Теми статей
Обрати теми

Роздрібна «алко-тютюнова» звітність очима податківців

Роздрібні торговці алкоголем та тютюном, звичайно ж, уже «в курсі»*, що з квітня обов’язок звітувати про обіг цих підакцизних товарів поширюється і на них. Надії на те, що цю звітність найближчим часом буде скасовано, не виправдалися — відповідний законопроект депутати не підтримали. Щоправда, на ознайомлення їм передано інший аналогічний «скасовуючий» законопроект. Але його, видно, спіткає така ж доля. Тому щомісячне подання звітів за формами № 1-РА/1-РТ, як і раніше, є обов’язковим. А значить, запитання щодо їх заповнення так само актуальні. На багато з них податківці вже дали відповіді. Що ж вони прояснили? Читайте в нашій статті.

* Див. про це «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 23, с. 2; № 33, с. 16.

Поява нових «алкогольно-тютюнових» звітів для роздрібних торговців стала громом серед ясного неба. Їм довелося поспіхом розбиратися, куди, до якого числа ці звіти потрібно подати, що в них необхідно, а чого не слід відображати. Підприємцям довелося «винаходити» особливі методи підрахунку, адже, навіть розуміючи, що потрібно порахувати, зробити це за відсутності бухгалтерського обліку досить непросто. А тут ще різного роду не врегульованих «неясностей» аж через край. Крапки над «і» весь цей час активно розставляли податківці. Давайте подивимося, що у них вийшло.

Хто, коли і до якого числа подає

Податківці уточнили: звітність за формами № 1-РА/1-РТ подають суб’єкти господарювання усіх форм власності (у тому числі виробники), які отримали ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями / тютюновими виробами (див. БЗ 115.03).

Зверніть увагу: виробник, який здійснює торгівлю у власному роздрібному магазині, теж заповнює і подає роздрібні звіти.

Це саме податківці підтвердили у листі ДФСУ від 17.05.2016 р. № 10689/6/99-99-12-02-02-15 (далі — лист № 10689). Щоправда, тут ішлося тільки про «алкогольну» звітність. Так, у листі сказано: до звіту за формою № 1-РА включаються алкогольні напої власного виробництва, реалізовані суб’єктом господарювання — виробником у власному роздрібному магазині.

Крім того, запам’ятайте:

«алкогольно-тютюнову» звітність слід подавати щомісяця протягом строку дії відповідної ліцензії незалежно від того, чи здійснювався рух алкогольних напоїв / тютюнових виробів та чи була продукція в залишках

Про це податківці заявляли неодноразово (див. лист ДФСУ від 05.05.2016 р. № 4626/К/99-99-12-01-01-14 (далі — лист № 4626), лист ГУ ДФС у м. Києві від 08.06.2016 р. № 3887/Т/26-15-40-03-20 (далі — лист № 3887)). Тому навіть якщо в якомусь місяці ані залишків, ані придбань, ані продажів не було, але ліцензія дійсна, то подати порожню звітність все одно необхідно. Інакше торговцю загрожує штраф за неподання звіту у розмірі 17000 грн. ( абз. 18 ч. 2 ст. 17 Закону № 481).

І ще один важливий момент, на який ми вже звертали вашу увагу в «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 33, с. 16.

Граничним терміном подання «алкогольно-тютюнової» звітності є 9-те число місяця, що настає за звітним. Проте якщо цей день є вихідним, святковим або іншим неробочим днем, останнім днем терміну є перший за ним робочий день. Підстава для перенесення — ч. 5 ст. 254 ЦКУ (БЗ 115.03, 115.05).

Як виправити помилку

Напевно ви вже знаєте, що Порядками запов­нення звітів № 1-РА, 1-РТ можливість виправлення допущених у цих звітах помилок не передбачена. Механізм виправлення, передбачений ПКУ, на цей вид звітності не поширюється. Виходить, виправити помилки в ній неможливо?

Податківці запевняють: така можливість є. Для цього платник, який виявив помилку, повинен звернутися до контролюючого органу з проханням невизнання помилкової звітності та обґрунтуванням обставин, за яких помилку було допущено. Після чого він зможе повторно сформувати й подати звіт з виправленими показниками. Щоправда, до такого платника податківці обіцяють застосувати штраф у розмірі 17000 грн. Оце так підказали… ☺

Погодьтеся, краще виявлені помилки взагалі не виправляти, ніж виправляти їх запропонованим способом. Адже у разі перевірки за знайдену податківцями помилку доведеться заплатити все ті ж 17000 грн. То навіщо поспішати? Нехай вони цю помилку пошукають ще.

Як заповнити дані кількох ліцензій

У пп. 3 Порядків заповнення звітів № 1-РА, 1-РТ сказано: якщо суб’єкт господарювання має у своєму складі структурні одиниці, які не є юридичними особами, звіт складається в цілому щодо підприємства з урахуванням усіх структурних одиниць. Тобто якщо один суб’єкт господарювання здійснює торгівлю через кілька торговельних точок, то обіг за всіма такими торговельними точками він покаже в одному загальному звіті. А ліцензія на право роздрібної торгівлі (реєстраційний номер та строк дії якої необхідно зазначити в шапці звітів № 1-РА, 1-РТ), як відомо, видається на кожне місце торгівлі. Отже, в один звіт потрібно внести відповідні дані усіх діючих ліцензій?

Здавалося б, саме так і слід діяти. Але зробити це не вийде — електронна форма звітів (а подаватися вони можуть виключно в електронній формі!) можливості заповнити дані кількох ліцензій не передбачає. Що робити? Податківці сказали:

у разі, якщо суб’єкт господарювання має кілька діючих у звітному періоді ліцензій, то замість реєстраційних номерів потрібно зазначити кількість таких ліцензій

А строк їх дії у такому разі не заповнюється (див. БЗ 115.03).

За якими кодами відображати алкогольну продукцію

Як відомо, інформація у звіті № 1-РА подається за кодами та видами алкогольних напоїв, які перелічені в додатку до наказу № 49. Але річ у тім, що у цьому переліку є кілька узагальнюючих кодів та видів алкогольної продукції, які включають інші, зазначені там же, коди та види. До таких узагальнюючих кодів належать:

— код 33 «Вина виноградні», який включає коди 34 — 39;

— код 40 «Виноматеріали виноградні», який включає коди 41 — 46;

— код 59 «Лікеро-горілчані вироби», який включає коди 60 — 63.

У зв’язку з цим виникає запитання: як відобразити у звіті реалізацію того виду алкогольної продукції, який узагальнено в один із зазначених кодів: за своїм окремим кодом (34 — 39, 41 — 46, 60 — 63) або за узагальнюючим (33, 40, 59)?

Податківці відповіли (див. БЗ 115.05):

таку реалізацію потрібно відобразити у звіті двічі: перший раз — за самостійним кодом та видом продукції (коди 34 — 39, 41 — 46, 60 — 63), а другий — у складі узагальнюючого коду та виду продукції, до якого такий код та вид віднесено (коди 33, 40, 59)

Тобто значення показників продукції:

— за кодом 33 — має дорівнювати сумарному значенню показників за кодами 34 — 39 або перевищувати його;

— за кодом 40 — має дорівнювати сумарному значенню показників за кодами 41 — 46 або перевищувати його;

— за кодом 59 має дорівнювати сумарному значенню показників за кодами 60 — 63 або перевищувати його.

При цьому вони зауважили: невідображення у відповідних звітах обсягів продукції у графах «Вид продукції» та «Код продукції», у тому числі за кодами 34 — 39, 41 — 46, 60 — 63, вважається поданням звіту з недостовірними відомостями незалежно від заповнення показників за кодами 33, 40, 59. А за це передбачено штраф — 17000 грн. ( абз. 18 ч. 2 ст. 17 Закону № 481).

Ясно, що і в зворотній ситуації (якщо залишки, реалізацію та/або придбання відображено за самостійним кодом, але не відображено за узагальнюючим) дані у звіті податківці визнають недостовірними.

Заповнюємо кількісні показники

Чимало запитань викликав і порядок заповнення кількісних показників звітів № 1-РА, 1-РТ. Уся річ у тім, що роздрібні обсяги реалізації часто значно менші, ніж одиниця виміру, в якій має бути заповнено звіт (тис. декалітрів — для алкоголю, млн штук або тонна — для тютюну). Скільки знаків після коми зазначати у такому разі?

Ще в «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 33, с. 16 ми припустили, що зазначати слід стільки знаків після коми, скільки необхідно для того, щоб відобразити потрібний обсяг реалізації. Щоправда, в першій версії електронної форми звітів зробити це не завжди виходило — вона передбачала заповнення показників з точністю до чотирьох знаків після коми. А значить, відобразити в ньому реалізацію, наприклад, 0,5 л алкоголю можна було тільки як 0,0001 (тоді як потрібно 0,00005).

Але цю помилку швидко виправили. Ще на початку травня форму було оновлено, і відтоді вона дає можливість заповнити показники з точністю до шести знаків після коми. А цього цілком достатньо, щоб без округлень відобразити навіть найменший обсяг реалізації.

Податківці поспішили повідомити про це у своїх роз’ясненнях (див. БЗ 115.03). Зокрема, вони зауважили, що при складанні звіту № 1-РТ відображаються показники: для сигарет з фільтром, сигарет без фільтра, сигар — у млн шт., для інших тютюнових виробів — у млн шт. або тоннах з округленням до шести знаків після коми (наприклад, 1 сигара відображається як 0,000001 млн шт., одна пачка сигарет з фільтром (20 штук) — 0,000020 млн шт., тютюнові вироби, які обліковуються в одиницях маси, відображаються в тоннах: 1 г = 0,000001 т).

Щодо звіту № 1-РА БЗ у категорії 115.03 містить аналогічне роз’яснення, в якому сказано: показники звіту № 1-РА заповнюються в тис. дал. з округленням до шести знаків після коми (наприклад, 0,5 л відображається як 0,000050 тис. дал.).

До речі, київські податківці пішли ще далі і пояснили, як відобразити показник, у якого кількість знаків після коми перевищує шість (див. лист № 3887). Утім, нічого нового вони не вигадали — порадили округлювати за загальноприйнятими математичними правилами: якщо перша цифра, що йде за шостим розрядом, дорівнює або більше п’яти, то шостий знак збільшується на одиницю. Якщо ж перша цифра, що йде за шостим розрядом, менше п’яти, шостий знак залишається без змін. Щоправда, на практиці ці рекомендації стануть у нагоді зовсім не багатьом. Погодьтеся, рідко коли залишки та обороти алкогольної продукції не кратні 10 мл, а тютюну — 1 г. А сьомий знак після коми з’явиться тільки у такому разі.

Відображаємо зіпсовані, знищені та загублені товари

Так-так! Їм теж місце у звітах № 1-РА, 1-РТ. В усякому разі, на цьому наполягають податківці (див. лист № 4626). На їх думку,

відображати зіпсовані, знищені, загублені тощо товари потрібно у колонці 7 «Примітки». Там же мають бути наведені відповідні пояснення

Хоча необхідність відображення цих показників ані з Порядків заповнення звітів, ані з самих форм звітів не випливає.

Що робити, якщо відповідні показники не було відображено?

Відповідь податківців легко передбачити: виправляйтеся і сплачуйте штраф.

Ми ж вважаємо, що виправлятися однозначно не потрібно (див. вище). Більше того, якщо податківці захочуть оштрафувати за відсутність цих показників під час перевірки, не піддавайтеся. Вважати відомості звіту без інформації про зіпсовані, знищені, загублені тощо товари недостовірними підстав немає*. Причину ми вже озвучили: надання цієї інформації Порядком заповнення звіту не передбачене. А значить, штрафувати платника немає за що.

* Звичайно, якщо усі інші показники правильні.

Як відобразити обіг за посередницькими договорами

Чи потрібно відображати обіг та залишки алкоголю/тютюну, прийнятого за договорами комісії/консигнації/доручення, і як це зробити правильно? Ще одне запитання, що хвилює багатьох «алко-тютюнових» торговців.

Передбачити його було не складно. Адже в Порядках заповнення звітів про такі посередницькі операції — ані слова. Але податківці, на жаль, пролили світло тільки частково.

Так, у листі № 10689 вони зауважили: до звіту № 1-РА включаються алкогольні напої, реалізовані суб’єктом господарювання у роздрібній мережі, якщо вони були придбані на комісію таким суб’єктом від виробників.

Причому тільки про виробників тут згадується, скоріше за все, просто тому, що про них ішлося у запитанні. Адже алкогольні напої, прийняті на комісію від оптового торговця, нічим не відрізняються від них же, але отриманих від виробника. Ну і, звичайно, цей же висновок можна поширити і на тютюнові вироби. Тому

відображати реалізацію алкоголю та тютюну, прийнятого на комісію (чи за іншими посередницькими договорами), у роздрібних «алкогольно-тютюнових» звітах необхідно

Але чи потрібно зазначати цей товар у прид­баннях? Про це податківці промовчали. Хоча для оптових торговців відповідь прозвучала: алкогольні напої, прийняті суб’єктом господарювання на комісію, відображаються у звіті № 1-ОА. Очевидно, і в роздрібного підприємства «посередницькі придбання» у звітах № 1-РА/1-РТ теж мають бути відображені.

Коли їх потрібно відобразити?

На це у зазначеному листі прямої відповіді немає. Хоча з нього напрошується висновок, що податківці прирівнюють отримання товару за посередницькими договорами до його придбання. А отже, відобразити таке отримання у графі 4 звітів № 1-РА/1-РТ, на їх думку, скоріш за все, слід уже в періоді отримання. До речі, у графі 7 «Примітки» платник може окремо виділити обсяг «посередницького» алкоголю/тютюну.

висновки

  • «Алкогольно-тютюнову» звітність потрібно подавати незалежно від того, чи здійснювався рух алкогольних напоїв / тютюнових виробів та чи була продукція в залишках.
  • Податківці дозволили виправляти помилки, допущені в «алко-тютюнових» звітах. Проте за це загрожує штраф у розмірі 17000 грн.
  • Реалізацію алкогольної продукції з кодами 34 — 39, 41 — 46, 60 — 63 необхідно відображати у звіті двічі: перший раз — за своїм окремим кодом, другий — за узагальнюючим (33, 40, 59).
  • На думку податківців, зіпсовані, загублені, знищені тощо товари необхідно відображати в колонці 7 «Примітки». Тут же має бути наведено відповідні пояснення.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі