Як і у попередніх наших публікаціях, для вашої зручності подаємо запитання, відповідь податківців і нашу думку у вигляді таблиці. Наголошуємо: деякі із цих роз’яснень пов’язані із принциповими змінами у ПКУ* та інших законодавчих актах, а деякі — просто прояснюють нам позицію податківців з тих питань, про які вони раніше не висловлювалися.
* Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.
№ з/п | Позиція фіскалів | Наші коментарі |
1 | 2 | 3 |
1 | Що є напоями для цілей оподаткування рентою за спецвикористання води? | |
Підкатегорія: 121.03 | ||
Запитання: Яка продукція переробної промисловості відноситься до напоїв? | ||
Секція C «Продукція переробної промисловості» Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 р. № 457, містить розділ 11 «Напої» та перелік продукції, що входить до складу цього розділу. Цей перелік включає як алкогольні, так і безалкогольні напої | Податківці цілком справедливо зазначають, що визначати, виробництво якої саме продукції є напоями для цілей оподаткування «спецводорентою», треба виходячи з ДК 016:2010. Цей Класифікатор містить спеціальний розділ, у якому всі напої класифіковано відповідно до коду УКТ ЗЕД. Дозволимо собі також нагадати, що згідно з колишніми роз’ясненнями податківців основами для приготування напоїв можуть бути безалкогольні або алкогольні продукти (крім продуктів, заснованих на ароматичних речовинах). До складу цих продуктів можуть входити повністю або частково ароматизуючі інгредієнти, рослинні екстракти, соки, консерванти, замінники цукру чи інші хімічні речовини, що визначають цей напій. Напій отримують з такого продукту шляхом простого розведення його водою, вином або спиртом з додаванням або без додавання цукру чи газоподібного діоксиду вуглецю. Принагідно нагадаємо, що обсяг фактично використаної води, яка входить до складу напоїв (у т. ч. безалкогольних, алкогольних, пива тощо), обчислюється водокористувачами самостійно на підставі даних первинного обліку (показників вимірювальних приладів). У разі відсутності вимірювальних приладів такий обсяг визначається за технологічними даними відповідно до затверджених технічних умов, технологічних регламентів та рецептур на конкретні види продукції (див. консультацію у БЗ, підкатегорія 121.05) | |
2 | Використання води на турбазах і кемпінгах — спецвикористання чи ні? | |
Підкатегорія: 121.01 | ||
Запитання: Чи є платниками рентної плати за спеціальне використання води СГ, які надають готельні послуги з тимчасового розміщення (проживання) в готелях, пансіонатах, будинках відпочинку, туристичних базах, кемпінгах? | ||
Суб’єкти господарювання, які надають своїм клієнтам готельні послуги з тимчасового розміщення (проживання) в готелях, пансіонатах, будинках відпочинку, туристичних базах, кемпінгах та аналогічних об’єктах розміщення, є платниками рентної плати за спеціальне використання води на загальних підставах за всі фактично використані обсяги води. Адже готелі та аналогічні об’єкти розміщення не належать до житлового фонду, а обсяги води в них використовуються не тільки для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб працівників, але й для потреб клієнтів, які в них тимчасово розміщуються | Нагадаємо: рента за спецвикористання води не сплачується за воду, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення, юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та платників єдиного податку ( п.п. 255.4.1 ПКУ). При цьому населення у зазначеній нормі ПКУ визначається як сукупність людей, які знаходяться на даній території в той чи інший період часу, незалежно від характеру та тривалості проживання і використовують воду для санітарно-гігієнічних потреб в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок. Податківці аргументують свою позицію тим, що вода у готелях використовується не лише для задоволення потреб персоналу, але і для задоволення потреб постояльців готелю. А постояльці готелів не можуть вважатися населенням для цілей п.п. 255.4.1 ПКУ, бо споживають воду готельних номерів. При цьому зі ст. 4 і 6 Житлового кодексу Української РСР від 30.06.83 р. № 5464-X випливає, що готельні номери не входять до житлового фонду населення. На них не розповсюджується дія житлового законодавства. Натомість надання послуг з проживання у готелі регулюється Законом України «Про туризм» від 15.09.95 р. № 324/95-ВР. Цей Закон визначає, що тимчасове проживання у готельному номері з обов’язковим обслуговуванням є готельною послугою. Отже, коли постоялець у готелі користується душем і санвузлом, то це разом з користуванням іншими елементами стандартного готельного номера (телевізор, холодильник, Wi-Fi тощо) входить до складу послуги, яка надається готелем відповідно до його господарської діяльності. А це значить, що готелю доведеться сплачувати «спецводоренту» за весь фактично спожитий обсяг води. Бо ж ПКУ не передбачено розподіляти спожиту воду на «господарську» і «негосподарську» | |
3 | Дозволи на спецвикористання води, договори на її поставку та статистична «водна» звітність: відповідальність за неподання податківцям | |
Підкатегорія: 121.06 | ||
Запитання: Чи застосовується відповідальність за неподання контролюючим органам копій дозволів на спеціальне водокористування, договорів на поставку води та статистичної звітності про використання води? | ||
Застосування штрафних санкцій за неподання копій дозволів на спеціальне водокористування, договорів на поставку води та статистичної звітності про використання води нормами ПКУ не передбачено | Нагадаємо: ПКУ вимагає, щоби платники «водної» ренти одночасно з деклараціями подавали контролюючим органам копії дозволу на спецводокористування, а також копії договору на поставку води та копії статистичної звітності про використання води ( п.п. 255.11.19 ПКУ). В інших своїх консультаціях податківці роз’яснюють: копії дозволу на спецводокористування і договору на постачання води обов’язковою подаються разом з першою (квартальною) декларацією, а надалі — у тому випадку, якщо до дозволу чи договору внесено зміни. А от копія статистичної звітності (ф. № 2-водгосп, затверджена наказом Мінекології та природних ресурсів України від 16.03.2015 р. № 78) подається разом з річною декларацією (див. консультацію у БЗ, підкатегорія 121.06) | |
4 | Дозвіл на спецвикористання води є, а власне спецвикористання немає | |
Підкатегорія: 121.06 | ||
Запитання: Чи необхідно СГ, який має дозвіл на спеціальне водокористування (договір на поставку води) та не є платником рентної плати за спеціальне використання води у зв’язку з використанням води виключно для власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, подавати звітність з рентної плати? | ||
Наявність дозволу на спеціальне водокористування із встановленими лімітами використання води визначає обов’язок суб’єкта господарювання подавати декларацію з рентної плати. Навіть якщо такий суб’єкт господарювання здійснює використання води виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб, своїх або потреб населення. При цьому такі суб’єкти господарювання в декларації податкові зобов’язання не визначають, а відображають встановлені у дозволі на спецводокористування ліміти використання води (або обсяги використання води, встановлені в договорі на поставку води) | Запитання стосується тих суб’єктів господарювання, які отримали дозвіл на спецводокористування, але не використовували воду для якихось інших потреб, крім санітарно-гігієнічних і питних. Оскільки за воду, спожиту для зазначених потреб, рента за спецводокористування не справляється ( п.п. 255.4.1 ПКУ), виникає запитання: а чи потрібно взагалі у цьому випадку подавати декларацію? Податківці однозначно відповідають: декларація все одно подається. Бо, на їхню думку, якщо суб’єкт господарювання отримував дозвіл на спеціальне водокористування, де йому було доведено певні ліміти, то ці ліміти у будь-якому випадку повинні бути задекларовані. Насправді ж сама по собі наявність у суб’єкта господарювання дозволу на спецводокористування (або договору на постачання води) не зобов’язує його подавати податкову декларацію з рентної плати (у частині рентної плати за спецводокористування). Проте в цьому випадку важливо пам’ятати, що заповнюється така декларація наростаючим підсумком. Щоб дотриматися цього принципу, її треба подавати й за ті квартали звітного року, коли спецводокористування не здійснювалося, але за умови, що воно мало місце в попередніх кварталах. А якщо в якомусь зі звітних (податкових) періодів або протягом усього звітного (податкового) року в підприємства немає об’єкта оподаткування (воду воно використовує тільки для власних питних або санітарно-гігієнічних потреб)? |
Що ж, подякуємо податківцям і за ці роз’яснення. Упевнені, це не остання порція. Тож чекайте на черговий наш коментар, тільки-но в БЗ з’явиться щось справді варте вашої уваги.