Теми статей
Обрати теми

Безоплатна передача: ДФСУ усуває подвійне оподаткування

Ольга Ольховик, податковий експерт
За матеріалами категорії 101.05 Бази знань*

* Див. на сайті ДФСУ (zir.sfs.gov.ua) у розділі «Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс».

висновок документа


ри безоплатному постачанні товарів/послуг у межах господарської діяльності податкові зобов’язання (ПЗ) з ПДВ нараховуються згідно з п. 185.1 ПКУ і база оподаткування визначається згідно з п. 188.1 ПКУ. При цьому ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ не нараховуються

У роз’ясненні, що коментується, податківці ще раз підтвердили, що ПЗ з ПДВ при безоплатній передачі товарів/послуг слід нараховувати тільки один раз. Нагадаємо: ця позиція вже була озвучена в листі ДФСУ від 26.04.2016 р. № 9399/6/99-99-15-03-02-15 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 43, с. 4). Проте в сьогоднішньому роз’ясненні наведено новий аргумент: ч. 2 ст. 17 ГКУ передбачає усунення подвійного оподаткування. Саме тому податківці не бачать законних підстав для нарахування двох ПЗ. Що ж, цьому можна тільки порадіти.

Щоправда, трохи бентежить формулювання зробленого ними висновку. А саме фраза «безоплатне постачання в межах госпдіяльності». Усе тому, що господарською згідно з п.п. 14.1.36 ПКУ є діяльність, спрямована на отримання доходу (про це, до речі, податківці теж згадують у роз’ясненні). А при безоплатній передачі найчастіше жодного доходу бути не може. Хіба що йдеться про безоплатну передачу рекламної продукції, або про якийсь дарунок дистриб’ютору за досягнення певного обсягу продажів. Тоді безоплатна передача дійсно буде здійснена в межах госпдіяльності. А ось якщо дарунок зроблено «просто так», жодного доходу від цього вам не світить. Отже, госпдіяльності тут немає.

Так про що ж говорять податківці? Про те, що двох ПЗ немає тільки при «господарській» безоплатній передачі чи про те, що вони у принципі не повинні нараховуватися двічі?

Формально їх висновок стосується тільки безоплатної передачі в межах госпдіяльності. Але ж у цьому випадку «других» ПЗ згідно з пп. «г» п. 198.5 ПКУ у принципі бути не може! Навіщо ж тоді згадувати про усунення подвійного оподаткування?

«Задвоєння» виникне тільки при «негосподарській» безоплатній передачі. Адже така операція підпадає і під визначення постачання товарів/послуг ( пп. 14.1.185, 14.1.191 ПКУ) — а отже, мають бути нараховані ПЗ згідно з п. 185.1 ПКУ і під негоспвикористання — що вимагає нарахувати ПЗ згідно з п.п. «г» п. 198.5 ПКУ. І якраз у цьому «негоспвипадку» доречно застосовувати усунення подвійного оподаткування, передбачене ч. 2 ст. 17 ГКУ.

Тому ми вважаємо, що висновок податківців логічно поширювати на будь-які операції з безоплатної передачі товарів/послуг незалежно від того, у межах якої діяльності (господарської/негосподарської) вони здійснені. І нараховувати ПЗ при будь-якій безоплатній передачі потрібно всього один раз згідно з п. 185.1 ПКУ. А п. 198.5 ПКУ вступає в дію тільки в разі, якщо ПЗ згідно з п. 185.1 ПКУ не нараховуються (наприклад, операція звільнена від оподаткування згідно з п.п. 197.1.15 ПКУ).

Проте, нагадаємо, що раніше податківці стверджували: передаючи безоплатно товари/послуги, при придбанні яких було відображено податковий кредит, платник повинен нарахувати ПЗ двічі (див. лист Міжрегіонального ГУ ДФС від 11.11.2015 р. № 25227/10/28-10-06-11). Та і в пізніших роз’ясненнях фіскали зовсім не проти одночасного застосування норм п. 185.1 ПКУ і п. 198.5 ПКУ (див. лист ГУ ДФС у м. Києві від 20.05.2016 р. № 11292/10/26-15-12-01-18). Тому платникам, які практикують безоплатні роздачі, рекомендуємо отримати індивідуальну податкову консультацію з цього питання. Тільки за її наявності ви будете гарантовано захищені від штрафів на випадок, якщо думка податківців знову зміниться.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі