Оскільки міжнародне перевезення охоплює як (1) послуги перевезення, так і (2) послуги, пов’язані з міжнародним перевезенням (транспортно-допоміжні послуги та транспортно-експедиторські послуги), розглянемо ПДВ-облік кожних з них.
Почнемо з послуг з перевезення.
Міжнародні перевезення
Міжнародним перевезенням вважається перевезення пасажирів і вантажів з перетином державного кордону ( ст. 1 Закону про автотранспорт). Його має підтверджувати єдиний міжнародний перевізний документ (про який детальніше скажемо далі). При цьому також важливий статус перевізника, тобто хто здійснює перевезення: резидент чи нерезидент.
Якщо перевізник — резидент. У такому разі майте на увазі, що послуги з міжнародного перевезення вантажів, пасажирів та багажу залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом — це самостійний (окремий) об’єкт оподаткування ( п.п. «е» п. 185.1 ПКУ). Причому зверніть увагу: без прив’язки (!) до місця постачання. Такі перевезення нагороджені «своєю» ставкою ПДВ:
міжнародні перевезення вантажів, пасажирів і багажу обкладають ПДВ за ставкою 0 % ( п.п. 195.1.3 ПКУ)
Майте на увазі! Нульову ставку ПДВ застосовують до усього (!) шляху міжнародного перевезення (до всієї протяжності маршруту, а не, скажімо, до ділянки на українській території). Тому розділяти міжнародне перевезення на «закордонну» та «українську» частини для ПДВ не потрібно. Тим паче що оформлення міжнародного перевезення різними документами — залежно від відрізка («українського»/«закордонного») — законодавством не передбачено ( запитання 6 розд. II ОПК № 610; підкатегорія 101.28 БЗ).
Отже, ставку 0 % застосовують до всього міжнародного маршруту: що пролягає як територією України, так і за її межами. Головне, щоб міжнародне перевезення підтверджував єдиний міжнародний перевізний документ (згідно з п.п. 195.1.3 ПКУ — неодмінна умова застосування нульової ставки). Ним може бути ( ст. 9 Закону № 1955, розд. II ОПК № 610, підкатегорія 101.09 БЗ):
— міжнародна автомобільна накладна (CMR);
— залізнична накладна СМГС (накладна УМВС) та накладна ЦІМ (CIM);
— авіаційна вантажна накладна (Air Waybill);
— коносамент (Bill of Lading);
— вантажна відомість (Cargo Manifest) та
— інші документи, визначені законами України.
Тоді за першою подією ( п. 187.1 ПКУ) з послуг з міжнародного перевезення перевізник-резидент (платник ПДВ) випише податкову накладну (ПН) з ПДВ за ставкою 0 % (код «нульової» ставки ПДВ у гр. 8 ПН — «902»; детальніше про заповнення ПН див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 20). При цьому міжнародні перевезення відображають у ряд. 3 декларації з ПДВ, а в додатку Д5 їх не показують.
Якщо перевізник — нерезидент. Тут ситуація інша. Якщо «везе» нерезидент, то «нульові» правила обкладення міжнародного перевезення не працюють і ставку 0 % ПДВ не застосовують. Як роз’яснили податківці в ОПК № 610 (запитання 10 розд. II), якщо перевізник — нерезидент, то податкові зобов’язання з ПДВ з вартості послуг з перевезення не виникають. Тому міжнародне перевезення від перевізника-нерезидента «нульовим» ПДВ не обкладають.
Міжнародне перевезення від нерезидента «випадає» з-під оподаткування і не є об’єктом ПДВ
З цієї причини не застосовують і правила «нерезидентної» ст. 208 ПКУ. А тому, скажімо, нараховувати «нульовий» ПДВ з нерезидентного міжнародного перевезення та виписувати «нульову» ПН замовнику-резиденту в цьому випадку не потрібно. Міжнародні перевезення нерезидента — це не об’єкт.
Тому міжнародне перевезення від нерезидента проходить у замовника-резидента «повз» ПДВ-облік і в декларації з ПДВ не відображається (адже в декларації фіксують тільки покупки на митній території України, див. назву ряд. 10 та 11.4). До речі, на те, що послуги, отримані від нерезидента з місцем постачання «за межами» митної території України, не відображають у декларації, вказують і податківці (див. підкатегорію 101.20 БЗ).
У цілому ж, для себе зверніть увагу на таку схожість міжнародних перевезень з перевезеннями внутрішніми: і внутрішні рейси, і міжнародні маршрути обкладають ПДВ (відповідно, перші — за ставкою 20 %, другі — за ставкою 0 %), якщо перевізник — резидент. І навпаки: якщо перевізник — нерезидент, ані внутрішні, ані міжнародні перевезення ПДВ не обкладають (вони — не об’єкт оподаткування).
І для повноти картини ще кілька «міжнародних» тонкощів — «авіаційних» та «морських»:
(1) в «авіаційному» випадку нульову ставку ПДВ (0 %) «приготовано» також для:
— послуг з обслуговування повітряних суден, що виконують міжнародні рейси (перелік таких послуг наведено в п.п. «в» п.п. 195.1.3 ПКУ);
— заправки та забезпечення повітряних суден, що виконують міжнародні рейси для навігаційної діяльності або перевезення пасажирів чи вантажів за плату ( п.п. «б» п.п. 195.1.2 ПКУ; лист ДПСУ від 24.12.2012 р. № 3546/0/141-12/К/17-1215);
(2) у «морському» випадку звільняються від ПДВ — пільгуються операції з поставки послуг, що надаються іноземним та вітчизняним суднам, які здійснюють міжнародні перевезення вантажів, пасажирів та багажу, і оплачуються ними відповідно до законодавства України портовими зборами ( п. 197.9 ПКУ). Основна умова для застосування ПДВ-пільги — наявність у порту документів, що підтверджують здійснення судном міжнародних перевезень (лист ДПСУ від 11.01.2013 р. № 247/5/15-3416). У тому числі така ПДВ-пільга діє для морських суден, що перевозять вантаж з його перевантаженням (вивантаженням) у нейтральних водах на інше судно (лист ДФСУ від 31.12.2015 р. № 28324/6/99-99-19-03-02-15), а також для морських суден, які прямують під час міжнародного перевезення у морський порт/з морського порту баластом (без вантажу) для здійснення подальшого навантаження/розвантаження (лист Міндоходів від 19.12.2013 р. № 17866/6/99-99-19-04-02-15).
А от для внутрішніх перевезень ця ПДВ-пільга не працює. Тому під час внутрішніх перевезень операції з постачання послуг, що надаються суднам, які включаються до складу портових зборів, обкладаються 20 % ПДВ (лист Міндоходів від 19.12.2013 р. № 17866/6/99-99-19-04-02-15);
— не є об’єктом обкладення ПДВ операції з надання послуг з агентування і фрахтування морського торговельного флоту судновими агентами на користь нерезидентів, які надають послуги з міжнародних перевезень пасажирів, їхнього багажу, вантажів чи міжнародних відправлень ( п.п. 196.1.11 ПКУ). Тобто такі операції не обкладаються ПДВ. Проте у разі надання аналогічних послуг резидентам нараховують 20 % ПДВ.
Водночас якщо фрахтом виявиться винагорода резиденту за міжнародне морське перевезення вантажів ( п.п. 14.1.260 ПКУ), то працюватимуть норми «міжнародного» п.п. «а» п.п. 195.1.3 ПКУ. Тобто фрахт (як вартість міжнародного морського перевезення) обкладають ПДВ за ставкою 0 %.
Якщо ж фрахт є платою нерезиденту за наймання судна без екіпажу (бербоут-чартер), таку операцію податківці розцінюють як оренду та застосовують до неї загальні правила визначення місця постачання ( п. 186.4 ПКУ). А отже, у разі оренди у нерезидента об’єкт оподаткування відсутній (лист ДПСУ від 25.06.2011 р. № 17571/7/16-1517-15).
Тепер — про послуги, нерозривно пов’язані з міжнародним перевезенням: транспортно-допоміжні та транспортно-експедиторські. Адже обкладають їх не так, як перевезення, а за особливими правилами. Розберемось, за якими.
Послуги, пов’язані з міжнародним перевезенням
Транспортно-допоміжні послуги
До таких послуг, зокрема, належать: навантаження, розвантаження, перевантаження, складська обробка вантажів тощо. За більш повним переліком можна звернутися, наприклад, до коду 52 «Складське господарство та допоміжна діяльність у сфері транспорту» КВЕД 009:2010.
Для таких послуг ключовим є п.п. «а» п.п. 186.2.1 ПКУ, у якому встановлено, що:
місце постачання транспортно-допоміжних послуг визначають за місцем їх фактичного постачання
Тому транспортно-допоміжні послуги, надані:
— на території України — обкладають ПДВ (зверніть (!) увагу: за ставкою 20 %, а не за ставкою 0 % — нульова ставка для них не передбачена) незалежно від того, хто їх надає — резидент чи нерезидент. В останньому «нерезидентному» випадку не забудьте за правилами ст. 208 ПКУ нарахувати 20 % ПДВ з послуг нерезидента. Для цього за першою подією ( п. 187.8 ПКУ) — виписати ПН і зареєструвати її ( п. 208.2 ПКУ). Ну і само собою — включити «нерезидентний» ПДВ до податкових зобов’язань поточного періоду (ряд. 6 декларації), а якщо ПН зареєстровано своєчасно — то можна одразу і до податкового кредиту (ряд. 11.4 декларації, п. 198.2 ПКУ). Врахуйте, що транспортно-допоміжні послуги, пов’язані з транзитом, пільгуються ( п. 197.8 ПКУ, детальніше про це ще скажемо далі);
— за межами України — не обкладають ПДВ (не є об’єктом обкладення) незалежно від того, хто їх здійснює — резидент чи нерезидент. У такому разі постачання таких послуг резидент показує в ряд. 5 декларації. А от покупку таких необ’єктних послуг у нерезидента в декларації взагалі не показують.
Отже, транспортно-допоміжні послуги обкладають за правилами іншими, ніж перевезення. Для них усе вирішує місце (територія) фактичного постачання. Візьміть до відома цей момент.
Транспортно-експедиторські послуги
У транспортно-експедиторських послуг — свої правила ПДВ-обліку. Їх обкладають за п.п. «ж» п. 186.3 ПКУ. Тобто
місце постачання транспортно-експедиторських послуг визначають за місцем реєстрації одержувача (замовника експедиторських послуг)
Тому статус експедитора (резидент/нерезидент) тут значення не має. А все залежить від замовника транспортно-експедиторських послуг. І, отже, послуги експедитора:
— обкладають ПДВ (за ставкою 20 %, а не за нульовою ставкою) — якщо їх замовник — резидент;
— не обкладають ПДВ — якщо їх замовник — нерезидент ( ОПК № 610).
Зверніть увагу, що за цими правилами «під» ПДВ підпадають і транспортно-експедиторські послуги, куплені резидентом у експедитора-нерезидента. Тому з послуг експедитора-нерезидента доведеться нарахувати «нерезидентний» ПДВ (згідно зі ст. 208 ПКУ; лист ДФСУ від 27.11.2015 р. № 25331/6/99-99-19-03-02-15). А от якщо транспортно-експедиторські послуги пов’язані з транзитом, то вони підпадають під ПДВ-пільгу — пільгуються ( п. 197.8 ПКУ, далі на цьому зупинимося детальніше).
Транзитні перевезення та послуги, пов’язані з транзитом
Окремо скажемо про транзит. Зважте на те, що на нього описані вище правила не поширюються. А транзиту присвячено «пільговий» п. 197.8 ПКУ. Він визначає, що звільняються від оподаткування:
— послуги з перевезення (переміщення) пасажирів та вантажів транзитом через митну територію України, а також
— послуги, пов’язані з такими транзитними перевезеннями (переміщенням).
Таким чином,
транзитні перевезення та пов’язані з ними послуги підпадають під ПДВ-пільгу (пільгуються)
При цьому на вартість транзитного перевезення перевізник-резидент виписує «пільгову» ПН. Нагадаємо, що в такій «пільговій» ПН ряд. II — VIII розділу А не заповнюють (п. 16 Порядку № 1307); у гр. 8 розділу Б ПН проставляють «пільговий» код — «903», а в гр. 9 розділу Б ПН — код «транзитної» ПДВ-пільги «14010443» (згідно з Довідником пільг). У верхній лівій частині такої «пільгової» ПН роблять запис «Без ПДВ» (п. 17 Порядку № 1307; детальніше про заповнення ПН див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 20).
При цьому «пільговий» транзит та послуги, пов’язані з ним, резидент-перевізник показує у ряд. 5 декларації з ПДВ.
А от якщо транзитний перевізник — нерезидент, то ПДВ-пільга не застосовується. У такому разі через нерезидентність перевізника транзитне перевезення не є об’єктом обкладення ПДВ («нерезидентні» правила ст. 208 ПКУ до неї не застосовуються, виписувати «пільгову» ПН з транзитних послуг нерезидента у такому випадку не потрібно; покупку транзитних послуг у нерезидента в декларації не показують).
Повторимо: під ПДВ-пільгу підпадає не лише сам транзит, а й послуги, пов’язані з транзитними перевезеннями. У зв’язку з цим ПДВ-пільга також поширюється на:
— сторонніх учасників, які залучаються до транзитного перевезення і надають послуги, пов’язані з транзитом ( запитання 13 розд. III ОПК № 610, підкатегорія 101.28 БЗ);
— транспортно-експедиторські послуги при транзиті (за питання 12 розд. III ОПК № 610).
Звичайно, застосовують ПДВ-пільгу до таких «пов’язаних з транзитом послуг», якщо місце їх постачання (визначене відповідно: для пов’язаних з транзитом транспортно-допоміжних послуг — за правилами п.п. «а» п.п. 186.2.1 ПКУ, а для пов’язаних з транзитом експедиторських послуг — за правилами п.п. «ж» п. 186.3 ПКУ) знаходиться на митній території України. Інакше «пов’язані» послуги взагалі не підпадають під об’єкт оподаткування.
Ну а тепер усе сказане об’єднаємо в табл. 1:
Таблиця 1. ПДВ-облік транспортних послуг
Види послуг | Пункт ПКУ | Місце постачання визначається: | ПДВ з послуг: | Рядок декларації з ПДВ | |
ПЕРЕВЕЗЕННЯ: | внутрішні | п. 186.4 | за місцем реєстрації постачальника (перевізника) | — обкладаються за ставкою 20 %, якщо перевізник — резидент | ряд. 1.1 |
— не обкладаються, якщо перевізник — нерезидент | —* | ||||
міжнародні | пп. «а», «в» п.п. 195.1.3, п.п. «б» п.п. 195.1.2 | — обкладаються за ставкою 0 %, якщо перевізник — резидент | ряд. 3 | ||
— не обкладаються, якщо перевізник — нерезидент | —* | ||||
транзитні | п. 197.8 | — звільняються (ПДВ-пільга), якщо перевізник — резидент | ряд. 5 | ||
— не обкладаються, якщо перевізник — нерезидент | —* | ||||
Транспортно-допоміжні послуги та послуги, пов’язані з перевезенням | пп. «а», «в» п.п. 186.2.1 | за місцем фактичного постачання | — обкладаються за ставкою 20 %, якщо фактично здійснені на території України | ряд. 1.1** | |
— не обкладаються, якщо фактично здійснені за кордоном | —* | ||||
Транспортно-експедиторські послуги | п. 186.3 | за місцем реєстрації одержувача (замовника експедиторських послуг) | — обкладаються за ставкою 20 %, якщо надаються замовникові-резиденту | ряд. 1.1** | |
— не обкладаються, якщо надаються замовникові-нерезиденту | —* | ||||
* У декларації не відображаються. ** Якщо послуги отримано від нерезидента, то відображаємо: ПЗ (ряд. 6) і ПК (ряд. 11.4, якщо ПН зареєстрована). Послуги, пов’язані з транзитом, підпадають під ПДВ-пільгу (пільгуються згідно з п. 197.8 ПКУ, ряд. 5). |
Тепер — про міжнародні перевезення за участю експедитора (про експедиторів також див. статтю на с. 12).
Міжнародні перевезення за участю експедитора
Розглянемо ПДВ-облік у експедитора у разі роботи за найбільш поширеною схемою — за посередницькими договорами. Нагадаємо, що у такому разі ПДВ-наслідки в експедитора-посередника виникають за першою подією ( п. 189.4 ПКУ), тобто:
— податкові зобов’язання (ПЗ) — на дату отримання передоплати від замовника або складання акта за експедиторськими послугами ( п. 187.1 ПКУ), а
— податковий кредит (ПК) — на дату перерахування оплати постачальникам послуг або на дату отримання послуг ( п. 198.2 ПКУ).
При цьому важливі для експедиторів висновки містить ОПК № 610 (запитання 1 і 10). За правилами посередництва послуги залучених до виконання договору перевізників та інших учасників транспортно-експедиторської діяльності експедитор (як посередник) повинен передати замовникові. Причому
залежно від того, був чи ні за такими послугами ПДВ «на вході», посередник-експедитор передає їх замовникові відповідно «з ПДВ» або «без ПДВ»
Накручувати «зверху» ПДВ, якщо його не було «на вході», посередникові-експедитору не потрібно. Тому якщо перевізник — неплатник ПДВ (наприклад, нерезидент), то податкові зобов’язання в експедитора з вартості послуг з перевезення не виникають. Тобто вартість наданих таким перевізником послуг не збільшує базу обкладення ПДВ у експедитора під час надання транспортно-експедиторських послуг замовнику ( запитання 1 ОПК № 610).
Такі безПДВшні нерезидентні послуги з перевезення проходять «повз» ПДВ-облік експедитора (причому по всьому ланцюжку, тобто не зачіпають ПДВ-облік експедитора як на етапі «перевізник-експедитор», так і на етапі «експедитор-замовник»). Тому показувати їх у декларації (ані в першому, ані в другому розділі) експедитору не потрібно.
З урахуванням цього ПДВ-облік у експедитора наведемо в табл. 2 на с. 24.
Таблиця 2. ПДВ-облік у експедитора
Види послуг | Перевезення: | |||
внутрішні | міжнародні | транзитні | ||
1. Послуги з перевезення: | якщо перевізник — платник ПДВ (у тому числі, якщо перевізник — сам експедитор, запитання 7 ОПК № 610) | у ПДВ-обліку експедитора на вартість перевезення | ||
виникають: — ПЗ (20 %), ряд. 1.1*; — ПК (20 %), ряд. 10.1 | виникають: — ПЗ (0 %), ряд. 3; — ПК (0 %), ряд. 10.3 | виникають: — «пільгові» обсяги, ряд. 5; — «пільгові» обсяги, ряд. 10.3 (ПДВ-пільга згідно з п. 197.8 ПКУ) | ||
якщо перевізник — неплатник ПДВ (у тому числі нерезидент) | перевезення ПДВ не обкладаються, у ПДВ-обліку експедитора вартість перевезення не відображається (ПЗ/ПК не виникають; ПН експедитор не виписує, у декларації перевезення не відображає) | |||
2. Транспортно-допоміжні послуги: | якщо послуги фактично поставлені на території України | у ПДВ-обліку експедитора на вартість транспортно-допоміжних послуг: | ||
виникають: — ПЗ (20 %), ряд. 1.1; — ПК (20 %), ряд. 10.1 | виникають: — «пільгові» обсяги, ряд. 5; — «пільгові» обсяги, ряд. 10.3 (ПДВ-пільга згідно з п. 197.8 ПКУ) | |||
якщо послуги фактично поставлені за межами України | послуги ПДВ не обкладаються, у ПДВ-обліку експедитора вартість послуг не відображається (ПЗ/ПК не виникають; ПН експедитор не виписує, в декларації з ПДВ послуги не показує)** | |||
3. Послуги експедитора (винагорода): | якщо замовник експедиторських послуг — резидент | у ПДВ-обліку експедитора на вартість винагороди: | ||
виникають ПЗ (20 %), ряд. 1.1 | виникають «пільгові» обсяги, ряд. 5 (ПДВ-пільга згідно з п. 197.8 ПКУ) | |||
якщо замовник експедиторських послуг — нерезидент | винагорода експедитора не обкладається ПДВ (не є об’єктом обкладення; ПН експедитор не виписує, ряд. 5) | |||
* Тут і далі — рядок декларації з ПДВ. ** Проте якщо такі послуги надає сам експедитор, то відображає їх у ряд. 5 декларації. |
І для наочності — приклад.
Приклад. Для замовника-резидента експедитор організовує міжнародне перевезення вантажів. Вартість транспортних послуг становить 20400 грн. і включає:
(1) міжнародне перевезення вантажів вартістю 17000 грн. (ПДВ — 0 %, перевізник — резидент (платник ПДВ));
(2) навантажувально-розвантажувальні роботи вартістю 3400 грн.:
— на території України — вартістю 2400 грн. (у тому числі ПДВ — 400 грн.);
— за кордоном — вартістю 1000 грн. (без ПДВ, не є об’єктом оподаткування).
Крім того, винагорода експедитора — 3600 грн. (у тому числі ПДВ — 600 грн.). Витрати експедитора на надання послуг — 2350 грн.
В обліку операції буде відображено так:
Таблиця 3. Облік міжнародних перевезень за участю експедитора
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | |
Дт | Кт | |||
В експедитора | ||||
1 | Отримано передоплату від замовника: | |||
— за послуги з міжнародного перевезення (на замовника складено і зареєстровано ПН з 0 % ПДВ) | 311 | 685/з | 17000 | |
643 | 641 | 0 | ||
— за навантажувально-розвантажувальні роботи на території України (на замовника складено та зареєстровано ПН з 20 % ПДВ) | 311 | 685/з | 2400 | |
643 | 641 | 400 | ||
— за навантажувально-розвантажувальні роботи за межами України (ПН не виписується) | 311 | 685/з | 1000 | |
2 | Перераховано оплату постачальникам: | |||
—за міжнародне перевезення (перевізником складено та зареєстровано ПН з 0 % ПДВ) | 631 | 311 | 17000 | |
685/з | 631 | 17000 | ||
644/1 | 644/ПДВ | 0 | ||
641/ПДВ | 644/1 | 0 | ||
644/ПДВ | 643 | 0 | ||
— за навантажувально-розвантажувальні роботи на території України (постачальником послуг складено та зареєстровано ПН з 20 % ПДВ) | 631 | 311 | 2400 | |
685/з | 631 | 2400 | ||
644/1 | 644/ПДВ | 400 | ||
641/ПДВ | 644/1 | 400 | ||
644/ПДВ | 643 | 400 | ||
— за навантажувально-розвантажувальні роботи за межами України (не обкладаються ПДВ) | 631 | 311 | 1000 | |
685/з | 631 | 1000 | ||
3 | Складено акт наданих експедиторських послуг | 361 | 703 | 3600 |
4 | Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ (на замовника складено та зареєстровано ПН з 20 % ПДВ) | 703 | 641/ПДВ | 600 |
5 | Списано на витрати собівартість експедиторської послуги | 903 | 23 | 2350 |
6 | Отримано експедиторську винагороду | 311 | 361 | 3600 |
У замовника | ||||
1 | Перераховано передоплату експедитору: | |||
— за послуги з міжнародного перевезення (експедитором складено та зареєстровано ПН з 0 % ПДВ) | 371 | 311 | 17000 | |
644/1 | 644/ПДВ | 0 | ||
641/ПДВ | 644/1 | 0 | ||
— за навантажувально-розвантажувальні роботи на території України (експедитором складено та зареєстровано ПН з 20 % ПДВ) | 371 | 311 | 2400 | |
644/1 | 644/ПДВ | 400 | ||
641/ПДВ | 644/1 | 400 | ||
— за навантажувально-розвантажувальні роботи за межами України | 371 | 311 | 1000 | |
2 | Отримано від експедитора (на підставі акта/звіту експедитора): | |||
— послуги з міжнародного перевезення | 93* | 631 | 17000 | |
644/ПДВ | 631 | 0 | ||
631 | 371 | 17000 | ||
— навантажувально-розвантажувальні роботи на території України | 93* | 631 | 2000 | |
644/ПДВ | 631 | 400 | ||
631 | 371 | 2400 | ||
— навантажувально-розвантажувальні роботи за межами України | 93* | 631 | 1000 | |
631 | 371 | 1000 | ||
— експедиторські послуги | 93* | 631 | 3000 | |
644/1 | 631 | 600 | ||
641/ПДВ | 644/1 | 600 | ||
3 | Перераховано винагороду експедитору | 631 | 311 | 3600 |
* Припустимо, міжнародне перевезення пов’язане зі збутом продукції. |
висновки
Міжнародні перевезення обкладають 0 % ПДВ на всій протяжності маршруту.
Послуги, пов’язані з міжнародним перевезенням, обкладають 20 % ПДВ, якщо місце їх постачання (визначене для транспортно-допоміжних послуг — за правилами п.п. «а» п.п. 186.2.1 ПКУ, а для транспортно-експедиторських послуг — за правилами п.п. «ж» п. 186.3 ПКУ) знаходиться на території України.
Транзит та пов’язані з ним послуги звільняються від ПДВ (пільгуються).
- Експедитор передає замовнику послуги «з ПДВ» (міжнародне перевезення — з 0 % ПДВ) або «без ПДВ» залежно від того, був чи не був ПДВ «на вході». Послуги експедитора обкладаються 20 % ПДВ.