(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 32
  • № 31
  • № 30
  • № 29
  • № 28
  • № 27
  • № 26
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
18/23
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Квітень , 2016/№ 33

Повертаємо поліпшену оренду: база для ПЗ

Підприємство орендувало приміщення офісу. З дозволу орендодавця ми провели його поліпшення (установили броньовані двері). Проте зараз, зважаючи на втрату частини ринку та переїзд до іншого району, розриваємо договір оренди достроково. Як у ПДВ-обліку відобразити передання поліпшеного об’єкта оренди, якщо компенсації від орендодавця не буде?

Перш ніж відповісти на ПДВшне запитання, розберемося з витратами на поліпшення.

У бухобліку витрати на поліпшення орендованого об’єкта, як не крути, однозначно завжди (!) формують окремий об’єкт необоротних активів ( п. 8 П(С)БО 14 «Оренда»).

Тому оскільки керівник вашого підприємства прийняв рішення, що встановлення броньованих дверей в орендованому офісі — це поліпшення (скажімо, дообладнання), відповідно, усі пов’язані з цим витрати, накопичуючись на рахунку 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів», сформували окремий об’єкт на рахунку 117 «Інші необоротні матеріальні активи».

Після закінчення договору оренди офісу, передаючи об’єкт поліпшення без компенсації його вартості (безоплатно), ви повинні нарахувати ПЗ з ПДВ виходячи з мінбази, визначеної в п. 188.1 ПКУ.

Оскільки поліпшення — необоротний актив, то при його безоплатному переданні (постачанні) слід нараховувати ПДВ виходячи з його балансової вартості

Проте в підкатегорії 101.06 БЗ і на сайті ГУ ДФС у Тернопільській обл.* для загального огляду розміщені цікаві (перш за все, своєю фіскальною спрямованістю) консультації. У них зазначається: якщо витрати на поліпшення об’єкта оренди здійснені з дозволу орендодавця і не компенсуються орендарю, то при поверненні об’єкта оренди вартість поліпшення вважається безоплатно наданою і підлягає обкладенню ПДВ за основною ставкою. При цьому податківці стверджують, що нараховувати ПЗ при переданні поліпшень слід виходячи з ціни придбання товарів/послуг, використаних для такого поліпшення.

* Див. http://tr.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/243788.html.

Що собі надумали податківці, ми не знаємо. Можливо, намагаються «зафіскалити» безоплатне передання поліпшень оренди? А може, це чергові «бездумні» консультації?

Адже ще зовсім недавно вони цілком справедливо пояснювали (щоправда, індивідуально), що при поверненні об’єкта оренди, поліпшення якого на дату повернення повністю не замортизовано, нараховувати ПЗ слід на вартість поліпшень у недоамортизованій частині (див. лист ДФСУ від 05.11.2015 р. № 23622/6/99-99-19-03-02-15). І ця індивідуальна консультація повністю відповідає нормам ПКУ.

По-хорошому, висновки в «індивідуальних» листах і в консультаціях «для всіх» мають бути однаковими. Проте чомусь у загальній консультації «для всіх» податківці наполегливо гнуть «на користь бюджету» іншу, і, на наш погляд, незаконну лінію.

Адже при безоплатному переданні завжди слід виходити з того, який саме об’єкт ви передаєте (поставляєте). І якщо в обліку це товар, то при нарахуванні ПЗ, звичайно ж, за базу беремо вартість його придбання**, а якщо це необоротні активи — їх балансову вартість, що значиться в бухобліку на початок періоду їх передання.

** Детальніше про мінбазу при постачанні товарів див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 27, с. 23.

Додамо ще декілька важливих моментів, пов’язаних з нарахуванням ПДВ при поверненні поліпшуваного об’єкта оренди. По-перше, підстав нараховувати ПДВ згідно з п. 189.9 ПКУ (за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості), на нашу думку, немає. Оскільки йдеться не про ліквідацію об’єкта «поліпшення орендованого», а про його передання (постачання).

По-друге, коригувати «вхідний» ПДВ на підставі п.п. «г» п. 198.5 ПКУ, на нашу думку, також не потрібно. Адже об’єкт «поліпшення», переданий після завершення договору оренди, уже використаний у госпдіяльності орендаря. Розглянемо приклад.

Приклад. У запитанні читача приймемо, що вартість броньованих дверей становить 24000 грн. (у тому числі ПДВ — 4000 грн.), а роботи з їх установлення — 1200 грн. (у тому числі ПДВ — 200 грн.). Залишкова балансова вартість об’єкта поліпшення:

— на початок місяця, в якому повернено об’єкт оренди, — 8750 грн.;

— на момент передання орендодавцю — 8400 грн.

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

Дт

Кт

Поліпшення орендованого офісу

1

Зараховано об’єкт оренди «офіс» на позабалансовий рахунок

01

800000

2

Отримано від постачальника броньовані двері

153

631

20000

3

Відображено суму ПДВ (до реєстрації ПН в ЄРПН)

644/1

631

4000

4

Відображено податковий кредит з ПДВ (отримано ПН, зареєстровану в ЄРПН)

641/ПДВ

644/1

4000

5

Виконано роботи з установлення дверей

153

685

1000

6

Відображено суму ПДВ (до реєстрації ПН в ЄРПН)

644/1

685

200

7

Відображено податковий кредит з ПДВ (отримано ПН, зареєстровану в ЄРПН)

641/ПДВ

644/1

200

8

Сплачено вартість дверей та роботи з їх установлення

685, 631

311

25200

9

Сформовано об’єкт інших необоротних матеріальних активів «поліпшення орендованого офісу»

117

153

21000

10

Нараховано амортизацію на вартість введеного в експлуатацію об’єкта «поліпшення орендованого офісу»

92

132

12600

Передання поліпшеного об’єкта оренди орендодавцю

11

Списано об’єкт оренди «офіс» з позабалансового рахунку

01

800000

12

Списано суму амортизації за об’єктом «поліпшення орендованого офісу»

132

117

12600

13

Списано залишкову вартість об’єкта «поліпшення орендованого офісу»

976

117

8400

14

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ*

976

641/ПДВ

1750

15

Віднесено на фінансовий результат:

— залишкову вартість об’єкта «поліпшення орендованого офісу»

793

976

8400

— суму нарахованих податкових зобов’язань з ПДВ

793

976

1750

* Податкові зобов’язання нараховують на залишкову вартість об’єкта за даними бухгалтерського обліку, що склалася на початок місяця повернення об’єкта з оренди: 8750 грн. х х 20 % = 1750 грн.

Хоча податківці наполягають, що ПЗ слід нараховувати виходячи з ціни придбання товарів/послуг, використаних для такого поліпшення: (20000 грн. + 1000 грн.) х 20 % = 4200 грн.

Як бачите, різниця в сумі нарахованих ПЗ може виявитися досить істотною і поборотися за неї все ж таки варто. Тим паче, що ПКУ під мінбазою в цьому випадку розуміє залишкову вартість необоротних активів.

оренда, поліпшення, податкові зобов’язання додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті