(044) 581-10-10 Передзвоніть менi
Перейти до номеру
  • № 6
  • № 5
  • № 4
  • № 3
  • № 1-2
  • № 105
  • № 104
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
6/17
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Січень , 2016/№ 7

Копії документів — «електронкою»? Поки що зарано…

У народі ходять завзяті чутки, що зараз можна копії документів, які раніше подавалися до податкової на паперових носіях, що обов’язково додаються до декларацій, надсилати в електронному вигляді. Давайте розберемося, чи це так?

Нагадаємо читачам, що є деякі випадки, які вимагають подання разом з податковими деклараціями додатково копій певних документів. Наприклад, у сфері ПДВ оновлений з 1 січня п. 201.10 Податкового кодексу України (далі — ПКУ) все так само вимагає від платника разом з поданням додатка Д8 до декларації з ПДВ подавати й копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням товарів/послуг або копії первинних документів, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг. Додаток Д8, нагадаємо, це — заява-скарга на контрагента, який «напартачив» з податковою накладною. І значимість його у зв’язку з унесеними з 2016 року до ПКУ змінами значно підвищується (детальніше на цю тему читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 5, с. 13).

Якщо говорити про ПДВ, то, крім випадку з «Д8», податківці ще вимагають разом з декларацією подавати копії відповідних документів про ліквідацію у звітному періоді необоротних активів — для того, щоб підтвердити право на необкладення таких операцій ПДВ (див. їх консультацію в категорії 101.06 БЗ). Цю вимогу вони взяли з п. 189.9 ПКУ (щоправда, там не зазначено, що такі документи повинні подаватися саме разом з декларацією за період ліквідації).

Вимоги про подання з декларацією копій документів є і щодо інших податків. Наприклад, платники рентної плати повинні з декларацією подавати копії дозволу на спеціальне водокористування, договору на постачання води та статистичної звітності про використання води (див. п.п. 255.11.19 ПКУ). З декларацією з екоподатку можуть подаватися копії звітності про фактичні обсяги радіоактивних відходів (див. п. 250.7 ПКУ), що хоч і рідкість, але все ж таки… Є ще деякі приклади.

Наскільки нам відомо, фіскали на місцях поки все ще вимагають від платників подавати належно оформлені копії згаданих та інших документів, що подаються разом з деклараціями, безпосередньо нарочним до інспекції на паперових носіях. Наскільки це зараз нормативно обґрунтовано?

Нагадаємо, що з 1 вересня 2015 року стала діяти оновлена ( Законом України від 17.07.2015 р. № 655-VIII) редакція п. 46.4 ПКУ. У ній присутня фраза про те, що

платник податків, який подає звітність в електронній формі, може подати складені в довільній формі доповнення до декларації теж в електронному вигляді

Щоправда, зауважимо, що буквально тут ідеться не про копії документів, які обов’язково повинні подаватися разом з декларацією, а про «складені в довільній формі доповнення». Документи ж, як правило, мають чітку, а не довільну форму.

Проте, в якійсь мірі обнадіює той факт, що фіскали після набуття чинності зазначеними змінами намагаються «електрифікувати» весь документообіг між платником і податковою, уключаючи й таку, «додавальну», його частину. Щоправда, схоже, що наразі справа обмежується тільки «доповненнями».

У нещодавно розміщеній консультації в категорії 135.03 БЗ на запитання, чи можуть зараз платники подавати по каналах електронного зв’язку разом з податковими деклараціями і розрахунками також і пояснення до них та копії інших документів в електронному вигляді, фіскали відповіли таке.

На виконання нової редакції п. 46.4 ПКУ в усіх чинних формах податкової звітності передбачено спеціально відведене місце для складання доповнення в довільній формі. Тобто платники, які подають податкові декларації (розрахунки) засобами електронного зв’язку, можуть надати до них пояснення теж в електронній формі.

Тут ми від себе доповнимо, що це місце передбачене в багатьох чинних формах декларацій — але не як окремі файли, а у вигляді спеціальних табличок «для доповнень» безпосередньо у формі декларації. Наприклад, вони є в деклараціях про прибуток, єдиний податок, акцизний податок тощо. Водночас, у декларації з ПДВ таке спеціальне місце відсутнє. Отже, фіскали злегка лукавлять, адже платники ПДВ поки що не мають технічної можливості подавати в електронній формі навіть «довільні» доповнення-пояснення до декларації з ПДВ. Хоча при цьому у «хвості» декларації з ПДВ передбачено робити відмітку про додавання до неї «доповнення (за довільною формою) відповідно до пункту 46.4 статті 46 розділу II Кодексу»…

Щодо копій документів, які нормативи вимагають подавати фіскалам, то в зазначеній консультації туманно сказано, що вони подаються «з дотриманням вимог ПКУ для таких документів».

Але, наприклад, до подання зазначених нами вище ПДВшних документів якихось особливих вимог ПКУ (див. пп. 201.10 і 198.8) не встановлює. Ось тільки п. 17 Порядку заповнення та подання декларації з податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 23.09.2014 р. № 966, говорить про те, що

копії документів, що йдуть «у комплекті» з додатком Д8 до декларації з ПДВ, мають подаватися у відсканованому вигляді

На гарячій лінії ДФСУ неможливість подати в електронному вигляді копії зазначених документів пояснюють технічними труднощами (схоже, «електронка» наразі не готова до передання відсканованих документів). У Базі знань (див. у категорії 101.27) це підтверджує чинна консультація, що «апелює» до технічних причин. Там на запитання, як платнику ПДВ подавати копії документів до заяви зі скаргою на постачальника (додатка Д8), фіскали дають таку відповідь. Оскільки на сьогодні не реалізовано технічну можливість процедури подання в електронній формі разом з податковою декларацією з ПДВ копій сканованих документів, що додаються до додатка Д8, то такі копії документів подаються платниками ПДВ до контролюючого органу за місцем податкового обліку на паперових носіях у строк, визначений для подання податкової декларації з ПДВ.

Така сама ситуація поки що і стосовно інших випадків, що передбачають подання з декларацією з податку/збору копій певних документів.

Тому, до того часу, доки фіскали не вирішать свої технічні проблеми, подання копій таких документів до декларацій платникам доведеться до своєї місцевої податкової здійснювати нарочним на паперових носіях, для більшої переконливості скріпивши їх мокрою печаткою (якщо така є).

Аналогічним чином платникам ПДВ доведеться подавати (не пізніше граничного терміну подання декларації*) й зазначені копії документів до декларації з ПДВ. До того ж, з ПДВ, на відміну від решти податків та зборів, поки що неможливе навіть подання «електронкою» і «довільних доповнень» до декларації. Отже, при виникненні необхідності такі доповнення/пояснення до декларації платникам ПДВ поки що теж доведеться подавати окремо на папері.

* У недалекому минулому (до 2014 року) — коли подання додатка Д8 дозволяло відобразити податковий кредит — фіскали вимагали подавати копії необхідних документів того ж самого дня, коли «електронкою» надсилалася декларація з ПДВ. Тепер така абсурдна вимога вже канула в Лету.

електронні документи додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті