогули згідно з п. 4 ч. 1 ст. 40 КЗпП. Урешті-решт роз’яснення Мінсоцполітики не має сили нормативного документа.

висновки

  • Підприємець, який переселився до іншої місцевості із зони проведення АТО, повинен зареєструвати адресу тимчасового проживання. Проте на практиці ДМС суворо не стежить за дотриманням цього правила. Тому він може залишитися зі старою пропискою і не змінювати місце податкового обліку.

  • ФОП не повинно лякати те, що рідна ДПІ залишилася в зоні АТО. Її функції передано податковим органам в інших населених пунктах Донецької або Луганської області. Цей варіант підходить тим, хто може подавати електронну звітність.

  • Якщо ж ФОП хоче стати на облік у ДПІ в місці проживання, то немає нічого простішого. Потрібно відвідати держреєстратора для внесення зміни про місце проживання до ЄДР. При цьому не обов’язково перереєструвати місце проживання в ДМС. Далі держреєстратор передасть відомості до ДПІ, куди ФОП автоматично стане на облік за новим місцем.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі